AfterDawn: IT-alan uutiset

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 26.9.2015 12:48 Kommentteja (8)

Kaikista yleisimmistä nettiselaimista löytyi vakava haavoittuvuus Tutkijat löysivät käytännössä kaikista suurimmista nettiselaimista tietoturva-aukon, joka mahdollisti salatun HTTPS-istunnon tietojen kaappaamisen niin sanottujen keksitiedostojen avulla.
Haavoittuvuuden ydin oli käytännössä siinä, että vaikka selaimet mahdollistavat vain HTTPS-yhteyden yli käytettävät keksitiedostot, eivät selaimet tarkistaneet mistä lähteestä "suojatut keksit" oli asetettu. Hyökkääjä saattoi siis korvata aidon, vaikkapa verkkopankin luoman, HTTPS-keksin hyökkääjän itsensä hallitsemalla keksillä, joka on naamioitu verkkopankin keksiksi.

Aukko kosketti Applen Safaria, Microsoftin Internet Exploreria ja uutta Edge-selainta, Mozilla Firefoxia, Google Chromea, Operaa ja Vivaldia. Haavoittuvuus on jo korjattu näissä kaikissa selaimissa.

Verkkosivujen ylläpitäjiä Yhdysvaltain CERT-viranomainen suosittelee ottamaan käyttöön HSTS-tietoturvamekanismi ja hyödyntää sen includeSubdomains-valintaa.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

126.9.2015 14:09

Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?

226.9.2015 17:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Ei oikein ymmärrä. Minulla on aina ollut käytössä että ei sallita kolmannen osapuolen keksejä. Eikö tämä muka tarkista keksiä siihen verkkotunnukseen https:llä? Koska jos se ei tarkista niin miksi edes valinta joka ei tee mitään?
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.

326.9.2015 18:36

Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?

426.9.2015 19:50

Eikö tietoturva-aukkoja suojaa selainta?

526.9.2015 20:35
Qummitusq
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:


Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi. HSTS taas on serveripuolen asetus, ei selainpuolen, joten käyttäjä ei käytännössä voi tehdä mitään asialle atm.
Uutisessa lukee, että haavoittuvuuksia on jo korjattu, joten kyllä käyttäjä voi vaikuttaa asiaan huolehtimalla, että selaimesta on riittävän uusi versio asennettu

626.9.2015 21:25
jarckz593
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jarzka_:
Milloin opimme käyttämään oikeaa termiä web-selain?
Tai cookie.

726.9.2015 22:54

Lainaus:
Subdomaineja ei lasketa kolmansiksi osapuoliksi.

Mutta eikö aliverkkotunnuksen käyttö ja hallinta ole sillä pääverkkotunnuksen omistajalla eli ei kolmas osapuoli sitä oikeasti pysty käyttämään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.9.2015 @ 22:54

828.9.2015 11:12

Mulla on ollut vuosia käytössä Maxthon, se on selviytynyt hyvin, eikä ole haavoittuva.


-Reko

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Googlen älytakki päivittyi – Varoittaa jos unohdat puhelimesi Googlen älytakki päivittyi – Varoittaa jos unohdat puhelimesi (10.12.2018 09:50)
Googlen ja Levi'sin yhdessä kehittämä Jacquard-älytakki on saanut uusia ominaisuuksia: takki osaa varoittaa käyttäjäänsä, mikäli hän on lähtemässä esimerkiksi kahvilasta ilman rakasta puhelinta. ....
Amazon haastaa Googlen uusilla aseilla – Joukkoistaa kysymyksiin vastaamisen Amazon haastaa Googlen uusilla aseilla – Joukkoistaa kysymyksiin vastaamisen (9.12.2018 13:23)
Googlettaminen on nykyisin yleisin tapa hakea ratkaisut yleistietoa vaativiin kiistoihin ja erimielisyyksiin, mutta käynnissä olevan muutoksen takia puheavustajat voivat korvata perinteiset ....
Älä osta näitä joululahjaksi – Verkkokauppa.comin paljasti eniten huoltoa tarvitsevat esineet Älä osta näitä joululahjaksi – Verkkokauppa.comin paljasti eniten huoltoa tarvitsevat esineet (9.12.2018 12:14)
Verkkokauppa.com on jo monena vuotena julkaissut kuluvan vuoden huolletuimmat- ja palautetuimmat tuotteet. Perinne jatkuu taas tänä vuonna uudella listalla. Syy miksi Verkkokauppa.com paljastaa ....
3 kommenttia
EU suosittaa välttämään Huawein tukiasemia – Britanniassa vaihdetaan niitä jo toisiin EU suosittaa välttämään Huawein tukiasemia – Britanniassa vaihdetaan niitä jo toisiin (8.12.2018 12:49)
Marraskuun lopulla uutisoimme tiedoista, joiden mukaan Yhdysvallat suosittelee kumppanimaitaan välttämään tilaamasta 5G-mobiiliverkkojen tukiasemia Huaweilta. Pelkona on, että Kiina voisi vakoilla ....
5 kommenttia
Apple päivitti suomalaisyhtiön kehittämän unianturin Apple päivitti suomalaisyhtiön kehittämän unianturin (8.12.2018 11:57)
Apple on julkaissut uuden version suomalaisen Bedditin kehittämästä unisensorista. Beddit Sleep Monitor 3.5:n lisäksi Apple päivitti laitteen hallintaan käytettävän iOS-sovelluksen, joka on ....

Uutisarkisto