*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kuoleeko Nokian mobiilitelevisio?

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 12.9.2008 10:47 Kommentteja (21)

Kuoleeko Nokian mobiilitelevisio? Nokian mobiilitelevisiostandardi DVB-H on ollut vaikeuksissa sen virallistamisen jälkeen. Euroopan Unioni valitsi DVB-H-lähetystekniikan alueen viralliseksi mobiilitelevisiostandardiksi puoli vuotta sitten. Valinta ei ole kuitenkaan antanut tarvittavaa lisäpotkua standardin yleistymiselle.
Kuuden kuukauden aikana kovimmat iskut DVB-H:lle antoi kolme Saksassa toimivaa eurooppalaisoperaattoria - saksalainen T-Mobile, espanjalainen O2 ja brittiläinen Vodafone - joiden matkapuhelimet tukivat virallisen ja kehittyneemmän standardin sijasta vanhempaa dvb-t-standardia. Myös muun muassa tutkimuslaitos In-Stat kyseenalaisti jo alkuvuodesta DVB-H-standardin yleistymistä.

Suomessa DVB-H-kanavista luopui tämän kuun alussa Nelonen, jonka mukaan sopimuskiemurat ulkomaalaisten TV-ohjelmien kanssa olivat liikaa yritykselle. Yleisradio puolestaan ei ole vielä kokeillut DVB-H:ta lainkaan, johtuen pienistä mobiili-TV:n pienistä katsojamääristä. Tällä hetkellä kännykkätelevisiosta voi katsoa ainoastaan MTV3- ja The Voice -kanavia.

Tutkimusyhtiöt uskovat mobiili-TV:n suosion kasvuun. Jupiter Research on ennustanut, että vuonna 2012 mobiilitelevisiolla olisi jo 120 miljoonaa katsojaa ja ABI Researchin mukaan huimat 462 miljoonaa katsojaa.

Tänään alkaneessa IBC-tapahtumassa Amsterdamissa pohditaan mobiilitelevision ja DVB-H-standardin kohtaloa. Vaakalaudalla on muun muassa Ranskan mobiili-TV.

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

112.9.2008 11:05

Miksei noihin laitteisiin kehitetä suoraan pientä digiviritintä?Ei tarvitsi maksaa lähetyksistä ja ahneet operaattorit jäisivät välistä pois.

212.9.2008 11:07
Henull
Inactive

Valaiskaa mua. Pitääkö tuossa mobiilitelevisiosa siis maksaa jotain datasiirtomaksua tai vastaavaa siittä katselusta? Jos pitää, en ihmettele laisinki nykysillä hinnoilla miksei yleisty.

312.9.2008 11:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Henull:
Valaiskaa mua. Pitääkö tuossa mobiilitelevisiosa siis maksaa jotain datasiirtomaksua tai vastaavaa siittä katselusta? Jos pitää, en ihmettele laisinki nykysillä hinnoilla miksei yleisty.
Ei tarvitse, vaan data tulee omasta lähetysverkosta. DVB-T on siis sama lähetys kuin mitä antenniverkon digiboksit ottavat vastaan. DVB-H on periaatteessa muuten samaa kamaa kuin DVB-T, mutta on paremmin optimoitu mobiililaitteille mm. vastaanottokyvyltään, jne.

412.9.2008 11:33

Lainaus:
Miksei noihin laitteisiin kehitetä suoraan pientä digiviritintä?Ei tarvitsi maksaa lähetyksistä ja ahneet operaattorit jäisivät välistä pois.
Niissä on jo. Nokia N92, N77 ja N96 sisältävät DVB-H-virittimen, joka perustuu maanpäällisen digi-tv:n DVB-T-tekniikkaan. H- eli handheld-versio on vain optimoitu alhaiselle virrankulutukselle ja liikkuvaan käyttöön.

Operaattoreiden ottaminen väliin on vain telepoikien bisnesmalli, tai siis bisnesmallin haave tätä menoa. Vaatimus ei tule tekniikasta.

Minusta on epärealistista toivoa, että kuluttajat maksaisivat kännykässä samassa lähetyksestä, tai heikommasta, jonka saa maksutta (TV-maksua lukuun ottamatta) isoon televisioon.

512.9.2008 12:34

Otsikkoon ...kuolee se. Kuka haluaa maksaa kännykän pienestä ruudusta vaikka lost-sarjaa kun sen voi katsoa 37" plasma/lcd tv:stä? ja vielä samalla rahalla !

Siis kupsahtaa.....

612.9.2008 14:51
inkognito
Inactive

Mitä hyötyä tästä DVB-Hsta on? Miksei voi vaan tuoda 3Gn kautta ohjelmaa tarjolle niinkuin YLE on nyt tehnyt.

712.9.2008 15:07

3G alue ei kata niin isoa aluetta kuin DVB-T siinäpä yksi huomattava syy.


http://prkl.org/ | En ole puolesta, enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin.

812.9.2008 15:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nwind:
3G alue ei kata niin isoa aluetta kuin DVB-T siinäpä yksi huomattava syy.
Mutta isomman alueen kuin DVB-H!

912.9.2008 15:45
hentriz
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nwind:
3G alue ei kata niin isoa aluetta kuin DVB-T siinäpä yksi huomattava syy.
Mutta isomman alueen kuin DVB-H!

Niimpä ;-)
- - -
Itse voisin kokoilla jos
a) Ohjelmatarjonta paranee
b) Laitteiden hinnat laskevat.

Tuohon a-kohtaan viitaten eivät kyllä TV-yhtiötkään innostu lisämään sitä tarjontaa, jos ei ole asiakkaita. Toisaalta, ei ole asiakkaita, jos ei ole tarjontaa.
Eikä kukaan halua ostaa 500 euron puhelinta vain telkun katsomiseen, kuluttajat haluavat jotain muutakin tuohon hintaan.
Ratkaisu > > >
Nokia tunkee tuon vastaanottimen myös halvempiin puhelimiin (300€), niin saadaan katsojia. Katsojin myötä taas tarjonta todennäköisesti lisääntyy ja sitten sitä katsookin jo moni. Ehkä.
Se oli tälläinen oma, pikainen teoria. Todennäköisyysprosentti taitaa seilata jossain 5% luokassa, joten älkää nyt ihan vakavissanne otako sitä ;-)

1012.9.2008 16:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Otsikkoon ...kuolee se. Kuka haluaa maksaa kännykän pienestä ruudusta vaikka lost-sarjaa kun sen voi katsoa 37" plasma/lcd tv:stä? ja vielä samalla rahalla !

Siis kupsahtaa.....

Näin on...

1112.9.2008 16:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti renttu1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Otsikkoon ...kuolee se. Kuka haluaa maksaa kännykän pienestä ruudusta vaikka lost-sarjaa kun sen voi katsoa 37" plasma/lcd tv:stä? ja vielä samalla rahalla !

Siis kupsahtaa.....

Näin on...
Nyt taisitte kyllä missata pointin. Tuskin esimerkiksi autossanne raahaatte tuota 37" näyttöä?

1212.9.2008 18:27

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti renttu1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Otsikkoon ...kuolee se. Kuka haluaa maksaa kännykän pienestä ruudusta vaikka lost-sarjaa kun sen voi katsoa 37" plasma/lcd tv:stä? ja vielä samalla rahalla !

Siis kupsahtaa.....

Näin on...
Nyt taisitte kyllä missata pointin. Tuskin esimerkiksi autossanne raahaatte tuota 37" näyttöä?
Siellä voisi olla se 7-9" lcd-näyttö vaikka niskatuessa kiinni ja laite stredeoiden paikalla.

1312.9.2008 21:45
hentriz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Siellä voisi olla se 7-9" lcd-näyttö vaikka niskatuessa kiinni ja laite stredeoiden paikalla.

Nojoo-o, mutta eikös edellä mainittu 37" plasma/LCD-tv. Kenellä selainen autossa, ellei ole juuri ostanut ja kuljettamassa sitä kotiinpäin?

1412.9.2008 21:55

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Siellä voisi olla se 7-9" lcd-näyttö vaikka niskatuessa kiinni ja laite stredeoiden paikalla.

Nojoo-o, mutta eikös edellä mainittu 37" plasma/LCD-tv. Kenellä selainen autossa, ellei ole juuri ostanut ja kuljettamassa sitä kotiinpäin?
Niin ja kuka katselee ja ajaa samaan aikaan...no ymmärrän pointtisi, mutta silti en vieläkään ymmärrä miksi pitäisi maksaa pienestä tv-näytöstä ja onnettomista ohjelmistà?

1513.9.2008 5:13

Ei näin... jos autolla ajetaan, siinä samalla EI yleensä kyylätä seitsemän tuuman kokoista ruutua, vaan keskitytään ajamiseen.

Itse en ole koskaan tarvinnut kyseistä systeemiä, koska olen todennut sen täysin turhaksi.

1613.9.2008 9:44

Nykyisellä ohjelmatarjonnalla kuolee ihan varmaan. Vaivaisen kahden kanavan takia ei paljoa kannata DVB-H-kännyä ostaa.

1713.9.2008 16:03

Mielummin käyttäisivät resurssit uuteen T-kanavaan, tai HD-kanavaan.

Löytyyhän kannettavia lcd-näyttöjä jossa on DVB-T viritin. Jonka saa samalla hinnalla ellei halvemmalla kun DVB-H varustetulla puhelimella, ja formuloitakin pääse katsomaan jos on varustettu mini conaxilla.

1813.9.2008 20:18

"Nyt taisitte kyllä missata pointin. Tuskin esimerkiksi autossanne raahaatte tuota 37" näyttöä?"

Kannettavat aikas halpoja nykyään. Sellaisen asentaminen autoon joko osaa tai maksaa hieman että joku muu osaa. Kannettavassa integroitu tai usb-digiboksi. näyttökoot valittavissa 7 tuumasta 22 tuumaan.

"Niin ja kuka katselee ja ajaa samaan aikaan..."

Perheellisyydessä pitkiä automatkoja ja varsinkin takapenkkiä hiljentää jonkin sortin viihde, tv, video, pelit... vaan totesithan ymmärtäneesi...
;o)

1914.9.2008 23:30

Kyllähän mobiili-tv kuolee, koska tavallinenkin tv kuolee.

Tilalle tulee on-demand videot joita voi katsoa myös televisiokanavan omaisesti putkeen.
Näinhän sen pitäisikin olla jo nyt: Pitäisi olla nappi josta pääsee suoraan seuraavaan ohjelmaan.

2015.9.2008 8:32

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti renttu1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Otsikkoon ...kuolee se. Kuka haluaa maksaa kännykän pienestä ruudusta vaikka lost-sarjaa kun sen voi katsoa 37" plasma/lcd tv:stä? ja vielä samalla rahalla !

Siis kupsahtaa.....

Näin on...
Nyt taisitte kyllä missata pointin. Tuskin esimerkiksi autossanne raahaatte tuota 37" näyttöä?
Siellä voisi olla se 7-9" lcd-näyttö vaikka niskatuessa kiinni ja laite stredeoiden paikalla.
Ymmärtääkseni kaikenlainen digivastaanottaminen (dvb-t) liikkuvassa kohteessa (n.100 kmh) on huomattavan vaikeaa ja parhaimmillaankin huonolaatuista, vai onko tuoreita kokemuksia?

2121.9.2008 6:34
Tietäjä
Vahvistamaton

Jos olisitte jaksaneet lukea pelkkää otsikkoa pidemmälle, niin tietäisitte kysymyksen olevat kumpi voittaa mobiillimaailmassa, DVB-H vai "tavallinen" DVB-T standardi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto