Tempaus: Piraatit maksavat tekijänoikeusjärjestöille menetetyt miljardit

Kirjoittaja Manu Pitkänen @ 13.3.2012 13:12 Kommentteja (16)

Tempaus: Piraatit maksavat tekijänoikeusjärjestöille menetetyt miljardit Jake Gold on järjestänyt varainkeruuohjelman, jonka tarkoituksena on korvata tekijänoikeusjärjestöille (RIAA ja MPAA) nettilataamisen aiheuttamat miljarditappiot.
Tempauksen taustalla on tarina vanhasta japanilaisesta oikeusjutusta. Siinä tuomari sai käsiteltäväkseen riidan, jossa majatalon isäntä syytti köyhää opiskelijaa hänen kokkauksista aiheutuneiden höyryjen varastamisesta. Isännän mukaan opiskelija maustoi ateriansa syömällä ruokansa samaan aikaan kun hän itse teki ruokaa. Tuomari katsoi opiskelijan korvausvelvolliseksi. Sopiva korvaus hajujen varastamisesta oli parin kolikon putoamisesta syntyvä ääni. Isäntä ei siis saanut rahaa, vaan sai kuulla korvaukseksi rahan äänen.



Tarinan innoittamana Gold päätti pystyttää varainkeruuohjelman. Se perustuu tekijänoikeusjärjestöjen näkemykseen, jossa digitaaliset kopiot ovat yhtä arvokkaita kuin alkuperäisteokset. Ajatuksena on lähettää RIAA:lle ja MPAA:lle sähköpostitse dollarin setelistä otettuja skannauksia korvaukseksi ladatuista tiedostoista. Vaihtoehtona tarjotaan ASCII-dollaria. Goldin mukaan 20 digitaalista dollaria pitäisi riittää per lähettäjä.

AfterDawnin diilit uutiskirjeenä!

Etsimme jatkuvasti hyviä tietotekniikan ja kännyköiden diilejä ympäri nettiä ja uutisoimme niistä sivuillamme. Jos haluat saada tiedon uusista diileistä heti sähköpostiisi, tilaa diilien uutiskirjeemme.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt sääntömme ja tietosuojakäytäntömme.

Tägit: piratismi RIAA MPAA
Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

113.3.2012 13:57

:D

213.3.2012 14:15

Nerokasta!

313.3.2012 14:37

Aivan loistavaa :D


Core2 Duo E8400, ASUS ENGTX 460 DirectCU TOP, Corsair 4x1GB, ASUS P5K SE/EPU, Samsung DVD-RW, Seagate DiamondMax 320GB | BenQ G2400WA 24" | Logitech G500 | Sennheiser RS130 | Windows 7 Pro 64
DS Lite ja R4i

413.3.2012 14:51

Tämä on niiiiiiiiiiiiiiin parasta mitä olen aikoihin nähnyt kenenkään tekevän. Todellakin osallistun, tosin dollareita en omista, enkä jaksa hankkia, kai MAFIAA:lle eurotkin kelpaavat.

Edit: Ahaa, niillä olikin dollarin kuvat valmiina mitä lähettää...voisi lukea jutun ennen kommentointia. Tosin taidan silti eurojakin laittaa menemään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.3.2012 @ 14:54

513.3.2012 16:18

Eivät ota euroja? Ihan ymmärrettävää tässä eurokriisin aikana ;)

613.3.2012 16:20

Kiva kahtoo mihin tämä johtaa....

713.3.2012 16:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tomge:
Kiva kahtoo mihin tämä johtaa....
Massasyytteisiin rahanväärennöksestä?

813.3.2012 19:56
yourJoost
Inactive

Tähän täytyy kyll osallistua, mutta ei omasta iipeestä lähetettynä. Nyt netistä rollareit ettiin...............


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

913.3.2012 21:59

Ylös manulle,pisteet taas.

1013.3.2012 22:42

Google kuvahakuun "Euro bills" ja sieltä sopivaa rahasummaa etsimään.

lisäksi ihan euroopan keskuspankin sivulta löytyy http://www.ecb.int/euro/banknotes/html/index.en.html

1113.3.2012 22:49

Aivan mahtava päivän kevennys!


1214.3.2012 00:17

Pitäähän noille oikeitakin seteleitä lähettää.

Mutta on vielä joitakin ruplia "vanhoilta hyviltä ajoilta".


HifiTollo, ikuinen ihmettelijä
Motto: Tästä voi mennä vain ylöspäin

1314.3.2012 16:25
NikiSoft
Inactive

Tää on aivan loistava!

1417.3.2012 00:17

Lainaus:
Ajatuksena on lähettää RIAA:lle ja MPAA:lle sähköpostitse dollarin setelistä otettuja skannauksia korvaukseksi ladatuista tiedostoista.

RIAA/MPAA hankkii oikeuden määräyksellä virtuaalirahaa lähettäneiden IP-tiedot jonka avulla saatuihin osoitteisiin aletaan lähettää urakalla ihka aitoja haastelappusia laittomasta lataamisesta.

Tietty skannaamallahan ei rahan "monistaminen" onnistu, kiitos skannereissa olevien kopio-estojen... kelvanneenkohan setelistä otettu valokuva??

1520.3.2012 11:55

Ellen väärin muista, mulla taitaa olla muutama dollarin seteli tallessa. Nyt löytyi niillekin käyttöä.



1622.3.2012 09:45

Mulla on niin vanha skanneri että ei tiedä miltä tämä uusi raha näyttää.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Voit saada pian Netflixiltä sähköpostia – Tilauksesi perutaan jos et vastaa viestiin Voit saada pian Netflixiltä sähköpostia – Tilauksesi perutaan jos et vastaa viestiin (26.5.2020 06:03)
Mikäli et ole käyttänyt pitkään aikaan Netflix-tilaustasi vaikka tilauksesta veloitetaankin joka kuukausi luottokortiltasi, saattaa sinulle kilahtaa sähköpostia suoratoistopalvelulta. Sähköpostissa ....
Sonyn 369 euron Xperia 10 II on nyt ennakkotilattavissa Sonyn 369 euron Xperia 10 II on nyt ennakkotilattavissa (25.5.2020 17:29)
Xperia 10 II on viimeinkin saapumassa Suomeen, sillä puhelimen ennakkotilaaminen on käynnistynyt. Kauppoihin puhelin saapuu 10. kesäkuuta 369 euron hintaan. Alun perin puhelimen piti olla saatavilla ....
Samsung Galaxy A41 -puhelimen myynti alkanut - hinta 299 euroa Samsung Galaxy A41 -puhelimen myynti alkanut - hinta 299 euroa (25.5.2020 15:55)
Samsungin 299 euron hintaisen Galaxy A41 -puhelimen myynti on alkanut Suomessa. Tällä hintaa saa muun muassa 6,1 tuuman näytön, 48 megapikselin pääkameran sekä 3500 mAh akun. "Samsung Galaxy ....
iOS 14 vuoti nettiin – Käyttöjärjestelmän ominaisuuksia paljastunut jo kevään aikana iOS 14 vuoti nettiin – Käyttöjärjestelmän ominaisuuksia paljastunut jo kevään aikana (25.5.2020 06:24)
Tämän kevään aikana on kuulunut paljon tietoja syksyllä julkaistavasta iOS 14 -käyttöjärjestelmästä ja syykin tähän on ilmeisesti selvinnyt. Motherboard-julkaisun mukaan iOS 14 -käyttöjärjestelmän ....
Päivän diili: Lenovon iso tabletti hurjalla alennuksella Päivän diili: Lenovon iso tabletti hurjalla alennuksella (22.5.2020 20:11)
Päivän diilinä nostamme esiin Lenovon tabletin, jonka hinta on tipahtanut varsin mukavasti. Tabletti saattaa tulla käyttöön näin etätyöajan jatkuessa, jotta perheen ruutujen määrä riittää sekä ....

Uutisarkisto