AfterDawn: IT-alan uutiset

Ruotsi seuraa perästä – Pääsy Pirate Bayhin estettävä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 13.2.2017 18:45 Kommentteja (9)

Ruotsi seuraa perästä – Pääsy Pirate Bayhin estettävä Ruotsalainen tuomioistuin on määrännyt The Pirate Bay -tiedostonjakopalveluun pääsyn estettäväksi ISP Bredbandsbolagetin asiakkailta. Saman päätöksen kylkiäisenä ISP:n asiakkailta estetään pääsy Swefilmer-sivustolle.
Juttu lähti liikkeelle vuonna 2014 kun suuret levy-yhtiöt, Nordisk Film ja Ruotsin elokuva-alan etujärjestö nosti kanteen The Pirate Bayhin pääsyn estämiseksi. ISP Bredbolaget voitti ehkä yllättäenkin jutun, mutta oikeudenomistajat valittivat tuomiosta paikalliseen markkinaoikeuteen, joka on nyt päättänyt määrätä ISP:n estämään pääsy edellä mainituille sivustoille.

Päätöksessään Ruotsin markkinaoikeus vetoaa muun muassa Suomessa tehtyihin vastaaviin päätöksiin. Suomessa Elisa esti oikeuden määräämänä pääsyn Pirate Bayhin vuoden 2012 alussa. DNA ja Sonera seurasivat myöhemmin perästä.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

113.2.2017 21:09

Suraavana bannilistalle menee sivustot joilla on vääriä mielipiteitä, kuten MV-lehti.

214.2.2017 11:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Suraavana bannilistalle menee sivustot joilla on vääriä mielipiteitä, kuten MV-lehti.
MV-lehdessähän on jonkin verran muualta kopioitua sisältöä, että tekijänoikeuslakia hyväksikäyttäen senkin pystyisi blokkaamaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.2.2017 @ 11:38

314.2.2017 14:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zunter:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:
Suraavana bannilistalle menee sivustot joilla on vääriä mielipiteitä, kuten MV-lehti.
MV-lehdessähän on jonkin verran muualta kopioitua sisältöä, että tekijänoikeuslakia hyväksikäyttäen senkin pystyisi blokkaamaan.
Tätä on jo yritetty Suomen oikeuslaitoksessa. Ei mennyt läpi.

414.2.2017 18:12

Eli "ruotsalaisella markkinaoikeuslogiikalla" jos ihmisoikeuksia raiskataan jossain toisessa maassa niin se riittää "perusteeksi" raiskata ihmisoikeuksia omassakin maassa???

The Pirate Bay:ssä on jaossa myös LAILLISTA sisältöä!
Vai blokataanko seuraavaksi Googlekin kun sen tuloksissa saattaa olla tekijänoikeuksia loukkaavaa sisältöä?

Tekijänoikeuksien alaisen sisällön "lainaaminen" vertaisverkoitse on rinnastettavissa tavaroiden lainailuun. Aivan samalla tavalla tavaroiden lainaaminen tai jopa kaupallisempi kirpputoritoiminta voivat ehkä aiheuttaa taloudellisia menetyksiä tuotteiden valmistajille ja myyjille.
Omaisuuden suoja sisältyy kyllä ihmisoikeuksiinkin muttei todella sairaisiin mittasuhteisiin menevä ahneus!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.2.2017 @ 18:15

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

515.2.2017 17:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti avthein:

Tekijänoikeuksien alaisen sisällön "lainaaminen" vertaisverkoitse on rinnastettavissa tavaroiden lainailuun.
Tää oli ihan parasta mitä olen vähään aikaan lukenut!

Mulla ainakin on tapana kysyä esim. naapurilta lainaako hän peräkärryä, aitaleikkuria jne... Ehkä joillain on vähän erilainen kuva "lainaamisesta". Ehkä huono kotikasvatus tai jotain sellaista?

615.2.2017 17:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti avthein:
Eli "ruotsalaisella markkinaoikeuslogiikalla" jos ihmisoikeuksia raiskataan jossain toisessa maassa niin se riittää "perusteeksi" raiskata ihmisoikeuksia omassakin maassa???

The Pirate Bay:ssä on jaossa myös LAILLISTA sisältöä!
Vai blokataanko seuraavaksi Googlekin kun sen tuloksissa saattaa olla tekijänoikeuksia loukkaavaa sisältöä?

Tekijänoikeuksien alaisen sisällön "lainaaminen" vertaisverkoitse on rinnastettavissa tavaroiden lainailuun. Aivan samalla tavalla tavaroiden lainaaminen tai jopa kaupallisempi kirpputoritoiminta voivat ehkä aiheuttaa taloudellisia menetyksiä tuotteiden valmistajille ja myyjille.
Omaisuuden suoja sisältyy kyllä ihmisoikeuksiinkin muttei todella sairaisiin mittasuhteisiin menevä ahneus!
Eli jos palvelussa on yksikin laillinen tiedosto, niin sitä ei saa estään? Kauppaa, joka myy varastettua tavaraa ei saa sulkea, jos siellä on myynnissä yksikin laillisesti hankittu tavara?

Juu ei. Fyysinen tuote != digitaallinen tuote. Kun kuluttaja myy tai lainaa fyysisen tuotteen jollekkin toiselle, niin silloin tuotteen alkuperäiselle omistajalle ei jää kopiota tuotteesta käyttöön. Mikäli taas "lainaat" digitaallisen tuotteen vertaisverkosta, niin silloin sekä tuotteen alkuperäiselle omistajalle, että sinulle jää kopio tuotteesta.

716.2.2017 9:00

Lainaus:
Eli jos palvelussa on yksikin laillinen tiedosto, niin sitä ei saa estään? Kauppaa, joka myy varastettua tavaraa ei saa sulkea, jos siellä on myynnissä yksikin laillisesti hankittu tavara?
Jos kysymys on, että kannatanko sensuuria niin en kannata. Olkoon kyseessä kuinka monta "lainattua" tiedostoa tahansa. Haluatko sensuurin kannattajana kertoa mitkä kaikki asiat pitäisi sensuroida, miten ne pitäisi sensuroida ja mitä rangaistuksia haluat nähdä sensuurin kierrosta? Voit bonuksena pohtia miksi sensuurin sanotaan leviävän helposti ja mitä eroa on asioiden sensuroimisella ja kauppojen sulkemisella?

Ja yleisesti koko threadille. Analogioiden teko digitaalisen ja analogisen välille on vaikeaa ja juuri kukaan ei ole onnistunut siinä koskaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.2.2017 @ 09:07

816.2.2017 16:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus:
Eli jos palvelussa on yksikin laillinen tiedosto, niin sitä ei saa estään? Kauppaa, joka myy varastettua tavaraa ei saa sulkea, jos siellä on myynnissä yksikin laillisesti hankittu tavara?
Jos kysymys on, että kannatanko sensuuria niin en kannata. Olkoon kyseessä kuinka monta "lainattua" tiedostoa tahansa. Haluatko sensuurin kannattajana kertoa mitkä kaikki asiat pitäisi sensuroida, miten ne pitäisi sensuroida ja mitä rangaistuksia haluat nähdä sensuurin kierrosta? Voit bonuksena pohtia miksi sensuurin sanotaan leviävän helposti ja mitä eroa on asioiden sensuroimisella ja kauppojen sulkemisella?

Ja yleisesti koko threadille. Analogioiden teko digitaalisen ja analogisen välille on vaikeaa ja juuri kukaan ei ole onnistunut siinä koskaan.
En nyt oikein näe miten tulit tähän johtopäätökseen.

917.2.2017 11:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Miikkaa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti avthein:
Eli "ruotsalaisella markkinaoikeuslogiikalla" jos ihmisoikeuksia raiskataan jossain toisessa maassa niin se riittää "perusteeksi" raiskata ihmisoikeuksia omassakin maassa???

The Pirate Bay:ssä on jaossa myös LAILLISTA sisältöä!
Vai blokataanko seuraavaksi Googlekin kun sen tuloksissa saattaa olla tekijänoikeuksia loukkaavaa sisältöä?

Tekijänoikeuksien alaisen sisällön "lainaaminen" vertaisverkoitse on rinnastettavissa tavaroiden lainailuun. Aivan samalla tavalla tavaroiden lainaaminen tai jopa kaupallisempi kirpputoritoiminta voivat ehkä aiheuttaa taloudellisia menetyksiä tuotteiden valmistajille ja myyjille.
Omaisuuden suoja sisältyy kyllä ihmisoikeuksiinkin muttei todella sairaisiin mittasuhteisiin menevä ahneus!
Eli jos palvelussa on yksikin laillinen tiedosto, niin sitä ei saa estään? Kauppaa, joka myy varastettua tavaraa ei saa sulkea, jos siellä on myynnissä yksikin laillisesti hankittu tavara?

Juu ei. Fyysinen tuote != digitaallinen tuote. Kun kuluttaja myy tai lainaa fyysisen tuotteen jollekkin toiselle, niin silloin tuotteen alkuperäiselle omistajalle ei jää kopiota tuotteesta käyttöön. Mikäli taas "lainaat" digitaallisen tuotteen vertaisverkosta, niin silloin sekä tuotteen alkuperäiselle omistajalle, että sinulle jää kopio tuotteesta.
Kyse kun on useasta ihmisestä ja joku/jotkut jakavat tekijänoikeudella suojattua materiaalia. Itse vertaisin kirpputoriin, jossa silloin tällöin on myynnissä laitonta tavaraa (piraatteja). Ei koko kirpputoria liikkeenä suljeta, jos jotkut myyvät piraatteja, vaan niiden myyjien kojut poistetaan myymälästä.

^Selvä pyy, sanoi varis harakalle.^

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

WhatsAppin jättänyt perustaja sijoitti kymmeniä miljoonia kilpailevaan viestisovellukseen WhatsAppin jättänyt perustaja sijoitti kymmeniä miljoonia kilpailevaan viestisovellukseen (22.2.2018 22:20)
WhatsApp on maailman suosituin viestisovellus, jonka käyttäjämäärissä lähelle pääsee vain toinen yli miljardin käyttäjän viestin, Facebook Messenger. Molemmat omistaa tietysti Facebook, joka ....
Bloomberg: Apple uudistaa AirPods-kuulokkeita parilla tärkeällä ominaisuudella Bloomberg: Apple uudistaa AirPods-kuulokkeita parilla tärkeällä ominaisuudella (22.2.2018 21:15)
Applen viime vuoden iPhone-julkaisut toivat merkittäviä uudistuksia yhtiön älypuhelinlinjastoon. Monille iPhone X:n näyttö ja käyttöliittymäuudistukset olivat merkittävin uudistus vuosikausiin, ....