*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

HDBaseT tuo HDMI:lle kilpailijan - välineitä RJ-45-liitännät ja CAT-5e/CAT6-kaapelit

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 2.7.2010 12:06 Kommentteja (16)

HDBaseT tuo HDMI:lle kilpailijan - välineitä RJ-45-liitännät ja CAT-5e/CAT6-kaapelit Viime vuonna markkinoille on ilmaantunut useita erilaisia digitaalisia ratkaisuja videon ja äänen siirtämistä varten. Markkinaosuuden osalta ylivoimaisesti suosituin tekniikka on HDMI, joka on jälleen saamassa yhden haastajan, kun HDBaseT virallisti tällä viikolla uuden HDBaseT 1.0 -määrityksen.
HDBaseT 1.0 rakentuu kotiverkoistakin löytyvien RJ-45-liitäntöjen ja CAT-5e/CAT6-kaapeleiden päälle, joten kuluttajille ja laitevalmistajille luvassa ovat tutut asiat. HDBaseT 1.0 tarjoaa mm. 10,2 Gbps -nopeudella toimivan linkin video- ja äänidatalle, 100 Mbps -nopeuden verkkoliikenteelle ja mahdollisuuden siirtää USB-dataa.

Datan ohella HDBaseT 1.0 mahdollistaa sähköenergian (100W) siirtämisen samalla, joten parhaimmassa tapauksessa esim. näyttölaitteelle riittää yksi kaapeli. Toinen iso etu on mahdollisuus käyttää pitkiä kaapeleita, sillä tekniikan luvataan toimivan jopa 100 metrin CAT-5e/CAT6-kaapeleilla, joita voi vahvistimien avulla niputtaa yhteen kahdeksan kappaletta.

HDBaseT:n lupausten mukaan videon ja audion tiedonsiirtonopeus voidaan tulevaisuudessa nostaa 20 Gbps -luokkaan ja samalla verkkoliikenteen suurin nopeus voidaan jopa kymmenkertaistaa.

Laitevalmistajista uutta standardia liputtavat mm. Sony, Samsung, LG ja Valens. Ensimmäisiä uutta standardia tukevia laitteita odotetaan markkinoille vielä tämän vuoden aikana, ja ensi vuonna laitteita pitäisi tulla myyntiin enemmänkin.

Alla vertailu eri tekniikoiden ominaisuuksista

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

12.7.2010 12:23

Olispa kyllä loistavaa jos tv:lle riittäis yksi ainoa kaapeli ja 100m maksimi pituuskin on enemmän kuin riittävä. Nyt kun vain kaikki laitevalmistajat suosisivat tuota ja se yleistyisi niin voisi päästä siitä ehkä muutaman vuoden päästä nauttimaan.

22.7.2010 14:07

Samaa mieltä, 1 ainoa piuha näytölle olisi niin mahtava keksintö, että kuola valuu jo :) Samaan pystyy periaatteessa USB3 johdolla, mutta näytölle pitäisi tuoda kaksi USB3 johtoa yhden sijasta tai sitten näytön pitää olla erittäin energiaystävällinen super-amoled ja näytön koko alle 11 tuumaa (heittää fiksuna kaiken hatusta).

Tuolla ratkaisulla voisi esim. sähköistää pienet mediakoneet ja samalla johdolla kuljettaa data.

Ihan miten vain. mutta mitä vähemmän johtoja sen vähemmän pölyä nurkissa ja siistimpi sisustus :)

32.7.2010 14:08

Sinänsä kätevä, kyllähän näitä verkkoprojektoreitaki o ollu nii miksei suoraan näytökki sopis samaan? Ei mun mielestä mitenkään huono idea. HDMI on kyl kätevä, mutta meikäläisellä ainaki menny yks piuha jo paskaksi, syytä en keksiny miksi.

Miketso: Tuohon vielä ne vahvistimet nii 800m. :D Toisin sanoen aiva älyttömän kauas saa sen näytön laitettua.



42.7.2010 14:08

Jotenkin kovin epäilyttää tuo. Taas jotain tekniikkaa mitä ei tulla koskaan näkemään.

52.7.2010 14:59

Ennestään olemassa olevan tekniikan ansiosta halvahko, hyvälaatuinen (mahtuvatko ne edes samaan lauseeseen) ja helppokäyttöinen. Lisäksi vielä suuria kodinelektroniikkavalmistajia tukemassa tekniikkaa. En oikein näe muuta ongelmaa tekniikassa, kuin että mikäli henkilöt tekniikan takana failaavat markkinoinnissa täysin. Hyvälaatuinen sillä varauksella että huippuarvoja on mahdollista saavuttaa muissakin olosuhteissa kuin tarkkaan valvotussa laboratoriossa.

Muistelisin, eli saatan olla ja luultavasti olenkin väärässä, että hdmi-kaapelit olisivat noin keskimäärin aika heikkotekoisia, eli hajoavat helposti. Siinäkin olisi etu HDBaseT:lle, sillä rj-45 liitintä ja cat5e/6-kaapelia ei kovin herkästi toimintakyvyttömäksi saa.

62.7.2010 15:33

Tuo saisi yleistyä ja oikein kunnolla, jos toimii.

Mitäköhän tuo meinaa, kun taulukon mukaan HDMI ei ole "Installation Friendly" (vapaasti suomennettuna: Asentamisystävällinen)? Omasta mielestäni HDMI-liitin on maailman helpoin liitin asennettavaksi, varsinkin kun naarasliittimet ovat yleensä laitteissa helposti saatavilla olevilla paikoilla.

72.7.2010 16:18

Huono puoli tässä taitaa olla se että verkkokaapelit eivät ole sieltä kestävimmästä päästä, taittelu ja päälle astuminen rikkoo ne hyvin nopeasti.

82.7.2010 16:54

Tätähän tässä on pitkään mietitty, että miksei kaikkea kaapelointia toteuteta jo samantien toimivalla verkkokaapeloinnilla. Jos tämä toteutuu niin vihdoin päästään turhista rahastuskaapeleistakin eroon

92.7.2010 17:51

Vielä kun näytönohjainvalmistajat alkaisivat tukemaan tuota, niin tekniikka saattaisi oikeasti menestyä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.7.2010 @ 17:51

102.7.2010 20:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tcav:
Mitäköhän tuo meinaa, kun taulukon mukaan HDMI ei ole "Installation Friendly" (vapaasti suomennettuna: Asentamisystävällinen)?

Turhaa PR lätinää HDBaseT myyntimiehet keksineet kalvosulkeisiin.
Komppaan muitakin johtojen vähentyminen on aina hienoa kehitystä.

112.7.2010 23:11

Ja kuinkahan tuon 100w siirtäminen samassa kaapelissa kuva ja ääni signaalin kanssa onnistuu käytännössä?
Luulisi tuota häiriötä syntyvän vaikka signaali siellä kuinka diginä liikkuis.

123.7.2010 23:20

suojatussa kaapelissa jokaiset parit eristetty muista foliolla.

137.7.2010 0:33

Kuitu, mikset sä jo tuu? Tietenkin kuidun sähkön siirto kyky voi olla aika rajoitettu.

147.7.2010 12:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Kuitu, mikset sä jo tuu? Tietenkin kuidun sähkön siirto kyky voi olla aika rajoitettu.
Ja kuitu ei ole sieltä kestävimmästä päästä, käyttäjäystävällisyydestä puhumattakaan. Kallistakin on, ainakin vielä.

Sähkönsiirtokykyä kuidulla ei ole ollenkaan, tarvitsee kuparia rinnalle jotta saadaan tehoa siirtymään.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Juce:
Vielä kun näytönohjainvalmistajat alkaisivat tukemaan tuota, niin tekniikka saattaisi oikeasti menestyä.
Muistaakseni jokin näytönohjainvalmistaja, ellei peräti AMD/ATI itse, esitteli joillakin messuilla tekniikkaa, jossa videosignaali kulkee verkkokaapelia pitkin. Tämä mahdollistaisi palvelin/näyttöpääte -kokoonpanon, jolloin olisi vain palvelin, johon sitten kytketään näyttöpäätteitä eli ei omaa konetta jokaisella käyttäjällä (epäsuora lainaus myyntipuheesta). Luultavasti helposti päivitettävissä tekniikkaa tukemaan tätäkin ominaisuutta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.7.2010 @ 12:37

157.7.2010 13:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Miqueltoz:
Huono puoli tässä taitaa olla se että verkkokaapelit eivät ole sieltä kestävimmästä päästä, taittelu ja päälle astuminen rikkoo ne hyvin nopeasti.
TäH? Löytyykö siis vielä heikompaa kaapelia kuin itse omistan? Vajaan 90 metrin UTP-pätkä on osittain kuoriutunut auki (kuparin ympärillä sentään on vielä suojaa) ja vielä kulkee bitti kuten ennenkin.

Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

168.7.2010 13:08
WumWum
Inactive

missä ne 700 miljoonaa DisplayPort liitäntää on?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....
Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle (8.12.2016 10:03)
Microsoft ja Intel esittelivät WinHEC-tapahtumassa Kiinassa uutta Project EVO -hanketta, jonka avulla IT-jätit yrittävät määritellä miten PC-valmistajien tulisi parantaa ensi vuoden tietokonemalleja. ....
Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....

Uutisarkisto