AfterDawn: IT-alan uutiset

Skypen ja Kazaan tekijöiltä P2P-TV?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 25.7.2006 21:40 Kommentteja (15)

Skypen ja Kazaan tekijöiltä P2P-TV? Erittäin suosittuja Skype ja Kazaa-ohjelmia kehittäneet Niklas Zennström ja Janus Friis ovat kehittämässä uutta Venice nimistä projektia. BusinessWeek.com:in saamien tietojen mukaan Venicen on tarkoitus helpottaa TV-ohjelmien ja muiden videotiedostojen siirtämistä ja katselua internetissä. Parivaljakko on koonnut kasaan alan ammattilaisia ympäri maailmaa projektin pariin.
Toistaiseksi mitään virallista tietoa asiasta ei ole tullut, mutta Venice projektin edustajat ovat huhujen mukaan neuvotelleet useiden televisioyhtiöiden kanssa mahdollisesta yhteistyöstä. Tarkoituksena on todennäköisesti tehdä Venicestä suurin internettiä hyödyntävä televisiolähetysten jakelupalvelu. Toistaiseksi Venicen yhteydessä ei ole mainittu elokuvia tai musiikkia, joten kyseessä on todennäköisesti puhtaasti TV-ohjelmien levitykseen tarkoitettu palvelu.

Venice ei ole kuitenkaan apajilla yksin tai edes ensimmäisenä P2P-jakelijana. Osansa haluavat esim. Brightcove, BitTorrent, YouTube, Veoh, ja Video Egg. Monet näistä palveluista eivät kuitenkaan pysty kilpailemaan Venicen kanssa taloudellisesti. Zennström ja Friis myivät Skypen viime vuonna eBaylle 2.6 miljardilla dollarilla. eBay voisi olla myös Venicen tukija tulevaisuudessa, vaikka eBayn edustaja ei Veniceä tai eBayn mahdollisia kytköksiä siihen kommentoinutkaan.

Nähtäväksi jää koska palvelu julkaistaan ja menestyykö se samalla tavoin kuin Skype ja Kazaa. Lähtöasetelmat ovat kuitenkin erittäin hyvät.

Lähde:
BusinessWeek.com

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

125.7.2006 21:53

Ainakin on ammattilaiset asiassa. Tämän on siis tarkoitus olla maksullinen palvelu, joka myy sarjoja p2p verkossa?

226.7.2006 6:49

toi olis kyllä hemmetin hyvä juttu. Vois katella sellasia sarjojakin joita suomesta et saa kun dvdboxeissa 60€ hintaan. NÄIN POJAT NÄIN!!!!

326.7.2006 9:00

alko seisoo ku luin tota ^^ kuullosta hyvält :P

426.7.2006 10:32

Aina vaan paranee, nyt ei ainakaan voi sakottaa piratismista ;)

526.7.2006 11:03

Miten piratismi tähän liittyy? :o

626.7.2006 11:29

Toivon mukaan tuovat 2 versiota markkinoille eli ilmaisen , mutta pakolliset mainoskatkot sisältävän version ja maksullisen missä ei tarvitse mainoksia kyttäillä. Näin saavutetaan aina vain suuremman ryhmän kiinnostus.

726.7.2006 11:44

Kuulostaa loistavalta, mutta kummiskin pilaavat tämänkin kaikenmaailman DRM-systeemeillä =(

826.7.2006 14:24

Todennäköisesti tuleekin joku suojaus systeemi, mutta en usko että sen suojauksen purkamiseen menee 3minuuttia kauempaa..... Sehän on todistettu että esim. slysoft on purkanut suojaukset ohjelmilta ennen kun niitä on edes ruvettu käyttämään. Todennäköisesti noi on suora syötöllä netistä katsottavia sarjan jaksoja, sillä tavalla että kun rupeaa katsomaan elokuvaa niin rupeaa jakamaan samalla sitä muille katsojille suorana lähetyksenä. Sitten se sarjan jakso kuolee kun katsojoia ei ole enää tarpeeksi.

926.7.2006 20:11

ihan hyvä, jos vielä subitkin ois

1026.7.2006 23:06

Kuullostaa mielestäni hyvälle, varsinkin siinä tarkoituksessa kun kaikkia ohjelmia ei tänne koti Suomeen saada. Subit ois kova bonus tohon kun läheskään kaikilla ei kielitaito kuullun ymmärtämiseen riitä...

1127.7.2006 9:51

Minunkin mielestäni tuo alkaa kuulostamaan jo huomattavasti paremmalta, hieno homma kaiken kaikkiaan kun saavat vain vielä sesn kuuluisan hinnan kohilleen...ei kun lataileen...

1227.7.2006 13:41

Tästä uutisesta jää itselle mieleen 2,6 MILJARDIA DOLLARIA, VOI JEESUS!! Anteeksi purkaukseni mutta tässä kärvistellään opintolainoissa ja opintotuella ja pari hemmoo vetää summan joka vastaa Suomen Valtion nettotuloja vuodelta 2003. Ei voi muuta sanoa kuin "Life is a bitch and then you die."

1328.7.2006 0:19
vatelma
Inactive

siis onko tää ilmanen?

1429.7.2006 18:28

No vois luulla että on kun Skype ja kazaa.kin OLI ilmaisia, Skype vissiin edelleen. Mutta jos ei ole niin varmasti jjoku pistää sarjat torrentteina jakoon, eli ilmaiseksi nuo sarjat tulee saamaan varmasti.

151.8.2006 16:04

tää on hyvä juttu

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Samsung nostaa Galaxy S9:n hintaa – Näin paljon se maksaa Samsung nostaa Galaxy S9:n hintaa – Näin paljon se maksaa (23.2.2018 15:09)
Sunnuntaina esiteltävästä Samsungin Galaxy S9:stä tiedetään jo lähes kaikki tietämisen arvoinen. Muotoilu, tekniikka ja myynnin aloituspäivä ovat olleet jo hyvän tovin tiedossa. Sen sijaan puhelimen ....
5G-läppärit rynnivät markkinoille aiemmin kuin luulitkaan 5G-läppärit rynnivät markkinoille aiemmin kuin luulitkaan (23.2.2018 14:46)
Nokia kokeili aikoinaan millaista kysyntää matkapuhelinverkkoon kytkeytyvällä kannettavalla tietokoneella on. Markkinat eivät reagoineet 3G-yhteydellä varustettuun kannettavaan erityisen hyvin, ....
SIM-kortit halutaan hävittää kokonaan – iSIMit tulevat SIM-kortit halutaan hävittää kokonaan – iSIMit tulevat (23.2.2018 14:36)
Älypuhelimet ovat tiiviisti pakattuja tietokoneita, joissa uusien ominaisuuksien tai suorituskyvyn lisääminen tarkoittaa lähes aina pinta-alan tarvetta muodossa tai toisessa. Tämän takia älypuhelinvalmistajat ....
1 kommentti
WhatsAppin jättänyt perustaja sijoitti kymmeniä miljoonia kilpailevaan viestisovellukseen WhatsAppin jättänyt perustaja sijoitti kymmeniä miljoonia kilpailevaan viestisovellukseen (22.2.2018 22:20)
WhatsApp on maailman suosituin viestisovellus, jonka käyttäjämäärissä lähelle pääsee vain toinen yli miljardin käyttäjän viestin, Facebook Messenger. Molemmat omistaa tietysti Facebook, joka ....
Bloomberg: Apple uudistaa AirPods-kuulokkeita parilla tärkeällä ominaisuudella Bloomberg: Apple uudistaa AirPods-kuulokkeita parilla tärkeällä ominaisuudella (22.2.2018 21:15)
Applen viime vuoden iPhone-julkaisut toivat merkittäviä uudistuksia yhtiön älypuhelinlinjastoon. Monille iPhone X:n näyttö ja käyttöliittymäuudistukset olivat merkittävin uudistus vuosikausiin, ....
1 kommentti

Uutisarkisto