AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvästi, Flash! Tekniikan kehittänyt Adobekin heittää hanskat tiskiin

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 2.12.2015 00:21 Kommentteja (10)

Hyvästi, Flash! Tekniikan kehittänyt Adobekin heittää hanskat tiskiin Flash on vihdoin saamassa loppuun vaelluksensa kohti dinosaurusten maata. Teknologian kehittänyt ja sen omistava Adobe ilmoitti tänään nimeävänsä Creative Cloud-kokonaisuuteensa kuuluvan Flash Professionalin uudestaan.
Creative Cloudin uudistuessa ensi vuonna, Flash Professional tunnetaan jatkossa nimellä Adobe Animate.

Yhtiö on tukenut Flash Professionalissa HTML5-animaatioiden ja -tehosteiden luontia jo jonkin aikaa, mutta nimessä Flash on kuitenkin pysynyt. Nyt nimikin saa väistyä, kun yhtiö kehottaa kehittäjiä pikkuhiljaa hylkäämään Flashin ja siirtymään käyttämään avoimia tekniikoita, kuten HTML5:tä.

Flashin juuret juontavat kahdenkymmenen vuoden taakse ja teknologia oli pitkään internetin de facto-standardi mm. mainoksille ja videolle. Vasta HTML5:n myötä sen asema alkoi murentua nopeasti – isoin isku videopuolella koettiin, kun YouTube siirtyi käyttämään HTML5:tä Flashin sijaan. Sittemmin selainlaajennuksen kohtalo kiinteänä osana selainten perustaa on alkanut horjumaan ja onkin oletettavissa, että uusia Flashin päälle rakennettuja verkkopalveluita ei enää juuri tulla näkemään.

Ainoastaan selainpeleissä ja osittain mainonnassa Flashilla on edelleen selkeä markkinaosuus, mutta sekin kutistuu kovaa vauhtia. Pelien kehityksessä Adobe uskookin Flashin jatkavan myös tulevaisuudessa, mutta HTML5:n takana olevat voimat ovat sen verran vahvoja, että tuokin lienee toiveajattelua.

Tägit: Adobe Flash
Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

12.12.2015 1:07

Yes! Tätä on odotettu kuin kuuta nousevaa. Vielä kun ilmoittaisivat, että lisäosaakaan ei enää päivitetä, niin olisin iloinen.


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

22.12.2015 1:24

Jep, pitkään odotettu uutinen.


32.12.2015 2:33

Adobe ei kehittänyt Flashia, vaan osti firman joka oli ostanut firman joka Flashin kehitti, eikä heitä hanskoja tiskiin sen kanssa, vaan suosittelee sitä edelleen pelikäyttöön. Vähän rotia tuohon otsikointiin!

42.12.2015 4:40

Oi tätä ilon päivää, selainongelmien kirous katoaa. Tätä uutista on odotettu ja toivottu jo kauan, näppäimistökin toivoisi jos osaisi. Oli flash sandboxattu tai ei, niin tämä tuote on kaatanut selaimia enemmän kuin Ron Jeremy naisia. Vieläkun niille turhille selainpeleille löytyisi stabiili leikkikenttä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.12.2015 @ 04:41

52.12.2015 5:08

Vihdoinkin! Saisivat haudata flash-kaatujan heti..!!!


Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
-Acer Aspire ES1-711-Win10-64bit-Firefox57.0=päivittää aina uusimman version...

62.12.2015 7:13

Apple pojat on iloisia :)

Apple pojat on ennustanu Flashin kuolemaa jo viimmeiset kymmenen vuotta, mutta Flash on elämänsä kunnossa ja dominoi vielä vuosikaudet !

72.12.2015 12:21

Alleluja!


hasa diga eebowai

82.12.2015 15:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
Apple pojat on iloisia :)

Apple pojat on ennustanu Flashin kuolemaa jo viimmeiset kymmenen vuotta, mutta Flash on elämänsä kunnossa ja dominoi vielä vuosikaudet !
Kyllä on myös Windows pojat myös innoissaan. On kyllä niin turhake ollut jo monta vuotta.

MSI B350 Gaming Pro Carbon | AMD Ryzen 5 1600X 3,8Ghz | GTX 1080 WINDFORCE OC 2050mhz/10400mhz | XFX 650W XXX Edition Semi Modular 80+ Bronze | G.Skill Ripjaws V DDR4 3200Mhz | Noctua NH-D15 | Windows 10 64-bit 1607 | Samsung Evo 850 500GB | Kingston V300 120Gb SSD | Kingston UV400 240Gb SSD | Asus 27" ROG PG279Q | Corsair Strafe RGB MX Red | Steelseries Rival 310 | Sennheiser Momentum 2.0 Over Ear | Antlion ModMic 4.0 |

92.12.2015 20:25

No jo oli aikakin!

103.12.2015 8:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
Apple pojat on iloisia :)

Apple pojat on ennustanu Flashin kuolemaa jo viimmeiset kymmenen vuotta, mutta Flash on elämänsä kunnossa ja dominoi vielä vuosikaudet !
No kuka tuosta ei olisi iloinen? Android ei ole pitkään aikaan tukenut, eikä Linuxin flashiakaan ole päivitetty pitkään aikaan. Ei onneksi todellakaan ole elämänsä kunnossa. Joutaisivat kuolemaan pois kaikki nämä silverlightit, flashit ja muut porot.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto