AfterDawn: IT-alan uutiset

Rikolliset pesivät rahaa iTunesin, Amazonin ja Tunecoren avulla

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.6.2009 14:38 Kommentteja (9)

Rikolliset pesivät rahaa iTunesin, Amazonin ja Tunecoren avulla Erilaisten luottokortteihin liittyvät petokset ja huijaukset ovat nykyään osa internetin arkea, mutta Britanniassa asuneet huijarit osoittivat jälleen, että rikolliset osaavat kehitellä jatkuvasti uusia keinoja elantonsa ansaitsemiseksi.
Rikollisten toiminta perustui iTunes- ja Amazon-musiikkikauppojen hyödyntämiseen, josta he ostivat itse tekemäänsä musiikkia varastettujen ja kopioitujen luottokorttien avulla. Musiikkinsa rikolliset saivat iTunesin ja Amazonin myyntilistoille Tunecore-palvelun avulla, joka mahdollistaa omien kappaleiden myymisen useissa eri internetin musapalveluissa.

Britanniassa on tällä hetkellä pidätettynä seitsemän miestä ja kolme naista, joiden epäillään harrastaneen kyseistä toimintaa. Viiden kuukauden aikana rikolliset ehtivät osaa omia kappaleitaan noin 468 750 punnan eli noin 550 000 euron edestä. Näistä kappaleista iTunes ja Amazon ehtivät tilittää rikollisille noin 300 000 dollarin eli noin 215 000 euron myyntisaamiset.

Juttua tutkivat samanaikaisesti sekä Yhdysvaltain liittovaltion poliisi eli FBI (Federal Bureau of Investigation) ja Britannian Scotland Yard, joiden tekemän yhteistyön myötä epäillyt lopulta pidätettiin.

Rikollisten palveluissa myymät musiikkikappaleet oli tehnyt toiminnassa mukana oleva DJ, jonka seurauksena Amazon tai Apple eivät osanneet epäillä vilunkipeliä asian tiimoilta ennen kuin viranomaiset ottivat heihin yhteyttä.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

112.6.2009 14:46

Aika hyvä hoksottimet ollut tuon idean keksimisessä.
Ei ne rikolliset aina niin tyhmiä ole ;)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2009 @ 14:48

212.6.2009 15:16

Onpahan nyt ainakin epäilijöille todistettu, että nettimusiikkikauppa kannattaa (jos siis osaa valita puolensa)... :D

312.6.2009 20:07

Olikohan musiikki edes hyvää... Varmaan kuitenkin nousi noilla ostoilla jonnekkin listoille.

413.6.2009 17:24

hmm... nerokasta! xD

btw, miks ihmiset ei ilmota korttejaan kadonneiksi ku ne häviää... ollaanpas sitä tyhmiä siellä briteissa..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.6.2009 @ 17:25

513.6.2009 17:37

Lainaus:
using hundreds of cloned or stolen credit cards
Eli toisella kotimaisella kopioituja luottokortteja (tai varastettuja) eli huono se on ilmoitella jos joku on sun korttis kopioinu. Varastettu tietysti eri..

Kekseliästä meininkiä.

613.6.2009 23:27

Lainaus:
Lainaus:
using hundreds of cloned or stolen credit cards
Eli toisella kotimaisella kopioituja luottokortteja (tai varastettuja) eli huono se on ilmoitella jos joku on sun korttis kopioinu. Varastettu tietysti eri..

Kekseliästä meininkiä.

Ja mitenköhän kopioidaan luottokortti, kun alkuperäinen ei ole hallussa? Eikös siihen tarvitse itse korttia, että voi kopioida sen sisältämän datan, se musta viiva siinä kortin päällä kun sisää vähän muutakin kuin sarjanumeron ja omistajan?

Eli se pitää ensin varastaa? korjatkaa toki jos olen väärässä. eikös sieltä muuten saa uuden kortin uudella numerolla, jos haluaa tai epäilee et joku "kopioinu".
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.6.2009 @ 23:29

714.6.2009 13:53
eydaa
Inactive

Lainaus:
Ja mitenköhän kopioidaan luottokortti, kun alkuperäinen ei ole hallussa? Eikös siihen tarvitse itse korttia, että voi kopioida sen sisältämän datan, se musta viiva siinä kortin päällä kun sisää vähän muutakin kuin sarjanumeron ja omistajan?

Niin se kortti tosiaan kopiodaan parissa sekunnissa kun maksat vaikka olues.

814.6.2009 21:09

Lainaus:
Lainaus:
Ja mitenköhän kopioidaan luottokortti, kun alkuperäinen ei ole hallussa? Eikös siihen tarvitse itse korttia, että voi kopioida sen sisältämän datan, se musta viiva siinä kortin päällä kun sisää vähän muutakin kuin sarjanumeron ja omistajan?

Niin se kortti tosiaan kopiodaan parissa sekunnissa kun maksat vaikka olues.
Niin ja eihän kortilla ostamiseen tarvita kuin ne kortin tiedot. vai mitenkä meinasit netissä ostaessa viivaasi käyttää ?

915.6.2009 1:10

Lainaus:
Niin ja eihän kortilla ostamiseen tarvita kuin ne kortin tiedot. vai mitenkä meinasit netissä ostaessa viivaasi käyttää ?
No se. Ei tarvi fyysistä korttia kenenkään tehdä kun netis shoppaillaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
9 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto