AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft ostaa Skypen

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 10.5.2011 10:26 Kommentteja (11)

Microsoft ostaa Skypen Verkkopuheluyritys Skypen ostamisesta ovat viimeaikoina olleet kiinnostuneita muun muassa Google sekä yhteisöpalvelu Facebook. Facebook kävi jo viime vuonna yhteistyöneuvotteluja Skypen kanssa, jotka etenivät myöhemmin ostoaikeiksi. Yhtälöön iski kuitenkin loppumetreillä myös yksi uusi jättiläinen, Microsoft, joka on ostamassa Skypen kilpailijoiden nenän edestä.
Kaupan julkistusta odotetaan vielä tämän päivän aikana Suomen aikaa. Vaikka täyttä varmuutta kauppasummasta tai edes kaupasta ei ole ennen julkistusta, niin sisäpiirilähteiden mukaan kaupat on jo tehty. Kauppahinnan arvioidaan sijoittuvan seitsemän ja kahdeksan miljardin dollarin väliin, joka tekisi ostosta Microsoftin historian suurimman.

Luonnollisin Skypen hyötykäyttö Microsoftille olisi varmasti palvelun tiukka integrointi Windows Phone -älypuhelinalustaan.

Ruotsalaistaustainen Skype myytiin vuonna 2005 eBaylle 2,6 miljardilla dollarilla. Skypen enemmistöosuus kuitenkin myytiin pois vuonna 2009. Yhtiöllä on tällä hetkellä yli puoli miljardia dollaria velkaa.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

110.5.2011 10:38

Eikö Live Messenger olisi riittänyt?
Saakohan Skypeä tulevaisuudessa vain mäsän käyttiksiin?

210.5.2011 11:09

Tässä nähdään miten käy kun vain on olemassa suljettu yksi ohjelma/palvelu mikä dominoi markkinoita. Pitäisi olla avoimia ja lukuisia pieniä järjestelmiö jotka pystyisi kommunikoimaan toistensa kesken. Nykyinen mailma missä on vain yksi FB, yksi Skype jne ei ole kenenkään etu.


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

310.5.2011 11:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti QoS:
Eikö Live Messenger olisi riittänyt?
Saakohan Skypeä tulevaisuudessa vain mäsän käyttiksiin?

Saahan Live Messengerinkin Mac OS X:ään ja Windowsiin virallisesti. Ongelmana on se, että palvelu ja myöskin viralliset clientit ovat perseestä.

410.5.2011 11:38

Toiskohan täs Skype mahdollisuuden xbox 360:lle jossain vaihees? Se vois olla aika hyvä juttu!



510.5.2011 11:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Tässä nähdään miten käy kun vain on olemassa suljettu yksi ohjelma/palvelu mikä dominoi markkinoita. Pitäisi olla avoimia ja lukuisia pieniä järjestelmiö jotka pystyisi kommunikoimaan toistensa kesken. Nykyinen mailma missä on vain yksi FB, yksi Skype jne ei ole kenenkään etu.
On niitä muitakin Facebookin tapaisia kuten esimerkiksi Diaspora (tosin alpha-vaihees vasta), Irc-Galleria, Kuvake.net, Netblog ja Kavereita.net. Ja onhan noita Skypenkin tapaisia monia, kuten AIM, aMSN, emesene, Empathy, Google Talk ja Yahoo! messenger.

610.5.2011 12:26
spam
Vahvistamaton

Skypestä tuli sitten käyttökelvoton. Minulta poistuu tämän päivän aikana se Android-puhelimesta ja tietokoneelta vaikka credittiä vielä tilillä onkin. En alennu käyttämään härskisti kilpailevan Microsoftin tuotteita!

710.5.2011 14:32

Toivottavasti kukaan ei tee IRC:ille mitään, koska siinä ATM ei ole mitään vikaa

810.5.2011 15:50

@6 Kuinkas montaa muuta firmaa sitten myös boikotoit? Ei kai M$ nyt niin ylivoimasesti pahin voi olla?

910.5.2011 16:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bodomed:
Toiskohan täs Skype mahdollisuuden xbox 360:lle jossain vaihees? Se vois olla aika hyvä juttu!
Tämä minullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Toivottavasti tulee.

1010.5.2011 21:31

edelleen olisi kaikille hyväksi se että muitakin ohjelmia käytetään kuin skype ei se nyt niin hyvä ole.

Tässä olisi nyt listaa, toi eka wintoosalle (mangler on linux fork)

http://www.ventrilo.com/ & http://www.mangler.org/

ja

http://mumble.sourceforge.net/


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

1114.5.2011 6:59
Croft
Inactive

Vieläkin jaksan hehkuttaa että oli paras uutinen vähään aikaan! (^_^)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.5.2011 @ 07:05

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
2 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
3 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto