*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Suomenkielinen Tom's Hardware avattu

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 18.8.2010 15:11 Kommentteja (18)

Suomenkielinen Tom's Hardware avattu Kesäkuussa julkistimme lisensointisopimuksen ranskalaisen Bestofmedian kanssa, tarkoituksenamme tuoda Suomeen yksi maailman tunnetuimmista tietotekniikka-alan sivustoista, Tom's Hardware. Kesä on mennyt rekrytointeja viimeistellessä ja uutta sivustoa rakentaessa ja nyt kaikki alkaa olemaan valmista julkista betaversiota varten. Eli tervetuloa tutustumaan:
Tom's Hardware Suomi

Sivusto yhdistää sekä AfterDawnin että Tom's Hardwaren kansainvälisten toimintojen ominaisuuksia samaan pakettiin. Teknisesti sivusto käyttää täsmälleen samaa sisällönhallintajärjestelmää kuin AfterDawnkin, mutta ulkoasu on pitkälti sama kuin Tom's Hardwaren kansainvälisissä versioissa. Sisältö puolestaan koostuu omasta uutistoimituksesta sekä englanninkielisen Tom's Hardwaren laajemmista artikkeleista, suomeksi käännettynä.

Sivuston lanseerauksen yhteydessä uutistiimiimme saatiin mukaan myös kolme uutta jäsentä - tervetuloa teppoI, Eriol ja Squi. He hoitavat tällä hetkellä Tom's Hardwaren uutiset sekä artikkelien kääntämisen ja tulevat jatkossa osallistumaan myös AfterDawnin muiden suomenkielisten sivustojen uutistuotantoon.

Keskustelualueet käyttävät AfterDawnin keskustelualueiden "moottoria" ja luonnollisesti myös AfterDawnin käyttäjätunnukset toimivat keskustelualueilla (ja uutiskommenteissa) sellaisenaan.

Artikkeleita olemme saaneet käännettyä lähes kolmekymmentä ja niiden laajuus on tuttua Tom's Hardware -tasoa. Jutut ovat usein kymmenien sivujen mittaisia. Laajuudesta huolimatta jutut on pyritty jakamaan aina selkeisiin, helposti lähestyttäviin kokonaisuuksiin.

Tom's Hardwaresta tutut vertailutaulukot odottavat vielä pääsyä suomenkieliseen versioon. Ne tulevat näkyville kuitenkin mahdollisesti jo tämän viikon aikana.

Sivusto on vielä tässä vaiheessa "beta"-leiman alla, joten on täysin todennäköistä että silloin tällöin linkit saattavat heittää puuttuvaan sivuun (404) tai osoittavat Tom's Hardwaren sijaan esim. AfterDawniin. Mikäli tämäntyyppisiä ongelmia tulee eteen, pyydämmekin teitä kertomaan asiasta joko tämän uutisten kommenttiosiossa tai suoraan palautekaavakkeemme kautta.

Myös kaikki muu palaute sivuston kehittämiseksi, artikkeli-ideat, jne ovat tervetulleita. Myös vakituisilta englanninkielisen Tom's Hardwaren käyttäjiltä toivoisimme ideoita siitä, mitä sellaista sivuiltamme vielä puuttuu mitä toivoisitte meidän tuovan englanninkieliseltä sivustolta tännekin.

-Petteri Pyyny
AfterDawn Oy

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

118.8.2010 15:20

Ookke.

218.8.2010 15:43

Iski heti yksi pieni bugi silmää. Kun menee sivulle 'uusimmat viestit' niin siellä oleva GO nappi on täysin turha. 'näytä' pudotusvalikko vaihtaa sivun ilman että GO:ta tarvitsee painaa. Lisäksi jos sattuu olemaan niin nopea että painaa nappulaa ennen kuin sivu on lataunut, niin palautuu sivulle 'Kaikki uudet viestit viimeksikuluneen 24 tunnin aikana'.

Onnea AD:lle uudesta sivustosta ja haasteesta.

318.8.2010 15:51

Originally posted by friis:
Iski heti yksi pieni bugi silmää. Kun menee sivulle 'uusimmat viestit' niin siellä oleva GO nappi on täysin turha. 'näytä' pudotusvalikko vaihtaa sivun ilman että GO:ta tarvitsee painaa. Lisäksi jos sattuu olemaan niin nopea että painaa nappulaa ennen kuin sivu on lataunut, niin palautuu sivulle 'Kaikki uudet viestit viimeksikuluneen 24 tunnin aikana'.
Tavallaan nappi on turha. Se on olemassa niitä käyttäjiä varten, joilla Javascript on kytketty pois päältä. Toki napin voisi piilottaa niiltä, joilla JS toimii kuten pitääkin.

Jotain muuta bugia GO-napissa näyttää kyllä olevan. Kiitokset raportoinnista!

Päivitys Tuo bugi on nyt korjattu.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.8.2010 @ 16:35

418.8.2010 16:25

AdBlock:n kanssa näyttää seuraavalta: http://i5.aijaa.com/b/00914/6574038.jpg

Liekö sitten tarkoituskin? ;) Mozilla 3.6.8 käytössä.

518.8.2010 16:39

Originally posted by Kaakatus:
AdBlock:n kanssa näyttää seuraavalta: http://i5.aijaa.com/b/00914/6574038.jpg

Liekö sitten tarkoituskin? ;) Mozilla 3.6.8 käytössä.
Ei tokikaan ole tarkoituksellista. =) Tuo johtuu siitä, että Adblock estää jonkin tyylitiedoston latautumisen. En tiedä kyllä millä logiikalla "toms.css" tai toms_content.css suodattuisi mainoksena.

Auttaako jos lisäät hardware.fi:n adblockin white listiin?

618.8.2010 18:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kaakatus:
AdBlock:n kanssa näyttää seuraavalta: http://i5.aijaa.com/b/00914/6574038.jpg

Liekö sitten tarkoituskin? ;) Mozilla 3.6.8 käytössä.
Mielenkiintoista, omalla Adblock Plussan kanssa sivu toimii mainiosti. Taitaa joku filter subscriptioni luokitella nuo blokattaviksi. Itsellä ei ole kuin EasyList (English) subscriptattuna.

718.8.2010 18:58

Originally posted by GoaLitiuM:
Originally posted by Kaakatus:
AdBlock:n kanssa näyttää seuraavalta: http://i5.aijaa.com/b/00914/6574038.jpg

Liekö sitten tarkoituskin? ;) Mozilla 3.6.8 käytössä.
Mielenkiintoista, omalla Adblock Plussan kanssa sivu toimii mainiosti. Taitaa joku filter subscriptioni luokitella nuo blokattaviksi. Itsellä ei ole kuin EasyList (English) subscriptattuna.
Sama. Sivu näyttäytyy minulle ihan oikein. Easylist käytössä.

818.8.2010 19:24

Aika.. pelkistetyn-oloinen leiska?!

918.8.2010 19:49

Hyvä toi artikkeli budjettiluokan prosessoreista, ja muutenkin vaikuttaa asialliselta sivulta.. uutiset luin läpi ja ton yhen artikkelin.

1018.8.2010 20:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ketola:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kaakatus:
AdBlock:n kanssa näyttää seuraavalta: http://i5.aijaa.com/b/00914/6574038.jpg

Liekö sitten tarkoituskin? ;) Mozilla 3.6.8 käytössä.
Ei tokikaan ole tarkoituksellista. =) Tuo johtuu siitä, että Adblock estää jonkin tyylitiedoston latautumisen. En tiedä kyllä millä logiikalla "toms.css" tai toms_content.css suodattuisi mainoksena.

Auttaako jos lisäät hardware.fi:n adblockin white listiin?

Edit: Liian nopeat 'Enter-sormet'...

Joo, eli "ei käytössä osoitteessa hardware.fi" palautti sivut ennalleen. Easylist itsellänikin käytössä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.8.2010 @ 20:06

1118.8.2010 20:23

Originally posted by markokaup:
Aika.. pelkistetyn-oloinen leiska?!
Ranskan päätös, eli leiska haluttiin Tom's Hardwaren brändinomistajan toiveesta pitää mahdollisimman pitkälti samana kuin muissakin THG-sivuissa. Muutama "meidän juttu" lisättiin saittiin, elämää helpottamaan (kun enginenä on kuitenkin AfterDawnin pohja).

1218.8.2010 20:25

Lisähuomio: uutiskommenttien määrän "flushaus" ei tunnu toimivan ihan kunnolla, eli etusivulla ja uutisten sivupalkissa näkyvät "viimeisimmät uutiskommentit" ja uutisten yhteydessä näkyvät kommenttien määrät eivät tunnu päivittyvän oikein. Sama koskee "jaettuja" uutisia, jotka näkyvät niin aD:ssa, THG:ssä kuin Puhelinvertailussakin -- kommenttimäärät heittelevät saittien välillä. Asia koetetaan korjata huomenna.

1318.8.2010 20:44
J00na5
Inactive

Mitäs ideaa tossa koko sivustossa on, kun sehän on ihan kuin aD?
Keskustelujako käydään kahdessa eri paikassa, alueetkin näytti pikaisesti katsottuna samoilta?
Oli siellä vähän enemmän uutisia, mutta miksevät ne voisi täällä olla?

1418.8.2010 21:06

Lainaus:
Mitäs ideaa tossa koko sivustossa on, kun sehän on ihan kuin aD?
Keskustelujako käydään kahdessa eri paikassa, alueetkin näytti pikaisesti katsottuna samoilta?
Oli siellä vähän enemmän uutisia, mutta miksevät ne voisi täällä olla?
Samaa itsekkin mietin...

1518.8.2010 21:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mestari:
Lainaus:
Mitäs ideaa tossa koko sivustossa on, kun sehän on ihan kuin aD?
Keskustelujako käydään kahdessa eri paikassa, alueetkin näytti pikaisesti katsottuna samoilta?
Oli siellä vähän enemmän uutisia, mutta miksevät ne voisi täällä olla?
Samaa itsekkin mietin...
Veit jalat suustani...

Asus P5QL-PRO | Intel Core 2 Quad Q8300 @ 2,5GHz | 3GB DDR2-800 | Asus EAH5770 CuCore | Samsung Spinpoint F1 500GB | Corsair CX400W | Compucase 6C29 :D
Läppäri: Intel Celeron M @ 1,3GHz | 512MB DDR-266 | Intel 852GM | Seagate Momentus ST94011A 40GB | WinXP/(Xubuntu)

1618.8.2010 22:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sandels12:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mestari:
Lainaus:
Mitäs ideaa tossa koko sivustossa on, kun sehän on ihan kuin aD?
Keskustelujako käydään kahdessa eri paikassa, alueetkin näytti pikaisesti katsottuna samoilta?
Oli siellä vähän enemmän uutisia, mutta miksevät ne voisi täällä olla?
Samaa itsekkin mietin...
Veit jalat suustani...
Ylläpitäjät osaavat sen parhaiten sanoa, mutta uskoisin taustalla olevan halu olla sekoittamatta puuroja ja vellejä. Rauta-asiat ovat sen verran laajaosa-alue, ettei sitä ehkä kannata sekoittaa Afterdawnin leipäalaan.

1718.8.2010 23:33

Originally posted by J00na5:
Mitäs ideaa tossa koko sivustossa on, kun sehän on ihan kuin aD? Keskustelujako käydään kahdessa eri paikassa, alueetkin näytti pikaisesti katsottuna samoilta? Oli siellä vähän enemmän uutisia, mutta miksevät ne voisi täällä olla?
1) aD ei ole koskaan käsitellyt uutisissaan PC-rautaa (ellei se ole jotenkin suoraan liittynyt esim. digivideoon) eikä siihen tule alkamaankaan, ei kuulu saitin "leipätyöhön" :-)

2) Tom's Hardwaren "beef" eivät oikeastaan ole uutiset. Eivätkä forat. Vaan artikkelit ja vertailutaulukot (jotka saamme saitille viimeistään ensi viikkoon mennessä).

3) Jos haluaa pyörittää vakavasti otettavaa PC-rautaan keskittyvää saittia, tarvitaan testejä ja vertailuja. Paljon. Jo pelkän testilabran rakentaminen on aika valtava ponnistus, 20-50 sivuisten testiartikkelien kirjoittaminen "nollista" tahdilla 5-10/vko vaatii ison toimituskunnan, jne. Rautasaittia on mietitty vuosia ja kun meille keväällä tarjottiin Tom's Hardwaren lisenssiä, kuvio oli aika selvä -- saamme hyviä artikkeleita saittiin, valtavasta valikoimasta poimien.

4) En usko että kukaan antaisi lisensoida sisältöään muille kuin omalla brändillään julkaistuihin saitteihin, joten sisällön kääntäminen USAn THG:stä ja julkaiseminen suomenkielisessä AfterDawnissa ei onnistu.

5) Nyt saadaan selkeähkö jako saittien välille -- THG = PC-rauta/ylikellotus/jne, AfterDawn = kotiteatterit/digivideo/softa/jne ja Puhelinvertailu = kännykkätekniikka. Paketti alkaa olemaan aikalailla kuosissa :-)

6) Forumit ovat ongelma, myönnän. Saatamme jatkossa funtsia jotain "tämä alue näkyy molemmissa saiteissa" tai jotain helppoa "hyppimistä" aD:n ja THG:n forumeiden välillä. Tunnuksethan käyvät ristiin.

1819.8.2010 8:08

Loistavaa että saatin tomppasivukin suomeen :D Sitä on tullu luettua ja seurattua pitkän aikaa, joten ihan mukava päästä suomeksikin sitä selailemaan. Kiitokset Afterdawnille tästä!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto