AfterDawn: IT-alan uutiset

Etelä-Korean piraattijahdille iso takaisku

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.1.2006 17:16 Kommentteja (21)

Etelä-Korean piraattijahdille iso takaisku Etelä-Korea on päättänyt, ettei se ala jahtaamaan P2P-verkoista omaan käyttöönsä musiikkia lataavia. Maan musiikkiteollisuus oli aiemmin vaatinut oikeustoimien aloittamista vertaisverkkojen käyttäjiä vastaan, mutta syyttäjät katsoivat viisaammaksi keskittyä yksinomaan rahallista hyötyä tavoitteleviin musiikinlataajiin.
Päätöksen tehnyt Soulin piirisyyttäjien virasto perustelee päätöstään kansalaisten perusoikeuksien turvaamisella. "[Jos tutkinnat aloitettaisiin,] tutkittavana olisi yli 10 000 tapausta, ja mikäli syyttäjät aloittavat Internet-käyttäjiin kohdistuvan valtakunnan laajuisen tutkinnan, voi syntyä kiistelyä, ollaanko loukkaamassa ihmisoikeuksia", kertoi eräs viraston virkailija.

P2P-jahdin aloittamista ahkerasti lobbaamassa ollut ja musiikkiteollisuutta edustava yritys Nofree toivoi toimintansa johtavan vertaisverkkojen suosion laskuun. Yhtiö on kuitenkin joutunut myöntämään, että lopputulos voikin nyt olla päinvastainen.

"Toivoimme syyttäjien käyttävän voimakkaita keinoja, jotta ihmiset näkisivät seuraamukset siitä, kun jakaa laittomasti musiikkia vertaisverkoissa ja jää kiinni. Nyt syyttäjät ilmoittivatkin, että musiikkia saa ladata henkilökohtaiseen käyttöön", murehti Nofreen Kim Young-ki. Young-ki pelkää, että myös aiemmin vertaisverkoista pois pysytelleet voivat nyt harkita niiden käyttöä.

Lähde:
PC Pro

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

120.1.2006 17:30

Saman uutisen kun saisi lukea koskien Suomea..?

220.1.2006 17:45
poko
Inactive

Vihdoinkin positiivista! Eikun musikin hakuun etelä-koreasta!

320.1.2006 17:51

Voisivat ymmärtää virkatahot asiat noin suomessakin.

420.1.2006 17:51

Quote:
syyttäjät katsoivat viisaammaksi keskittyä yksinomaan rahallista hyötyä tavoitteleviin musiikinlataajiin.
Juuri näin sen pitäisi mennä. Ja tämä asia on saanut jo niin paljon julkisuutta, että käyttäjämäärät vain lisääntyvät, kun ihmiset ihmettelevät ja ottavat selvää, että mikä se p2p-ohjelma on..tosiaan päinvastainen vaikutus. Mutta ei sen pitäisi kenellekään yhtään maalaisjärkeä omaavalle henkilölle mikään yllätys olla.

520.1.2006 17:51

Mukavaa huomata, että tällä pallolla asuu vielä päättäjiä, jotka osaavat käyttää aivojaan. Harmi vaan ette he asustavat "väärällä" pallon puoliskolla.

620.1.2006 19:03

Hyvä homma. Toivottavasti muutkin maat rupeaisivat ajattelemaan samalla tavalla.

720.1.2006 19:20

Suomen poliiseilla taitaa olla liian tylsää, jos jahtaavat P2P-verkon käyttäjiä.

821.1.2006 5:28

sieni sanoi: Suomen poliiseilla taitaa olla liian tylsää, jos jahtaavat P2P-verkon käyttäjiä... Taitaapi siitä puuttua "äksöniä" ei takaa-ajoa yms rettelöintiä...mitenkähän siellä Soulissa se käytännössä toteutuu...

921.1.2006 6:18
Lamba
Inactive

"virasto perustelee päätöstään kansalaisten perusoikeuksien turvaamisella." Damn Right!

1021.1.2006 6:26

Minä muutan Etelä-Koreaan!!

1121.1.2006 8:36

Minä myös! ;)

1221.1.2006 10:20

no koreahan on mukava maa, lämmintä, halpaa ym. sinne siis :)

1321.1.2006 13:05

kyllä maailma on muuttumassa sekaisin kun ruvetaan tavallisia ihmisiä rankaisemaan ku lataavat sellaista mitä 95% varmuudella eivät kuitenkaan ostaisi. Poliisit ja eduskunta voisivat enemmän etsiä veropetollisia, raiskaajia sun muita "isoja" tekijöitä kun viattomia kansalaisia jotka joutuvat pelkäämään joutuvansa alistetuksi omassa hyvinvointivaltiossa. Viva le etelä-korea

1421.1.2006 17:23
yuni
Inactive

Menossa jo matkatoimistoon ^.^

1521.1.2006 17:40
jmpk
Inactive

Quote:
sieni sanoi: Suomen poliiseilla taitaa olla liian tylsää, jos jahtaavat P2P-verkon käyttäjiä... Taitaapi siitä puuttua "äksöniä" ei takaa-ajoa yms rettelöintiä...mitenkähän siellä Soulissa se käytännössä toteutuu...
Siis suomalaiset poliisit ovat laiskistuneet, ei jakseta nousta tuolista, vaan halutaan kytätä jotain internetliikenne lokeja, jos niistä vaikka hakuammunnalla saisi jonkun oikeuteen.....

1622.1.2006 9:28

Hitaasti järki tuntuu kasvavan. Stillbornia lainaten koskahan näemmä vastaavan uutisen suomesta? Vai keksiikö karpela hatusta lisää direktiivejä joilla sitten se uusintakäsittelyssä kaadettaisiin?

1722.1.2006 10:36

Tämmösiä uutisia tulee joka päivä laidasta toiseen. Niin ei se yhtään ihme olis jos jonkunajan päästä niillä ifpeillä ja muilla menee vaan hermot ja jättää koko aiheen sikseen ja alkaa keskittyä otsoni kerroksen katoamiseen

1823.1.2006 8:45

Quote:
kyllä maailma on muuttumassa sekaisin kun ruvetaan tavallisia ihmisiä rankaisemaan ku lataavat sellaista mitä 95% varmuudella eivät kuitenkaan ostaisi
Et varmasti kirjoittanut tuota vakavalla naamalla sillä kaikkihan sen tietää että kukaan ei lataa verkosta kovalevyään täyteen kamaa jota ei halua. On hyvä että tästäkin foorumista löytyy huumorimiehiä.

1923.1.2006 9:06

Xanadu kyllä minulta löytyy kovalevyltä paljon ladattua tavaraa jota en ostaisi, mutta ei se sitä tarkoita ettenkö niitä haluaisi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.1.2006 @ 09:09

2023.1.2006 9:41

Quote:
kyllä minulta löytyy kovalevyltä paljon ladattua tavaraa jota en ostaisi, mutta ei se sitä tarkoita ettenkö niitä haluaisi.
Sama homma täällä.

2123.1.2006 18:04

Etelä-Koreassa soi mp3 koreasti. Nähtävästi Etelä-Korea ottaa kansalaisten perusoikeudet tosissaan, toisin kuin EU tai etenkään Suomi (Suoli). Valtion tehtävä ei todellakaan ole sortaa kansalaistensa perusoikeuksia viihdeteollisuuden sairaan ahneuden pyhittämiseksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
7 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto