*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Halvat Blu-ray -soittimet pian todellisuutta?

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 25.2.2009 23:28 Kommentteja (17)

Halvat Blu-ray -soittimet pian todellisuutta? Kolme optisen tekniikan ja siihen liittyvien patenttien jättiläistä Sony, Panasonic ja Philips ilmoittivat tänään uudesta, yhtenäisestä Blu-ray -tekniikan lisensointimallista.
Nykyisellään Blu-ray -soittimien valmistus on keskittynyt isoille valmistajille pitkälti soittimiin liittyvän lisensointisekamelskan vuoksi. Standardinmukainen Blu-ray -soitin tukee Blu-ray -levyjen lisäksi myös DVD-levyjä sekä CD-levyjä. Ja jokainen näistä teknologioista sisältää vuoren patentteja, jotka pitää lisensoida erikseen eri tahoilta.

Nyt tehdyllä päätöksellä kaikki Blu-ray -tekniikan patentit voidaan lisensoida yhden organisaation kautta, yhdellä kiinteällä hinnalla. Uudet maksut leikkaavat lisenssikuluja noin 40 prosenttia ja itse lisensoimisprosessiin liittyviä kuluja vielä enemmän.

Tämän vuoden kesällä aloittavan lisensointiorganisaation nimi on vielä hämärän peitossa, mutta itse maksut ovat jo tiedossa:
  • Blu-ray -soitin: $9,50
  • Tallentava Blu-ray -soitin: $14
  • Blu-ray -levy: $0,11
  • Tallentava Blu-ray -levy (eli BD-R): $0,12
  • Uudelleenkirjoitettava Blu-ray -levy (BD-RE): $0,15
Vertailun vuoksi DVD-soittimista peritty lisenssimaksu oli vielä muutama vuosi sitten $15 ja $20 väliltä soitinta kohti. Nykyisellään halvimmat Blu-ray -soittimet maksavat Suomessa hieman alle 200 euroa.

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

125.2.2009 23:36

Nuo utisen hinnat ei vät varmasti ole itse laitteiden hintoj, joten saisko vertailun vuoksi esim nykyisen bluray soitin maksun?

225.2.2009 23:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MrKomppa:
Nuo utisen hinnat ei vät varmasti ole itse laitteiden hintoj, joten saisko vertailun vuoksi esim nykyisen bluray soitin maksun?
Joo, siis nuo ovat lisenssimaksuja, kuten kai kontekstista selviääkin. Aiemmista lisenssimaksuista ei ole ihan täyttä selvyyttä missään, Blu-ray -toiminnallisuuden osalta (johon ei siis AFAIK kuulu DVD-lisenssit eivätkä CD-lisenssit) käytettiin aiemmin kiinteää mallikohtaista hintaa:

Lainaus:
Previously, the Blu-ray fees were charged on a flat-fee basis; in 2003, for example, the founder companies charged $30,000 for manufacturing a player or recorder, media, components, or manufacturing equipment. An additional category could be added for an additional $20,000.
..sanoo PCMag.

325.2.2009 23:59

entäs HD-DVD ? vai tippuuko se soittien tukemista formaateista piankin?

426.2.2009 0:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sanaton:
entäs HD-DVD ? vai tippuuko se soittien tukemista formaateista piankin?
Olet elänyt luolassa viimeisen vuoden?-) No ei sillä, ei tuosta ehkä kaikki ole kuulleet, kun teräväpiirto on muutenkin vielä vasta ottamassa tuulta purjeisiinsa Suomessa.

Eli anyway, HD DVD kuoli, noin vuosi sitten. Aika paljon aiheesta löytyy meidän HD DVD -sivultamme uutisten muodossa.

526.2.2009 3:13

Blu-ray on jo nyt aikansa elänyt formaatti.

Ei oo käyttistä, ihan turhaa juttua koko roska.

Emmä ainakaa uskalla lähtee polttaa mitää mun viidestä sadasta leffasta jollekkii blu-raylle, jonka tulevaisuus näyttää todella lyhyeltä.. DVD on pitkään melko hyvä. Halpa ainakin.

626.2.2009 8:43

Lainaus:
Emmä ainakaa uskalla lähtee polttaa mitää mun viidestä sadasta leffasta jollekkii blu-raylle, jonka tulevaisuus näyttää todella lyhyeltä..
Tuskin se tulevaisuus hirveän lyhyt kuitenkaan on... Sitä paitsi blu-ray asemat tukevat blu-ray levyjen lisäksi cd ja dvd levyjä. Saattaa siis olla että myös blu-ray:n jälkeen tulevat formaatit/asemat tukevat myös blu-ray:tä...

Lainaus:
DVD on pitkään melko hyvä. Halpa ainakin.

DVD alkaa käydä melko pieneksi varsinkin kun DL levyt eivät ole lyöneet itseään läpi. Blu-ray -levyjen hinnat tulevat tippumaan nopeasti sitten kun polttavien asemien hinnat tippuvat ja ne yleistyvät. DVD levytkin olivat kalliita silloin kun ne tulivat markkinoille...

726.2.2009 9:25

No niin tätä on jo vähän odoteltukin. Vielä en Blu-ray soitinta omista, mutta jonkin ajan kuluttua voisi laittaa harkintaankin.

826.2.2009 10:11
AfterDawn Addict

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Feron:
No niin tätä on jo vähän odoteltukin. Vielä en Blu-ray soitinta omista, mutta jonkin ajan kuluttua voisi laittaa harkintaankin.
Jep, sama täällä ;)

Pitkän aikaa jo tehnyt mieli ostaa, mutta soittimet ja leffat on ollu niin kalliita, että ei oo vielä viitsinyt ostaa. PS3 olis kyl kans kova ;)

926.2.2009 10:24

Minulla oli(myin pois) BR laite ja sai päivitellä aika tiuhaan...joten dvd vetää kummasti vertoja BR:lle vaikka on jo vanha. BR:n ongelma ei ole laitteet vaan niiden elokuvat. Syy yksinkertainen DRM-suojaus. Ellu-yhtiöt suojaavat elokuvansa ja siitä syystä välttämättä BR-laite ei osaa lukea, tulee error/no disc..ja päivitätä netistä uuden firmwaren ja taas lukee. Minulle ei enää tule BR-laitetta niin kauan kuin DRM paskaa käytetään. Kuinnkahan moni tavallinen ihminen viitsii päivitellä laitteitaan? DVD toimii vaikka ostat uudenleffan, BR:stä ei ole niinkään takuita juuri edm drm-suojan takia.

1026.2.2009 11:01

Lainaus:
Ellu-yhtiöt suojaavat elokuvansa ja siitä syystä välttämättä BR-laite ei osaa lukea, tulee error/no disc..ja päivitätä netistä uuden firmwaren ja taas lukee.
Eikös noiden blu-ray levyjen mukana pitäisi aina tulla mahdollinen DRM-päivitys?

Lainaus:
Kuinnkahan moni tavallinen ihminen viitsii päivitellä laitteitaan?
Monikaan ei viitsi ja vielä useampi ei osaa...

las ballenas son el camino

1126.2.2009 13:26

Lainaus:
Lainaus:
Ellu-yhtiöt suojaavat elokuvansa ja siitä syystä välttämättä BR-laite ei osaa lukea, tulee error/no disc..ja päivitätä netistä uuden firmwaren ja taas lukee.
Eikös noiden blu-ray levyjen mukana pitäisi aina tulla mahdollinen DRM-päivitys?


Mulla on itselläni kokemusta nyt vajaasta sadasta br elokuvasta, kertaakaan en ole tuollaiseen ongelmaan törmännyt, erikoista.

1226.2.2009 13:54

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ellu-yhtiöt suojaavat elokuvansa ja siitä syystä välttämättä BR-laite ei osaa lukea, tulee error/no disc..ja päivitätä netistä uuden firmwaren ja taas lukee.
Eikös noiden blu-ray levyjen mukana pitäisi aina tulla mahdollinen DRM-päivitys?


Mulla on itselläni kokemusta nyt vajaasta sadasta br elokuvasta, kertaakaan en ole tuollaiseen ongelmaan törmännyt, erikoista.


Mahtaakohan laitteesi olla ps3 ja netissä kiinni? Meinaan ps3:n on tällähetkellä kiistatta paras BR-laite. Ja monella ko laite on kiinni adsl-linjassa ja konehan päivittää silloin itseitsensä.

1326.2.2009 19:14

Lainaus:
Eikös noiden blu-ray levyjen mukana pitäisi aina tulla mahdollinen DRM-päivitys?


Eihän se ole mitenkään mahdollista että levyn mukana tulisi tuollaista päivitystä. Ei sinne soittimeen ajeta mitään pientä lisätiedostoa vaan päivitykseen vaadittaisiin soittimeen kokonaan uusi firmware.

Ja kun kaikissa soittimissa on erilainen firmware niin ollaan siinä tilanteessa että levyn mukana ei voi sellaisia tulla.

1426.2.2009 19:25

Lainaus:
Ja kun kaikissa soittimissa on erilainen firmware niin ollaan siinä tilanteessa että levyn mukana ei voi sellaisia tulla.
Mä en puhu nyt soittimen firmwaresta vaan BD+ päivityksestä eli tästä:
http://en.wikipedia.org/wiki/BD%2B

EDIT:
Lainaus:
BD+ -kopiointisuojauksen etuna on sen helppo päivitettävyys, sillä studiot voivat itse muokata suojausta tuleville levyille, jos suojaus onnistutaan kiertämään tai murtamaan. Täten studioiden ei tarvitse odotella AACS LA:n päätöksiä, vaan korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa välittömästi, jos ongelmia havaitaan.


http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/10141.cfm

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.2.2009 @ 19:37

las ballenas son el camino

1526.2.2009 19:55

Lainaus:
Lainaus:
Ja kun kaikissa soittimissa on erilainen firmware niin ollaan siinä tilanteessa että levyn mukana ei voi sellaisia tulla.
Mä en puhu nyt soittimen firmwaresta vaan BD+ päivityksestä eli tästä:
http://en.wikipedia.org/wiki/BD%2B

EDIT:
Lainaus:
BD+ -kopiointisuojauksen etuna on sen helppo päivitettävyys, sillä studiot voivat itse muokata suojausta tuleville levyille, jos suojaus onnistutaan kiertämään tai murtamaan. Täten studioiden ei tarvitse odotella AACS LA:n päätöksiä, vaan korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa välittömästi, jos ongelmia havaitaan.


http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/10141.cfm



Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta todellisuudessa tuo BR-päivitys ontuu ja ei ole mukana kuin todellaharvoissa levyissä. Ajatteles tilanne näin: Ostat BR-ellun joka on uusi(uusi elokuva ennen julkaisematon) ja menet samsung-BR laitteesi viereen (keksitty laite :-p) ja tuupaat levyn laite roksottaa hetken ja ilmoittaa bad dvd...ja päivitys eteen...eli sinne nettiin ja laite kiinni linjaan..

Eli tuo BR-suojaus toimii kuten pitää mutta se ei satukkan toimimaan ilman päivitystä BR-laitteessa johon se FIRMWARE tulee kuten myös se BR-suojauksen update. Monella ei ps3:n omistajilla on ollut päivityksiä mutta suurin osa on kait olleet laite merkkiä samsung ja thompson..no korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Itselläni juuri Samsung oikkuili.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.2.2009 @ 19:57

1626.2.2009 20:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus:
Ja kun kaikissa soittimissa on erilainen firmware niin ollaan siinä tilanteessa että levyn mukana ei voi sellaisia tulla.
Mä en puhu nyt soittimen firmwaresta vaan BD+ päivityksestä eli tästä:
http://en.wikipedia.org/wiki/BD%2B

EDIT:
Lainaus:
BD+ -kopiointisuojauksen etuna on sen helppo päivitettävyys, sillä studiot voivat itse muokata suojausta tuleville levyille, jos suojaus onnistutaan kiertämään tai murtamaan. Täten studioiden ei tarvitse odotella AACS LA:n päätöksiä, vaan korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa välittömästi, jos ongelmia havaitaan.


http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/10141.cfm

Mitenkähän tulkitset nyt noita tekstejä. Nuissa kun puhutaan vain siitä että elokuvastudiot voivat helposti päivittää suojauksia. Ja kun ne tunkevat sen uuden "parannetun" drm suojauksen sinne uutuus leffalle niin soitin ei huonolla tuurilla sitä tunnistakkaan vaan soittimen firmwaren joutuu päivittämään.

Ja sehän ei sillä uutuus levyllä onnistu.

1726.2.2009 20:43

Lainaus:
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta todellisuudessa tuo BR-päivitys ontuu ja ei ole mukana kuin todellaharvoissa levyissä.

nojaa... FOX laittaa ainakin jokaiseen julkaisemaansa levyyn, muista studioista en tiedä...

las ballenas son el camino

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia
Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu (28.4.2017 12:34)
Apple Music -suoratoistopalvelu uudistuu jälleen tänä vuonna kun Applen iOS-mobiilikäyttöjärjestelmästä esitellään uusi versio. Asia tuli ilmi Bloombergin tekemästä henkilökuva-artikkelista, ....

Uutisarkisto