*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ezmo jakaa musiikit ystäville

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 28.6.2007 15:01 Kommentteja (15)

Ezmo jakaa musiikit ystäville Norjalainen Ezmo on tuonut markkinoille uuden musiikkipalvelun, jonka ideana on musiikin jakaminen ystäville. Ezmon avulla käyttäjät voivat jakaa mielimusiikkiaan kymmenelle kaverilleen ilmaiseksi ja Ezmoa ylläpitävien tahojen mukaan palvelu on myös täysin laillinen.
Laillisuus perustuu tekijänoikeuslain kohtaan, jonka mukaan musiikin levittämisen lähipiirissä on sallittua. Ezmo hyödyntää tätä tulkintaa jakamalla musiikkia digitaalisesti lähipiirille. Ezmon kautta kappaleita ei voi ladata tietokoneelle, vaan ainoastaan kappaleiden kuuntelu onnistuu palvelun avulla.

Palvelun laillisuudesta on kuitenkin useita näkemyksiä ja mm. Teoston tulkitsee, että palvelu ei välttämättä ole kaikkien säädösten mukainen. "Nähdäkseni tässä liikutaan harmaalla alueella. On selvää, että 10 henkilöä muodostaa yksityisen piirin ja musiikin soittaminen sen keskuudessa on laillista. Mutta jos kaikilla näillä ystävillä on jälleen 10 kaveria, saattaa verkostosta tulla niin laaja, että se voidaan tulkita jo julkiseksi esittämiseksi" sanoo Teoston hyvitysmaksuyksikön päällikkö Karola Baran.

Ezmon toimitusjohtaja Petter Karal uskoo kuitenkin palvelun laillisuuteen. "Tottakai uusiin asioihin suhtaudutaan aina varauksellisesti. Kukaan ei vain ole aikaisemmin keksinyt tällaista palvelua. Uskon, että tulevaisuudessa Ezmo tulee olemaan merkittävä musiikin laillinen jakelukanava, josta myös levy-yhtiöt hyötyvät" sanoo Karal.

Myös Ezmon markkinointipäällikkö Ståle Mortensson uskoo palvelun tulevaisuuteen ja tällä hetkellä suunnitelmissa on mm. chatti, versio matkapuhelimille ja verkkokauppa musiikin ostamista varten. Itse palvelun beta-versio on ollut käytössä parisen viikkoa ja palvelussa on tällä hetkellä yli 3 000 käyttäjää ja musiikkikappaleita löytyy yli 600 000.

Omaa musiikkiaan voi lähettää palveluun selaimella tai erillisellä Music Uploader -ohjelmalla. Musiikin kuuntelemista varten selaimesta pitää löytyä Flash 9 -selainlaajennos. Palveluun voi lähettää musiikkia MP3-, WMA-, OGG- ja AAC-tiedostoina. Kappaleiden pituudella tai määrällä ei ole rajoituksia, joten palveluun voi laittaa vaikka koko musiikkikirjastonsa. Palvelu ei kuitenkaan sovellu varmuuskopiointiin, sillä kappaleiden lataamisen mahdottomuuden lisäksi kappaleet pakataan uudelleen palvelussa, joten niiden äänenlaatu ei säily identtisenä.

Lähde:
Kauppalehti Online

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

128.6.2007 15:05

Mielenkiintoinen palvelu, joskin ei varmaan paljoa rajoita waretuksen määrää.

228.6.2007 15:10

Ei huono idea, mut jotenkin tunne et teosto + muut jengit ampuu tuon alas jossain vaiheessa.

328.6.2007 16:38

Tuo on aika hyvin kikkailtu. Siis sen saa jakaa lähipiirille, sillä sipuli. Niin asian siis pitäisi olla. Tottahan se on, että tuossa saattaa käydä juurikin niin, että se leviää yhdeltä ihmiseltä kymmenelle, näiltä kymmeneltä taas kymmenelle jne. Jo 10 "sukupolven" jälkeen palvelulla olisi paljon käyttäjiä, joilla olisi todella paljon musiikkia. Jos kaikki jakaisivat kymmenelle, tarkalleen 11111111111 ihmisellä olisi yhden ihmisen biisit käytössä. Vai onko matemaatikointini päin persettä?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.6.2007 @ 16:38

428.6.2007 17:24

aika arseesta jos ei saa musiikkia mukaan, esimerkiksi mp3-soittimeen. Tosin kuuntelen sitä musiikkia myös koneella ollessa, mutta kyllä sitä tulee aika paljon kuunneltua, vaikka kaupungilla.

528.6.2007 18:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Tuo on aika hyvin kikkailtu. Siis sen saa jakaa lähipiirille, sillä sipuli. Niin asian siis pitäisi olla. Tottahan se on, että tuossa saattaa käydä juurikin niin, että se leviää yhdeltä ihmiseltä kymmenelle, näiltä kymmeneltä taas kymmenelle jne. Jo 10 "sukupolven" jälkeen palvelulla olisi paljon käyttäjiä, joilla olisi todella paljon musiikkia. Jos kaikki jakaisivat kymmenelle, tarkalleen 11111111111 ihmisellä olisi yhden ihmisen biisit käytössä. Vai onko matemaatikointini päin persettä?

Matematiikasta en tiedä, en jaksa tarkistaa, mutta minä käsitin asian niin, että käyttäjä A:n kymmenelle kaverilleen jakama biisi on kuunneltavissa vai näiden kymmenen (ja A mukaanlukien) kesken. Ei kait nämä kymmenen voi edelleen jakaa kappaletta omien kymmenien kavereidensa kesken?

628.6.2007 19:54

Täytyy vaan toivoo että homma toimisi mutta epäilyksenä olisi että jossain vaiheessa tuokin ajetaan alas :S

728.6.2007 21:04
Kelju90
Inactive

Ja kyllähän netistä löytyy ohjelmia jolla onnistuu musiikin tallentaminen selaimesta.

Pikkasen kyllä pelottaa että miten ne pakkaa tuon musiikin ku ei oikein innostaisi kuunnella 128 laadulla.

829.6.2007 6:38

Kaikkea ne keksii.

929.6.2007 15:28

Itsestäänselvyys, näinhän olen ajatellut aiemminkin. Tosin samaa logiikkaa voi/saa soveltaa myös mm. DVD-elokuviin.

Mistähän idiootti TEOSTO on keksinyt 10*10 logiikkansa? Etenkin kun Ezmo-palvelu ei anna mahdollisuutta kopiointiin kavereiden kavereille.

Laki ei kiellä lainaamasta tallennetta kaverille joka voi kuitenkin tehdä tallenteesta kopion itselleen - Eli käytännössä Ezmo voisi sallia myös kavereiden kopioivan kavereilleen. (Etenkin jos alkuperäisessä tallenteessa ei ole vahvaa kopiosuojausta.)

Se siitä tekijänoikeusfasistien logiikasta...

1029.6.2007 18:26

Kyllähän nuo biisit pystyy rippaamaan jos niitä todella tarvitsee, eikä jaksa/ole mahdollista warettaa.

1130.6.2007 8:14

ALUKSI PALVELU TOIMI, MUTTA NYT EN SAA ENÄÄ LADATTUA SINNE MITÄÄN!!!!

TOIMIIKO TEILLÄ? APUA!!!


(Elisan laajakaista)

1230.6.2007 12:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti maxis:
ALUKSI PALVELU TOIMI, MUTTA NYT EN SAA ENÄÄ LADATTUA SINNE MITÄÄN!!!!

TOIMIIKO TEILLÄ? APUA!!!


(Elisan laajakaista)

Ensinnäkin, napsihan se caps lock pois päältä. Toiseksi, koko viestiä ei tarvitse boldata. Ja kolmanneksi, kipaisepa tuonne foorumin puolelle tämän ongelman kanssa, sieltä voisi löytyä enemmän apua ja siellä on paljon mukavampi keskustella aiheesta ilman, että uutisen kommentointi häiriintyy.

/adminin leikkiminen

1330.6.2007 15:56

Eiköhän sielt musaa saa ladattua jonkun vippas konstin avulla.

141.7.2007 2:39

HV

Lainaus:

(Elisan laajakaista)

Ensinnäkin, napsihan se caps lock pois päältä. Toiseksi, koko viestiä ei tarvitse boldata. Ja kolmanneksi, kipaisepa tuonne foorumin puolelle tämän ongelman kanssa, sieltä voisi löytyä enemmän apua ja siellä on paljon mukavampi keskustella aiheesta ilman, että uutisen kommentointi häiriintyy.

/adminin leikkiminen[/quote]

154.7.2007 11:48

Hei,


Itse kokeilin ladata profiiliini muutaman kappaleen ja palvelu toimi moitteettomasti.

Kappaleiden kuunteleminen onnistui myös hyvin.

Ezmoon voi siis ladata rajattoman määrän omia suosikkikappaleitaan ja antaa kymmenelle kaverilleen kuunteluoikeuden. Musiikin kuuntelu tapahtuu Ezmossa lataamisen sijaan suoratoistamalla (streaming). Kappaleen omistusoikeus ei siirry.

Kesäisin Terveisin,
Maria


Maria Vaismaa,
Ezmo/Viestintätoimisto Pohjoisranta

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto