AfterDawn: IT-alan uutiset

Ubuntu Linuxin seuraava versio tietää mitä haluat Amazonista

Kirjoittaja Janne Häyrynen @ 25.9.2012 12:45 Kommentteja (12)

Ubuntu Linuxin seuraava versio tietää mitä haluat Amazonista Ubuntun Linuxin Unity-työpöydän "päävalikko" eli dashboard tulee jatkossa sisältämään hakutuloksia myös internetistä. Lokakuussa julkaistava 12.10 Ubuntu tarjoaa ehdolle hakusanoihin liittyviä tuotteita Amazonin verkkokaupasta.
Ubuntu Linuxia tarjoava Canonical on päättänyt sisällyttää 12.10 Quantal Quetzal -käyttöjärjestelmäversioon ominaisuuden, joka tarjoaa käyttäjälle päävalikon hakukenttään kirjoitettujen sanojen perusteella Amazon-ostoksia. Ominaisuus on herättänyt Linux-yhteisössä paljon keskustelua.

Ubuntun perustaja Mark Shuttleworth painottaa blogiviestissään, ettei toiminto ole vielä valmis, vaan päävalikon kotinäkymä voidaan ohjelmoida näyttämään hakutuloksia myös muista online-palveluista. Tarkoitus on kehittää älykäs hakukenttä, jolta voi kysyä 'mitä tahansa'. Shuttleworthin mielestä nyt toteutetut Amazon-hakutulokset eivät ole mainoksia, sillä ne ovat käyttäjän haun tuloksia. Hän myös arvioi, että ominaisuus kypsyy hiljalleen, ja tulee olemaan huomattavasti kehittyneempi laajennetun tuen julkaisussa vuonna 2014.

Shuttleworthin mukaan käyttäjiltä saatu palaute on paras tapa kehittää uutta ominaisuutta. Mitä tulee yksityisyydensuojaan, tiedoista poistetaan käyttäjää yksilöivä data ennen Amazonille lähettämistä. Shuttleworth kuitenkin huomauttaa, että käyttäjät joutuvat jo nyt luottamaan Canonicaliin ja kehittäjäyhteisöön, sillä 'heillä on pääkäyttäjäoikeudet' siinä mielessä, että miltei jokainen sovellus asennetaan pääkäyttäjäoikeuksin heidän palvelimiltaan.

Tägit: Ubuntu Linux Amazon
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

125.9.2012 13:15

Yes, Ubuntuun tulee oma oraakkeli :-)

225.9.2012 13:33

Niin kauan kun Unitya ei ole pakko käyttää, niin käytän Ubuntua. Sitten, kun se on pakko, niin opettelen vaikka gentoon asentamisen. ;) Tai ehkä siirryn Windows -käyttäjäksi o.0


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

325.9.2012 14:07

Jaa, että mainontaa.

Itse en oikein pitänyt Ubuntun Unitystä joten rupesin käyttämään Linux Mint Cinnamonia. Windows ei ole enään minulle vaihtoehto, sen kehitys kulkee minun makuuni väärään suuntaan.

"tiedoista poistetaan käyttäjää yksilöivä data ennen Amazonille lähettämistä."

Miten poistat ip-osoitteen?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.9.2012 @ 14:08

425.9.2012 14:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

"tiedoista poistetaan käyttäjää yksilöivä data ennen Amazonille lähettämistä."

Miten poistat ip-osoitteen?

Amazonille menevästä datasta käyttäjän IP:n saa pois kierrättämällä sen Canonicalin tai jonkun muun proxyn kautta.


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

525.9.2012 14:14

"Amazonille menevästä datasta käyttäjän IP:n saa pois kierrättämällä sen Canonicalin tai jonkun muun proxyn kautta."

Jolloin Amazon ei yksilöi käyttäjää mutta Canonical tai joku muu proxy yksilöi. Miten tillanne oikein parani?

625.9.2012 14:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:
"Amazonille menevästä datasta käyttäjän IP:n saa pois kierrättämällä sen Canonicalin tai jonkun muun proxyn kautta."

Jolloin Amazon ei yksilöi käyttäjää mutta Canonical tai joku muu proxy yksilöi. Miten tillanne oikein parani?

Ei mitenkään. :D


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

725.9.2012 14:51

Lainaus:
Jolloin Amazon ei yksilöi käyttäjää mutta Canonical tai joku muu proxy yksilöi. Miten tillanne oikein parani?

Kuka sanoo että niitä ip:tä säilötään mihinkään? Ja kuten piraatit jaksavat aina muistuttaa niin eihän IP ole mikään yksilöivä tunnus...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.9.2012 @ 14:53

las ballenas son el camino

825.9.2012 14:54

eiköhän tuo muutamalla sudo komennolla lähde amazon ja muut palvelut hevon kuuseen joten ei ongelmia.


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

925.9.2012 16:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
eiköhän tuo muutamalla sudo komennolla lähde amazon ja muut palvelut hevon kuuseen joten ei ongelmia.
Onneksi windowsissani ei ole mainoksia niin niitä ei tarvitse hakkeroida pois.

1025.9.2012 21:19

Miten niin? W8siin on store pultattu kiinni joten missä kauppa siellä mainokset.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library...s/hh694064.aspx

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.9.2012 @ 21:20

"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

1126.9.2012 14:17

Hieno juttuhan tuo on, vähän niin kuin Siri!

Ps. Dash suomennetaan Unity-valikko.

1226.9.2012 21:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Miten niin? W8siin on store pultattu kiinni joten missä kauppa siellä mainokset.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library...s/hh694064.aspx
Kuka ajatteleva ihminen käyttäisi Windows 8?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
9 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto