AfterDawn: IT-alan uutiset

Mozilla päästi uuden Firefoxin liikkeelle, versio 22

Kirjoittaja Valtteri Ahonen (Google+) @ 25.6.2013 18:58 Kommentteja (10)

Mozilla päästi uuden Firefoxin liikkeelle, versio 22 Mozilla on julkaissut Firerfox-selaimensa uuden vakaan version, joka kulkee järjestysnumerolla 22.
Uusi selain tarjoaa tuen 3D-peleille, videopuheluille ja tiedostojen jakamiselle ilman kolmannen osapuolen laajennuksia, mikä helpottaa monien kehittäjien työtä.

Päivityksen myötä selain tukee "superahdettua" asm.js-JavaScriptiä ja WebRTC:tä. WebRTC-tuki (Web Real-Time Communications) löytyy myös Googlen Chrome-selaimesta.

Netistä löytyy myös Mozillan tekemä demopeli BananaBread, jonka viimeisimmässä päivityksessä on käytetty uuden selaimen sallimia tekniikoita parantamaan pelin nopeutta ja tuomaan mukaan moninpeliominaiuuksia.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

125.6.2013 21:31

Ja edelleen odotetaan webSocketteja webWorkereissa... https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=504553


Intel i7-3820 @ 5,1Ghz | HIS HD7950 @ 925Mhz | Kingston 16Gt DDR3 | Samsung 250Gt SSD | Sonera 100/100M

226.6.2013 2:00

On se kumma kun Mozilla ei versiosta riippumatta saa selaimen käynnistymistä nopeutettua. Muuten ihan sutjakkaa selaamista.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.6.2013 @ 02:02

326.6.2013 10:53

Minulla käynistyy Firefox noin yhdessä sekunnissa, ei se nyt mikään pitkä aika ole.

426.6.2013 12:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikazon:
On se kumma kun Mozilla ei versiosta riippumatta saa selaimen käynnistymistä nopeutettua. Muuten ihan sutjakkaa selaamista.
Onko ihan valtaisa määrä lisäosia käytössä? Karsi turhat tai kokeile käynnistää Firefox kokonaan ilman lisäosia ja katso, käynnistyykö sitten sutjakkaammin. Itselläni ei vanhalla miniläppärilläkään tarvitse odotella selaimen käynnistymistä kuin ehkä pari sekunttia.

Rupesin miettimään, että mitä tämä tuki 3D-peleille käytännössä tarkoittaa? Kun WebGL:lle on ollut tuki versiosta 4 lähtien ja sittemmin ominaisuuksia on valunut lisää. Laajeniko tuki eri tekniikoille vain?

Tuo WebRTC-linkki johtaa tähän samaan uutiseen. Olisi voinut mainita sen olevan Mozillan Googlen kanssa yhteistyössä kehittämä tekniikka, joka on ollut Firefoxissa yhtä kauan, kuin Chromessakin. Saivat sen beta-vaiheesta pois vain vähän myöhemmin, kuin Google.

Intel i7-3820 @ 5,1Ghz | HIS HD7950 @ 925Mhz | Kingston 16Gt DDR3 | Samsung 250Gt SSD | Sonera 100/100M

526.6.2013 12:55

Lisäosia on käytössä 14 jotka tietenkin hidastaa, mutta Chromessa on käytössä 16 lisäosaa, ja se käynnistyy heti kun ikonia klikkaa. Firefoxilla käynnistys vaihtelee 6-20 sekuntin välillä. Tuosta tulee miinus, mutta muuten pidän Firefoxista enemmän.

626.6.2013 14:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikazon:
Lisäosia on käytössä 14 jotka tietenkin hidastaa, mutta Chromessa on käytössä 16 lisäosaa, ja se käynnistyy heti kun ikonia klikkaa. Firefoxilla käynnistys vaihtelee 6-20 sekuntin välillä. Tuosta tulee miinus, mutta muuten pidän Firefoxista enemmän.
Sama juttu täällä. Firefoxin ainoa miinus on, että se käynnistyy hitaasti.

MSI B350 Gaming Pro Carbon | AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1080 WINDFORCE OC 2088mhz/10800mhz | Corsair RM750x 80+ Gold | G.Skill Ripjaws V DDR4 16 GB 3066Mhz | Noctua NH-D15 | Windows 10 64-bit 1803 | Samsung Evo 850 500 GB | Kingston UV400 240 GB | Asus Rog Swift PG279Q 160Hz |

727.6.2013 18:25

Minulla Firefox käynnistyy nopeasti, mutta ensimmäiseen sivun lataamiseen kuluu reilu 5 sekuntia. Välilehdessä lukee vain connecting ja pyörii se latausikoni. Muuten toimii sen verran paremmin kuin Chrome tässä kokoonpanossa, etten viitsi tuon takia vaihtaa.

828.6.2013 20:05

Onkos pingi millanen kun kestää noin kauan ff:n käynnistys?


Asus P5B Deluxe - Intel Q8200 - 4GBDDR2 - M-Audio Audiophile 2496 - Nvidia gt210 - Silverstone 500W - Fractal Design XL

928.6.2013 20:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rick79:
Onkos pingi millanen kun kestää noin kauan ff:n käynnistys?
Mulla pingi on aika matala. Koneeni on aika tehokas ja mulla on käytössä valokuituyhteys. Vaihdoin noin viikko sitten Chromeen ja mitään ongelmia ei ole ollut käynnistyksessä. Chrome käynnisty noin sekunnissa kun taas Firefoxilla saattoi kestää jopa kymmenen sekuntia.

MSI B350 Gaming Pro Carbon | AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1080 WINDFORCE OC 2088mhz/10800mhz | Corsair RM750x 80+ Gold | G.Skill Ripjaws V DDR4 16 GB 3066Mhz | Noctua NH-D15 | Windows 10 64-bit 1803 | Samsung Evo 850 500 GB | Kingston UV400 240 GB | Asus Rog Swift PG279Q 160Hz |

1029.6.2013 0:07

Jotenkin outoa miten toisilla kestää ja toisilla ei. Mulla chrome ja ff käynnistyy yhtä nopeasti.


Asus P5B Deluxe - Intel Q8200 - 4GBDDR2 - M-Audio Audiophile 2496 - Nvidia gt210 - Silverstone 500W - Fractal Design XL

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....
PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan (21.9.2018 16:28)
Suoratoistopelaamiseen tarkoitettu PlayStation Now -palvelu muuttaa joiltain osin toimintastrategiaansa, sillä tulevaisuudessa valikoituja pelejä on mahdollista ladata omalle konsolille ja niitä ....

Uutisarkisto