Yle Areena lopettaa Flashin käytön kokonaan

Kirjoittaja Manu Pitkänen @ 9.4.2018 14:58 Kommentteja (12)

Yle Areena lopettaa Flashin käytön kokonaan Vuodesta 2009 Yle Areenan käyttäjät ovat saaneet (tai joutuneet) kiroamaan verkkopalvelun Flash-pohjaista toisto-ohjelmaa. Uusi aika on kuitenkin aivan nurkan takana, sillä Areenassa ollaan pian siirtymässä täysin flashittomaan aikakauteen.
Areenassa ei enää julkaista lainkaan Flash-pohjaista sisältöä, vaan kaikki uudet tallenteet esitetään HTML5-toistimella. Vanhoihin sisältöihin ei ole kuitenkaan tehty mitään muutoksia, joten vanhojen tallenteiden katselu tapahtuu edelleen Flowplayerin kautta. Tallenteet häviävät kuitenkin aikanaan Areenasta, joten flashin käyttö vähenee Yle Areenassa asteittain.

Julkaisualustaa vaihdettiin uusille tallenteille viime viikolla. Muutos on tapahtunut jouhevasti, eikä isompia ongelmia ole ollut.

Flashistä pois siirtyminen on ollut mahdollista, koska HTML5:een on tullut saataville tehokkaita kopiointiestotekniikoita. Ilman sitä oikeudenomistajat eivät olisi suostuneet lisensoimaan sisältöjään mediayhtiöille jaettavaksi verkon yli.



Adobe aikoo lopettaa Flashin ylläpidon ja jakelun vuonna 2020.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

19.4.2018 15:29

"Vanhoihin sisältöihin ei ole kuitenkaan tehty mitään muutoksia, joten vanhojen tallenteiden katselu tapahtuu edelleen Flowplayerin kautta. Tallenteet häviävät kuitenkin aikanaan Areenasta, joten flashin käyttö vähenee Yle Areenassa asteittain."

Tämä ei kokonaan pidä paikkansa. Uutislähetykset kyllä pysyvät vain jonkin aikaa, mutta kyllä Areenasssa on sisältöä joka on "toistaiseksi" näkyvissä, eli siis ei ole mitään poistumispäivämäärää tiedossa. Osa sisällöstä kyllä katoaa ajan myötä.

29.4.2018 16:06

"Flashistä pois siirtyminen on ollut mahdollista, koska HTML5:een on tullut saataville tehokkaita kopiointiestotekniikoita."

Suurimman osan Areenan ohjelmista saa toistaiseksi ladattua sellaisenaan koneelle joten kopiointiesto ei ole joko yleisesti käytössä taikka se on tehoton.

39.4.2018 16:25

Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)


APUA

49.4.2018 17:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WinLix:
"Flashistä pois siirtyminen on ollut mahdollista, koska HTML5:een on tullut saataville tehokkaita kopiointiestotekniikoita."

Suurimman osan Areenan ohjelmista saa toistaiseksi ladattua sellaisenaan koneelle joten kopiointiesto ei ole joko yleisesti käytössä taikka se on tehoton.
Hei,
kerrotko miten tallentaminen onnistuu? Ainakin FlickFetchillÄ ei ole viime aikoina enÄÄ saanut juuri muita kuin uutisia..siis ei tv-sarjoa tai filmejä. Kuten ei muutakaan e-Yle tuotantoa.

59.4.2018 19:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti muurari:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WinLix:
"Flashistä pois siirtyminen on ollut mahdollista, koska HTML5:een on tullut saataville tehokkaita kopiointiestotekniikoita."

Suurimman osan Areenan ohjelmista saa toistaiseksi ladattua sellaisenaan koneelle joten kopiointiesto ei ole joko yleisesti käytössä taikka se on tehoton.
Hei,
kerrotko miten tallentaminen onnistuu? Ainakin FlickFetchillÄ ei ole viime aikoina enÄÄ saanut juuri muita kuin uutisia..siis ei tv-sarjoa tai filmejä. Kuten ei muutakaan e-Yle tuotantoa.
Minen ole Ylen Areenaa katsonut, mutta aika monella HTML5-saitilla videoiden tallentaminen onnistuu ihan yksinkertaisesti Firefoxilla niin, että oikealla hiirennapilla klikkaa sivun taustaa, valitsee "Näytä sivun tiedot", sieltä Media-välilehti, etsii listasta Video-tyypin tiedoston ja klikkaa "Tallenna nimellä..."

69.4.2018 20:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti muurari:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WinLix:
"Flashistä pois siirtyminen on ollut mahdollista, koska HTML5:een on tullut saataville tehokkaita kopiointiestotekniikoita."

Suurimman osan Areenan ohjelmista saa toistaiseksi ladattua sellaisenaan koneelle joten kopiointiesto ei ole joko yleisesti käytössä taikka se on tehoton.
Hei,
kerrotko miten tallentaminen onnistuu? Ainakin FlickFetchillÄ ei ole viime aikoina enÄÄ saanut juuri muita kuin uutisia..siis ei tv-sarjoa tai filmejä. Kuten ei muutakaan e-Yle tuotantoa.
Ainakin täällä päässä onnistuu kaikki normaalisti. Onhan sinulla uusin versio ohjelmasta?

710.4.2018 07:58
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiikaVe:
Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)
Onko varma tieto ? Lähdettä ?

810.4.2018 12:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiikaVe:
Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)
Onko varma tieto ? Lähdettä ?
TeliaPartio kertoili Tapparan foorumilla. On varma tieto.

910.4.2018 17:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiikaVe:
Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)
Onko varma tieto ? Lähdettä ?
TeliaPartio kertoili Tapparan foorumilla. On varma tieto.
Liitännäisen kehittäminen lopetettiin vuonna 2013, jonka jälkeen siihen on julkaistu vain tietoturvapäivityksiä. Microsoft on kehottanut verkkosivustoja siirtymään Silverlightista HTML5-tekniikkaan. Windows 10:ssä oletusselaimena oleva Microsoft Edge ei tue tekniikkaa enää laisinkaan.

Se on semmosta!

1011.4.2018 02:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiikaVe:
Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)
Onko varma tieto ? Lähdettä ?
TeliaPartio kertoili Tapparan foorumilla. On varma tieto.
Kertoi milloin, aprillipäivänä...? :-)

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Acer Aspire ES1-711-Win10-64bit-Firefox65.0=päivittää aina uusimman version...
-Microsoft Lumia 435 Win-10 päivittänyt aina itsensä ja toimii...

1111.4.2018 09:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rane1958:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiikaVe:
Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)
Onko varma tieto ? Lähdettä ?
TeliaPartio kertoili Tapparan foorumilla. On varma tieto.
Kertoi milloin, aprillipäivänä...? :-)
Valitettavasti ei ole aprilliä.


Tietokoneella homman saa toimimaan selaimen kautta osoitteessa https://tv.telia.fi/5
Käytännössä vaatii Silverlight-laajennuksen toimiakseen, joten selain pitää valikoida sen mukaisesti. Firefox ja Edge selaimet ei mahdollista tätä laajennusta, joten niitä ei voi hyödyntää. Sanoisin, että Chrome on tässä fiksuin ratkaisu. Näistä edellä mainituista syistä johtuen Linux tai Chromebook tietokoneet ei pysty pyörittämään tätä systeemiä.

Niko@TeliaPartio


1211.4.2018 09:48
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti karijaloviina:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MiikaVe:
Sonera se puolestaan alkaa näyttää Liigaa ensi kaudella ja tekniikkana Silverlight. :)
Onko varma tieto ? Lähdettä ?
TeliaPartio kertoili Tapparan foorumilla. On varma tieto.

Ei taida liitty YLEeen mitenkään, mutta kun otit keskusteluun, niin tosiaan Tapparan foorumilta löyty seuraavaa

Liiga näkyy ensi kaudella

Telian kaapeli-TV verkko (kanavat kaapelikortille)
Telian netti + digiboksi (kanavat boksille)
Telian mediaboksi (hankittavissa mihin tahansa nettiyhteyteen)
Telia TV -sovellus (toimii älypuhelimessa, tabletissa ja tietokoneella)
Chromecast (kuva peilattavissa puhelimesta/tabletista isolle tv-ruudulle)
Apple TV (uusimpaan versioon ladattavissa Telia TV -sovellus suoraan)
Niko@TeliaPartio


Tuo kai missä tällähtekellä markkinoidaan niiden alkuun näkyvän.

Tuossa ei mainintaa Silverlightista (erikseen kommentti että winkkari apsi ei siihen tukeudu), mutta et sitä ihan tyhjästä ollut keksinyt, ko sivuston kommenttien mukaan Liigapelit ehkä alkuun näkyy myös jossain nykyisessä Telian (Entiseltä nimeltä Sonera viihde) Silverlight versiossa. Se kuinka hyvin ja kauanka tuota lupaavat tukea ja jäi epäselväksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

HBO: Hinta nousee Suomessa marraskuussa HBO: Hinta nousee Suomessa marraskuussa (22.10.2019 12:44)
HBO Nordic on ilmoittanut tänään nostavansa hintoja Suomessa. Vanhoille tilaajille hinnankorotukset astuvat voimaan seuraavassa kuukausilaskussa. Perustilauksen hinta nousee aiemmasta 9,95 ....
TSMC yllättyi – Korottaa investointejaan 5 nanometrin tuotannon lisäämiseksi TSMC yllättyi – Korottaa investointejaan 5 nanometrin tuotannon lisäämiseksi (22.10.2019 06:21)
Puolijohdevalmistaja TSMC aikoo yllättäen lisätä investointejaan vielä tälle vuodelle. Aiemmin ilmoitetun 11 miljardin dollarin investointikulujen sijaan yhtiö on korottanut koko vuoden investoinnit ....
Photoshopin lisäksi myös Illustrator on tulossa iPadille Photoshopin lisäksi myös Illustrator on tulossa iPadille (22.10.2019 06:04)
Piirto-ohjelmien suvereeni markkinajohtaja Adobe lupasi jo vuosi sitten, että se julkaisee "oikean" Photoshop-kuvankäsittelyohjelman iPadille tämän vuoden aikana. Täysiveristä Photaria ei ole ....
Jaatko Netflixin muiden kanssa? Ei hätää, vaikka yhtiö etsii ratkaisuja pulmaan Jaatko Netflixin muiden kanssa? Ei hätää, vaikka yhtiö etsii ratkaisuja pulmaan (21.10.2019 21:04)