AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bay ja kirjakustantaja erimielisyyksiin logosta

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 8.1.2009 16:11 Kommentteja (14)

The Pirate Bay ja kirjakustantaja erimielisyyksiin logosta Ruotsalaisesta piraattiliikkeestä kertovan Piraterna-kirjan kannessa komeilee tuttu merirosvolaiva. Tuo The Pirate Bay -sivustolta lainattu laivalogo on aiheuttanut kiistaa sivuston perustajien ja kirjakustantajan välillä. TPB kertoo, että he pitävät kirjasta, mutta heidän mielestään tapa markkinoida kirjaa on väärä.
TPB:n blogin mukaan itse kuvan käyttö ei haittaa The Pirate Bay:tä, vaan se, että kustantajat väittävät kirjaa TPB:n elämänkerraksi. TPB:n perustaja Peter Sunde kyseenalaisti kustantajan toimintaa myös Sydsvenskan-lehden haastattelussa. Sunden mukaan kirja yhdistetään liian helposti pelkästään heidän sivustoonsa vaikka kyse on koko piraattiliikkeestä.

Kustannusyhtiö Ordfrontin kustannuspäällikkö Pelle Andersson ei kuitenkaan ymmärrä Peter Sunden kritiikkiä. "On hieman outoa, että he voivat kopioida mitä tahansa, mutta me emme voi lainata heiltä jotain minkä ovat itse ottaneet jostain muualta."

The Pirate Bay antoi alunperinkin luvan käyttää logoa, mutta toivoi, että se muokattaisiin kirjaan siten, että se ei harhaanjohtaisi ihmisiä.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

18.1.2009 16:45

Onhan kenties ärsyttävää, jos kirjassa johdetaan harhaan. No, ei ainakaan kutita mun persettä...

28.1.2009 17:05

Niin Piraattipursihan on peilikuvana eli onhan sitä muutettu paljon :)

38.1.2009 17:51

Niin no, eiväthän Piratebayn jannut mitään kopioi, vaan käyttäjät toisiltaan. Eli turhaa itkua taas kustantajan suunnalta. :)

48.1.2009 18:03

"The Pirate Bay syyttää kirjakustantajaa laivalogon väärinkäytöstä"

"TPB:n blogin mukaan itse kuvan käyttö ei haittaa The Pirate Bay:tä"

Ristiriita?

58.1.2009 18:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Flibo:
"The Pirate Bay syyttää kirjakustantajaa laivalogon väärinkäytöstä"

"TPB:n blogin mukaan itse kuvan käyttö ei haittaa The Pirate Bay:tä"

Ristiriita?

Lues uutinen uudelleen, ja kokonaan.

68.1.2009 20:18
hentriz
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Flibo:
"The Pirate Bay syyttää kirjakustantajaa laivalogon väärinkäytöstä"

"TPB:n blogin mukaan itse kuvan käyttö ei haittaa The Pirate Bay:tä"

Ristiriita?

Lues uutinen uudelleen, ja kokonaan.

Jotenkin itsekkin ihmettelen koko otsikkoa, vaikka luin uutisen kahteen kertaa, jotta varmasti ymmärtäisin.
Siis nythän se ongelma on siinä kuvassa, vaan sen markkinointitavasta? TPB siis haluaisi, että kirja muokkataisi siten, ettei harhaanjohtaisi ihmisiä.

78.1.2009 20:43

Kannattaa lukea alkuperäinen blogikirjoitus Pirate Bayn sivulta, jos haluaa oikean kuvan tapahtuneesta.

88.1.2009 21:38

Tässä se on tiivistetysti;

Lainaus:
The case about the book is that we where upset that they claim to be our own biography and nothing else.
Ja sama lukee AD:n uutisessakin, mutta kieltämättä otsikko ei ole uutista vastaava. Asia tulee kuitenkin selville ja kukapa pelkkiä otsikoita lukee?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.1.2009 @ 21:39

98.1.2009 21:52

Mielestäni tuo on rumasti tehty kustantajilta, koska TBP yhteydenottoihin ei olla vastattu ja todellista tietoa ollaan vääristetty antamalla väärän kuvan asioista. Tuohan on verrattavissa juoruun, joka ei pidä paikkaansa, mut siltinkin jotkut uskovat sen todellisuuteen. Kun jotkut yrittävät olla rehtejä ja reiluja, niin joku tulee ja tekee temput. Tuossa tapauksessa kustantajien toiminnassa haisee pelkkä €€€ RAHA $$$.

109.1.2009 0:02
Foba
Inactive

Itse olen näitä "vapaamielisiä miehiä" tietoteknillisessä mielessä, mutta tässä on hyvin ironinen esimerkki siitä miten pilkka voi osua omaan nilkkaan :)

EDIT: luinpa tuon blogikirjoituksen piratebaystä niin hommaan tuli eri merkitys

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.1.2009 @ 00:14

119.1.2009 9:54

Lainaus:
The Pirate Bay syyttää kirjakustantajaa laivalogon väärinkäytöstä
No ei ainakaan tässä uutisessa syytä.

129.1.2009 12:16

Pahoittelut hieman harhaanjohtavasta otsikosta. Toivottavasti uusi otsikko ei enää niin pahasti harhaanjohda ihmisiä. ;)

139.1.2009 13:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Siggy:
Pahoittelut hieman harhaanjohtavasta otsikosta. Toivottavasti uusi otsikko ei enää niin pahasti harhaanjohda ihmisiä. ;)
Nyt on paljon kuvaavampi otsikko. Kiitämme siitä =)

1411.1.2009 9:37

Kustannusyhtiö Ordfrontin kustannuspäällikkö Pelle Andersson ei kuitenkaan ymmärrä Peter Sunden kritiikkiä. "On hieman outoa, että he voivat kopioida mitä tahansa, mutta me emme voi lainata heiltä jotain minkä ovat itse ottaneet jostain muualta."


Jätkä vissii idiootti. Tarvis kirjassa olla yksi lause joka erottaa että tässä kirjassa ei suoranaisesti puhuta TPB toiminnasta vaan piraattiliikkestä yleensä. Tota vissii hakee takaa. TBP kiinnosta jos sen logoa käytetään vaan se jos sitä käytetään harhaanjohtavasti.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Riittääkö jatkossa huoltajan suostumus WhatsAppin käyttöön? Riittääkö jatkossa huoltajan suostumus WhatsAppin käyttöön? (25.4.2018 15:07)
WhatsApp muutti käyttöehtojaan Euroopan Unionin tulevan tietosuoja-asetuksen mukaiseksi, mutta teki sen hieman isolla kädellä. Jatkossa WhatsAppin ikäraja on 16 vuotta. Nyt netissä onkin ....
2 kommenttia
Gmailin uudet ominaisuudet paljastettiin – Mahdollisuus lähettää tuhoutuvia sähköposteja Gmailin uudet ominaisuudet paljastettiin – Mahdollisuus lähettää tuhoutuvia sähköposteja (25.4.2018 14:43)
Google on esitellyt jättimäisen uudistuksen Gmailiin. Maailman suosituimpiin sähköpostipalveluihin kuuluvan Gmailin käyttöliittymä nykyaikaistuu ja samalla siihen tuodaan joukko uusia ominaisuuksia. ....
Amazon esitteli uuden palvelun – Tilaa tavaraa nettikaupasta auton takakonttiin Amazon esitteli uuden palvelun – Tilaa tavaraa nettikaupasta auton takakonttiin (25.4.2018 11:08)
Uutisoimme vuonna 2014 Volvon visioimasta roam delivery -kuljetusvaihtoehdosta, jossa verkkokauppaostokset voisi tilata suoraan oman auton takakonttiin. Työpäivän jälkeen ei siis tarvitsisi ....
Honor 9 Lite saapui Suomeen – Näin paljon se maksaa Honor 9 Lite saapui Suomeen – Näin paljon se maksaa (25.4.2018 10:44)
Huawei on aloittanut Honor 9 Lite -älypuhelimensa myynnin tänään Suomessa. Honor 9 Lite tulee myyntiin kolmessa eri värissä: Midnight Black, Sapphire Blue ja Glacier Grey. Puhelimen suositushinta ....
IoT-vallankumous voi alkaa Suomessa – Elisa käynnisti NB-IoT-verkon Suomessa IoT-vallankumous voi alkaa Suomessa – Elisa käynnisti NB-IoT-verkon Suomessa (25.4.2018 10:18)
Elisa kertoo tarjoavansa ensimmäisenä operaattorina valtakunnallista NB-IoT-verkkovalmiutta (Narrowband Internet of Things) omassa 4G-verkossaan. Kuten nimestä voi päätellä, on verkkoteknologia ....

Uutisarkisto