*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Uusi tekijänoikeuslaki pian voimaan -- sisältöämme karsitaan

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 27.12.2005 06:27 Kommentteja (170)

Uusi tekijänoikeuslaki pian voimaan -- sisältöämme karsitaan Kuten varmasti kaikki muistavat, eduskunta hyväksyi lokakuussa uuden tekijänoikeuslain, jota kulttuuriministerimme Tanja Karpela ajoi eteenpäin pistäen oman poliittisen asemansa likoon lain läpimenon puolesta. Nyt mediateollisuuden ylistämä laki on tulossa voimaan 1.1.2006 alkaen ja sen sisältö tarkoittaa sitä, että sivustomme on pakko läpikäydä useita muutoksia, jotta voimme jatkaa toimintaamme.
Ennen tätä päätöstä tutkimme lakimiestemme kanssa erilaisia vaihtoehtoja hyvinkin tarkasti läpi, joihin kuuluivat mm. yhtiömme toiminnan siirtäminen toiseen maahan, jne. Valitettavasti kaikissa vaihtoehtoisissa malleissa jäi jonkinasteinen riski, joko yhtiöllemme tai työntekijöillemme. Joten ehdotukset "muuttakaa Viroon" eivät uta asiaa millään tavalla, asia on tutkittu suhteellisen perinpohjaisesti tältäkin osin.

Joten, seuraavat muutokset tulevat tapahtumaan sivuillamme 1.1.2006 tai hyvin pian vuodenvaihteen jälkeen:
  1. Keskustelualueet
    • Ei muutoksia. Emme aio sensuroida keskustelualueillamme tapahtuvaa keskustelua millään muotoa, koska keskustelu ei ole ns. organisoitua ylläpidon osalta, vaan keskustelu on vapaata, noudattaen vain tiettyjä yhteisiä pelisääntöjä, joiden toteutumista kontrolloivat vapaaehtoiset moderaattorit.
  2. Oppaat ja artikkelit
    • Viitteet kopiointisuojausten poistoon oppaissa tullaan poistamaan.
    • Ns. formaattien muunnosoppaat, kuten "AVI DVD:ksi", P2P-oppaat, jne tulevat pysymään ennallaan, mutta esim. "DVD DivX:ksi" -oppaista tulemme poistamaan ohjeet DVD-elokuvien suojausten poistamiseksi.
  3. Ohjelmat
    • Erittäin suuria muutoksia.
    • Koska uusi lainsäädäntö kieltää suhteellisen yksiselitteisesti myös ilmaiseksi tapahtuvan kopiointisuojausten murtamiseen tarkoitettujen ohjelmien ja "työkalujen" levittämisen, tulevat kaikki esim. DVD-elokuvista löytyvien kopiointisuojausten murtamiseen tarkoitetut ohjelmat poistumaan sivuiltamme. Tämä on hyvin raskas päätös siksikin, että sivustomme on ylläpitänyt jo vuosia kenties maailman laajinta valikoimaa DVD-rippereitä ja näiden poistuminen nyt tulee varmasti vaikuttamaan sivustoomme hyvinkin monella tavalla.
  4. Muut sivuston osa-alueet
    • Ei muutoksia.
    • Uutiset, englanninkielisten sivujemme ns. FAQ:t sekä sanasto tulevat pysymään muuttumattomina myös uuden lain voimaantulon jälkeen.

Olemme päättäneet siirtää kokonaan poistettavat oppaamme Creative Commonsin lisenssin alle, joka sallii vapaan ei-kaupallisen materiaalin levityksen, olettaen, että kaikki oppaiden tekijätiedot mainitaan oppaiden yhteydessä ja että oppaat pidetään sisällöltään täysin identtisinä alkuperäisiin verrattuna. Lisenssin ehdot löytyvät tästä osoitteesta:

http://creativecommons.org/licenses/by-nd-nc/1.0/fi/

Kokonaan poistettavat oppaamme ovat:

Lisäksi seuraavat oppaat tulevat jatkamaan elämäänsä sivuillamme muokattuina versioina:

Huom! Muokattavat oppaat eivät tule vapaaseen jakeluun eivätkä siirry Creative Commons -lisenssin alle. Oppaiden lisäksi seuraavat ohjelmat poistuvat sivuiltamme:

Eli tällaista. Homma jatkuu vuodenvaihteenkin jälkeen, mutta hieman karsittuna ns. toimitetun sisällön puolesta. Olemme mukana kaikissa mahdollisissa kampanjoissa, joiden tarkoituksena on muuttaa tekijänoikeuslakia kuluttajaystävällisempään suuntaan ja aiomme takuuvarmasti seuraavien vaalien alla muistuttaa käyttäjäkuntaamme siitä, ketkä nykyisessä eduskunnassa uutta lakia kannattivat ja ketkä eivät. Mutta pääasia nyt on se, että sivustomme toiminta jatkuu, vaikka sisällöstä joudutaankin karsimaan.

Edellinen Seuraava  

170 kommenttia

127.12.2005 7:03

Olen sanaton.

227.12.2005 7:13
stokker
Inactive

Harmin paikka

327.12.2005 7:28

Quote:
Olen sanaton.
Samoilla linjoilla. Tosin tiesihän tämän tulevan, joten minkäs tälle kukaan mahtaa. Hienoa, että kuitenkin kaikki mahdollisuudet tutkittiin ja saatiin toiminta jatkumaan edes näin. Toivottavasti kuitenkin tuo toimitetun sisällön karsiminen ei tarkoita mitään muutosta nykyiseen uutisointi linjaan. On nimittäin aiheellista, että edes yksi taho uutisoi myös siitä tavallisesta kulmasta eikä vain viihdeteollisuuden lobbauksen ja aivopesun mallilla.

427.12.2005 7:31

"Kuolema pannaan ja eläminen kielletyksi. Siinä on varmaan järkeä."

527.12.2005 7:39

@-Rex-: Uutisointimme ei muutu tai jos muuttuu, ehkä aavistuksen kärkevämmäksi mediateollisuuden epäkohtia kohtaan. Lisäksi pyrimme kattamaan opasvalikoimaamme jatkossa enemmän mm. P2P-oppailla sekä videoeditointi, jne oppailla.

627.12.2005 8:07

Quote:
Harmin paikka
olihan se mukavaa kun kaikki meni yhen sivun alle

727.12.2005 8:08

Tämä on ääliömäistä hevonpaskaa. Karpela itsekkin varmasti kopioi levyjä ja warettaa netistä minkä ehtii ennen vuotta 2006! Jos huomenna otsikoissa lukee että "Tanja Karpela salamurhattu!" niin en ainakaan minä ihmettele asiaa ollenkaan...

Quote:
Olen sanaton.
Yhdyn tähän.

827.12.2005 8:11

Voi PRKL. Tästähän tämä koko sivusto on tunnettu, että opppaat, ohjelmat ja keskustelut on samassa mestassa kätevästi... Pitääkö nyt kopioda kaikki oppaat ja imuttaa softat, jos niitä vaikka joskus tarvitsisi. Eikö ohjelmista pysty edes kertomaan? Siis, että "tällä softalla onnistuu ja se löytyy tältä:" "Softa on hyvä, mutta ottaakaa itse selvää kuinka se toimii". Ja linkki perään.

927.12.2005 8:15
yuni
Inactive

Harmi sinänsä, AD on todella ollut edelläkävijä, mutta eiköhän me selvitä :/

1027.12.2005 8:47

eikö olisi helpompi vaikka vuokrata 1 palvelin venäjältä jonne pistää sitten kaikki "laiton" materiaali?

1127.12.2005 8:47

Kyllä nyt ketuttaa, kun aloitus sivuni tarjonta heikkenee. Noo, luotan että uutiset ja keskustelut pysyvät edelleen yhtä asiallisina, niin täällä jaksaa vielä ilomielin surffailla.

1227.12.2005 8:48
jule100
Inactive

Quote:
Pitääkö nyt kopioda kaikki oppaat ja imuttaa softat, jos niitä vaikka joskus tarvitsisi.
Täällä on kopsattu ohjelmia talteen ja oppaita tulostettu paperille , koska olen näitten juttujen suhteen vielä aloittelija.

1327.12.2005 8:51

Voi helevetin natsit minkä menivät tekemään... Ite kun en politiikkaa tai näitä tällasia lakiasioita muutenkaan tarkasti seuraile, niin voisko joku kertoo ketkä nykysistä pressakanditaateista puolsivat/vastustivat tätä lakiehdotusta, niin voin protestoida sitä omalla tavallani äänestämällä (nyt ku vihdoin ja viimein SAAN äänestää)? :O

1427.12.2005 9:07

Harmi sinänsä, mutta tuskin se tämän sivuston hyötyä tai arvoa juurikaan laskee. Eiköhän nuo oppaat ja ohjelmat pysy netissä vielä toisaalla saatavilla. Niitä ei vain jaeta tämänkautta enää. Afterdawnin suurin ansiohan on kuitenkin ollut antaa erittäin ammattitaitoista opastusta digitaaliseen videoon ja audioon liittyen suomeksi, ei pelkästään kuinka murtaa kopiointisuojaus..? Nyt viime aikoina tarjonta on vielä laajentunut konsolien, muiden käyttöjärjestelmien, raudan ym. puolelle, joten kyllähän tuota laillista keskusteltavaa varmasti löytyy. Uusi laki on kieltämättä p***stä, mutta se ei muuta sitä seikkaa että se ON laki ja tulossa voimaan.. Sen vastustaminen sitä rikkomalla olisi typerää, etenkin kun mediayhtiöt varmasti odottavat tilaisuutta lähteä hakemaan ennakkopäätöksillä rajojaan. Toistaiseksi pitää vain mennä näillä raameilla ja kenties lakiinkin saadaan joskus muutoksilla järkeä ja kohtuutta kuluttajienkin kannalta..

1527.12.2005 9:07

no voihan perkele. Pitänee ottaa ohjelmat ja oppaat jotka häviävät/muokataan talteen.

Quote:
Hharski sanoi: Eikö ohjelmista pysty edes kertomaan? Siis, että "tällä softalla onnistuu ja se löytyy tältä:" "Softa on hyvä, mutta ottaakaa itse selvää kuinka se toimii". Ja linkki perään.
eikö tuo voisi onnistua tai pelkän softan nimen antaisi. Kun eihän keskustelualueisiin puututtu.

1627.12.2005 9:27

Sivuilta poistuu moni asia mikä tuo lisää käyttäjiä afterdawnin sivuille, valitettavasti. Sääli mutta ei voi mittää, itse käyn kuitenkin afterdawnin sivuilla jatkossakin ja pysyn sivuille uskollisena. PS. Pitäkäähän sivut hyvinä ja nykyistäkin mahtavampina, vuoden vaihteen jälkeen!!

1727.12.2005 9:29
AfterDawn Addict

Valitettavaa tämä on, mutta minkäs teet.

1827.12.2005 9:41

Harmi. ei ole muuta sanottavaa :(

1927.12.2005 9:47

kertooko joku mitä tuo uusi laki sitten pitää sisällään. niin että tämmönen palikka kuin minä ymmärtäisi :D

2027.12.2005 9:49

Hirveen surullista, mutta tästä noustaan vielä...

2127.12.2005 9:51

saako näitä ko. ohjelmia pitää omilla sivuilla, jos ja kun ne ovat linkitetty eri palvelimelle? Toisin sanoen mikään ohjelma ei olisi omalla palvelimella?

2227.12.2005 10:55

Haha ei voi olla mahdollista! Tottelette jotakin tällästä lakia jota ei varmaan edes valvota, olen pettynyt afterdawniin. Pitäkää periaatteistanne kiinni!

2327.12.2005 10:59
jpekkam
Inactive

:( Ei voi mitään. Näinhän se on pakko tehdä. Vihtoehtoja ei olla jätetty. Perr....

2427.12.2005 11:01

Ahaa eli toisin sanoen afterdawnissa voidaan alkaa juttelemaan kudonnasta ja pitsin nypläämisestä. Kokeilisitte nyt sitä lakia. Laitan satkun heti oikeuden käyntikuluihinne, jos semmosta edes koskaan tulis.

2527.12.2005 11:12

opalaisen ja keitto eivät taida tietää mitään siitä, miten asiat nykymaailmassa hoidetaan? AD:n ottama suunta uuteen lakiin on täysin oikea, ei ole mitään järkeä ruveta uhmaamaan tuota lakia. Sillä tavalla sitä muutosta ei ainakaan saada, itse asiassa vain todistetaan, että laki oli paikallaan. Politiikka on taitolaji.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.12.2005 @ 11:13

2627.12.2005 11:13

Jaahas... eipä se auta muutakuin totella tätä kommarivaltiota. Mutta ymmärsinkö oikein, että kopiosuojattua tiedostoa ei saa ladata?? Vai onko se silleen, että sellasen saa ladata???

2727.12.2005 11:15

Ei mitään väliä.

2827.12.2005 11:24

Tää uus laki ei koske mua. Mä ainaki waretan niiku aina.

2927.12.2005 11:33

Miksi ei voisi tehdä silleen että joku käyttäjä tekisi "keskustelun" kaikista ohjelmista ja antaisi linkit ohjelmiin? Eli siis se olisi periaatteessa opas, mutta jos kyttä tulee dRD:ltä kysymään niin vastaus kuuluu jotakuinkin näin:"Emme aio sensuroida keskustelualueillamme tapahtuvaa keskustelua millään muotoa, koska keskustelu ei ole ns. organisoitua ylläpidon osalta, vaan keskustelu on vapaata, noudattaen vain tiettyjä yhteisiä pelisääntöjä, joiden toteutumista kontrolloivat vapaaehtoiset moderaattorit."? Sori kun lainasin, en jaksanut kirjoittaa?

3027.12.2005 11:42

@ dRD: Loistavaa! Juuri tuon halusinkin kuulla :) Vanha hyvä tunnelma siis jatkuu, joten vaikka vuosi vaihtuu ja jotain muuttuu, säilyy perinteet yllä kuitenkin.

3127.12.2005 12:12
HELL
Inactive

Huono homma että hyvää sivua joutuu karsimaan tollain no uusi laki on mitä on mutta itse vastustan sitä mutta tietääkö joku saako suomessa käyttää sellasta ohjelmaa joka salaa oman oikean ip osoitteen ja jättää palvelimelle väärän ip osoitteen? imasin semmosen ohjelman

3227.12.2005 12:28

Tuskinpa saa käyttää, mutta pirun kätevä se semmoinen olisi! Saisivat pollarit jäädä nuolemaan näppejään kun huomaavat ettei kyseistä IP:tä ole olemassakaan. :D Tämä on aivan naurettava laki. Miksi ei edes Suomessa voisi asiat olla niinkuin ennenkin? Karpela viraltapantavaksi sanon minä!

3327.12.2005 12:37

Eikö olisi mitään mahdollisuutta saada noita oppaita yhteen pakettiin. Olisi paljon helpompaa kopioida noita sillätavalla.

3427.12.2005 12:45

katselin tuossa kuningaskuluttajaa siinä oli kasvi ja se liedes vai mikä se nyt oli siinä sanottiin että warettaminen netistä on kiellettyä mutta siittä ei rangaista mutta eikun opettelemaan englantia joka jätkä ja google käyntiin maailmassa on yksi sun toinen sivusto missä keskustellaan kopiosuojauksen poistoista muuten saakohan täältä linkittää johonkin "kyseenalaiseen sivustoon "?jos joku kysyy jotenkin kieroilmaisulla ?

3527.12.2005 13:16

Onhan tämä ikävä asia, mutta ei kai tälle mitään mahda. AD:en ohjelmisto tarjontaan tämä minusta erityisen pahan kolauksen tekee :(


3627.12.2005 13:17

en tiedä linkityksestä, mutta jos keskustelu on kerran vapaa, ehkä... mutta mikäs estää sähköpostin käytön... :P

3727.12.2005 13:28

Haluaiko joku tehdä noista kaikista oppaista ja ohjelmista esim. rar pakettia ja laitta sitä vaikka torrentilla jakoon? Koska noiden kaikkien erikseen latailu on vähän työlästä... =)

3827.12.2005 14:05

Vielä muistan 18-vuotiaana tuon Tanja Karpelan vaaleissa sun muissa äänestykissä pahalla!

3927.12.2005 14:21

kyllä tämä laki kaatuu heti kun tämä sukupolvi pääsee uurnille ja edustamaan kansaa ;)

4027.12.2005 14:51

Quote:
Haluaiko joku tehdä noista kaikista oppaista ja ohjelmista esim. rar pakettia ja laitta sitä vaikka torrentilla jakoon? Koska noiden kaikkien erikseen latailu on vähän työlästä... =)
Hyvä idea. Tosi suuret kiitokset sille jo etukäteen kuka sen tekee.

4127.12.2005 15:22

tolta eng puolelta keskustelusta löytyypi torrentti linkki...

4227.12.2005 15:40

Eihän AD:ssä saa linkittää torrentteihin ollenkaan? Vai oliko se vaan laittomiin?

4327.12.2005 15:53

Tästä uutisesta ovat ainakin Teosto, Karpela ja xanadu tyytyväisiä. Afterdawn on toiminut kyllä hyvänä mirrorina, kun esimerkiksi virallisten sivujen fileserverit ovat alhaalla/hitaita.

Quote:
Eihän AD:ssä saa linkittää torrentteihin ollenkaan? Vai oliko se vaan laittomiin?
Laittomia torrentteja ei ole olemassakaan.

4427.12.2005 15:59

@chaykin Ollaanpa sitä sitten niin vitun hauskoja... Ehkä kuitenkin tajusit että tarkoitin tekijänoikeudella suojattua sisältöä sisältäviin torrentteihin. Luulin vain että vähintään jokainen ihminen joka jaksaa vastata on myös tarpeeksi järkevä tajuamaan mitä tarkoitin. Hyvää jatkoa... :D

4527.12.2005 16:11

Lue Sebu vaikka säännöt, niin ei tarvi kysellä.

4627.12.2005 16:49

Voi helvetti...mitähän tai kuinkahan kauan istusi jos vaikka sen Karpelan saisi manalaan....toivottavasti vaikka venejä ottaisi nuo siipiensä alle sinnehän ei tunnetusti eu-lait yllä.

4727.12.2005 17:03
HELL
Inactive

Huono homma että afterdawn joutuu karsimaan uuden laki homman takia on kait pakko kopioida kaikki ohjelmat ja ohjeet koneelle ennen kun laki astunee voimaan. muutes tietääkös kukaan onko sellasten ohjelmien käyttö kielletty mikä poistaa oman ip osotteen ja jättää webbi palvelimelle väärennetyn ip osotteen?

4827.12.2005 17:53

En ole mihinkään säädökseen törmännyt, joka IP:n salauksen vois kieltää. Olisi yhtä hyvin perusteltu, kun jos määrättäis kaikille suomalaisille punainen pipo, että ne tunnistais ;) Mikä ohjelma oli HELLlillä mielessä... kiinnostais :P

4927.12.2005 18:27

Itsellä käytössä Hide IP Platinum 2.2

5027.12.2005 18:30

[offtopic] @Sebu92: edelleenkään yksikään .torrent-tiedosto ei ole laiton, ei yksikään. [/offtopic]


Forumin säännöt, lue ennen kuin postaat:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Afterdawnin oppaat:
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/

5127.12.2005 18:38

Toivottavasti tämä järjetön laki saadaan korjattua pian paremmaksi, kaikille osapuolille sopivaksi.

5227.12.2005 19:26

Englanninkielistä puolta lueskellessani löysin tämän. http://thepiratebay.org/details.php?id=3424811

5327.12.2005 20:18

@ mcmopo Kiitos linkistä!

5427.12.2005 20:25

Äkkiä ohjelmat talteen kovolle Kaikki hyvä loppuu aikanaan

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.12.2005 @ 20:29

5527.12.2005 20:47

jepjep, toi linkki kierti irc-kannulla #afterdawn päivemmällä :> joku se eksy noikin ottaa taltee ja laitto jakoo.. =) harmi et oppaita jne. lähtee :( hyviä oppaita ja vaivaa nähty et tehty niitä ja nyt pitäis deletoida.. :(


5627.12.2005 23:10

ei prkl ku juuri alkaa vissiin tarvitsemaan näitä niin lähtee :/ no uutta nousua tekee viel.

5728.12.2005 1:07

Eikös rauta-palomuuri aina anna jonkun diiba daaba IP:n näkyviin? sillähän saa ittensä piiloon...? kai?

5828.12.2005 3:18
raziella
Inactive

On tää perseestä.

5928.12.2005 7:44

Hmmm... ratDVD ei poistu? Eikös sekin decryptaa ja sitten pakkaa? Noh, pistin tuon torrentin tulemaan, ettei nyt täysin huku nuo oppaat. Tanja Karpela ei kyllä voita yksiäkään vaaleja ikinä tämän lain jälkeen.

6028.12.2005 9:38

Joo harmittaahan se että pitää ainakin vähentää latauksia.. prkl! Ja eileen tapahtui pieni tapaturma mun koneella, Yritin Ghostilla palauttaa C asemaa nii se laitto windowsin G asemalle. Mun 120gb ware asemalle. Kaikki Waret poistu.. Arvatkaa vituttaako!

6128.12.2005 9:40

kiraffi, tiedän tunteen. Viimeisimmällä kerralla onnistuin hävittämään raid 0 pakan, johon oli tehty 400GB asema tuolle ko. tavaralle. Itku meinas päästä.

6228.12.2005 10:47

Tuollainen laki olisi kyllä pitänyt saada Suomeenkin. http://www.mbnet.fi/net.nyt/juttu.aspx?id=943

6328.12.2005 12:00

Te jotka ip:nne haluutte pois näkyvistä: Muistakaa ottaa java pois päältä selaimen asetuksista sillä se vuotaa oikean ip:n vaikka olisi mikä mega planitumun super ohjelma. Ainakin mulla :O

6428.12.2005 12:18

Testasin vielä tota hide my ip:tä eikä se sitä pidä piilossa ellei java ole pois päältä. Ite käytän Toria http://tor.eff.org/

6528.12.2005 12:58

voisin tehdä noistä kysytyimmistä ohjelmista .rar tai .zip paketin jos se jota kuta kiinnostaa

6628.12.2005 13:26

80 Megaa kamaa ( parit ylimääräiset codekit mukaan lukien ), kyllä se nopsasti tuli . Paketti joka pysyy tallessa .. Rarrataan tää Karpelalle liitteeksi sähköpostiin :)

6728.12.2005 14:17

Muistakaahan nyt sitten pitää sitä torrenttia myös jaossa ihan reilusti, että jokainen halukas sen sitten saa.

6828.12.2005 17:32

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:05

6928.12.2005 20:04

Esim. tuo Hide IP Platinum tms. on melko turhan oloinen ohjelma. Eihän tuo tee muuta kuin kierrättää liikenteen proxyn kautta.(?) Ei taida edes kertoa, että minkä proxyn, mikä on suojaustaso tai maa/yritys jolle palvelin kuuluu.. Mielummin säädään valitsemani nopean high anonymity proxyn suoraan selaimen asetuksiin, kuin annan ohjelman reitittää satunnaisesti ties mitä kautta. Tämä siis teoriassa, en ole vielä niin säikky, että surffaillessa tarvitsisi välityspalvelimien kautta kiertää..

7028.12.2005 22:40

Aika syvältä sieltä toi uusi laki. Toivottavasti tajuavat kumota ajoissa niitä typerimpiä pykäliä pois. Siinä sitten taas ollaan kun rupeaa syytteitä napsumaan milloin mistäkin eikä kukaan tiedä miten tuota lakia luetaan. Eipä tosiaan ole toi Hide IP kummoinen tekele. Tuli testattua mutta taitaa olla parasta etsiä itse anonyymeja proxyja jos niitä nyt ikinä edes tarvitsee.

7128.12.2005 23:17

ääärg ai niin mä olin jo ehtiny unohtaa ton typerän laki säädöksen :( siis kertokaa mullekkin mitä kannattaa imee talteen ennen uutta vuotta jos ne kerta poistetaan . kiitoksia ja hyviä uusiavuosia jos siitä nyt hyvää tulee tän homman osalta voi tulla. ciao


MSI KT4V,AMDATHLON XP 2000MHZ 2400+
VIA VT8377APOLLO KT400
ALL IN WONDER 9000
2X512MB 333 DDR
360GB

7229.12.2005 3:23

Onkos jotain muita sivustoja tiedossa, jossa oppaita jaettais myös tulevaisuudessa?

7329.12.2005 3:32

Joo, surkee juttu. Onneks en ite asu siellä. Ja toi torrenti on ainakin mun puolelta 24/7 jaossa


HTPC: [MB] ASUS P4V800D-X;[CPU] Northwood,2.80ghz@3.10ghz+CoolerMaster HSF;[GPU]ASUS GF6600 128mb;[RAM] 512mb DDR400;[HDD]320gb RAID 1 + 4gb CompactFlash
Work: Lenovo Thinkpad T60
Home: Asus X51-H + Asus EEE 900HA
Server: P3 1.2ghz; 512mb RAM, 80gb Maxtor

7429.12.2005 3:37

Quote:
Tanja Karpela ei kyllä voita yksiäkään vaaleja ikinä tämän lain jälkeen.
Pahoin pelkään että siinä käy samalla tavalla kun USA:n pressanvaaleissa. Ihan jumalaton rummutus mediassa Bushin kaatamiseksi, sadat julkkikset yms. halusivat pressan vaihtuvan. Mutta miten kävi? Miljoonat konservatiivit ja vanhoilliset, Texasin punaniskat etunenässä jyräsivät Bushin kaatokampanjat nurin. Siellä se kuuppa istuu edelleen ja hallitsee puolta maailmaa älyvapailla tempauksillaan. Kyllä se Karpelakin seuraavissa vaaleissa läpi menee niin että suhisee. Se kenet hän on suututtanut tekijänoikeussotkullaan niin on sitä kansaa jotka harvakseltaan käyvät vaaliuurnilla. Karpelaa äänestettiin viime vaaleissa kolmanneksi eniten, melkein 20000 ääntä. Aika paljon saa kyllä tekijänoikeuslain vastustajat ottaa itseään niskasta kiinni ja potkia itsensä vaaliuurnille, jotta Karpela ja muut lain kannattajat syöstäisiin vallasta.
"Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi."

7529.12.2005 5:25

joops, eipä hänen jatkamistaan oikeen voi estää, mutta tietty vois mennä äänestään seuraavissa vaaleissa jotain muuta... ainakin pressanvaaleissa käyn äänestämässä...


Acer Aspire 3022WLMi.
Epox 8K3A+ / AMD Athlon 2000+ / 768 MB DDR.

7629.12.2005 7:03

Eiköhän tehdä meki Sellanen adressi ku ransaklla että saatais toi alas ? aloittajia ?



7729.12.2005 7:18

aika vie kaiken hyvän pois mitä ei enää saa uudelleen takaisin :'(

7829.12.2005 8:27

koitan ladata tota bitlordilla mutta sitä dataa ei tule ollenkaan... vai ei taida ketään olla jakamassa?!

7929.12.2005 8:36

Quote:
koitan ladata tota bitlordilla mutta sitä dataa ei tule ollenkaan... vai ei taida ketään olla jakamassa?!
Kyllä siellä siementäjiä pitäs olla, oottele vaan rauhassa.

8029.12.2005 10:29

Eduskuntavaaleihin ja äänestyksiin yleensäkin pitäisi saada vaihtoehtoisesti vastaäänestää jos yksikään ehdokas ei miellytä. Eli voisi antaa joko nykymallin mukaisesti äänensä jollekin ehdokkaalle tai vaihtoehtoisesti antaa vastaäänen ehdokkaalle jota ei ainakaan halua. Nämä vastaäänet sitten miinustettaisiin ehdokkaan saamista äänistä. "Eli ihan sama keitä siellä on kunhan ei Karpela"- ääni. :) Esim. tuleva presidentin valitseminen. En todellakaan tiedä vieläkään kenet 2-4 ehdokkaan joukosta haluan presidentiksi, sen sijaan antaisin oikein mielelläni vastaäänen vaikkapa Herra Laxille. No joo.. meni OT:ksi.

8129.12.2005 10:39

@uukoo Ei hullumpi ajatus, kannatan!


"Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi."

8229.12.2005 12:20

Piti ihan piruuttansa imuttaa toi paketti :) Ja eiköhän lähetetä Karpelalle sama filu sähköpostilla ja sitten soitetaan poliisille: "Tanja tekee koneellaan tuhmia!" Ja sitten häkki heilahtaa.


-=>Tällä sivulla olevan tekstin ja/tai grafiikan osittainenkin kopioiminen ilman oikeudenhaltijan lupaa ja 20 kvadriljoonan euron tekijänoikeuskorvauksia on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty ja saattaa johtaa ankariin oikeudellisiin toimenpiteisiin, joiden seurauksena voi olla jopa tietokoneesi takavarikointi ja 12 oktiljoonan euron sakot sekä elinikäinen tietokoneen ja internetin käyttökielto.<=-

8329.12.2005 12:26

datamoonilla on jaossa toi paketti, ja siel ainaki on seedaajii.

8429.12.2005 12:57

mikä sen paketin nimi on mikä on terrentina? kun ei ole aikaa ettiä sitä. jelppikä joku

8529.12.2005 12:58

Quote:
mikä sen paketin nimi on mikä on terrentina? kun ei ole aikaa ettiä sitä. jelppikä joku
Afterdawn.com banned

8629.12.2005 13:09

Kovin huonosti tulee toi paketti bitlordilla. Yrittää ottaa yhteyttä kovin mutta ei kukaan vastaa. Damn!...


"Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi."

8729.12.2005 13:34

miltä tackerilta yrität ottaa sitä?

8829.12.2005 15:37

tracker.prq.to/announce Ei edelleenkään mitään eloa. Olisko jotain muita trackereita tarjolla? ÄÄH! hiiteen tollaset torrentit. Onneks vanha kunnon dc tuli hätiin:). Miksenhän heti älynny sieltä hakee?...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.12.2005 @ 16:09

"Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi."

8930.12.2005 2:58

Mistä sen paketin saa???? Auttakaa pöhköä, plz

9030.12.2005 3:46

Just tein itelle kans ite tollasen paketin noista softista ja plussaks laitoin siihen vielä noi kaikki ohjeetkin :D... Pitäskö toikin laittaa jakoon...?

9130.12.2005 5:49

Voitko laittaa vaikka tuolta http://www.yousendit.com/ osoitteeseen *ei yhteystietoja forumille* plz, :( tumpelo kun olen -pkaksp

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.12.2005 @ 04:31

9230.12.2005 7:05

eipä taida tuo paketti ihan luukun laatikkoon sopia...

9330.12.2005 8:47

Hyvää uuttavuotta kaikille. Tosi upeaa päästä seuraavaan vuoteen kun kaikki on kielletty johtuen jostain niinkin turhasta henkilöstä kuin ex-missi :(

9430.12.2005 11:38

Juu äki latasin tuon paketin, jos sattuu joskus jotain noista tarvimaan. Kiitos vielä sille kuka kasasi kaiken talteen (en muista nyt käyttäjänimeä)

9530.12.2005 12:24

Ihmeellistä, kun niitä sääntöjä ei lueta, onko se sitä perisuomalaista ajattelutyyliä vai mitä? Säännöt ovat näilläkin foorumeilla ihan tarkoituksella, eivät huvin vuoksi. Ei sähköpostiosoitteita keskustelualueille!

9630.12.2005 13:48

Noniin, Joudunko itsekkin poistamaan ko. ohjelmat omalta sivultani (tiedostot eivät sijaitse omalla palvelimellani, vaan ne on linkitetty eri paikkoihin). Ja onkos jokin daemontoolsin imagen mounttaus opas poistettava? Kertokees..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.12.2005 @ 14:00

9730.12.2005 13:53

hmm... onko siä jakajia sille afterdawn filulle ku ei näytä tulevan ?!?!

9830.12.2005 13:58

dodii vähän aikaa ku ootti ni johan lähti ja nopeeta :D

9930.12.2005 15:40
HELL
Inactive

Mistä voi ladata sen afterdawnin torrentti filun? ja mikä sen nimi on?

10030.12.2005 16:24

Edellisellä sivulla on: http://thepiratebay.org/details.php?id=3424811 Mulla tuli n. 10 minuutissa.

10130.12.2005 16:25

juu tuli 10 minsas mullekki mut sai ootella joku 15 minsaa ennenku lähti lataan :>

10230.12.2005 17:26
juuppeli
Inactive

mitä nyt saa ladata ja mitä ei


Emolevy : Asus P5Q Pro
Prossu : I2D E8400 @3,6Ghz
Muisti : 4x1GB 800mHz
Näyttis : Ati HD 4870 512mb
Kovalevy: Samsung T166 320GB+500GB
Poweri : Antec NeoHe 430w
Monitori: Samsung 32" HD virittimillä

10330.12.2005 18:44
satan91
Inactive

Voipas nyt... olis hytvä saada tärkeimmät oppaat ylös. ;)

10430.12.2005 20:26

Piratebay:lta sain napattua sen Bitcometin avustuksella.Kyllä sieltä ainakin saa "Yön tunteina". Ps.Karpelalle/Karpelan(Mikä se nykyään onkaan) terkkuja Torniosta!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.12.2005 @ 20:27

E4500|IP35-E|8800GTX 768mb|OCZ 2GB 6400 Gold Gamer Extreme XTC DC|LG DVD GSA-4163b|120gb|Creative Inspire 5.1 5100|Saitek gaming keyboard|Diamondback|eXactMat|Corsair VX450|Nexus Clodius|19"SyncMaster 957p

10530.12.2005 21:27
Darius6
Inactive

Voih. No,saavatpahan hetken hurrata uutta pa*kaa lakiaan. Ikävä tulee vanhoja "hyviä" aikoja. No,hyvää uutta vuotta kaikille,katsotaan nyt millainen siitä tulee. Over and Out.

10631.12.2005 3:49

Sieni, linkittäminen on käsittääkseni sallittua edelleen. Tai ainakaan uusi laki ei tietääkseni sitä kiellä, toisin kuin suoraa levittämistä. Daemon Toolsin käyttöoppaassa tuskin on mitään laitonta? Milläs muullakaan niitä image-tiedostoja availisi. :)

10731.12.2005 5:31

Oisko kellään/mistään ladattavissa tota softapakettia .zip tai .rar -muodossa?

10831.12.2005 8:56

Ok, kiitoksia eduard0. =)

10931.12.2005 12:03

noniin joo, piti ite ottaa nuo talteen manuaalisesti, kun ei bitlordista vastattu. Kiitos ja toivottavasti hyvää uutta vuotta 2006!

11031.12.2005 17:49

eikös tämä laki yritä kaiken muun "hienon" ajattelun lisäksi lyödä jarrua tekniikan kehitykselle? totta kai artisteilla on oikeus saada korvaus työstään mutta onhan musaa aina kopioitu... niin itselle kuin kaverillekin.

11131.12.2005 18:34

Uskon että copy jatkuu jossain muodossa ainakin.

1121.1.2006 6:53

Paljonkohan p2p liikenne tipahti vuodenvaihteessa?

1131.1.2006 7:51
sekunda
Inactive

Varmaan sen verran mitä foliohattuisia on liikenteessä ollut...

1141.1.2006 12:05

Quote:
eikös tämä laki yritä kaiken muun "hienon" ajattelun lisäksi lyödä jarrua tekniikan kehitykselle? totta kai artisteilla on oikeus saada korvaus työstään mutta onhan musaa aina kopioitu... niin itselle kuin kaverillekin.
Niinhän se menee... Mediateollisuus ei halua luopua nykyisistä hyviksi todetuista rahastus tavoista. Suurin osahan levyjen jne. hinnoista jää levy-yhtiön lihavaan pussiin, eikä oikean työn tekijä eli artisti saa p*skaakaan korvausta. Eli käytännössä levy-yhtiöt pitäisi saada kaadettua/kaikki artistit tajuamaan miten heiltä riistetään että tähän asiaan tulisi joku muutos kohtuullisempaan suuntaan. Ahneet levy-yhtiöt pitää saada välistä pois riistämästä sekä artisteilta että rahastamasta kuluttajia...

1151.1.2006 12:15

Täysin samaa mieltä, creep82 !!!!!

1161.1.2006 12:32

Oikeasti, täällä on monilla niin hyviä korjausehdotuksia ynnä väittämiä tuohon uuteen lakiin, että ne pitäisi saada tuonne isompien herrojen luettavaksi. Vaikka..eiväthän ne perkeleet kansaa kuuntele.

1171.1.2006 14:14

En usko tän uuen lain paljoo vaikuttavan p2p liikenteesee ku kumminki suomalaisten osuus p2pstä on pieni verrattuna isompiin maihin vaikka jenkkeihin ja ruotsissa taas on nopeemmat kaistat

1181.1.2006 14:55

sanon ihan suoraan ihan perseestä.. afterdawn rules!:)

1192.1.2006 6:37
pylenius
Inactive

Onneksi tuolta Venäjältä saa kohtuuhintaan laillista salaamatonta MP3 musaa. :) http://www.mp3search.ru/

1202.1.2006 7:34

Afterdawenilla tulis oikeus periä korvausta valtiolta työstä joka aiheutuu tiedostojen muokkauksesta/poistamisesta. Valtio voisi sitten periä nämä varat vaikkapa MPAA:lta.

1212.1.2006 7:41

http://stats.ficix.fi/total.html Tuolta voitte katsoa Suomen nettiliikenteen kehitystä. Viime joulukuussa, kun Finreactor ajettiin alas, tippui nettiliikenteen määrä parikymmentä prosenttia nopeasti, tällä hetkellä ei mitään tiputusta näytä olleen vuodenvaihteessa.

1222.1.2006 8:48

niin, mitäpä mp3-soittimilla ja tallentavilla cd-asemilla nyt tehdään jos lakia ihan pilkulleen noudatetaan? onhan tietysti kuvien ym. omien tiedostojen tallentaminen laillista, mutta se osuus koko hommasta on aika pieni. tottakai laajamittainen elokuvien ja musan kopiointi ei oo oikein, mutta tämä laki lopettaa toiminnan myös pieniltä kuluttajilta. eikös silloin tv-ohjelmien nauhoituskin pitäis olla kielletty? sitähän vois vaikka pitää pientä kotiteatteria ja näyttää naapureille salattuja elämiä pientä maksua vastaan...

1232.1.2006 10:47

En nyt oikein edelleenkään ymmärrä miksi mp3-soittimista tulee "laittomia" tai että niillä ei enää tee mitään etenkin jos vedotaan nykyiseen lakiin? Yhtälailla itselläni on tuossa 20Gt kovolla varustetussa mp3-soittimessa musiikkia kuin oli viimevuonna. Samoin siihen tulee vaihdettua albumit edelleen. Uusi lakihan kieltää "vahvojen" kopiointi suojausten purkamisen, ei musiikin siirtämistä mp3 soittimeen tai vaikkapa DVD-levyn kopioimista analogisesti. Toki nykyinen laki mahdollistaa sen, että oikeuksien haltija haastaa kopioijan oikeuteen, mutta se nähdään tulevaisuudessa. TV-ohjelmien nauhoitus omaan käyttöön on sallittua mutta niiden näyttäminen maksua vastaan on ollut tietääkseni aina kiellettyä. Onhan osto DVD-levyjenkin näyttäminen maksua vastaan kielletty, sitä vartenhan videovuokraamojen DVD:t ovat hiukan kalliimpia kun niissä on lisenssit vuokrausta varten. Samoin kirjastosta lainattujen CD-levyjen kopiointi on sallittua edelleen, tietysti huomioitava on taas se kopiosuojaus ja sen vahvuus ;-) No, tätä asiaa on käsitelty monessa viestiketjussa ja aina siellä on samoja epäkohtia. Jossain ketjussa oli linkki jossa selvitettiin tämän Tekijänoikeus 2006-lain aka Lex Karpelan sisältöä ja mitä se tarkoittaa kuluttajan osalta. Toki se hankaloittaa osaltaan asioita, mutta periaatteessa jokaisella on edelleen oikeus tehdä varmuuskopiot musiikki cd:stä jne jne...

1242.1.2006 11:50

Oma lukunsa on sitten vielä se, että laissahan sanotaan että saadakseen teoksen näkyviin / kuuluviin, on sen vahvankin suojauksen murtaminen sallittua. Jos ostan cd-levyn, jossa on lainkirjaimen mukainen vahva suojaus ja haluan sitä levyä kuunnella mp3-soittimessa, niin pakkohan minun on silloin se suojaus murtaa. Mutta kuinka tuota sitten tulkitaan?

1252.1.2006 12:49

Mitenkähän nuo kopiosuojaukset voivat olla tehokkaita, kun niiden murto-ohjelmat voivat olla huomattavasti vanhempia kuin itse suojaukset. Eikö suojaus pitäisi olla ennen, jotta sen murtaaeikä päin vastoin. Tunnetuimmat rippausohjelmat on tehty naarmuuntuneen levyn sisältämän musiikin pelastamiseksi. Ei siis kopiosuojausten kiertämiseksi, vaikka ne siihenkin pystyvät.

1262.1.2006 14:07

Hetkinen? Kerropas esimerkki jossa suojauksenmurto-ohjelma on vanhempi kuin itse suojaus?

1272.1.2006 15:51

musiikki cd-levyn rippaus ohjelma Easy CD-DA extractorin eka versio on vuodelta 1997 sillä pystyy kopioimaan kaikki nykyiset kopiosuojatut cd-levyt ja myös Neron poltto-ohjelma on peräisin 90-luvulta silläkin voi kopioida suojatun audio cd-levyn.

1282.1.2006 17:22

sinäänsä hassu tämä uusi laki..kun ajattelee kaikkia niitä ohjelmia millä pystyy lataamaan musiikkia ym.. kuinkakohan moni näistä ohjelmista on "vaara-alueella" luulisi virkavallan tajuavan et niillä ei oo mitään mahdollista lopettaa waretusta suomessa koska näillä jako-ohjelmilla liikkuu niin paljon suomalaisia ja virkavallalla ei oo valtuuksia lopetella ohjelmia elikkä tuskin virkavalta lähtee niin paljoo vartioimaan tiettyjä ohjelmia ja jos napsahtaa sakot niin saa olla aika huono onninen kaveri..ois mielenkiintosta tietää mitä ohjelmia virkavalta tarkkailee..who knows...paska homma koko laki!

1292.1.2006 18:14

Quote:
Ahneet levy-yhtiöt pitää saada välistä pois riistämästä sekä artisteilta että rahastamasta kuluttajia...
EMI maksoi viime vuoden myydyimmälle artistille Mariah Careylle muistaakseni 30 miljoonaa dollaria että pääsi tästä eroon joten en menisi suoralta kädeltä syyttämään ahneudesta...en ainakaan levy-yhtiötä. Mitä taas tulee "kuluttajien rahastukseen" niin omien kokemusteni perusteella uskallan väittää, että juuri kuluttaja on tässä pelissä se joka tyhjentää pajatson.

1302.1.2006 20:11

hexi: Ja ohjelmapäivityksiäkäänhän ei siis ole esimerkiksi Neroon tullut 90-luvun jälkeen? Kovasti menisin väittämään että jos on ohjelmissa on varsinaisia suojauksen murto/kiertomenetelmiä, niin on ne vasta suojauksien itsensä tulon jälkeen lisätty. Xanadu: Kyllähän sitä sukset voi mennä pahastikin ristiin vaikka ahne olisikin. Syytä siihen että Carey on "potkittu" ulos EMI:n tallista, en tiedä, mutta eiköhän siihenkin jotain järkevää löydy.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.1.2006 @ 20:14

1313.1.2006 3:52
TuukkaK0
Inactive

Mites tuon itänaapurin http://www.mp3search.ru/ käyttäminen? Onko porukalla kokemuksia? Hinnat on ainakin kohtuulliset. Onko tullut haamulaskuja luottokortille?

1323.1.2006 10:50

Ilmeisesti kopiosuojauksen purkaminen katselua tai kuuntelua varten on myös kiellettyä? Ei löydy oppaita kopiosuojattujen tallenteiden katsomiseksi/kuuntelemiseksi... Harmi että Easy CDDA Extractor oli poistolistalla. Juuri sitähän on käytetty musiikin kuuntelemiseksi mp3-soittimissa. Uuden lain mukaan on rangaistavampaa katsoa/kuunnella/lukea (==kopiosuojauksen murtaminen) laillisesti ostettuja tallenteita kuin katsella/kuunnella/lukea kopiosuojaamattomia netistä imuroituja tekeleitä. Lisäksi käyttäjän on mahdotonta tietää onko kaikki levitetty materiaali laillisesti levitettyä. Toisaalta BOIKOTTI on käynnissä joten ostaminen jää jokatapauksessa vähiin senkin vuoksi. Myöskään tyhjien tallennusmedioiden kautta en aio tukea tekijänoikeustotalitaristeja ja listasontaa. Ostan tyhjät levytkin jatkossa esim. Virosta ilman "sakkomaksuja". Boikotista säästyneillä rahoilla voisikin rahoittaa jotain toimintaa eduskuntavaalien tiimoille. Paljonkohan yhteisvoimin saisi kerättyä rahaa ytimekkäisiin tietoiskuihin valtakunnan medioissa ja nettisivustoon... Olisi hyvä varmistaa ettei kansa unohda jatkokaudelle pyrkineiden tekosia mm. tekijänoikeuslakiuudistuksen osalta. Myös vaalibannereita yms. voisi askarrella lisää nettisivustoille vapaasti käytettäväksi, varsinkin kun säästyy aikaa elokuvien katsomiselta...

1333.1.2006 13:41

Eduard0: Kyllähän neroon on tullut päivityksiä. Tiedän,että ensimmäiset suojatut audio cd:t tuli elokuussa 2001 ja joidenkin tietojen mukaan suojauksia alettiin kehittelemään loppuvuodesta 1999. Tämän vuoksi kokeilin vain ohjelmia, jotka olivat olemassa ennen 30.6.1999. En siis käyttänyt tässä testissäni neron uusimpia versioita. tiedäthän, että cd.n kopiosuojaukset perustuvat virheeliseen tuotteeseen. tämän vuoksi Laadukkaat asemat lukevat neongelmitta, kehnot välttämättä millään ohjelmalla.

1343.1.2006 14:12

Tiedän kyllä että suurin osa (ainakin musiikkilevyissä käytetyistä) suojauksista perustuu enemmän tai vähemmän rikkonaiseen data / ääniraitaan. Varsinaiset suojauksenkierto-ohjelmat / koodinpätkät ovat kuitenkin mielestäni eri asia kuin virheensuodatus tai vastaava. Kokemuksia on itsellä enemmän siitä, että kehnommat asemat (joilla siis muutenkin lukuvirheitä yms. saattaa sattua) eivät myöskään välttämättä huomaa kopiosuojausta, toisin kuin taas tarkemmat asemat ovat liian "perfektionistisia" että suostuisivat jatkamaan virheellisen kopiosuojausraidan kohdalla lukemista.

1353.1.2006 18:21

ihan perseestä, kyllä ministeri palkoilla hommataan "kulttuurituotteita" varmasti ihan eri tahtiin. Niitäkin ku ei saada kuin netistä luottokortilla, ja helvetilliseen hintaan

1364.1.2006 9:23

Osaako kukaan kertoa mitään Easy CD-DA Extractorin tulevaisuudesta? Kun sehän nyt sotii tätä lakia vastaan.. Ja kysessä on kotimainen ohjelma.. Harkitsen ohjelman ostamista, mutta jos sen kehitys loppuu niin ostaminen tuntuu vähän hullulta. EDIT: laitoin kyssärin sopivampaan paikkaan, http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/281610

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.1.2006 @ 10:49

1375.1.2006 10:56

Quote:
EMI maksoi viime vuoden myydyimmälle artistille Mariah Careylle muistaakseni 30 miljoonaa dollaria että pääsi tästä eroon joten en menisi suoralta kädeltä syyttämään ahneudesta...en ainakaan levy-yhtiötä.
EMI:llä ja Careyllä oli 80 miljoonan dollarin sopimus voimassa, ja levy-yhtiö olisi halutessaan voinut pitää sopimuksesta kiinni. Eikö siis ole oikein että sopimuksen purkamisesta maksetaan asiaankuuluvat korvaukset?

1386.1.2006 11:59

Nyt kun on presidentin vaalit menossa niin onko jotain tietoa mitä mielipiteitä eri ehdokkailla on tätä uutta lakia kohtaan? En todellakaan äänestä sellaista joka on tämän tekijänoikeuslain puolella! Vaikka eihän tässä uuden presidentien mielipide vaikuta pätkääkään, mutta ihan periaatekysymys.

1396.1.2006 14:50

Niinpä niin. EAC ja Easy CD-Da extractor on poistettu täältä. toivottavasti ne eivät katoaisi kokonaan, sillä tuo EMI.n käyttämä Cds 300 (cactus) vaikutta "tehokkaalta tekniseltä suojaukselta", sillä naapurini viidestä soittimesta ei yksikään suostunut soittamaan Korn:in uusinta levyä. Ei se toiminut minun autosoittimessakaan. tähän asti se on soittanut kaikki levyt.

1407.1.2006 7:02

Ruotsissa pistetään entistä kovemmin tekijän oikeus lakeja vastaan kun siitä on tulossa oma puoluekkin. Suomessa joku karpela yksin laittaa sen laittomaksi... Mihin suomi on menossa!!!

1417.1.2006 7:08

Quote:
Suomessa joku karpela yksin laittaa sen laittomaksi
Ei Suomessa joku Karpela yksin tee yhtään mitään. Karpela on pelkkä kumileimasin, joka todennäköisesti ei ymmärtänyt pätkääkään, mistä tuossa laissa oikein on kyse, vaan uskoi lobbaajien höpötyksiä kybällä. Kun sitten tuosta meteli alkoi, niin taisi panikoida ja loukkaantua "asiantuntemuksensa" arvostelusta ja valitsi siilipuolustuksen syyttämällä vastustajia masinoinnista ja puolueen ja hallituksen uskottavuuden takia sitten laki ajettiin läpi ehdotuksen mukaisena. Suurin osa kansanedustajista ei varmasti vieläkään ymmärrä, että mitä on tullut päätettyä eikä puoluekuria vastaan voi kapinoida. Alunperin tuossa on takana virkamiehet, jotka lain valmistelivat ja esittelivät ministerille ja EU:n tolkuton ja epäselvä direktiivi.

1427.1.2006 7:22

Joo mutta ilman karpelaa ei tämmöistä lakia olisi tullut. Se on pääsyyllinen tähän juttuun


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

1437.1.2006 7:26

Quote:
Joo mutta ilman karpelaa ei tämmöistä lakia olisi tullut. Se on pääsyyllinen tähän juttuun
Olisi tullut, koska EU:n direktiivi oli annettu ja Suomi tapansa mukaan hyväksyy nuo suositukset laiksi.

1447.1.2006 8:23

Jaa näin se asia on. En olekkaan ollut hirveän perillä näistä asioista


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

1457.1.2006 11:59

Täytyy kai muuttaa jonnekin minne ei tollanen lain koura tunge... vaikka Afrikkaan. Tosin kyllähän sitä ton lainkin kanssa pystyy elämään. Ei vaan osta mitään tallennusmedioita ja tallentimia Suomesta vaan tilaa Koreasta tai Japanista tai Kiinasta kaiken.

1468.1.2006 5:53

mutta onko näin, että jos jää kiinni tästä lain rikkomisesta imuroimalla leffoja ja musaa niin onko se rangaistavaa? Kuulin tästä kaverilta. Sanokaa jos olen oikeassa/väärässä

1478.1.2006 7:47

Jos jäät kiinni lataamisesta on se vain moitittavaa. Jos taas jäät kiinni jakamisesta, niin se on rangaistavaa. EDIT: Ei toiminut täällä alleviivaukset :-/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.1.2006 @ 07:48

1488.1.2006 12:55

Ja erilaisilla lataus ohjelmilla jakaa automaattisesti eli ei voi ladata jakamatta joten rangaistavaksi menee

1498.1.2006 13:05

Jep, niinhän se menee.

15010.1.2006 19:32

Quote:
Ja erilaisilla lataus ohjelmilla jakaa automaattisesti eli ei voi ladata jakamatta joten rangaistavaksi menee
Tällöin uusi laki jo selkeästi rikkoo sananvapautta tyyliin "saa puhua kunhan ei aukaise suutaan". P2P-imuroija ei voi etukäteen varmistaa onko imuroitava tiedosto laillisesti levitetty. Etenkin jos imuroitava tiedosto menee vielä automaattisesti (jatko)levitykseen. Näin lailla käytännössä estettäisiin P2P-viestintää. --- Jos Suomen johdossa olisi muita kuin EU-pokkuroijia/nuoleskelijoita niin ei olisi todennäköisesti tullut EU:n mätää tekijänoikeusdirektiiviä. Suomea edustavat olisivat viimeisenä keinona voineet lyödä "hanskat tiskiin", erota EU:sta. Olisi varmaan EU-byrokraattien puntit tutisseet kun se olisi ollut teko jota ei vielä ole kukaan uskaltanut tehdä. Uhkakuvana kun olisi ketjureaktio, koko EU:n hajoaminen, ja sitähän tekijänoikeustotalitarismiakaan ajaneet tuskin olisivat valmiita niskoilleen ottamaan. Mutta suomalaispoliitikot kun ovat pelänneet hysteerisesti jo EU:n johtajien pahaa katsettakin. YLE:n ajankohtaisohjelma kun paljasti kuinka Suomen edustajat ovat olleet rähmällään EU:ssa ja valehdelleet kotimaassa "taistelleensa viimeiseen asti Suomen etujen puolesta". Tämä on mahdollistanut myös mädät direktiivit. Joten syylliset löytyy kotimaastakin, eikä Karpela suinkaan yksin.
"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

15112.1.2006 13:52

Onko laillista lataa fanisivujen subitettuja anime jaksoja (elokuva ja muita specialeja)? Eli siis sitä saisi samalla jakaa...


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

15212.1.2006 14:23

Aikoinaan tekijänoikeutta on "kierretty" muokkaamalla alkuperäistä. Näin tehtiin mm. eräissä kahvimainoksissa jossa tunnetun taiteilijan tunnettua teosta oli hieman muutettu jotta sen käyttäminen mainoksessa olisi laillista. Räppärit ovat jo pitkään saaneet taistella samplaamisen puolesta. Käsittääkseni nykyisin saa levittää teosta joka pohjautuu olemassa olevaan tekijänoikeuksienkin alaiseen materiaaliin, kun oma taiteellinen panos/lisä on selkeä. Näin olle esim. olemassa olevista elokuvista, sarjoista, hahmoista, tarinoista, biiseistä jne. saa tehmä esim. parodiaa. Oikeus tehdä parodiaa kuuluu myös sananvapauden piiriin. Miten olis vaikka Star Wars -elokuvista saksittu ja uusiksi tekstitetty miksaus "Tekijänoikeusimperiumin vastaisku"? P2P-levityksestä löytyy jo tekijänoikeustotalitarismia kritisoivaa tuotosta tyyliin "Oletko valmis kun RIAA:n gestapo tulee kotikäynnille lahtaamaan?". Voipi löytyä jonkun USA:laisen esimerkki nimellä "RIAA_PSA.MPG".

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.1.2006 @ 14:25

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

15312.1.2006 15:13

Eli pelkkä subien lisääminen ja mainostaminen että subit on tehnyt se ja se oikeuttaa lailliseen kopioimiseen ja levittämiseen?


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

15412.1.2006 15:16

@mkmikko

Quote:
Onko laillista lataa fanisivujen subitettuja anime jaksoja (elokuva ja muita specialeja)? Eli siis sitä saisi samalla jakaa...
Vai tarkoitiko fanisivuilla paikkoja, joista saa ladattua esim. Tokyo TV:ssä pyöriviä animesarjoja? Näiden lataaminen lienee yhtä laitonta kuin Mikko Alatalon levyjen :P, sillä koskeehan niitäkin tekijänoikeudet. Tai siis lataaminen moitittavaa, mutta koska joudut myös itse jakamaan niin se muuttuu laittomaksi - näinhän se meni...

15512.1.2006 18:04

Siis itse suomennettujen tai tehtyjen tekstityksien jakelu on käsittääkseni laillista. Mutta itse elokuvan ei, jos sen levittäminen ei muutoinkaan ole laillista. Jos alkuperäinen elokuva on laillisesti jaossa jollain sivustolla mutta sen edelleen levittäminen on kiellettyä, niin kannattaa ottaa yhteyttä ko sivuston ylläpitoon ja tarjota omaa itse tekstitettyä versiota sinne muidenkin saataville. Tätä suosittelen myös jos on lisännyt pysyvät tekstitykset alkuperäiseen elokuvaan. Mutta jos on esim. koostellut itse esim. animepätkistä "oman tarinan" ja tekee siihen omat tekstitykset/ääniraidan niin se onkin eri asia. Olen nähnyt muutamia aika lahjakkaasti koosteltuja/dubattuja anime-teoksia ja musiikkivideoita. "Videoräppi" on oma taitonsa. Vastaavasti on tehty näyttäviä koosteita maailman johtajien, kansainvälisten uutisten ja mainosten tokaisuista kriittisiin dokumenttiteoksiin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.1.2006 @ 15:32

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

15613.1.2006 12:12

Joo tarkoitin semmoista missä subittajat on laittanut tekstit kiinni elokuvaan eli tekstit tulee samalla kun katsoo elokuvaa ilman subi tiedostojen näpräämistä


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

15718.1.2006 8:51
Zombie2
Inactive

.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.1.2006 @ 08:51

Hei Hulinaa TV-sarja DVDlle? (Petelius & Hietanen) http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/289542

15810.2.2006 12:24

Eihän tuota A1 DVD ripperiä olisi välttämättä tarvinnut poistaa. Itse ainakin käytän sitä aivan laillisiin tarkoituksiin. Vai onko kiellettyä että siirtää tallentavalla dvd:soittimella nauhoitetun videon koneelle omaan käytöön?

15926.2.2006 16:18

Sen pitäisi olla laillista koska se ei liity mitenkään levitykseen eikä siitä hyödy kukaan muu kuin sinä itse


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

16015.3.2006 12:38

Huomauttaisin, että ko. ohjelmat eivät edelleenkään ole laittomia. Yhä on voimassa oleva periaatepäätös siitä, että ohjelma ei ole laiton, jos sillä on laillinen(kin) käyttötarkoitus. Tässä tapauksessahan nuita ohjelmia voi käyttää esim. omien kuvaamiensa dvd:n ja netissä vapaasti imuroitavissa olevien tai muuten kopiosuojausta vailla olevien videoiden kopioimiseen

16116.3.2006 12:29

Tietenkin ovat laillisia. Esimerkkinä uusimmassa mikrobitin cd:ssä on mukana azureus

16216.4.2006 16:24

Nii-i...ja sehän siinä on pointtina...ei niitä olis tarvinnu täältä poistaa..tyhmästi tehty ylläpidolta

16316.4.2006 18:52

Kun ip vaihtuu aina kun koneen käynnistää, niin saavatko minut kiinni JOS imuroin uusimman Scary Movien??? Tämä on tietysti spekulatiivinen kysymys ???

16416.4.2006 19:40

Nykyisin kiinteiden yhteyksien (ADSL yms.) ip-osoite ei välttämättä (yleensä) vaihdu konetta uudelleenkäynnistettäessä. Toiseksi, operaattoriltasi kyllä löytyy tiedot siitä kenellä on tuo kyseinen ip ollut käytössä minäkin aikana, joten on todellakin mahdollista jäädä kiinni.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.4.2006 @ 19:40

- Intel Core i5 2500 3,3 GHz :: Asus P8H67 :: 2x4096MB DDR3 :: Gigabyte Radeon HD7970 OC :: OCZ Vertex 3 120 GB SSD + Samsung 1.5TB :: LG W2452TX 24" + DELL U2412M 24" -
- Samsung Galaxy S4 -
- Samsung Galaxy Tab 10.1 -

16516.4.2006 19:44

Kiitän. Antennikaapelimodeemilla ip vaihtuu aina startatessa.

1669.5.2006 7:26
AnaXi
Inactive

haistakoot koko vi....n karpela pitkän pas...n tulis ite elämää yhtäpienellä budjetilla kuin esim. minä tai osa kavereista tjsp.. ni oiskohan sillo ollu karpelan lumppu yhtä innoissaan tosta uudesta laista KELE... ja mitä hittoa ne vanhat julkkikset siellä eduskunnassa oikee tekee?!?!?!? istuu kuin paska tattit ja aiheuttaa pienituloisille päänvaivaa lisää... hyppäis vaikka kanavaa koko muija ni se saattas olla ehkä paras teko mitä se on tehny. Olen nyt todella suuttunut tämän asian johdosta!

1679.5.2006 14:43

onhan toi tekinjänoikeus laki ihan ymmärrettävä, mutta silti ihan perseestä. Jos laskisivat CD:den hintoja ja niin waretus laskis aika helevetin paljon....suomessa varmaan euroopan kalleimmat CD:t ja elokuvat..ja pelit...mikä idea ostaa CD jolla on ehkä 1hyvä kappale ja muut ovatkin jotain änkemällä tehtyjä sonta biisei...miksi maksaa kun ilmaseksi saa :D


i7 920|6gb patriot viper 1600MHZ|HD4890|corsair tx750|20cm

16810.5.2006 12:36

Ei se karpelan syy ole pelkästään vaan EU:n direktiivi sen on määrännyt. Olisi se laki tullut ilman karpelaakin, että turha sitä on pelkästään syyttää

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.5.2006 @ 12:37

Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

16910.5.2006 17:14

@mkmikko: EU direktiivi ei määrännyt niin tiukasta tekijänoikeuslaista kuin mitä Suomessa nyt otettiin käyttöön. Sen lisäksi direktiiveissä on kansallista joustamisen varaa aina, joten direktiivin kontolle asiaa ei voida laittaa kokonaan. Lopuksihan tuosta tuli Karpelalle arvovaltakysymys, ja laki juntattiin läpi puoliväkisin.


- Intel Core i5 2500 3,3 GHz :: Asus P8H67 :: 2x4096MB DDR3 :: Gigabyte Radeon HD7970 OC :: OCZ Vertex 3 120 GB SSD + Samsung 1.5TB :: LG W2452TX 24" + DELL U2412M 24" -
- Samsung Galaxy S4 -
- Samsung Galaxy Tab 10.1 -

17010.5.2006 17:49

No niin. Mutta se on ainakin selvää että Karpelaa en tulevaisuudessa äänestä mihinkään kun meni osallistumaan tuollaiseen.


Intel E4500, Nvidia 8800GT 512mb, 4Gb 800mhz ddr2, Asus P5K-E sli, 19" LG Flatron TFT näyttö, Logitech G25 racing wheel .:::. Aprilia RX50, Metrakit thrower -> Kulkee täyzii!!!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto