AfterDawn: IT-alan uutiset

Videolla: Koeammunnat 3D-tulostetulla aseella

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 6.5.2013 14:38 Kommentteja (14)

Videolla: Koeammunnat 3D-tulostetulla aseella Cody Wilsonin suunnittelema maailman ensimmäinen 3D-printattu ase, Liberator, on todettu testiammunnoissa täysin toimivaksi.
Ase on valmistettu ABS-muovista ja tulostettu Stratasysin 3D-tulostimella. Liberator koostuu yhteensä 16 osasta, joista 15 on 3D-printattuja. Ainoa metallinen osa on rautakaupasta ostettu naula, joka toimii iskurina. Forbesin toimittajan todistama koeammunta onnistuttiin suorittamaan onnistuneesti. Aiempien testien mukaan 3D-printattu piippu kestää kymmenen laukausta (kaliiperi .380). Kiväärille tarkoitettu patruuna kuitenkin rikkoo muovisen piipun.

3D-tulostukseen sopivat mallit on julkaistu DefCAD-sivustolla.



Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

16.5.2013 15:39

Hyvä uutinen!

T. Erroristi

26.5.2013 16:22

Hommahan menee mielenkiintoiseksi jos muutaman vuoden päästä kuka tahansa voi halvalla hankkia (kestävän) automaattisen aseen käymällä rautakaupassa. Aika helposti voisi perustaa aseellisen terroristiryhmän. Nakkikiskapuukotuksetkin voisivat myös muuttua nakkikiska-ammuskeluiksi.

36.5.2013 17:16

Kohta on 3d Printterit ja niiden teko luvan takana =D

46.5.2013 17:16

Sori Tuplat.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.5.2013 @ 18:03

56.5.2013 19:52

Bilderberg syöpäsaastakasoilla alkaa olla kiire oman fasistisen liittovaltion rakentamisessa. Vaikea orjuuttaa kansaa totaalisesti jos jokaisella on printattu mutka paidan alla. Tarttis aseista riisunnan lisäksi bannata/riisua kansa 3d printtereistäkin... heh

66.5.2013 20:32

@5

Niin... Kaikilla on varmasti varaa johonkin 3D printteriin millä tehdään pyssyjä. Nyt se foliohattu takas päähän ja pois netistä miettimään niitä nwo juttuja.

;)

76.5.2013 21:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti peex:
@5

Niin... Kaikilla on varmasti varaa johonkin 3D printteriin millä tehdään pyssyjä. Nyt se foliohattu takas päähän ja pois netistä miettimään niitä nwo juttuja.

;)
Niin pakko kyllä mainita tässä että ei siitä niin hirveän kauaa ole kun sanottiin että lasertulostimet ei koskaa yleisty kun on niin kalliita. Nykyään saa sellaisen jo 100e:llä. 3D-tulostimet on vielä kalliita mutta hintakehitys on tullut erittäin paljon alaspäin viimeisien vuosien aikana.

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

86.5.2013 21:33

kyllähän noita tee-se-itse malleja on parilla kolmella sadalla jo saanut hankittua


Manhattan By Night 2: AMD FX-8350@4.6Ghz, Asus 990FX Crosshair V-Z 4x2GB1600hz RAM, Gigabyte Radeon HD6990, Super Flower GGP750W, Corsair H80i Rosewill Armor Evo, Windows 7 Professional 64bit

96.5.2013 22:12
Makem1
Vahvistamaton

Reagoiko tuommoseen edes metallinpaljastin..?

107.5.2013 6:06

Aseita voi toki printata, mutta ammusten hankkiminen vaatii vielä aseenkantoluvan.

117.5.2013 9:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Makem1:
Reagoiko tuommoseen edes metallinpaljastin..?
Kyllähän se siihen rautanaulaan ja ammuksiin reagoi, mutta ei muuhun.

127.5.2013 11:15

> Hommahan menee mielenkiintoiseksi jos muutaman vuoden päästä
> kuka tahansa voi halvalla hankkia (kestävän) automaattisen aseen

Mm. jenkeissähän tilanne on jatkuvasti se, että aseen voi laillisestikin kuka tahansa ja koska tahansa hakea kaupasta tai kadulta. Ja kerta-ampuvan aseen nyt varmaan jokainen oikeasti sitä haluava osaa rakentaa ilman tulostimiakin. Eli en nyt tuossa mitään valtavaa mullistusta asetilastoihin näe ainakaan maailmanlaajuisesti. Ehkä vaikutus on suurempi jossain tiukan kontrollin maassa, kuten Suomessa.

> Reagoiko tuommoseen edes metallinpaljastin..?

Eipä varmastikaan, jos aseessa ei ole metallia. Käsiaseiden ammuksissa taitaa vielä kaikissa olla metallinen hylsy ja luoti (siis tappamiseen tarkoitetuissa)? Vai onko jotain G11-tyyppisiä hylsyttömiä aseita kehitelty valmiiksi asti? Varsinkin muoviaseessa voisi kuvitella hylsyn olevan vieläkin vaikeammin poistettavissa kuin metallisissa.

> ...ammusten hankkiminen vaatii vielä aseenkantoluvan.

Ellei kotiterroristi valmista niitäkin itse. Eivätkös vaikkapa käytetyt hylsyt ole ihan luvallisesti hankittavaa tavaraa? Nallin ja ruudin teko vaatii tietysti vähän innostusta asiaan, eikä toimintavarmuus tietenkään tule olemaan tehdastekoisen luokkaa, mutta eipä noiden teko silti mitään ruudinkeksijän älyä taida vaatia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.5.2013 @ 08:58

138.5.2013 1:11

Mielenkiintoista. Uskaltaisin väittää, että yllättävän moni tulostaisi oman "mutkan", ihan kokeilumielessä.

Tosin, voi kaikenlaista laitonta "keitellä" kotona, mutta kuinka moni sitten todellisuudessa keittelee.

1413.5.2013 13:08

eiköhän päivi räsänen kokoa työryhmän etsimään pykälää millä 3d-tulostimet voidaan kieltää

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....
PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan (21.9.2018 16:28)
Suoratoistopelaamiseen tarkoitettu PlayStation Now -palvelu muuttaa joiltain osin toimintastrategiaansa, sillä tulevaisuudessa valikoituja pelejä on mahdollista ladata omalle konsolille ja niitä ....

Uutisarkisto