*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

HD-kanavat Suomessa - mistä ja mitä (päivitetty 31.5.2011)

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 30.10.2008 15:01 Kommentteja (17)

HD-kanavat Suomessa - mistä ja mitä (päivitetty 31.5.2011) Suomen teräväpiirtotarjonta on kasvussa, vaikka sen näkyvyys ei vielä ole kasvanut kovin selkeästi. Syynä näkymättömyyteen lienee toistaiseksi satelliittitarjoajien ja kaapelioperaattoreiden verrattaen pienet panostukset HD-sisältöön, sekä teräväpiirtolaitteiden ja erityisesti HD-digiboksien harvalukuisuus kuluttajamarkkinoilla.
Suomessa on kuitenkin tällä hetkellä (31.5.2011) tarjolla yli 25 teräväpiirtokanavaa. Näitä teräväpiirtokanavia tarjoavat kaksi pohjoismaista satelliittitelevisioyhtiötä - Canal Digital ja Viasat - sekä joukko suurempia ja pienempiä kaapelioperaattoreita. Alla olevassa taulukossa tärkeimmät näistä.



Päivitetty 31.5.2011
Canal DigitalViaSatDNA Welhoelisalumo
Animal Planet HDkylläeikylläkylläeikyllä
Discovery HDkylläeikylläkylläeikyllä
History Channel HDkylläeikylläkylläeiei
National Geographic Channel HDkylläkylläeieieikyllä
NatGeo WILD HDkylläeieieieikyllä
Silver HDkylläeikylläkylläeikyllä
Canal+ FILM HDkylläeikylläkylläkylläkyllä
Canal+ Sport HDkylläeikylläkylläkylläkyllä
Canal+ Premier HDeieikylläkylläkylläkyllä
Eurosport HDkylläeikylläkylläeikyllä
Eurosport 2 HDeieikylläkylläeiei
ESPN America HDkylläeieieieiei
TV1000 HDeikylläkylläeikylläkyllä
Nelonen HDeieikylläkylläeikyllä
Nelonen Pro 1 HDeieieieieikyllä
Nelonen Pro 2 HDeieieieieikyllä
MTV3 MAX F1HDkylläeieikylläeikyllä
MTVN HDkylläkylläkylläkylläkylläkyllä
BBC HDkylläeikylläkylläeiei
SuomiTV HDeieikylläeieiei
MyZen.tv HDeieikylläeieiei
Luxe.tv HDeieikylläeieikyllä
SVT1 HDeieikylläkylläeikyllä
SVT2 HDeieieieikylläei
TV3 HDeikylläeieieiei
YLE HDeieikylläkylläkylläkyllä
IConcerts HDeieikylläeikylläei
Fashion TV HDeieieieieikyllä
Outdoor HDeieieieieikyllä


Mikäli huomaat ylläolevassa taulukossa virheitä, ilmoitathan niistä kommenteissa tai palautekaavakkeella.

Lisäksi muutamat paikalliset kaapelioperaattorit, kuten VLP, FSP ja Turku Cable tarjoavat joitain teräväpiirtokanavia. Welho ei päässyt YLEn kanssa sopimukseen Peking HD-kanavasta, sillä avoimeksi tarkoitetusta kanavasta olisi Welhon verkossa pitänyt tehdä salattu. Listalta puuttuu Soneran kaapeli-TV täysin, koska Sonera ei omien sivujensa mukaan tarjoa lainkaan HD-kanavia kaapeliasiakkailleen. Lisäksi eri IPTV-operaattorit on jätetty listalta pois, koska useimpien IPTV-palveluiden kanssa asiakas joutuu samalla sitoutumaan myös kyseisen yhtiön laajakaistapalveluihin (Soneran kautta on mahdollista tilata joitain HD-kanavia KotiTV:n kautta ja lisäksi mm. Saunalahti tarjoaa oman IPTV-palvelunsa kautta Pekingin kisoja YLEn väliaikaiskanavan muodossa). Tarkempia tietoja kanavapaketeista, hinnoista ja pienemmistä kaapelioperaattoreista on kerätty alla oleviin kuviin (klikkaa suuremmaksi).

Satelliitti (19.8.2008):


Kaapeli: (19.8.2008)


Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

120.8.2008 0:54

täh, yle hd/peking näkyy welhon kaapelissa? mitenkäs saan tuon näkyviin? olen elänyt siinä luulossa, ettei tuota lähetetä welhon verkossa. perhana.

220.8.2008 7:24

Elisan kaapelissa kyllä on tarjolla myös Eurosport HD.

320.8.2008 11:14
SotaOrava
Inactive

Kyllä on onnetonta tuo tarjonta... ei vaan mahda mitään...

Terveisin,
Mika
http://www.vaalipaneeli.fi

420.8.2008 13:27

Noniin, muuttuihan se taulukko. Ei Welho ahneena suostu lähettämään Yle HD:tä / Peking-lähetystä kaapelissaan. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Welho+ei+n%C3%A4yt%C3%A4+maksutta+Ylen++ter%C3%A4v%C3%A4piirtol%C3%A4hetyksi%C3%A4+Pekingist%C3%A4/HS20080716SI1KA03ff1

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.11.2010 @ 14:15

520.8.2008 16:53

Kyllä Lumon verkossa VoomHD näkyy...

620.8.2008 17:19

Nelonen HD saisi kyllä joka alueella. Täällä ollaan DNA:n armoilla.

722.8.2008 23:10

Miksei taulukossa ole mukana IPTV tarjoajia? Ainakin Sonera tarjoaa HD kanavia ns. laajakaista extra asiakkailleen ja Elisallakin on IPTV tarjontaa (en tosin tiedä HD:stä).

822.8.2008 23:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KarZan:
Miksei taulukossa ole mukana IPTV tarjoajia? Ainakin Sonera tarjoaa HD kanavia ns. laajakaista extra asiakkailleen ja Elisallakin on IPTV tarjontaa (en tosin tiedä HD:stä).

Ois näköjään pitänyt lukea tarkemmin :)
Edit: ja ois pitänyt opetella ensin editoimaankin :D
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.8.2008 @ 23:17

925.9.2008 17:14

Tosi surkee tarjonta suomes kyllä.Amerikassa on niin hyviä kanavia kuten ESPN HD,ESPN 2 HD ja ABC HD niitä tulisi seurattua jos vain näkyisi.

1030.10.2008 15:57

Oulussa tarjonta on aika heikkoa noista kaavioistakin verrattuna etelän suurempiin keskuksiin. Ilman satelliittilautasta saa kaapelitalouteen ainoastaan VoomHD:n tuohon 4.90 hintaan. Ongelma siinäkin heikossa tarjonnassa on se, että HD boksin vuokra on noin 15 euroa, joten yhden kanavan tilaaminen on aivan liian kallista määrään nähden. Satelliittilautasia ei sitten asennella ihan joka kodin parvekkeelle taloyhtiöissä. Penteleen hitaus. Jos esim. Soneran IPTV saapuisi tänne, niin saattaisin sen laittaa jos määrän on enemmän kuin yksi hikinen kanava. 100 megan kuitukin on ollut jo vuoden päivät ja uutisen IPTV:stä luin joskus marraskuussa 2007. Sitä odotellessa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.10.2008 @ 15:59

1130.10.2008 16:08

DNA ei lähettänyt YLE/Pekingiä kattavasti. Ainakin Kuopiosta se puuttui / puuttuu.

Ainoa tarjottava HD-kanava täällä lienee tuo Voom HD. Tästä en kuitenkaan ole varma.

1230.10.2008 18:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SotaOrava:
Kyllä on onnetonta tuo tarjonta... ei vaan mahda mitään...

Terveisin,
Mika
http://www.vaalipaneeli.fi
En ymmärrä miten antamasi sivusto liittyy aiheeseen. Olisiko parempi pistää parikymmentä koulua matalaksi jotta Suomessa saataisiin säästöjä, joilla saataisiin näkymään supertarkkaa HD-kuvaa televisiosta. Kuka on niin ääliö että katsoo jotain pikseleitä ja ihailee kuinka tarkka television kuva on? En ymmärrä. Itse katson mieluummin jotain asiallista vaikka epäterävänä kuin roskaviihdettä terävänä. Ymmärrän jos mm. olympialaiset halutaan katsoa teräväpiirtona, mutta nehän tarjottiin jo.

Jos pitää valittaa että Suomessa on kaikki huonosti kun ei ole HDTV:tä, niin voi sitten itkeä markkinoille. Ei ole mitenkään valtion tehtävä väsätä jotain kallista ja turhaa verkkoa tänne. Jos löytyy maksuhalukkuutta niin muutamalla tuhannella eurolla kuukaudessa saat sinäkin vinkuja varmasti omaan hdtelkkariisi roskaviihdettä terävämpänä ihan miltä toimittajalta tahdot. Mutta ei auta itkeä vaalipanelisteille.

Suomella on muitakin ongelmia kuin saada nörtit ostamaan silmälasit kun television terävyys ei ole kokonaan silmin nähtävissä.

137.2.2009 13:09

SE NBA JA NFL NYT SUOMEE HD:NA!!!Pitää olla nii suomalaista meininkiä, kun ei muutakun lätkää ja futista tule.

1418.3.2009 12:55

http://www.mpy.fi/singlenewsinfo.asp?id=...mpanyId=1&show=

Päivitystä tuohon Lumotv kohtaan...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.3.2009 @ 12:56

1520.3.2009 8:59

Olpero (Newbie) 18. maaliskuuta 2009 @ 12:55
http://www.mpy.fi/singlenewsinfo.asp?id=...mpanyId=1&show=

Päivitystä tuohon Lumotv kohtaan...


LInkkisi sivuille ei pääse, pitääkö rekisteröityä tai olla Finnetin jäsen ?

163.4.2009 15:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti astrong:
LInkkisi sivuille ei pääse, pitääkö rekisteröityä tai olla Finnetin jäsen ?
Oho, ei näköjään anna mpy linkittää sivuilleen. No tässä lumotv:n sivuilta linkki joka toiminee.. http://www.lumonetti.fi/digitv/tiedottee...an_jakelun.html

Ja MPY lisäsi tänään sivuilleen "ajankohtaiset tiedotteet" osioon, että viasat sport HD alkaa näkymään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.4.2009 @ 15:22

1712.2.2011 0:56
Hankka
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Yesse:
Tosi surkee tarjonta suomes kyllä.Amerikassa on niin hyviä kanavia kuten ESPN HD,ESPN 2 HD ja ABC HD niitä tulisi seurattua jos vain näkyisi.
Eli amarikassahan näkyy melkein kaikki kanavat HD:nä... Kävin siellä tossa pari kuukautta sitten ja kadehdin niitä kun saa katsella hyvällä kuvanlaadulla tv:tä.... Suomessahan me ollaan taas kehityksestä jäljessä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto