AfterDawn: IT-alan uutiset

Apple jälleen osana patenttikiistaa - haastajana VIA

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 23.9.2011 14:41 Kommentteja (10)

Apple jälleen osana patenttikiistaa - haastajana VIA Taiwanilainen siruvalmistaja VIA on haastanut Applen oikeuteen kahden eri prosessoritekniikkaan liittyvä patentin loukkaamisesta. VIA:n mukaan yhtiön patentoimaa tekniikkaa käytetään käytännössä kaikissa Applen nykyisissä iOS-järjestelmään perustuvissa tuotteissa kuten iPhoneissa, iPadeissa, iPodeissa sekä Apple TV -laitteissa.
VIA:n haaste liittyy A4- ja A5-prosessoreiden toimintaan ja niiden tapaan käsitellä dataa. VIA on jättänyt haasteen sekä yhdysvaltalaisessa että taiwanilaisessa oikeusistuimessa. VIA:n edustajien mukaan yhtiö aikoo puollustaa omia sekä osakkeenomistajiensa etuja.

Yleisen käsityksen mukaan VIA:n julkaisemat syytökset ovat osa Applen ja HTC:n välistä patenttikiistaa. Taiwanilaiset VIA ja HTC ovat yhtiöinä läheisiä, sillä HTC:n toimitusjohtaja Wen-Chi Chen on naimisissa VIA:n hallituksen puheenjohtajan kanssa, joka oli mukana perustamassa molempia yrityksiä.

Apple ei ole kommentoinut VIA:n haasteita.

Tägit: Apple HTC VIA
Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

123.9.2011 14:46

Ny kylläpäs omenalle satelee haasteita :)


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

223.9.2011 14:59
iphooni
Vahvistamaton

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!!!

323.9.2011 15:00
Omena roska
Vahvistamaton

HA,HAA!."Sitä saa,mitä tilaa",Apple!!!. ;)

423.9.2011 19:19

ihan oikein applelle. tulee jotenki kiinalainen piraatti mieleen, kopioidaan ja haistatetaan pitkät muille. ainut vaan, että tuotteet ovat kalliimpia, kuin "alkuperäiset" ja herkempiä rikkoontumaan, kuin oikeat piraattituotteet. jospa ne oppis käyttäytymään.

524.9.2011 11:04

ihan yleisesti, onko joku samaa mieltä että tämä patentti pelleily on mennyt jo pikkuhiljaa liian pitkälle? En nyt ota kantaa juuri tähän tapaukseen mutta tuntuu että napin painalluksen saa patentoitua ja sitten kun joku valmistaa puhelimen missä on napit niin taas käräjöidään. Oikeasti, joku saa idean, se voidaan jo patentoida ja sit ku joku toinen laittaa miljoonia ja valmistaa oikeasti sellaisen värkin niin sit vedetään oikeuteen, me keksittiin se eka. Älytöntä..

624.9.2011 12:08

@5: Samaa mieltä :)

724.9.2011 12:43

Itse olen erimieltä että patenttihomma ei ole mennyt liian pitkälle. Kun verrataan muita valmistajia appleen niin oikeushaasteita ei ole melkein yhtään (muutamia totta kai). Mutta miten voi olla että yksi yhtiö käyttää kaikkien muiden patentteja miten haluaa mielin määrin? Miten on mahdollista että muut valmistajat maksavat patenteista ja tekevät sopimuksia muuta yksi ei?

824.9.2011 20:24

@5

Amazonhan periaatteessa on onnistunut patentoimaan napin painalluksen jenkeissä. Kysehän on siitä yhden klikkauksen tilauksesta.

Samaa mieltä on aika moni että patentteja käytetään nykyisin väärin. Täällä yksi.

925.9.2011 7:54

@8

Amazon ei saanut patentiaan läpi.

1025.9.2011 15:12

@9
Sai yhdysvalloissa muttei euroopassa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
3 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto