AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle siirtyy uuteen fonttiin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 30.1.2012 13:07 Kommentteja (10)

Yle siirtyy uuteen fonttiin Yle aikoo vaihtaa tekstityksissä käyttämänsä fontin. Uusi fontti on nimeltään Tiresias ja se on jo käytössä esimerkiksi Yle HD -kanavalla.
YLE Kääntämisen ja versioinnin päällikkö Christoffer Forssell kertoo, että fontti on kehitetty Britanniassa näkövammaisten tarpeet huomioiden. Yle on myös testauttanut fonttia suomalaisilla näkövammaisilla.

Tiresias on nykyistä lähinnä 28-tuumaisille putkitelevisioille suunniteltua fonttia ohuempi ja sopii litteille televisioille paremmin. Kirjainten luvataan erottuvan toisistaan paremmin.

Muutos astuu voimaan ensimmäisenä helmikuun alussa Yle Teemalla ja Yle FST5:llä. Muilla kanavilla muutos on tarkoitus suorittaa maaliskuussa, jolloin Ylen muukin ilme uudistetaan.

Alla uuden ja vanhan fontin ero käytännössä (vanha ylempänä, uusi alempana):

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

130.1.2012 14:15

Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

230.1.2012 14:31

Entäs me kuvaputkikäyttäjät? Saako tuosta fontista enää vanhoilla televisioilla selvää? Täällä käytössä juurikin 28-tuuman kuvaputki, johon olen erittäin tyytyväinen (littunäytöillä kuva on aika sohjoa).

330.1.2012 14:32

Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.

430.1.2012 15:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Grina:
Eihän Ylen tekstitykset ole kuvaan poltettuna vaan erillisenä tekstivirtana lähetyksessä. Eikös käytettävä fontti tällöin riipu vastaanottimesta?

DVB-tekstitykset voidaan toteuttaa joko puhtaana tekstinä tai bittikarttoina. Yle käyttää tuota jälkimmäistä tapaa.

530.1.2012 17:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Eli onko suurimmalla osalla YLE:n katsojista nyt 37"+ littu?
Veikkaan että valtaosa vanhemmasta väestä (pääasiassa ne TV-luvan maksajat) ei ole tyytyväisiä uudistukseen.
Minulla on 32" laajakuva kuvaputki-tv ja ihan hyvältä nuo tekstit näyttävät siinä (testasin YLE HD kanavalta). Itseasiassa ovat helpommin luettavat kuin vanhat.

630.1.2012 17:55

Ennen kuin tiedetään mitään, niin valitetaan varmuuden vuoksi. Perinteitä pitää kunnioittaa.

730.1.2012 19:47

Kyllähän tuo uusi fontti näyttää selkeästi paremmalta. En tosin Ylen kanavia pahemmin katso, joten samapa tuo.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 19:47

830.1.2012 22:20

Parasta DVB-tekstityksessä on, että sen saa kytkettyä kokonaan pois häiritsemästä.

930.1.2012 23:05

Kyllähän tuo uusi tekstitys näyttää paremmalta, mutta vanhemman näkee ainakin itse paremmin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2012 @ 23:05

1030.1.2012 23:10

Tuo uusi on selkeästi parempi, tuo vanha boldattu fontti onkin vähän aina ärsyttänyt kun se on liian vahva, ainakin littu-tv:ssä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Spotifyn ilmaisversio uudistui – Ilmaiskäyttäjät saavat makua Premium-tilauksesta Spotifyn ilmaisversio uudistui – Ilmaiskäyttäjät saavat makua Premium-tilauksesta (24.4.2018 17:44)
Spotify paljasti tänään New Yorkissa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa uudistetun version suoratoistopalvelun ilmaisesta mobiilikokemuksesta. Nyt ympäri maailman saataville tulevan päivityksen ....
Chromen ulkoasu uudistuu – Tällaista on luvassa Chromen ulkoasu uudistuu – Tällaista on luvassa (24.4.2018 14:25)
Googlen Chrome-verkkoselain oli aikoinaan tiennäyttäjän asemassa, kun selaimet siirtyivät nykyisenlaiseen pelkistettyyn käyttöliittymään, jossa käyttöliittymän elementit on yritetty häivyttää ....
Oletko asentanut jonkun näistä mainosestäjistä? Ne vakoilevat sinun toimintaasi Oletko asentanut jonkun näistä mainosestäjistä? Ne vakoilevat sinun toimintaasi (24.4.2018 10:29)
Google sai aikoinaan paljon lokaa niskaan Google Play -sovelluskaupan leväperäisestä modernoinnista, minkä seurauksena Android-puhelimien omistajat saattoivat asentaa laitteisiinsa epämääräisiä ....
Amazonin varastorobotit tulevat ihmisten koteihin ensi vuonna? Amazonin varastorobotit tulevat ihmisten koteihin ensi vuonna? (24.4.2018 09:42)
Verkkokauppajätti Amazon on menestyvä pilvipalvelutarjoaja, mutta tulevaisuudessa siitä saattaa kuoriutua myös robottiyhtiö. Jo nyt Amazon käyttää varastoissaan robotteja, mutta sen lisäksi ....
EU ei päästä Applea helpolla – Aikoo tutkia perinpohjaisesti Shazam-kaupan EU ei päästä Applea helpolla – Aikoo tutkia perinpohjaisesti Shazam-kaupan (24.4.2018 09:24)
Euroopan unioni aikoo jatkaa syyskuun 4. päivään saakka Applen Shazam-yritysoston tutkintaa. Kilpailuviranomaiset haluavat tarkennetun tutkinnan myötä selvittää, pääseekö Apple käsiksi sellaiseen ....

Uutisarkisto