AfterDawn logo

Lähetä mielipiteesi Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloitteesta sivistysvaliokunnalle tällä lomakkeella

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
1 kommentti

Kansalaisten sähköisiä oikeuksia puolustava Electronic Frontier Finland ry on avannut verkossa lausuntogeneraattorin, jonka avulla voi luoda nopeasti asiakirjan omista näkemyksistä Järkeä tekijänoikeuslakiin -kansalaisaloitteeseen liittyen. Oman lausunnon voi tämän jälkeen lähettää sivistysvaliokuntaan, joka käsittelee aloitetta parhaillaan.

Generaattori luo täyttämiesi kenttien pohjalta PDF-tiedoston, jonka voi lähettää sivistysvaliokunnalle joko postitse tai sähköisesti. Ohjeet lausunnon lähettämiseen ilmestyvät ruudulle samalla kun generaattori luo PDF-asiakirjan. Lausuntojen on oltava sivistysvaliokunnassa syyskuun 19. päivään mennessä, joten sähköpostilla lähetetty dokumentti ehtii valiokunnalle kaikista varmimmin.

Järkeä tekijänoikeuslakiin -aloite saavutti vaaditut 50 000 kannatusäänen rajan viime vuoden kesällä, minkä jälkeen se on edennyt lähetekeskustelun kautta sivistysvaliokunnan käsittelyyn. Sivistysvaliokunta on kuullut aloitetta kannattavia sekä vastustavia asiantuntijoita, minkä lisäksi kuultujen puolueetomien asiantuntijoiden määrää päätettiin laajentaantaa viime tipassa. Kuulemisvaihe aiottiin lopettaa, vaikkei esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) oltu kuultu lainkaan. KKV kritisoi menneenä kesänä tekijänoikeusmarkkinoita omassa tutkimuksessaan.

1 KOMMENTTI

poptori1/1

Tekijänoikeuslaki on äänitebisneksessä toimimaton, koska se on yksistään heikentänyt tekijöiden asemaa ja ansaintaa. Sen suurin puute on muovautuminen kansainvälisten levy-yhtiöintressien voimakkaan lobbauskoneiston toimesta. 70 vuoden suoja-aika on jopa farssi, sillä se kerää jo aikanaan kohderyhmänsä useampaan kertaan maksamien tallenteiden korvaukset vastikkeetta ulkomaisille levy-yhtiöille, jotka ovat ostaneet oikeudet lyhyemmän suoja-ajan hinnoittelulla. Lain merkitys muusikolle on täysin marginaalinen, sillä levymyynnistä muusikot eivät ansaitse euroakaan.

Tekijänoikeuslain tulee edistää yhdenvertaisuutta elinkeinotoiminnassa. Koska lainsäätäjä on hapuillut päätöksenteossa on syntynyt tilanne, että tekijänoikeusinvestointi on yhtäällä niin arvokas, että se tulee suojata 70 vuodeksi ja toisaalla niin arvoton, että sen voi välittömästi poistaa verotuksessa ja siirtää omaisuus vastikeetta ulkomaille verottamaan Suomea oman kulttuuri- ja osamispääomansa käytöstä 70 vuotta.

Suomi on ulkomaisen toimijan veroparatiisi ja kotimaisen toimijan rahoitushelvetti, sillä "arvontonta" omaisuutta vastaan ei saa rahoitusta. Ainoastaan läpinäkyvyydellä ja toimivalla kilpailutasapainolla voidaan saavuttaa terve tekijänoikeusteollisuus. Markkinat eivät toimi.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT