AfterDawn: IT-alan uutiset

Softavinkki: Ilmaiset toimisto-ohjelmat kotiin ja konttoriin

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 21.10.2010 17:26 Kommentteja (9)

Softavinkki: Ilmaiset toimisto-ohjelmat kotiin ja konttoriin OpenOffice.org on avoimeen lähdekoodiin perustuva ilmainen toimisto-ohjelmisto, josta löytyvät vastineet muun muassa Microsoftin Wordille, Excelille ja PowerPointille. Monipuolisten ominaisuuksien ansiosta sitä voidaan käyttää normaalin kotikäytön lisäksi myös työkäyttöön.
OpenOffice.org tukee lähes kaikkia Microsoft Officen tiedostomuotoja, sekä muita yleisimpiä formaatteja. Lisäksi ohjelmistolla voidaan kirjoittaa dokumentteja PDF-tiedostoihin. OpenOffice.org:lla voit luoda tekstiasiakirjoja, esityksiä, tietokantoja, laskentataulukkoja, piirroksia ja kaavioita.

Ohjelma löytyy sekä Windowsille että Mac OS X- ja Linux-käyttöjärjestelmille. Alla olevista linkeistä pääset tutustumaan ohjelmaan tarkemmin sekä lataamaan sen ja lukemaan käyttäjäkommentteja.

OpenOffice.org Windowsille (suomenkielinen)

OpenOffice.org Mac OS X:lle (Intel) (suomenkielinen)

OpenOffice.org Linuxille

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

121.10.2010 18:15

Miedosti offtopiccia, mutta olen huomannut omassa käytössäni Google Docsin vielä kätevämmäksi. Enää ei tarvitse murehtia, mihin tallentaa eikä siitä, onko office-ohjelman päivitykset kunnossa. Löytyy myös oikeasti hyvät ryhmätyöominaisuudet.

Lisätietoa palvelusta löytyy sivulta http://docs.google.com/

221.10.2010 19:02
4runnervista
Vahvistamaton

Google Docs... sinnekö kannattaa henkilökohtaiset, yksityiset ja yrityksen luottamukselliset dokumentit tallentaa?

321.10.2010 19:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 4runnervista:
Google Docs... sinnekö kannattaa henkilökohtaiset, yksityiset ja yrityksen luottamukselliset dokumentit tallentaa?
Google Docs sisältyy yrityksille Google Apps -ohjelmistopakettiin. Lisätietoja löytyy sivulta http://docs.google.com/ .

421.10.2010 20:33

OpenOfficestakin on haarautunut useita versioita. Oracle omistaa OpenOffice.org-tuotemrkin ja hiljattain tästä versiosta haarautui Oraclesta riippumaton LibreOffice. Taitavat tällä hetkellä olla vielä sama ohjelma, mutta saa nähdä syntyykö näihin eroa ajan kanssa.

Toinen yleinen haara on Go-oo. Mm. Debian- ja Ubuntu-linuxit käyttävät tätä versiota.

EDIT: Huomasinpas saman tien, että Go-oo on ilmeisesti yhdistymässä LibreOfficeen.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.10.2010 @ 20:40

522.10.2010 1:34

Niin että mikä hemmetin uutinen tää nyt oikein oli? OpenOffice.org... Tuliko tämä ohjelma sulle Siggy jotenkin uutena asiana?

Koittakaa nyt oikeesti keksiä jotain uutta ja arvostelkaa vaikka LibreOffice, vaikka sekin on jo vanha asia.


- Miko Koskinen

622.10.2010 1:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 4runnervista:
Google Docs... sinnekö kannattaa henkilökohtaiset, yksityiset ja yrityksen luottamukselliset dokumentit tallentaa?
Itse olen käyttänyt Google Docsia sekä Microsoftin Live Office (tai SkyDrive siis) palvelua henkilökohtaisiin asioihin. Tässä kun on lukenut esimerkiksi Googlen sekoiluista Maps tuotteen ja wlan tiedonkeruun suhteen, niin kyllä hieman kylmää antaa arkaluontoista tietoa erityisesti jenkkifirmojen haltuun.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.10.2010 @ 08:03

- Miko Koskinen

722.10.2010 11:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teliko79:
Niin että mikä hemmetin uutinen tää nyt oikein oli? OpenOffice.org... Tuliko tämä ohjelma sulle Siggy jotenkin uutena asiana?

Koittakaa nyt oikeesti keksiä jotain uutta ja arvostelkaa vaikka LibreOffice, vaikka sekin on jo vanha asia.

Libre office on hyvin marginaalisofta verrattuna OpenOfficeen yritys- ja kotikäytössä. Ko. softa on beta vaiheessa ja englanninkielinen. Eiköhän siihen sitten palata kun ohjelma alkaa olemaan valmiimpi.

Mainittakoon nyt vielä tässä että tuolla on paljon ihmisiä jotka eivät tiedä että että MS officelle on vaihtoehtoja.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.10.2010 @ 11:20

822.10.2010 13:00

Niin on ja monia jotka eivät tajua että MSän tuotteita ei kannata käyttää. Migreeniä vaan tulee...


Kolme erilaista tietokonetta (Classic Amiga,Pegasos 2 MorphOSilla ja Mac Mini. ps. ei enään siis Windows PCeetä eikä tule jos vaan minusta kiinni.

926.10.2010 9:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti manni:
Miedosti offtopiccia, mutta olen huomannut omassa käytössäni Google Docsin vielä kätevämmäksi. Enää ei tarvitse murehtia, mihin tallentaa eikä siitä, onko office-ohjelman päivitykset kunnossa. Löytyy myös oikeasti hyvät ryhmätyöominaisuudet.

Lisätietoa palvelusta löytyy sivulta http://docs.google.com/
http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2010/10/22/google_kamera-automme_kerasivat_sahkoposteja_ja_salasanoja

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Firefox hyppäsi virtuaaliseen todellisuuteen – Lataa Firefox Reality Firefox hyppäsi virtuaaliseen todellisuuteen – Lataa Firefox Reality (19.9.2018 08:02)
Jos tykkäät käyttää Firefoxia tietokoneella ja puhelimessa, niin enää ei ole syytä olla käyttämättä sitä myös virtuaalilaseilla. Mozilla on nimittäin julkaissut Firefox Reality -nimisen verkkoselaimen, ....
Amazon aikoo tuoda ääniavustajansa mikroaaltouuniin ja autoon Amazon aikoo tuoda ääniavustajansa mikroaaltouuniin ja autoon (18.9.2018 20:15)
Amazonia ei tunneta teknologiayhtiönä, mutta se silti toimi ääniavustajien ja älykaiuttimien pioneerina. Nyt biljoonan dollarin verkkokauppajätti työstää ainakin kahdeksaa Alexalla varustettua laitetta. ....
Googlen Family Link antaa vanhemmille avaimet teinien puhelimiin Googlen Family Link antaa vanhemmille avaimet teinien puhelimiin (18.9.2018 19:50)
Google julkisti perheiden välisiä älypuhelinkuvioita helpottavan Family Link -hubin viime vuoden puolella. Erityisen käytännöllinen ominaisuus on EU:n tietosuojadirektiivin eli GGDPR:n jälkimainingeissa. ....
Samsungin älypuhelimiin lisää mullistuksia: J-sarja saa kirveestä, Galaxy M tilalle Samsungin älypuhelimiin lisää mullistuksia: J-sarja saa kirveestä, Galaxy M tilalle (18.9.2018 18:55)
Samsung on vuosien saatossa ollut yhdessä Applen kanssa älypuhelinmarkkinoiden stabilointiaines. Korealaisyhtiöltä on voinut vuosi toisensa jälkeen odottaa samaa kaavaa, jolla menestystä onkin ....
Nokian ennen omistama Withings julkaisi uuden Steel HR Sport -älykellon Nokian ennen omistama Withings julkaisi uuden Steel HR Sport -älykellon (18.9.2018 17:56)
Älyvaa'astaan tuttu Withings siirtyi 2016 yrityskaupassa osaksi Nokiaa. Nokian alaisena Withings julkaisi uudelleen Steel HR -älykellonsa. Sittemmin ranskalaisyhtiö on myyty Nokian toimesta ....

Uutisarkisto