AfterDawn: IT-alan uutiset

MP3-linkkisaitin omistajalle valtavat vahingonkorvausvaatimukset

Kirjoittaja Jari Ketola @ 19.10.2004 01:10 Kommentteja (9)

MP3-linkkisaitin omistajalle valtavat vahingonkorvausvaatimukset Levyteollisuuden edustajat vaativat MP3s4free.net -sivuston omistajalta ja ylläpitäjältä Stephen Cooperilta ennätyssuuria vahingonkorvauksia -- summa voi kohota jopa 500 miljoonaan Australian dollariin, eli 290 miljoonaan euroon.
Naurettavalta kuulostavan vahingonkorvaussumman takana on Australian levyteollisuutta edustavan ARIAn kanta, jonka mukaan tapauksessa haetaan "todellisten vahinkojen mukaista korvaussummaa ottamatta huomioon syytettyjen mahdollista maksukykyä." ARIA hakee tapauksesta ennakkopäätöstä sille, onko laittomaan materiaaliin linkkaaminen rinnastettavissa laittoman materiaalin tarjoamiseen.

MP3s4free.net toimi vuodesta 1998 vuoteen 2003 saakka, jolloin se suljettiin viranomaisten toimesta. Sivusto tarjosi linkkejä mm. murretuilla palvelimilla sijaitseviin MP3-tiedostoihin. Itse sivusto ei sisältänyt ainuttakaan musiikkikappaletta, vaan kyseessä oli pikemminkin hakemisto muiden sivujen sisältöön.

Cooperin lisäksi oikeuteen on haastettu myös MP3s4free -sivuston serveritilan tarjonnen ComCenin työntekijöitä, joka kuvastaa jälleen viihdeteollisuuden "tykillä kärpästä" -mentaliteettia.

Lähde: News.com.au

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

119.10.2004 8:16

Voi vihtori noi korvausvaatimukset on ihan naurettavia...onko toi kaveri joku miljardööri. Miten paljon ne luulee että se aikoo maksaa kun ei se koskaan pysty maksamaan kaikkea...ei varmaan edes korkoja. Senkus muuttaa johonkin takahikiälle varojensa kanssa ja elää hiljaiseloa. Onko Austraaliassa yhtä naurettava toi "oikeusjärjestelmä" kuin jenkeissä?

219.10.2004 8:55

no toihan on vaan levyteollisuuden vaatimus. kai ne ajattelee että kun vaatii mahdollisimman törkeät lukemat niin ei tarvi tulla vastaan niin paljoa.

319.10.2004 9:40

Tää korvausvaatimus on melkein yhtähyvä kuin se kun joskus jenkeissä annettiin 690 vuotta vankeutta jollekulle. Mutta eihän sitä tiedä jos kaverilla on varaa maksaa ja toisella ikää istua..heh

419.10.2004 13:35

Saaa toki vaatia,mutta ei ne tule saamaan mitään. Turhaa lätinää koko uutinen.

520.10.2004 6:56

Joo...Kyllä puolet tuosta olisi kohtuullista.:-) Jos tuo menee läpi, niin seuraavan kerran, kun joku ampuu toisen, kaikki lehdet, sivustot, jne pitäis haastaaa. Linkkaavathan nekin asekauppojen sivuille (Lehdetkin ilmoittavat mainoksissaan osoitteen). Eli toisen tekemästä rikoksesta tuskin voidaan tuomita. Jos pistän kotisivultani linkin terroristien sivuille, olenko pommittanut WTC:N?

620.10.2004 7:24

Ilman muuta... Toi oli kyllä mielnkiintoinen vertaus. :)

720.10.2004 13:45

Miksi Googlea ei haasteta oikeuteen sieltä nimittäin löytyy varmasti enemmän linkkejä laittomaan sisältöön kuin mistään muualta? Vai pelottaako äänitemafiaa haasta tuomioistuimeen jotain, jolla on varaa kunnon puolustukseen oikeudessa? Muutenkin tulee mielenkiintoinwn juttu, jos linkittäminen rinnastetaan itse laittomaan levittämiseen. Entäs sitten linkit p2p-ohjelmien kotisivuihin tai Googleen - tulevatko nekin laittomiksi?

820.10.2004 17:47

Jos linkkien takia aletaan oikeuteen haastamaan, niin sitten saapi viranomaiset haastaa koko maailman.

925.10.2004 15:50

yhä typerämpiä korvausvaatimuksia piisaa, miksei ne vois ruveta ottamaan järkeä käteen :Evil.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
3 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto