AfterDawn: IT-alan uutiset

Pirate Bay luopuu kokonaan torrent-tiedostoista

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 13.1.2012 17:34 Kommentteja (21)

Pirate Bay luopuu kokonaan torrent-tiedostoista Maailman suurin torrent-sivusto The Pirate Bay aikoo luopua kokonaan torrent-tiedostoista, uutisoi TorrentFreak. Erillisten tiedostojen sijaan tulevaisuudessa lataukset aloitetaan magneettilinkkien avulla.
Ajatus torrent-tiedostoiden jakelun lopettamisesta ei ole erityisen uusi, sillä siirtyminen hajautetumpaan latausjärjestelmään alkoi jo vuonna 2009, kun The Pirate Bay luopui omasta tracker-palvelimesta ja pääasiallisiksi latausverkoiksi otettiin hajautetut tekniikat DHT ja PEX.

Tästä päivästä lähtien käyttäjiä aletaan totuttaa magneettilinkkeihin, jotka otettiin käyttöön oletusarvoisena latausmenetelmänä. Torrent-tiedoston saa halutessaan ladattua edelleen, mutta TorrentFreakin mukaan niistäkin on tarkoitus luopua kokonaan kuukauden sisään.

Magneettilinkkien etuna perinteisiin torrent-tiedostoihin on niiden vähäisempi kaistankulutus, mikä The Pirate Bayn kaltaisen ison sivuston tapauksessa voi tarkoittaa merkittäviä säästöjä.

Käyttäjän kannalta muutos on lähes näkymätön, sillä suuri osa torrent-ohjelmista on jo pitkään tukenut magneettilinkkien käyttöä. Ainut näkyvä ero saattaa olla latausten hitaampi käynnistyminen, sillä varsinainen torrent-tiedosto ladataan edelleen verkosta.

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

113.1.2012 18:50

Onkos piratebay tämän jälkeen laillinen kun ei tarjoa enää .torrent tiedostoja? =D

213.1.2012 18:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oxygenol:
Onkos piratebay tämän jälkeen laillinen kun ei tarjoa enää .torrent tiedostoja? =D
Ei ne torrent -tiedostotkaan sen enempää laittomia ole olleet.

313.1.2012 21:14

Niin. Kyllähän se torrent tiedostokin kaiketi aluksi luotiin laillista sisältöä varten.


AMD FX-6300 @4,4GHz/Asus M5A99X EVO R2.0/Ram: 10GB DDR3 /Magicool DIY watercooling /Asus GTX650 Direct CU 1GB /Silverstone 500W Strider plus modular /Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio 7.1 SB1040 /Intel 330 120Gb SSD + SG Barracuda 7200.10 250Gb + SG Momentus 5400.6 500Gb + WD 5400RPM 250Gb /Fractal Design ARC XL /Samsung 940BF & Syncmaster TA350 & Eizo Flexscan S1910/Samsung Bluray Combo SATA 12X /Razer Lycosa /Razer Carcharias & Creative Desktop theater 5.1 DTT2500 Digital /Razer Naga /Win 8.1 Pro 64

413.1.2012 21:59

Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.

513.1.2012 22:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.
wtf? Siis kyllähän tuo suomen päällä oleva esto vähän auttaa mutta ei se nyt mitään todellisuudessa estä ellei ihan kädetön näissä asioissa ole.

613.1.2012 22:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.
Pääsy on estetty vain elisan verkossa väliaikaisesti ja sekin on kierrettävissä helposti proxyn avulla. Täällä AfterDawnissa uutisoitiin aiemmin, kuinka tuon eston voi kiertää. http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikk...aminen_onnistuu

713.1.2012 22:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.
Pääsy on estetty vain elisan verkossa väliaikaisesti ja sekin on kierrettävissä helposti proxyn avulla. Täällä AfterDawnissa uutisoitiin aiemmin, kuinka tuon eston voi kiertää. http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikk...aminen_onnistuu
Opera ja Turbo päälle. Helpoin tapa. (Niille jotka eivät tiedä mikä turbo on niin se on sellainen ominaisuus Operassa, että selailu kierrätetään pakattavana Operan palvelimien kautta, jotka siis toimivat proxyna ja kiertävät TPB eston. Turbon idea on siis pakata sivut jolloin ne hitaalla yhteydellä latautuvat nopeammin mutta sitä ovelasti voi käyttää TPB eston kiertoon)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.1.2012 @ 22:28

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

813.1.2012 22:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.
Pääsy on estetty vain elisan verkossa väliaikaisesti ja sekin on kierrettävissä helposti proxyn avulla. Täällä AfterDawnissa uutisoitiin aiemmin, kuinka tuon eston voi kiertää. http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikk...aminen_onnistuu
Opera ja Turbo päälle. Helpoin tapa. (Niille jotka eivät tiedä mikä turbo on niin se on sellainen ominaisuus Operassa, että selailu kierrätetään pakattavana Operan palvelimien kautta, jotka siis toimivat proxyna ja kiertävät TPB eston. Turbon idea on siis pakata sivut jolloin ne hitaalla yhteydellä latautuvat nopeammin mutta sitä ovelasti voi käyttää TPB eston kiertoon)
Aika jännä. Tuota en tiennytkään, kun en käytä Operaa. Eli tavalliselle tallaajalle tuo taitaa olla se kaikista helpoin tapa. :)

913.1.2012 23:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ranvier:
Aika jännä. Tuota en tiennytkään, kun en käytä Operaa. Eli tavalliselle tallaajalle tuo taitaa olla se kaikista helpoin tapa. :)
Empä itekkään käytä Operaa, mutta sattumalta huomasin kun kaveri ihmetteli, että miksi piratebay toimii silti, vaikka on Elisan liittymä puhelimessa. Samalla, kun näin, että kaveri käytti Operaa silloin, niin tuli mieleen, että Turbohan kiertää tuon eston kätevästi. Ja niinhän se oli. Turbo oli päällä ja kun sen kytki pois ei TPB:hen päässyt. Hauskaahan se on, kun kahdella klikkauksella saa TPB-estot kierrettyä (Tietokoneella siis, piti ihan laskea nyt, että montako kertaa pitää klikata että turbon saa päälle). =)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.1.2012 @ 23:02

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

1014.1.2012 1:01

Hmm. kohta kun suomesta ei voi enää piratebay sivustolle kirjautua niin mitenkäs voiko syyte napsahtaa jos torrentit/magnet linkit sieltä jatkossa lataa??? esim elisan asiakkaana? eikö elisa ole velvollinen estämään palvelun sivustoon yhteyden ottoon??

kysymys on nyt tämmöinen karkea esimerkkiä hakeva.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.1.2012 @ 01:02

1114.1.2012 3:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Looneyman:
Hmm. kohta kun suomesta ei voi enää piratebay sivustolle kirjautua niin mitenkäs voiko syyte napsahtaa jos torrentit/magnet linkit sieltä jatkossa lataa??? esim elisan asiakkaana? eikö elisa ole velvollinen estämään palvelun sivustoon yhteyden ottoon??

kysymys on nyt tämmöinen karkea esimerkkiä hakeva.
Toi on muuten hyvä pointti, että jos jää kiinni, esittää tyhmää ja vetoaa siihen etteikö Elisan olisi pitänyt estää tällaisten paheiden käytön!? Mitenköhän oikeudessa katsottaisiin?

1214.1.2012 9:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.

Piraattipuolueen julkaisemat sensuurin kierto-ohjeet.
http://www.piratismi.info/?page_id=11

1314.1.2012 11:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.

Piraattipuolueen julkaisemat sensuurin kierto-ohjeet.
http://www.piratismi.info/?page_id=11
Olen ilmeisesti ainoa, joka huomasi pienen sarkasmin vivahteen tuosta himpon viestistä.



Beta evo | M4A87TD | AMD Phenom X6 1055T | GTX 670 | 2x Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 | Corsair 650w |windows 7 ultimate 64 bit

1414.1.2012 12:00

Afterdawnilaisilla on sarkasmi mittarit pahasti rikki :D

1514.1.2012 12:39

Näin vain sopivan tilanteen pasteta tuon sivun tännekin. Sen enempää ajatellut. Voisivat laittaa nuo magneetit näkymään tekstinä(kin), niin Google Mobile toimisi myös hyvänä kiertotapana.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.1.2012 @ 12:41

1614.1.2012 13:31

I2P käyttää magneetteja mukana tulevassa snark:ssa.

Pirate Bay näkyy I2P:ssäkin mutta hakutulokset löytävät normaalin internetin tiedostojakoja. Toivottavasti Pirate Bay alkaa myös hakemaan ja löytämään I2P verkonkin jaot "I2P träkkeri".

Myös siltaus I2P-verkon ja internetin välillä torrenteille voisi olla hyödyllinen ominaisuus. Nyt kun tiedostojakamisen avaruuksien runsaus ja eristyneisyys vaikeuttaa tarjonnan monipuolisuutta.

TOR taas on sinällään huonosti soveltuva vertaisjakeluun (hidas), mutta torrenttien hakuun (internetin trakkerit) toimiva.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.1.2012 @ 13:33

"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

1714.1.2012 14:03

Operan Turbo-ominaisuudella pääsee selaamaan sivustoa itseään, mutta tracker on edelleen estetty. Eli tiedostoja ei voi ladata The Pirate Bayn trackerin kautta.



1815.1.2012 12:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dwnldz_5:
Operan Turbo-ominaisuudella pääsee selaamaan sivustoa itseään, mutta tracker on edelleen estetty. Eli tiedostoja ei voi ladata The Pirate Bayn trackerin kautta.
Hetkinen...

TPB ei ole hostannut seurantapalvelinta vuosiin. Sivusto on pelkkä torrent-indeksi, joka hyödyntään kolmannen osapuolen vapaita seurantapalvelimia, kuten OpenBittorrenttia ja PublicBT:tä. Itse Bittorrent-asiakasohjelmatkin osaavat keskustella keskenään DHT:llä ja PEXillä, joten seurantapalvelin ei ole enää välttämätön osa bittorrent-tiedostoja ladatessa.

Vai tarkoititko, että itse torrent-tiedoston lataaminen ei onnistu?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.1.2012 @ 12:06

1915.1.2012 20:32

Mitenkä nuo magnet linkit saa toimimaan NAS purkissa?


i5-2500K Asuksen P67 lankussa.

2015.1.2012 21:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dwnldz_5:
Operan Turbo-ominaisuudella pääsee selaamaan sivustoa itseään, mutta tracker on edelleen estetty. Eli tiedostoja ei voi ladata The Pirate Bayn trackerin kautta.
Hetkinen...

TPB ei ole hostannut seurantapalvelinta vuosiin. Sivusto on pelkkä torrent-indeksi, joka hyödyntään kolmannen osapuolen vapaita seurantapalvelimia, kuten OpenBittorrenttia ja PublicBT:tä. Itse Bittorrent-asiakasohjelmatkin osaavat keskustella keskenään DHT:llä ja PEXillä, joten seurantapalvelin ei ole enää välttämätön osa bittorrent-tiedostoja ladatessa.

Vai tarkoititko, että itse torrent-tiedoston lataaminen ei onnistu?
Torrentit kyllä lataantui normisti koneelle .torrent -tiedostona.
Edellistä postausta kirjoitettaessani yhteys ei onnistunut syystä tai toisesta noihin trackereihin joita torrenteissa oli valmiina listattu. Nyt näyttävät taas toimivan.
Olen lisännyt muutamia trackereitä lisää (jos ei lataa ollenkaan) muun muassa Torrentz:in avulla, joka hakee jokaisen torrentteja jakavan sivuston (myös TPB) jossa valittu torrent on jaossa. Ainakin µTorrent kysyy, että "Do you want to load the trackers from it?" jos avattu torrent on jo latauksessa/jonossa.


2115.1.2012 22:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Potelius:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ihan sama mitä tekevät kun pääsy sinne on jo estetty, eikä mitään ole enää tehtävissä.

Piraattipuolueen julkaisemat sensuurin kierto-ohjeet.
http://www.piratismi.info/?page_id=11
Olen ilmeisesti ainoa, joka huomasi pienen sarkasmin vivahteen tuosta himpon viestistä.


Oli pakko purkaa vähän mieltä kun kokeilin magnet linkin kautta ottaa yhden sarjan tokaa kautta ja se ikkuna missä saa valita että mitä ladataan oli tyhjä, ja kun otin koko roskan niin koko oli 0B minuutin ajan ja sitten alkoi vasta ladata, uTorrent 3.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....
PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan (21.9.2018 16:28)
Suoratoistopelaamiseen tarkoitettu PlayStation Now -palvelu muuttaa joiltain osin toimintastrategiaansa, sillä tulevaisuudessa valikoituja pelejä on mahdollista ladata omalle konsolille ja niitä ....