AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bay saa kontolleen uhkasakon?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 19.5.2009 22:37 Kommentteja (16)

The Pirate Bay saa kontolleen uhkasakon? The Pirate Bay -oikeudensaagan hidas edistyminen ei tunnu miellyttävän suuria levy-yhtiöitä, sillä Dagens Nyheterin mukaan Universal, EMI, Sony ja Warner vaativat käräjäoikeutta langettamaan uhkasakon sivuston ylläpitäjille sekä heidän internet-operaattorilleen, jotta sivusto saataisiin suljettua.
Varsinaisesta TPB-oikeudenkäynnistä poiketen uhkasakkoa ei haeta lainkaan liikemies Carl Lundströmille, vaan sivustoa nykyään pyörittäville Fredrik Neijille, Gottfrid Svartholmille ja Peter Sundelle. TPB-ylläpitäjien lisäksi levy-yhtiöt haluaisivat uhkasakon kohteeksi myös Black Internet AB -yrityksen, jonka tarjoaman tiedonsiirtokapasiteetin avulla TPB-sivusto on surffaajien käytössä.

Levy-yhtiöiden perusteluiden mukaan TPB:n avulla pääsee käsiksi ainakin 467 musiikkialbumiin, joiden tekijänoikeudet kuuluvat kyseisille levy-yhtiöille. Tämän vuoksi he haluavat saada uhkasakon voimaan välittömästi, jotta tekijänoikeusrikokset eivät jatkuisi. Uhkasakon lisäksi TPB-ylläpitäjille vaaditaan oikeudellista suukapulaa, joka kieltäisi heitä puhumasta asiasta julkisesti niin kauan, kun juttua käsitellään oikeudessa.

Toistaiseksi molemmat osapuolet ovat olleet vaitonaisia asian suhteen. Levy-yhtiöitä edustava Peter Danowsky ei halunnut vielä kommentoida asiaa, jonka lisäksi TPB-ylläpitäjät eivät vastanneet Dagens Nyheterin haastattelupyyntöön.

Ruotsalainen IT-ekspertti André Rickardsson on kuitenkin ihmeissään tilanteesta, koska TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa, ja täten Ruotsin oikeuslaitos ei voi langettaa niiden pyörittämiselle uhkasakkoja. Rickardsson uskoo uusien toimien aiheuttavan vain vahinkoa levy-yhtiöiden maineelle.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

119.5.2009 22:48

Lainaus:
TPB-ylläpitäjille vaaditaan oikeudellista suukapulaa, joka kieltäisi heitä puhumasta asiasta julkisesti niin kauan, kun juttua käsitellään oikeudessa.

Mitä ne oikein kuvittelee? Tuohan on jo sananvapauden rajoittamista!

Lainaus:
TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa

Tähän tämä kaatuu.

Lainaus:
Black Internet AB -yrityksen, jonka tarjoaman tiedonsiirtokapasiteetin avulla TPB-sivusto on surffaajien käytössä.

Hostaajakin näköjään joutuu mukaan tähän.. Mitä hel******!?

Menee vain päivä pöivältä hullummaksi tämä touhu..

219.5.2009 22:58

Tuskinpa The Pirate Baytä saadaan alas ennen massojen siirtymistä parempiin (anonyymeihin) verkkoihin. Siinäpähän vain nopeuttavat siirtymää.


319.5.2009 22:59

Mä olen vähän pettynyt Piratebayhin.

En löytänyt sieltä uusimpaa Angels and Demons -leffaa hyvä laatuisena.

419.5.2009 23:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IsoJorma5:
Mä olen vähän pettynyt Piratebayhin.

En löytänyt sieltä uusimpaa Angels and Demons -leffaa hyvä laatuisena.
Varmaan siks koska sitä ei ole vielä hyvä laatuisena

520.5.2009 0:07

Levy-yhtiöt hakevat rahaa kaikkialta mistä sitä voisi saada. Itse en isojen levy-yhtiöiden levyjä osta ollenkaan, juurikin heidän ajattelutapansa takia.

620.5.2009 0:23
WumWum
Inactive

Kun mennään parikymmentä vuotta eteenpäin, nauretaan näille tarinoille oikein kunnolla. Nyt nauran jo minä ja muutama aikaa seuraava täälläkin.

Lisäksi on huvittavaa, kuinka oikeuslaitosta pyritään pitämään vallanvälineenä tekijänoikeus firmoilla.

Oikeustaloja pidetään pilkkanaan, kun lakimiehet ovat helposti johdateltavissa.

Kuka saa oikeutta tänä päivänä? -aivan tuuri peliä.

720.5.2009 1:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WumWum:
Kun mennään parikymmentä vuotta eteenpäin, nauretaan näille tarinoille oikein kunnolla. Nyt nauran jo minä ja muutama aikaa seuraava täälläkin.

Lisäksi on huvittavaa, kuinka oikeuslaitosta pyritään pitämään vallanvälineenä tekijänoikeus firmoilla.

Oikeustaloja pidetään pilkkanaan, kun lakimiehet ovat helposti johdateltavissa.

Kuka saa oikeutta tänä päivänä? -aivan tuuri peliä.
Mitn tuuria ole.. Tälläses tilantees mikäs tpb llä on niin rahalla saa oikeutta.. :)

820.5.2009 6:00

Koko homma kaatuu tähän

Lainaus:
TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa, ja täten Ruotsin oikeuslaitos ei voi langettaa niiden pyörittämiselle uhkasakkoja.
Mutta todella epätoivoista toimintaa to-mafialta. Hyvät naurut saa :D

920.5.2009 8:11

Alkaiskohan ihmisillä hymy hyytyä, jos ja kun levyihrat saavat tämänkin älyvapaan vaatimuksensa läpi?

1020.5.2009 10:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti qkkeli:
Alkaiskohan ihmisillä hymy hyytyä, jos ja kun levyihrat saavat tämänkin älyvapaan vaatimuksensa läpi?
Käsittääkseni nämä firmat eivät ole tehneet mitään laillisia vaatimuksia vaan luulevat suurien puheiden ja vaatimusten auttavan jotain. Heikkoa on meininki.

1120.5.2009 10:45

Miksi minulla on sellainen tunne, että lähitulevaisuudessa tullaan lukemaan uutisia tpb-ylläpitäjien mahdollisista salamurhista? Todellakaan en toivo mitään sellaista, mutta tilanne vaikuttaa vaan niin räjähdysherkältä nyt. Toisaalta en hetkeäkään epäile, etteikö tämäkin ole käynyt mafiosojen mielessä, vaikkakin vaan pelottelutarkoituksessa.

1220.5.2009 11:15

Miksihän pojat ei ole hakeutunut jo politiikkaan? suosio olisi taattu ja kampanjamainontaankaan ei tarvis pahemmin panostaa

1320.5.2009 12:20

Lainaus:
Koko homma kaatuu tähän

Lainaus:
TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa, ja täten Ruotsin oikeuslaitos ei voi langettaa niiden pyörittämiselle uhkasakkoja.
Black Internet AB -yritys kuulostaa kuitenkin kovin ruåtsalaiselta..?
AB tulee ruotsin sanasta aktiebolag, yhtiömuoto. (lainaus wiki)

Saattaa se mennäkin läpi jos sitä joku oikeasti alkaa oikeudessa pyytämään. Tosin luulisi etteivät ennen hovin lainvoimaista päätöstä moista tekisi.

1420.5.2009 12:29

Kyllähän yleisen mielipiteen muuttuminen näkyy jo piratpartietin kannattajamäärän äkkinousussa, mutta jää nähtäväksi kauanko kestää, ennenkuin to-mafiat nähdään sellaisina kuin ne ovat. Uskon että kysymys on siitä, kuinka nopeasti ihmiset saavat tietää kaikesta mitä nämä järjestöt ovat tehneet ja tekevät edelleen järjestelmällisesti.

TO-järjestöillä ei ole enää paljon muuta kuin laki takanansa, suurin osa ihmisistä on ihmisten puolella.

1521.5.2009 18:49
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Itse en isojen levy-yhtiöiden levyjä osta ollenkaan, juurikin heidän ajattelutapansa takia.
En myöskään... :D

1623.5.2009 9:08

Tosiaan minäkin alan pelkäämään TPB:n ylläpitäjien terveyden puolesta. Se olisi looginen seuraava askel näihin mafia hommiin. Viimeistään silloin, jos (ja kun) tämä vaade hylätään niin odotetaan vaan uutista: "Peter Sunde hirtti itsensä"

Tämä vaatimushan on naurettavuuden huippu; miten ihmeessä Ruotsin oikeuslaitos voisi asettaa minkäänlaista uhkasakkoa toisessa itsenäisessä valtiossa sijaitseville palvelimille? Tai millälailla kaistantarjoaja voi olla vastuussa siitä, mitä heidän kaistallaan tehdään? Onko tienlaitos vastuussa siitä, kun rattijuoppo ajaa tiellä jonkun hengiltä? Mitä?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
7 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia