Silverlightin loppu on jo lähellä – Firefox lopettaa tukemisen

Kirjoittaja Manu Pitkänen @ 10.10.2015 09:45 Kommentteja (9)

Silverlightin loppu on jo lähellä – Firefox lopettaa tukemisen Firefoxin NPAPI-tuki päättyy vuoden 2016 lopulla, kertoo selainta kehittävä Mozilla blogikirjoituksessaan. Tuen päättyminen tarkoittaa käytännössä sitä, ettei Firefox tue enää ensi vuoden jälkeen Silverlightia tai Javaa.
Nettisivustojen ylläpitäjien kannalta muutos tarkoittaa sitä, että heidän on haettava vaihtoehtoisia ratkaisuja nykyisille Silverlight- tai Java-toteutuksille. Esimerkiksi MTV ei voi enää kovinkaan kauaa tukeutua Silverlightiin Katsomon teknisenä alustana. Google pudotti Chromesta NPAPI-tuen viime keväänä ja Microsoft teki saman tempun heinäkuussa julkaistun Edge-selaimen myötä.

Firefox on tehnyt kuitenkin olennaisen poikkeuksen tuen lopettamisessa: Flashia aiotaan tukea ensi vuoden jälkeenkin, koska tekniikkaa käytetään verkossa edelleen hyvin laajalti.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

110.10.2015 21:52

Onhan tätä jo odotettu monia vuosia, eli ei mikään yllätys.

Hieman harmittaa tuo päätös raahata ikääntynyt Flash vielä mukana.
Olisin iloinen jos Edge, Chrome ja Firefox tiputtaisi Flash tuen kokonaan pois, sille on annettu siirtymäaikaa jäädä unholaan jo ihan tarpeeksi.

EDIT: @etrade
Ohi meni, en todellakaan ole.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.10.2015 @ 20:17

211.10.2015 20:05

^Aika sairasta apple poikien valitusta.

Mtv katsomo hyvä esimerkki surkeasta html5 sotkusta, eli flash on ainut joka toimii!

311.10.2015 20:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
^Aika sairasta apple poikien valitusta.

Mtv katsomo hyvä esimerkki surkeasta html5 sotkusta, eli flash on ainut joka toimii!
Vau! Itse en tiedä Katsomon toimivuudesta, koska katson laadukkaita ohjelmia. Mutta käyttämäni HTML5-palvelut toimivat ongelmitta. Docventuresin takia piti ottaa Flash käyttöön ja tuskin on sellaista viikkoa, jolloin se ei kaatuisi alle 10 kertaa.

411.10.2015 23:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PatrikSelin:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti etrade:
^Aika sairasta apple poikien valitusta.

Mtv katsomo hyvä esimerkki surkeasta html5 sotkusta, eli flash on ainut joka toimii!


Vau! Itse en tiedä Katsomon toimivuudesta, koska katson laadukkaita ohjelmia. Mutta käyttämäni HTML5-palvelut toimivat ongelmitta. Docventuresin takia piti ottaa Flash käyttöön ja tuskin on sellaista viikkoa, jolloin se ei kaatuisi alle 10 kertaa.


Osta tietokone joka on valmistettu tällä vuosituhannella.

Vai on Docventures laatuohjelma verrattuna esimerkiksi Kymmenen Uutisiin? Jos et osaa argumentoida samaa aihetta niin älä vaivaudu vastaamaan apple poika.

512.10.2015 09:19

Argumentum ad hominem

Minä mielummin käytän tekniikkaa, joka on kehitetty tällä vuosituhannella. No onnekksi suurilla toimijoilla (Apple, Google jne.) ei ole tarvetta huomioida mahdollisesti yhden ihmisen mielipidettä.

Käytän muuten Windowsia, Androidia ja iPadi hoitaa homman lukulaitteena vessassa.

btw. testasin Katsomoa, mikä siinä mättää? Itselläni se lähti pyörimään ongelmitta. Toki SD-kuva aiheuttaa päänsärkyä.

612.10.2015 09:55
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:

Hieman harmittaa tuo päätös raahata ikääntynyt Flash vielä mukana.

Vanhojen yleisesti tuettujen asioiden poisjättäminen on vähän kinkkinen juttu. Jos tuki jätetään vain vanhoihin ohjelma versioihin joita ei pahimmassa tapauksessa tueta (korjaus päivitetä) lainkaan on kyse laajemastakin ongelmasta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
sille on annettu siirtymäaikaa jäädä unholaan jo ihan tarpeeksi..
Oikeasti ? mistä asti mielestäsi siirtymäaika on alkanut, vai oliko tuo jokin vitsi

712.10.2015 13:59

Lainaus:
Oikeasti ? mistä asti mielestäsi siirtymäaika on alkanut, vai oliko tuo jokin vitsi

Kyllä sen poisjäämisestä on puhuttu jo yli 5-vuotta. Itse en enää edes muista koska lopetin Flashin käytön, siitä on jo niin monta vuotta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2015 @ 14:01

812.10.2015 14:08

Sinä ihana Flash, olet hidastanut pelejäni jo aikasi (UI ratkaisut), keskeyttänyt selainsession jatkuvalla kaatuilulla ja antanut harmaita hiuksia olemattomalla tietoturvalla.

Hieman radikaalia ratkaisua ehdotin, mutta onhan jonkun aloitettava tekniikan eteenpäin vieminen.
Mitä mediaa olen seurannut viimeiset pari vuotta, on Flashin ikääntymisestä seurannut ongelmia ongelmien perään.

Tietenkään hyppäys toiseen tekniikkaan ei ole helppoa:
- Vanhat selaimet eivät tue HTML5-kieltä.
- Videoiden, mainosten ja animaatioiden siirto uudemmalle kielelle on helppoa, mutta pelien kohdalla tämä ei päde ollenkaan.

Mutta taisin mennä asioiden edelle, koska internetin aikana olemme tottuneet, että muutokset tapahtuvat hyvin hitaalla siirtymävaiheella.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.10.2015 @ 14:11

912.10.2015 19:02
spam
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Kyllä sen poisjäämisestä on puhuttu jo yli 5-vuotta.

Missä puhetta ? puheista tietenkin matka varsinaiseen siirtymäaikaan.
Vaikka tahti nykyään nopea, ja niin ei viisivuotta tuon tyyppiselle kovin pitkältä kuullosta, tässä tapauksessa siirtymäaika taitaa olla enemmänkin kuukausissa laskettavissa.

No asia nyt noin ongelmallinen ole PCllä niin pitkään kun on tarjolla ohjelmia millä homma toimii ja ovat tuettuja.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

HBO: Hinta nousee Suomessa marraskuussa HBO: Hinta nousee Suomessa marraskuussa (22.10.2019 12:44)
HBO Nordic on ilmoittanut tänään nostavansa hintoja Suomessa. Vanhoille tilaajille hinnankorotukset astuvat voimaan seuraavassa kuukausilaskussa. Perustilauksen hinta nousee aiemmasta 9,95 ....
TSMC yllättyi – Korottaa investointejaan 5 nanometrin tuotannon lisäämiseksi TSMC yllättyi – Korottaa investointejaan 5 nanometrin tuotannon lisäämiseksi (22.10.2019 06:21)
Puolijohdevalmistaja TSMC aikoo yllättäen lisätä investointejaan vielä tälle vuodelle. Aiemmin ilmoitetun 11 miljardin dollarin investointikulujen sijaan yhtiö on korottanut koko vuoden investoinnit ....
Photoshopin lisäksi myös Illustrator on tulossa iPadille Photoshopin lisäksi myös Illustrator on tulossa iPadille (22.10.2019 06:04)
Piirto-ohjelmien suvereeni markkinajohtaja Adobe lupasi jo vuosi sitten, että se julkaisee "oikean" Photoshop-kuvankäsittelyohjelman iPadille tämän vuoden aikana. Täysiveristä Photaria ei ole ....
Jaatko Netflixin muiden kanssa? Ei hätää, vaikka yhtiö etsii ratkaisuja pulmaan Jaatko Netflixin muiden kanssa? Ei hätää, vaikka yhtiö etsii ratkaisuja pulmaan (21.10.2019 21:04)
Yhtä kauan kuin Netflix on ollut merkittävä suoratoistopalvelu, ovat käyttäjät jakaneet palvelun kirjautumistietoja perheen tai kaveripiirin välillä. Netflixiä asia ei ole liiemmin kiristänyt, ....
1 kommentti
Vuotaneet kuvat vahvistavat PlayStation 5:n prototyypin ulkonäön Vuotaneet kuvat vahvistavat PlayStation 5:n prototyypin ulkonäön (21.10.2019 20:30)
Sonyn viidennen sukupolven pelikonsoli on tulossa markkinoille ensi vuonna. Tässä vaiheessa laitteesta tiedetään tietysti vielä kovin vähän, sillä julkaisuun on todennäköisesti vielä noin vuosi aikaa. ....

Uutisarkisto