> > AT&T vaatii FM-radion sisällyttämisen kaikkiin Android-puhelimiin tai se kieltäytyy myymästä niitä - AfterDawn
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

AT&T vaatii FM-radion sisällyttämisen kaikkiin Android-puhelimiin tai se kieltäytyy myymästä niitä

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 30.7.2015 13:19 Kommentteja (9)

Operaattori uhkaa: Tämä ominaisuus kaikkiin Android-luureihin tai emme enää myy niitä Yksi maailman suurimmista operaattoreista, yhdysvaltalainen AT&T on päättänyt käyttää vaikutusvaltaansa varsin erikoisen vaatimuksen suhteen.
Operaattori on ilmoittanut että jatkossa kaikissa sen kautta myytävissä Android-puhelimissa täytyy olla FM-vastaanoton mahdollistava piiri, joka on myös aktivoitu käyttöön. Nyt useissa puhelinten piirisarjoissa on FM-radio, mutta se on syystä tai toisesta kytketty pois päältä ja sen käyttöönotto vaatii usein laitteen ns. roottaamisen.

Operaattorin näkökulmasta vaatimus on looginen: Yhtiö haluaa, että edes osa radionkuuntelusta tapahtuisi jatkossakin perinteistä FM-kanavaa käyttäen, jättäen tällöin hieman enemmän vapaata verkon datakaistaa muuhun käyttöön. Yhdysvalloissa vaatimus on kohtuullinen myös käyttäjien näkökulmasta, sillä maassa ei tunneta käytännössä lainkaan rajatonta mobiilidataa, vaan datahinnoittelu pyörii suomalaisesta näkökulmasta jossain härskin ja täysin järjettömän välimaastossa.

AT&T:n vaatimuksen voidaan olettaa vaikuttavan myös muissa maissa myytäviin laitteisiin, koska radiotoiminnallisuus jätettäneen pois käytösä pitkälti siksi, että tällöin valmistajilla on yksi testattava osa-alue vähemmän laitteita suunniteltaessa. Kun yksi isoimmista operaattoreista ominaisuutta vaatii, sen toimivuus pitää testata joka tapauksessa.

Yhdysvalloissa operaattorit ovat ylivoimaisesti tärkein puhelinten myyntikanava - käytännössä kaikki puhelimet myydään erityyppisten kytkysopimusten kautta.

Tägit: Android radio AT&T
Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

130.7.2015 14:23

Vaikka teoriassa olen samaa mieltä että voisi sitä FM:ää käyttää jos se kerran siinä on. Mutta...

Mikä ongelma se datan määrä oikein on?

Sen kun rakentaa paremman kapasiteetin runkoverkot ja nostaa asiakkaiden palveluiden hintoja. Ei se että ei halua laajentaa kapasiteettia, ole mikään perustelu asialle, jos ihmiset sitä dataliikennettä kuitenkin haluavat ja käyttävät.

230.7.2015 15:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Vaikka teoriassa olen samaa mieltä että voisi sitä FM:ää käyttää jos se kerran siinä on. Mutta...

Mikä ongelma se datan määrä oikein on?

Sen kun rakentaa paremman kapasiteetin runkoverkot ja nostaa asiakkaiden palveluiden hintoja. Ei se että ei halua laajentaa kapasiteettia, ole mikään perustelu asialle, jos ihmiset sitä dataliikennettä kuitenkin haluavat ja käyttävät.
Ongelma on se, että se ei tuo lisää osinkoja johtoportaalle. Jenkeissä nuo operaattorit yleensä viis veissaa asiakkaista, koska omaavat omilla alueillaan monopolin. Vaihtoehto on joko ottaa netti operaattorilta tai olla ilman. Ja sitten nämä mobiililiittymät ovat luokkaa $69 for unlimited* data (*up to 1GB).

330.7.2015 17:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
datahinnoittelu pyörii suomalaisesta näkökulmasta jossain härskin ja täysin järjettömän välimaastossa.
Hahaha, täysin samaa mieltä kyllä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.7.2015 @ 17:35

430.7.2015 22:11

Täällä suomessa taas tuntuu että fm-lähetysten kehitys ja ylläpito on tyystin lopetettu, ainakin autoradiota kuunnellessa tuntuu että nykyisin on lähes mahdotonta saada kanavia kuulumaan häiriöittä ja siksi itse olen siirtynut jo autossakin kuuntelemaan radiota mobiilidatan kautta.
Joskus aikoinaan tuntui riittävän jokin rautalanganpätkä antenniksi jolla sai radion kuulumaan aivan puhtaasti, mutta nykyisin kotonakaan ei saa radiota kuulumaan kunnolla muuta kuin talon katolla olevan antennin kanssa.

531.7.2015 8:15
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Sen kun rakentaa paremman kapasiteetin runkoverkot ja nostaa asiakkaiden palveluiden hintoja. Ei se että ei halua laajentaa kapasiteettia, ole mikään perustelu asialle, jos ihmiset sitä dataliikennettä kuitenkin haluavat ja käyttävät.

Tavuja kun kauppaavat niin äkkiseltään luulisi että kulutus lisäisi liikevaihtoa ja sen myötä paukkuja tehdä investointeja.
Miina taitaa olla siinä että audio streemiä ei sitä tavumäärää kierryrä siinä suhteessa että liikevaihtoa tulisi. Laadukkaana se on kuitenkin aika vaativaa verkolle -> eli kallista. Tosin voisivat kehittää palvelu tuotteen jossa IPn yli tarjoisiavat priorisoitua stream kaistaa radiokuuntelijoille valikoiduilta kanavilta. Joillain asiakas voisi sitten tehdä valinnan.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Täällä suomessa taas tuntuu että fm-lähetysten kehitys ja ylläpito on tyystin lopetettu, ainakin autoradiota kuunnellessa tuntuu että nykyisin on lähes mahdotonta saada kanavia kuulumaan häiriöittä

Huono radio ? no on toki vuosien saatossa tarjonta lisääntynyt ja vaatii radiolta enemmän, kuin viimevuosisalla.

No harmi että se DAB ei akoinaan saanut tulta ja edelleen kitkutellaan FMllä

631.7.2015 8:25

Yksi perusteltu syy lienee siinä, että vapaata taajuuskaistaa vaan ei ole liikaa verkon kapasiteetin kasvattamiseksi.

731.7.2015 10:57

Lainaus:
Miina taitaa olla siinä että audio streemiä ei sitä tavumäärää kierryrä siinä suhteessa että liikevaihtoa tulisi. Laadukkaana se on kuitenkin aika vaativaa verkolle -> eli kallista. Tosin voisivat kehittää palvelu tuotteen jossa IPn yli tarjoisiavat priorisoitua stream kaistaa radiokuuntelijoille valikoiduilta kanavilta. Joillain asiakas voisi sitten tehdä valinnan.

Nuo ovat liiketaloudellisia tekosyitä. Halutaan vain mahdollisimman paskoilla järjestelmillä lypsää mahdollisimman paljon rahaa. Sekä pyritään keksimään tekosyitä miten voitaisiin jatkaa samaa rahan ahneutta vielä tehokkaammin. Sen tilalla että tehtäisiin oikeasti työtä sen eteen että saataisiin hyviä palveluita.

Lainaus:
Huono radio ? no on toki vuosien saatossa tarjonta lisääntynyt ja vaatii radiolta enemmän, kuin viimevuosisalla.

Henkilö ei puhunut tarjonnan määrästä, vaan kuuluvuuden huonoudesta.

Lainaus:
Yksi perusteltu syy lienee siinä, että vapaata taajuuskaistaa vaan ei ole liikaa verkon kapasiteetin kasvattamiseksi.

Totta, tuo on se pääongelma koko langattomissa kaksisuuntaisissa asioissa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.7.2015 @ 11:31

831.7.2015 12:26
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Nuo ovat liiketaloudellisia tekosyitä.

Juu, ei sitä mikään joulupukkikaan ilman tee.
EN nyt tiedä mitä lähdit riehuun, sen sijaan että pohtis vaihtoehtoja. (*
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
Sen tilalla että tehtäisiin oikeasti työtä sen eteen että saataisiin hyviä palveluita.

Nämä uutiset pitää ottaa aina vähän sinne päin jutuiksi, mutta kyllä pisti miettiin että miksei asiaa nähtäisi mahdollisuutena liikentoimintaan.

Eli miksei tarjota radiostreemille tilaa, jos sille olisi aitoa kysyntää ? Nyt ne asiakkaat ollaan tuuppaamassa kilpailevalle siirtotielle.

Estääkö säädäntö, vai eikö sielle ole nykytilanteessa maksavaa kysyntää, vai onko juttun taka muitakin tekijöitä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Henkilö ei puhunut tarjonnan määrästä, vaan kuuluvuuden huonoudesta.
Sori, jäi selittävä osa uupuun, eli kuunteluongelmia kommentoin.

Tarjonta, siis kanava määrä kasvanut -> vaatii radiolta muutakin kuin herkkyyttä. Eli yksi uusi hyvin kuuluva voi pilata muiden kanavien vastaanottamista. jos kyse isommista kasvukesksuksista niin muukin ympäristö muuttunut.

DAB juna meni jo, eli sitä seuraa odotellessa.


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Totta, tuo on se pääongelma koko langattomissa kaksi suuntaisissa asioissa.
Taajuus tehokkuuteen jos hypätään niin FM Ula radio on nykymittapuun mukaan olla surkean tehoton.

Siinä samaa mieltä että vielä älyttömämpää on varata jokaiselle yksittäiselle kuuntelijalla ihan ihka oma kaista.

Moobiilissa ratkaisuja olisi ja kaiekn lisäksi uuden vyöryttäminen mahdollista nopeasti, varsinkin maissa joissa operaattorilla sanansa millaisia päätelaitteita. No ei se noin helppoa, AT&Tkin varmaan miettinyt.

931.7.2015 14:36

Lainaus:
Sori, jäi selittävä osa uupuun, eli kuunteluongelmia kommentoin.

Tarjonta, siis kanava määrä kasvanut -> vaatii radiolta muutakin kuin herkkyyttä. Eli yksi uusi hyvin kuuluva voi pilata muiden kanavien vastaanottamista. jos kyse isommista kasvukesksuksista niin muukin ympäristö muuttunut.

DAB juna meni jo, eli sitä seuraa odotellessa.

Ja miten nämä selitykset muuttaa sitä tosiasiaa että on kuunteluongelmia?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
4 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto