AfterDawn: IT-alan uutiset

Suomessa poliisi saa ottaa väkisin sormenjäljen puhelimen avaamiseksi - mutta ei salasanaa tai PIN-koodia

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 18.10.2018 11:17 Kommentteja (14)

Suomessa poliisi saa ottaa väkisin sormenjäljen puhelimen avaamiseksi - mutta ei salasanaa tai PIN-koodia Poliisilla on Suomessa oikeus avata rikoksista epäillyn puhelin tämän sormenjäljillä ilman epäillyn suostumusta, linjaa eduskunnan oikeusasiamies.
Aiheesta uutisoi tänään Savon Sanomat. Kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle oli tehnyt viime vuonna Porissa kiinni otettu mies, jota epäiltiin varkaudesta. Hänellä oli hallussaan puhelin, jonka poliisi epäili sisältävän tapauksen selvittämistä auttavia tietoja. Mies kieltäytyi avaamasta puhelinta, jolloin poliisit avasivat sen ottamalla miehen sormenjäljen väkisin puhelimen sormenjälkilukijaan.

Ratkaisussa apulaisoikeusasiamies Pasi Pöllönen kertoo sormenjälkien ottamisen olevan henkilötuntomerkkien ottamista, jonka poliisi saa tehdä epäillylle täysin riippumatta siitä, mistä rikoksista häntä epäillään.

Tapauksen logiikkaa hämmentää se, että rikoksesta epäiltyä ei saa kuitenkaan pakottaa paljastamaan salasanaansa tai PIN-koodiaan.

Edellinen Seuraava Kirjoita kommentti

14 kommenttia

118.10.2018 11:50

Meneeköhän naamantunnistus samaan kategoriaan? Eli saako poliisi pakottaa epäillyn katsomaan puhelimensa etukameraan lukituksen avaamiseksi?

218.10.2018 11:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Teamy:
Meneeköhän naamantunnistus samaan kategoriaan? Eli saako poliisi pakottaa epäillyn katsomaan puhelimensa etukameraan lukituksen avaamiseksi?
Loogisesti ajateltuna joo, menee samaan kategoriaan eli "henkilötuntomerkkien" alle.

Petteri Pyyny (pyyny@twitter)
Webmaster
http://AfterDawn.com/

318.10.2018 14:18

Poliisivaltio lain kiireellisestä päättämisestä äänestetiin eduskunnassa murskaluvuin.
Otsikon toimet ovat vasta alkua, totalitaristisessä Suomessa.

418.10.2018 16:05
sspallas
Vahvistamaton

Kaikki poliisit ne pitäisi Tappaa !!!

518.10.2018 17:28
senzi
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sspallas:
Kaikki poliisit ne pitäisi Tappaa !!!
Siinä meillä oikea elämämkoululainen.

618.10.2018 18:27

Sitten vaan tarpeen vaatiessa numeerinen lukitus päälle. Kerran kaks sormenjälki/naama väärin niin jo kysyy koodia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.10.2018 @ 18:27

718.10.2018 22:39

Poliisivaltio lain perustelut, olivat terrorismin torjuminen.

Yhtään terrori-iskua ei saada estettyä tällä lailla, mutta lailla saadaan suomalaiset, tutkinnan kohteeksi.

Oikeusvaltio? No, ei todellakaan.

819.10.2018 11:34

Ostakaa Bittiumin Tought, se on täydellinen pedofiileille, varkaille ja rikollisille soveltuva puhelin. Se osaa myös väkisin aukastessa tuhota itsensä. Tietoturva on liki 100%, myös puheluliikenne kulkee erikseen salattuna.

919.10.2018 18:06

"Ostakaa Bittiumin Tought, se on täydellinen pedofiileille, varkaille ja rikollisille soveltuva puhelin."

Eli jokainen yksityinen, yrityksessä toimiva, jolle tietojen pysyminen itsellä, on pedofiili ja rikollinen?

Toivottavasti sinulle tehdään identiteettivarkauksia, niin joudut kuseen.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.10.2018 @ 18:07

1019.10.2018 18:06

Ostakaa Bittiumin Tought, se on täydellinen pedofiileille, varkaille ja rikollisille soveltuva puhelin.
Eli jokainen yksityinen, yrityksessä toimiva, jolle tietojen pysyminen itsellä, on pedofiili ja rikollinen?

Toivottavasti sinulle tehdään identiteettivarkauksia, niin joudut kuseen.

1119.10.2018 18:32

Kysyykö puhelin pin-koodia teillä aina kun lukituksen avaa. Oma puhelimeni kysyy koodia vain käynnistyksen yhteydessä, näin minulla on ollut aina. On aika rasittavaa, jos puhelin tivaa koodia aina kun sitä vilkaiseekin.

1221.10.2018 15:08

Jotenkin tuntuu väkinäiseltä. Porsaanreiältä jollaista ei tarkoiteta laissa joka sallii sormenjälkien ottamisen.

Eihän tässä ole kyse sormenjäljen ottamisesta, vaan sen käyttämisestä avaamaan lukittu laite. Eikä liittyy mitenkään henkilön tunnistamiseen sormenjäljestä.. Tällaisen ei pitäisi olla hyväksyttävää.


Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

1322.10.2018 2:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
Poliisivaltio lain perustelut, olivat terrorismin torjuminen.

Yhtään terrori-iskua ei saada estettyä tällä lailla, mutta lailla saadaan suomalaiset, tutkinnan kohteeksi.

Oikeusvaltio? No, ei todellakaan.
Muuta muualle. Ehdotan Nigeriaa. Luulisin että siellä saa puuhastella rauhassa.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti robsku:
Tällaisen ei pitäisi olla hyväksyttävää.
Samaa mieltä. Rikoksista epäiltyjen täytyy ehdottomasti pystyä salaamaan kaikki ja pyrkiä huolehtimaan siitä että epäily pysyy vain epäilynä.

E:Eikun muutin mieleni. Ehkä sittenkin parempi että epäilyt tutkitaan loppuun asti, tuomitaan jos on aihetta ja jollei, niin vapautetaan...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.10.2018 @ 02:53

1422.10.2018 21:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti dRD:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Teamy:
Meneeköhän naamantunnistus samaan kategoriaan? Eli saako poliisi pakottaa epäillyn katsomaan puhelimensa etukameraan lukituksen avaamiseksi?
Loogisesti ajateltuna joo, menee samaan kategoriaan eli "henkilötuntomerkkien" alle.
Menee kyllä, mutta teknisesti naamantunnistus on vaikeammin otettavissa. iPhonessa ei tarvitse pitää kuin silmiä kiinni, eikä tunnistusta pystytä ottamaan. Miten voit väkisin pitää silmiä auki, niin, ettei se aukipitäminen esim kädet silmillä sotke itse face-id prosessia? Sormi on helppo pitää väkisin kolmen poliisin voimin tukevassa otteessa vaikka koko äijä lukijalle kantaen ja sormen siihen asettaen, ilman että tämä vaarantaa tutkittavan terveyttä ja turvallisuutta mitenkään, mutta silmien väkisin ronkkiminen saattaa vahingoittaa jo rikoksesta epäillyn näköä ja saattaa ylittää jo kidutuksen tunnusmerkistön. Eli henkilötunnisteenkin ottamisessa, ei epäiltyä saa pysyvästi vammauttaa. No sitten lisätään pakkaan vielä fakta, että face-id yrittää vain kaksi kertaa ainakin mun iphonessa, eli kun epäilty tarpeeksi naamaansa vääntelee ja silmiään vilkuttelee, onkin yhtäkkiä tilanne missä luuri pyytää sitä koodia... niin ja mitä tulee tuohon, ettei ole pakko kertoa koodia. No ei tietty ole. Sen voi vain yksinkertaisesti jättää kertomatta. Minkäs ne mahtaisi?

Noh tosimaailmassa poliisi on ennemmin helisemässä nykyisenkaltaisten pilvipalveluiden vuoksi. Tunnukset saa tehdä kuka tahansa ja ilmaiseksi saa gigatavuittain tilaa. Gogantista saa prepaid kuponkeja, joilla saa teratavuittain tilaa. Miten poliisi voisi mitään etsiä jos ei edes tiedä mitä etsiä ja MISTÄ etsiä. Eikä tiedä kuinka paljon asioita on.

Kommentoi uutista

Mikäli sinulla ei ole vielä AfterDawn-käyttäjätunnusta, syötä allaolevaan kaavakkeeseen toivomasi käyttäjätunnus sekä sähköpostiosoitteesi. Lähetämme sinulle jälkikäteen aktivointilinkin antamaasi sähköpostiosoitteeseen.

Mikäli sinulla on jo ennestään AfterDawn-käyttäjätunnus, kirjaudu sisään seuraavan välilehden kautta.

Kirjaudu sisään käyttäen AfterDawn -käyttäjätunnustasi tai sähköpostiosoitettasi.




Uutisarkisto