AfterDawn: IT-alan uutiset

Nokian musiikkikaupasta DRM-vapaa - Ovi Music on uusi nimi

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 1.3.2010 20:03 Kommentteja (14)

Nokian musiikkikaupasta DRM-vapaa - Ovi Music on uusi nimi Matkapuhelinjätti Nokia on huhujen mukaan pian uudistamassa Nokia Music Store -palveluaan, jonka myötä palvelu aloittaa DRM-vapaan musiikin myymisen. Samalla palvelun nimi muutetaan tiettävästi Ovi Music -muotoon.
Muutoksista kertoi mm. The Symbian Blog, joka sai tietonsa Nokian Intiassa toimivasta musiikkikaupasta. Kuluttajille musiikkia tarjotaan jatkossa MP3-tiedostoina, joten kappaleita voi kuunnella tietokoneiden lisäksi esim. pelikonsoleilla ja kannettavilla mediasoittimilla.

Uudistusten myötä Nokia-tilistä tulee pakollinen osa musiikkikauppaa, joten Nokia näyttää yhtenäistävän kaikki palvelut saman sateenvarjon alle.

DRM-vapauden ohella Ovi Music tarjoaa kuluttajille parempia hakuominaisuuksia, jotta kuluttajat löytäisivät haluamaansa musiikkia helpommin. Viesti ei kuitenkaan kerro hakuominaisuuksien paranemisesta mitään tarkempaa, joten varsinaiset muutokset selviävät vasta myöhemmin. Toivelistoilla mukana on mm. FM-radion kautta kuultavan musiikin tunnistus ja sen ostaminen sitten Ovi Musicin kautta.

Tarkempaa aikataulua muutoksille ei ole kerrottu, mutta nähtävästi Nokia tiedottaa asiasta myöhemmin sähköpostilla.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

11.3.2010 20:08

Hah, ja juuri luin tänää Mikrobitistä, että Nokian musiikkikauppa ei ole erityisen hyvä juuri tuon DRM-suojauksen takia ;D

No, hieno juttu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2010 @ 21:05

21.3.2010 20:39

Eli nykyinen Ovi Player muuttaa nimensä, kappaleet latautuvat mp3-muodossa, kappaleet ovat "suojaamattomia" (niitä voi lähettää myöskin kavereille)?

Nykyinenkin systeemi toimii ihan hyvin, ja kun saa ladata musaa rajattomasti. :P

31.3.2010 20:44

Mites tuo FM-radiossa soivan musiikin tunnistus tapahtuu?

41.3.2010 22:46

Ahet,
En tarkasti osaa sanoa että kuinka toimii, mutta tuossa olisi yksi sivusto tuohon tarkoitukseen. Kenties sivuilla kerrotaan enemmän mihin asia perustuu.
Myös löytyy kännyköille (ainakin iphone ja symbian 3rd + 5th edition) tarkoitetut sovellukset.

http://www.midomi.com/


51.3.2010 23:57

voivoi sama mies puhui 3 vuotta sitten etta kosketusnaytto ei tule olemaan kovinkaan merkitseva markkinoilla!!!! on silla pokkaa miehella joka on vastuussa siita etta nokia on nyt jaljessa joka asiassa voi pe.............le!!!!!!!!!!!!!

62.3.2010 6:44
jackoff
Vahvistamaton

näin se olis pitänyt tehä heti aluksi

72.3.2010 8:56
user
Vahvistamaton

2@
>Nykyinenkin systeemi toimii ihan hyvin, ja kun saa ladata musaa
>rajattomasti. :P

Nokia musiikkikapausta ei saa rajattomasti kermaksulla ladata, vaan hinnoittelu on teos/albumi pohjaista. DRM muutokset tuskin muuttavat tuota.

CWM on asia erikseen ja tuskin siitä ollaan ihan heti DRM suojauksia pois viemässä. sama tilanne varmaan "radio" pavelussa.

82.3.2010 9:35

En usko että CWM:stä lähtee DRM pois missään vaiheessa, se kun romuttaisi käytännössä koko bisneksen.

Yksittäisten kappaleiden myynnissä DRM nostaa varmasti levy-yhtiön suuntaan maksettavia korvauksia, mutta toisaalta voi kuvitella myyntilukujen nousevan. Eli tuotot pysynevät mahdollisesti samoissa, mutta maine on parempi.

Hieman huvittaa tuo myöhästymisestä kommentointi, musiikkia kun ostetaan tasaiseen tahtiin jatkuvasti, joten ei varsinaisesti ole kyse mistään 3kk kestävästä trendistä.

92.3.2010 9:54

@8: Senkus ostat CD-RW-levyn, poltat musan sille ja rippaat uusiks koneelle. Dataa, DRM jäi matkan varrelle =)

102.3.2010 9:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user:
2@
CWM on asia erikseen ja tuskin siitä ollaan ihan heti DRM suojauksia pois viemässä. sama tilanne varmaan "radio" pavelussa.

No eipä se nyt niin asia erikseen ole. Sama palvelu + tili jolla rajaton osto oikeus ilman maksua.

112.3.2010 10:00
user
Vahvistamaton

5@
>voivoi sama mies puhui 3 vuotta sitten etta kosketusnaytto ei tule
>olemaan kovinkaan merkitseva markkinoilla!!!! on silla pokkaa
>miehella joka on vastuussa siita etta nokia on nyt jaljessa joka
>asiassa voi pe.............le!!!!!!!!!!!!!

Uutisessa ei kyllä mainittu Intialaisen nimeä, mutta mitä se on kolmevuotta sitten sanonut ?

Ja mikä mahtoi olla Intiassa kosketusnäyttöisten markkinaosuus parivuotta sitten ja entä nyt, ja mikä siitä on tuon valmistajan osuus. Tuskin tuolloin on ennusteltu kovin monenvuoden päähän.

122.3.2010 19:31

@3

"Mites tuo FM-radiossa soivan musiikin tunnistus tapahtuu? "

Todennäkösesti kutakuinkin vastaavasti kuin miten Shazam tunnistaa soican musiikin. Shazam on siis esimerkiksi Symbianpuhelimille löytyvä sovellus ja sitä tukeva palvelu. Shazamin avulla käyttäjä voi tunnistaa vaikkapa ravintolassa soivan musabiisin. Shazamin voi siis laittaa kuuntelemaan ääntä puhelimen mikrofonin kautta ja sitten sovellus pyrkii tunnistamaan soivan kappaleen.

Sitä sitten en osaa sanoa kuinka toi tarkalleen toimii,

Muistaakseni on ollut puhetta, että Symbian ^4:ssä ainakin olisi jo radio ja musiikkikauppa integroituna yhteen, eli niin että radiossa soiva biisi tunnistetetaan ja yhdistetään musiikkikaupassa olevaan biisiin. En muista oliko tätä tarkotus olla jo Symbian ^3:ssa.

134.3.2010 22:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Hah, ja juuri luin tänää Mikrobitistä, että Nokian musiikkikauppa ei ole erityisen hyvä juuri tuon DRM-suojauksen takia ;D

mikrobitti on TOSI asiantunteva. itselläni on CWM ja minusta se on TODELLA hyvä. mitä ihmettä se DRM suojaus oikein haittaa? kuuntelen puhelimesta musiikkia autossa (yhdistetty autostereoihin 3.5mm piuhalla), kotona (kiinni stereoissa "TV-out piuhalla") ja töissä (headset) ja lenkillä (headset). jos olisi DRM vapaa niin mitä ihmeen etuja se mulle toisi? ei yhtään mitään. kun on CWM niin ainoa ongelma on se, että mitähän tänään lataisi. tulee kuunneltua TODELLA paljon erilaista musiikkia. lataa ja kokeilee ja jos on huonoa niin pois vaan ja uutta tilalle. kätevää.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.3.2010 @ 22:26

144.3.2010 23:49
user
Vahvistamaton

>DRM vapaa niin mitä ihmeen etuja se mulle toisi?

Ei sulle varmaan mitään, mutta mulla DRM suojaus käytännössä estää kaiken muun käytön paitsi puhelimella musiikin kuuntelun. se on kuitenkin vain pieni osa musiikin kuuntelustani.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

DNA päivittää 4G-verkkoa – Turkulaisille, tamperelaisille ja helsinkiläisille nopeammat yhteydet DNA päivittää 4G-verkkoa – Turkulaisille, tamperelaisille ja helsinkiläisille nopeammat yhteydet (15.10.2018 11:21)
DNA on kertonut päivittävänsä Helsingin, Turun ja Tampereen talousalueiden 4G-verkon kapasiteetti. Toimenpiteillä ennakoidaan tulevaa siirtymää 5G-aikakauteen. 4G-verkon päivitysten myötä tiedonsiirtonopeudet ....
Samsung avasi salaisuuksia – Taiteltava älypuhelin on kehitteillä Samsung avasi salaisuuksia – Taiteltava älypuhelin on kehitteillä (15.10.2018 11:07)
Teknofiilien märkien päiväunien kohteena on ollut älypuhelin, jota voisi taitella vapaasti. Yksi askel uudenlaisia laitteita kohti voidaan ottaa jo tänä vuonna, sillä Samsungin mobiiliyksikön ....
Pokemon Gosta tuli realistisempi Androidillakin Pokemon Gosta tuli realistisempi Androidillakin (15.10.2018 10:51)
Pokemon Gon Android-pelaajilla saattaa olla tulevaisuudessa yksi syy vähemmän kytkeä AR-kokemus pois päältä, sillä peliä kehittävä Niantic on ilmoittanut päivittävänsä sovelluksen ARCore-yhteensopivaksi. ....
Kommentti: Piratismi laski vuosien ajan, mutta on taas nousussa - syypää ovat Netflix ja sen kilpailijat Kommentti: Piratismi laski vuosien ajan, mutta on taas nousussa - syypää ovat Netflix ja sen kilpailijat (13.10.2018 13:23)
Piratismi on alkanut jälleen kasvamaan, kun ihmiset turhautuvat siihen, että heidän maksamastaan videopalvelusta ei löydykään kaikkia sarjoja.
10 kommenttia
Apple osti lisää AR-teknologiaa – Mahdollistaa videoiden taustojen korvaamisen Apple osti lisää AR-teknologiaa – Mahdollistaa videoiden taustojen korvaamisen (12.10.2018 08:37)
Apple teki hiljattain historian suurimman "yrityskauppansa" työntekijöiden määrällä mitattuna, mutta sen lisäksi IT-jätti on tehnyt pienemmän kaupan Tanskassa. Tanskassa tehdyn yrityskaupan ....

Uutisarkisto