AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 12.1.2013 18:35 Kommentteja (12)

Tuhannet britit luottavat yhä mustavalkotelkkariin Noin 13 000 brittiä katselee tv-lähetyksiä edelleen mustavalkoisista televisioista, selviää paikallisen televisiolupamaksuja keräävän viranomaisen tilastoista. Lukema on erityisen yllättävä siksi, että Englannissakin viimeiset analogiset tv-lähetykset lopetettiin viime syksynä.
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa vuodessa, kun mustavalkotelkkarin omistaja saa katsella lähetyksiä noin 59 punnan eli noin 60 euron vuosihinnalla.

Mustavalkokuvan nimeen vannovat ovat myös muutoin varovaisia uuden tekniikan suhteen, sillä täyden maksun joutuu maksamaan siinäkin tapauksessa, että taloudesta löytyy tietokone, tabletti tai älypuhelin, jolla pääsee käsiksi värillisiin televisiolähetyksiin verkossa.

The Guardianin haastatteleman mediaan keskittyvän museon edustaja epäilee, että taloudellisten syiden lisäksi mustavalkotelevisioita käytetään nostalgiasyistä. "Vanhojen televisioiden ulkoasu on 'retroa' ja ne ovat mielenkiintoisia esineitä myös ilman, että niitä edes pidetään päällä. Sellaisen omistaminen on vähän kuin antiikkisen auton omistaminen", museon edustaja vertaa.

Tägit: televisio
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

112.1.2013 19:00
iivanajulma
Vahvistamaton

Voi kuinka britit ovat erittäin vanhoillisia! Jos tuosta 200mlj ihmisestä nämä vanhoilliset ostaisivat nykytekniikalla tehtyjä tuotteita ja jotka olisivat briteissä tehtyjä niin kansantalous nousta kohisisi rutkasti ja lamakin olisi osittain pois pyyhitty
ja kun vielä lähtisivät samalla eu:sta niin kävisi eurostosuomellakin kateeksi ainakin käteisellä ja juttiksella?

212.1.2013 19:20

Tai ainakin niin ilmoittavat.

Ja miksipä ei, jos viranomainen sallii (= ei tarkasta).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2013 @ 19:24

312.1.2013 19:24

Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

412.1.2013 21:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Muuttui vastikään veromuotoiseksi. :)

512.1.2013 23:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.
Onpa noita ihmisiäkin vähemmän maksamassa. Ja televisio-ohjelman teko ja nettisivujen pyörittäminen maksaa suunnilleen saman verran riippumatta siitä kuinka monta katsojaa ja käyttäjää sattuu olemaan.

613.1.2013 3:52

Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?

713.1.2013 5:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Digiboksi vain kiinni mustavalkotelkkariin.

813.1.2013 5:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sefriol:
Onko suomessa edes mahdollista katsoa TV:tä mustavalkoisena? Eikös lähetysten digitalisointi tämän viimeisenä estänyt?
Vetäsee väriasetukset nollille.

iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu. Asus X70AC Series.

913.1.2013 14:01

Vähän huolellisuutta kiitos. 59 puntaa on n. 70 euroa.

1014.1.2013 18:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?

1114.1.2013 19:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chatboy:
Meillä täällä Suomessa varmaan maailman kallein tv.luvat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Yksi syy mustavalkotelkkarin pitämiseen on sen halvempi tv-lupamaksu. Väritelevision omistajat joutuvat maksamaan 145,5 puntaa eli noin 175 euroa
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vero.fi:
Alarajan kohdalla veron määrä vuodessa on 50 euroa. Vero kasvaa tulojen mukaan ylimmillään 140 euroon, joka tulee maksettavaksi, kun tulot ylittävät 20 588 euroa
Ai niinkö?
eikös tuo ole per talous? kun taas suomessa jokainen joutuu maksamaan.. esim meidän perheessä minä ja vaimoni (itse maksimin ja vaimo noin 100..) ja kun lapsemme täyttävät 18 myös he joutuvat maksamaan..

off topic: VITUN SUOMI!!!

† RTFM †

1216.1.2013 19:30

Ihan oikeassa olet. Enpä huomioinut tuota.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto