AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 7.3.2011 18:26 Kommentteja (12)

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin (r.) haluaa selvittää voisiko nykyistä hyvitysmaksujärjestelmää järjestää tarkoituksenmukaisemmalla tavalla. Ministeriössä nähdään nykyisen järjestelmän ongelmana laitteiden yhä suurempi yhteensulautuminen ja sen mukanaan tuomat määrittelyongelmat.
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg, jonka tehtävänä on tutkia mikä vaihtoehtoinen tapa olisi hyvä vaihtoehto nykyiselle laitepohjaiselle maksujärjestelmälle. Lähtökohtana on ministeriön mukaan pidettävä tekijöiden ja muiden oikeudenhaltijoiden oikeus kohtuulliseen korvaukseen yksityisestä kopioinnista.

Nykyään hyvitysmaksua peritään esimerkiksi tyhjistä CD- ja DVD-levyistä, kovalevyllisistä digisovittimista, videotallentimista ja viime syksystä lähtien myös ulkoisista kiintolevyistä. Tekijänoikeusjärjestöt ovat toistuvasti esittäneet myös kännyköiden lisäämistä maksun piiriin.

Tägit: Hyvitysmaksu
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

17.3.2011 18:31

Nytpä varmistui sekin, että ei tarvitse RKP:tä äänestää. Järjetöntä, että leve/elokuva teollisuus senkuin koittaa estää kopiointi ja samaan aikaan pitäisi hyvittää omasta kopioinnista tulevia menetyksiä (?) maksamalla näitä järjettömän suuria maksuja kaikista mahdollisista vehkeistä - voi v**tu että toi Wallin on kanssa yks spede

27.3.2011 19:00

Lainaus:
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg
Siinäpä vasta pätevä, puolueeton ja asiantunteva kaveri siihen hommaan..

37.3.2011 19:31
Möö
Vahvistamaton

Toimiva systeemihän on olemassa. Sinne Sossun luukulle nämä taiteilijat, sinne muukin kansa joutuu menemään jos ei lyö työ leiville...

47.3.2011 19:49

@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.


-Make-

57.3.2011 22:49
neptunus
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.3.2011 @ 22:53

67.3.2011 23:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti neptunus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Mut Anssi Kela itkee aiheesta...ei kai sen musiikkia kuuntele kukaan ni ei oo tulojakaan...mut silti tarttis jotain saada ku ei viittis töihinkään mennä...

78.3.2011 1:50

Onneksi vielä toistaiseksi on laillista ostaa ulkomailta teostoverovapaata tallennusmediaa ja rautaa, toistaiseksi.

88.3.2011 6:27
rollepelle1
Vahvistamaton

hienoa että etitään parempia vaihtoehtoja nykyiseen laitteisiin perustuvaan rahankerjuu operaatioon. Mikäs siinä jos nuita taiteilija maksuja joutuu maksamaan, jos heidän tuotantoaan käyttää. Kovalevy saatika sitten kännykkä vaan ei ole kenenkään viihdetaiteilijan tuotantoa ;)

98.3.2011 8:17

Mahtava idea! Eikö tässäkin voisi soveltaa uuden mediamaksun tapaista käytäntöä eli kaikki maksaa! Kuitenkin waretatte musiikkia ja laitatte sitä puhelimiinne ja kovalevyille ja ties minne. Onneksi on alan ammattilainen laitettu selvittämään mahdollisimman tehokas keino vetämään rahaa ihmisiltä.
</sarkasmi> Haloo taas!

109.3.2011 8:51

Saa nähdä miten käy, ojasta allikkoon?

Kyllä se raha on tänä päivänä joka sanelee kuka on oikeassa.

1114.3.2011 9:05

eikös se mediamaksu kohta runnota läpi .. ainii mut se on vaan Yleä varten

1214.3.2011 13:15

Ja mikähän on suurin syy ettei suomalaiset taiteilijat tule toimeen?
Antakaa niille ruokakuponkeja rahan sijaan niin johan alkaa varat riittämään -.-

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Riittääkö jatkossa huoltajan suostumus WhatsAppin käyttöön? Riittääkö jatkossa huoltajan suostumus WhatsAppin käyttöön? (25.4.2018 15:07)
WhatsApp muutti käyttöehtojaan Euroopan Unionin tulevan tietosuoja-asetuksen mukaiseksi, mutta teki sen hieman isolla kädellä. Jatkossa WhatsAppin ikäraja on 16 vuotta. Nyt netissä onkin ....
2 kommenttia
Gmailin uudet ominaisuudet paljastettiin – Mahdollisuus lähettää tuhoutuvia sähköposteja Gmailin uudet ominaisuudet paljastettiin – Mahdollisuus lähettää tuhoutuvia sähköposteja (25.4.2018 14:43)
Google on esitellyt jättimäisen uudistuksen Gmailiin. Maailman suosituimpiin sähköpostipalveluihin kuuluvan Gmailin käyttöliittymä nykyaikaistuu ja samalla siihen tuodaan joukko uusia ominaisuuksia. ....
Amazon esitteli uuden palvelun – Tilaa tavaraa nettikaupasta auton takakonttiin Amazon esitteli uuden palvelun – Tilaa tavaraa nettikaupasta auton takakonttiin (25.4.2018 11:08)
Uutisoimme vuonna 2014 Volvon visioimasta roam delivery -kuljetusvaihtoehdosta, jossa verkkokauppaostokset voisi tilata suoraan oman auton takakonttiin. Työpäivän jälkeen ei siis tarvitsisi ....
Honor 9 Lite saapui Suomeen – Näin paljon se maksaa Honor 9 Lite saapui Suomeen – Näin paljon se maksaa (25.4.2018 10:44)
Huawei on aloittanut Honor 9 Lite -älypuhelimensa myynnin tänään Suomessa. Honor 9 Lite tulee myyntiin kolmessa eri värissä: Midnight Black, Sapphire Blue ja Glacier Grey. Puhelimen suositushinta ....
IoT-vallankumous voi alkaa Suomessa – Elisa käynnisti NB-IoT-verkon Suomessa IoT-vallankumous voi alkaa Suomessa – Elisa käynnisti NB-IoT-verkon Suomessa (25.4.2018 10:18)
Elisa kertoo tarjoavansa ensimmäisenä operaattorina valtakunnallista NB-IoT-verkkovalmiutta (Narrowband Internet of Things) omassa 4G-verkossaan. Kuten nimestä voi päätellä, on verkkoteknologia ....

Uutisarkisto