Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus

Kirjoittaja Manu Pitkänen @ 26.9.2015 12:48 Kommentteja (8)

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus Tutkijat löysivät käytännössä kaikista suurimmista nettiselaimista tietoturva-aukon, joka mahdollisti salatun HTTPS-istunnon tietojen kaappaamisen niin sanottujen keksitiedostojen avulla.
Haavoittuvuuden ydin oli käytännössä siinä, että vaikka selaimet mahdollistavat vain HTTPS-yhteyden yli käytettävät keksitiedostot, eivät selaimet tarkistaneet mistä lähteestä "suojatut keksit" oli asetettu. Hyökkääjä saattoi siis korvata aidon, vaikkapa verkkopankin luoman, HTTPS-keksin hyökkääjän itsensä hallitsemalla keksillä, joka on naamioitu verkkopankin keksiksi.

Aukko kosketti Applen Safaria, Microsoftin Internet Exploreria ja uutta Edge-selainta, Mozilla Firefoxia, Google Chromea, Operaa ja Vivaldia. Haavoittuvuus on jo korjattu näissä kaikissa selaimissa.

Verkkosivujen ylläpitäjiä Yhdysvaltain CERT-viranomainen suosittelee ottamaan käyttöön HSTS-tietoturvamekanismi ja hyödyntää sen includeSubdomains-valintaa.

Tägit: HTTP HTTPS keksi
Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

126.9.2015 14:09

Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?

226.9.2015 17:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.

326.9.2015 18:36

Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?

426.9.2015 19:50

Eikö tietoturva-aukkoja suojaa selainta?

526.9.2015 20:35
Qummitusq
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:


Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.
Uutisessa lukee, että haavoittuvuuksia on jo korjattu, joten kyllä käyttäjä voi vaikuttaa asiaan huolehtimalla, että selaimesta on riittävän uusi versio asennettu

626.9.2015 21:25
jarckz593
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jarzka_:
Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?
Tai cookie.

726.9.2015 22:54

Lainaus:
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi.

Mutta eikö aliverkkotunnuksen käyttö ja hallinta ole sillä pääverkkotunnuksen omistajalla eli ei kolmas osapuoli sitä oikeasti pysty käyttämään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.9.2015 @ 22:54

828.9.2015 11:12

Mulla on ollut vuosia käytössä Maxthon, se on selviytynyt hyvin, eikä ole haavoittuva.


-Reko

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Jaatko Netflixin muiden kanssa? Ei hätää, vaikka yhtiö etsii ratkaisuja pulmaan Jaatko Netflixin muiden kanssa? Ei hätää, vaikka yhtiö etsii ratkaisuja pulmaan (21.10.2019 21:04)
Yhtä kauan kuin Netflix on ollut merkittävä suoratoistopalvelu, ovat käyttäjät jakaneet palvelun kirjautumistietoja perheen tai kaveripiirin välillä. Netflixiä asia ei ole liiemmin kiristänyt, ....
Vuotaneet kuvat vahvistavat PlayStation 5:n prototyypin ulkonäön Vuotaneet kuvat vahvistavat PlayStation 5:n prototyypin ulkonäön (21.10.2019 20:30)
Sonyn viidennen sukupolven pelikonsoli on tulossa markkinoille ensi vuonna. Tässä vaiheessa laitteesta tiedetään tietysti vielä kovin vähän, sillä julkaisuun on todennäköisesti vielä noin vuosi aikaa. ....
Sadan tunnin akkukesto: arvostelussa Sennheiserin langattomat GSP 370 -pelikuulokkeet Sadan tunnin akkukesto: arvostelussa Sennheiserin langattomat GSP 370 -pelikuulokkeet (21.10.2019 20:14)
GSP 370:t ovat tunnetun kuulokevalmistajan ehkä vähän vähemmän tunnetun pelilaiteosaston uusin tuotos. Sennheiserin langattomat uutuuskuulokkeet lupaavat loistavaa äänenlaatua ja jopa sadan ....
Päivän diili: Huippulaadukas 144hz pelinäyttö isossa alennuksessa, vain 159 euroa! Päivän diili: Huippulaadukas 144hz pelinäyttö isossa alennuksessa, vain 159 euroa! (21.10.2019 20:03)
Tänään taitaa olla uutta pelinäyttöä haikailevan onnen päivä! Päivän diiliksi olemme valinneet tällä kertaa Benq:n Zowie-sarjan pelinäytön, joka tarjoaa 144 hertsin peli-iloa erittäin edulliseen hintaan. ....
Apple yrittää kehittää iPhonen korvaajan – Ei tiedä vielä miksi sitä haluttaisiin ostaa Apple yrittää kehittää iPhonen korvaajan – Ei tiedä vielä miksi sitä haluttaisiin ostaa (21.10.2019 18:28)
Bloomberg peesaa tuoreessa jutussaan analyytikko Ming-Chi Kuota, jonka mukaan Apple olisi julkaisemassa usean vuoden ajan kehitteillä olleet AR-lasit ensi vuonna. Lasien ensiesiintyminen voisi ....

Uutisarkisto