AfterDawn logo

Oululaismiehelle 375000 euron korvausvaatimus piratismista

Panu Roivas Panu Roivas
29 kommenttia

Oulun käräjäoikeus langetti tänään 375000 euron korvaukset ja kolmen kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen 1974-syntyneelle Oululaismiehelle tekijänoikeusrikoksesta, eli laittomasta musiikin, elokuvien ja pelien verkkojaosta.

Kalevan lähteiden mukaan tuomittu ylläpiti Direct Connect -tiedostonjakopalvelua Finnish Fast*Speed, jolla oli rekisteröityneitä käyttäjiä noin 2800 vuosien 2006-2007 aikana palvelun ollessa toiminnassa. Aiemmin syytettynä oli myös nainen, jota syytettiin myös avunannosta sivuston ylläpitämiseen, mutta uutinen ei kerro saiko myös tämä henkilö korvausvaatimuksia.

Korvausrahat, jos niitä mieheltä saadaan kaivettua, päätyvät suurin osin Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestölle ja sen jäsenyrityksille. Asianomistajia jutussa oli lähes neljäkymmentä, mukaan lukien kansainvälisiä tuotantoyhtiöitä.

29 KOMMENTTIA

syrtek661/29

Sharing is caring - not crime.

LordPepsi2/29

Joo-o... Mihin lie perustuu toiki summa taas..


Edit: Ei muut uutiste kirjottajat laita tommosia tyhmiä kuvia uutisiin :( Uutisen kirjottaja joku hikine antipiraatti?

questo3/29

@2

Jaetut tiedostot kertaa synnyin vuosi. Helppoa eikö totta?
Laskehan nyt oma tuomiosi :D

mjk4/29

Ja taas näitä älyttömiä korvausvaateita ja tuomioita....voi helvetti kun niitä verrataan juuri rattijuoppoihin, raiskauksiin ja tappoihin....

friis5/29

Lainaus:

Oulun käräjäoikeus langetti tänään 375000 euron sakot

Alkuperäisessä uutisessa ei kyllä puhuta missään kohtaa sakoista. Sakko ja vahingonkorvaus ovat täysin eri asia. Sakko on rangaistus ja vahingonkorvaus on...niin vahingonkorvaus.

Lainaus:

voi helvetti kun niitä verrataan juuri rattijuoppoihin, raiskauksiin ja tappoihin....


Onkohan kukaan koskaan selvinnyt suomessa taposta kolmen kuukauden ehdollisella tuomiolla? Jos on niin lähde.

EDIT: niin Suomessahan minimituomio taposta on kahdeksan vuotta ja raiskauksesta minimirangaistus yksi vuosi.

Eriol6/29

Termi korjattu oikeaksi, vahingonkorvauksesta tosiaan on kyse.

syrtek667/29

Vahingonkorvausta semmoisesta vahingosta josta ei ole näyttöä? Ihmisen raajat on oikeudessa hinnoiteltu, esim jos silmä sokeutuu loppuelämäksi niin kertakorvaus siitä on jotakin 2000€.

Joku jakelee musiikkia mistä ei voi todistaa syntyneen haittaa taikka vahinkoa(korkeintaan ilmaista mainosta artistista) niin miten voidaan velvoittaa maksamaan vahingonkorvausta olemattomasta vahingosta ?

mjk8/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:

Lainaus:

Oulun käräjäoikeus langetti tänään 375000 euron sakot

Alkuperäisessä uutisessa ei kyllä puhuta missään kohtaa sakoista. Sakko ja vahingonkorvaus ovat täysin eri asia. Sakko on rangaistus ja vahingonkorvaus on...niin vahingonkorvaus.

Lainaus:

voi helvetti kun niitä verrataan juuri rattijuoppoihin, raiskauksiin ja tappoihin....


Onkohan kukaan koskaan selvinnyt suomessa taposta kolmen kuukauden ehdollisella tuomiolla? Jos on niin lähde.

Tässä taannoin oli lehdessä siitä kun rattijuoppo ajoi vanhuksen päälle sillä seuraamuksella että halvaantui, korvaukset olivat muistaakseni n, 5000€ luokkaa ja juoppo sai 2-3 kk ehdollista. Erikoisinta oli se että ei korvauksessa ollut halaistua sanaa halvaantumisesta tai oikeammin sen aiheuttamisesta. No suomi on tässä asiassa aika jälkijunassa, saksassa olisi häkki heilahtanut ja tuomio aika kova ja kaiken kukkuraksi olisi autokin lähtenyt (valtio ottaa ja myy huutokaupalla) ja muutama eke sakkoja ja korvauksetkin olisivat olleet ihan eriluokkaa...


Niin ja koitan jollakin tapaa suhteuttaa tuota korvaus-summaa juuri vaikka taposta saamiin...joten liioitellun isoja ovat.

Thor19939/29

Piratismihan tunnetusti on vakavampaa, kuin tapot, murhat ja raiskaukset.

friis10/29

Lainaus:

Niin ja koitan jollakin tapaa suhteuttaa tuota korvaus-summaa juuri vaikka taposta saamiin...joten liioitellun isoja ovat.

Millaiset korvaussummat sitten pitäisi olla? Tässäkin tapauksessa tuomittu on edesauttanut ainakin 2800 ihmisen 'rikollista' toimintaa puolentoista vuoden ajan. Jokaista käyttäjää kohden summa olisi siis 130€ ja rapiat. Itse joskus laskin, että elokuvavuokraamot menettivät vähintään 200€ minun rahojani vuosittain, koska latailin netistä leffoja.

parazitez11/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:

Millaiset korvaussummat sitten pitäisi olla? Tässäkin tapauksessa tuomittu on edesauttanut ainakin 2800 ihmisen 'rikollista' toimintaa puolentoista vuoden ajan. Jokaista käyttäjää kohden summa olisi siis 130€ ja rapiat. Itse joskus laskin, että elokuvavuokraamot menettivät vähintään 200€ minun rahojani vuosittain, koska latailin netistä leffoja.

Thepiratebay:n tapauksessa ehkä ~noin 1000* maailman BKT, vähintään.

"22.813.958 käyttäjää (15.740.670 lähteitä + 7.073.288 lataajia) sisään 2.828.432 torrents."

"It is the opinion of us and our lawyers that you are ....... morons, and that you should please go sodomize yourself with retractable batons.

Please also note that your e-mail and letter will be published in full on http://www.thepirate***.org.

Go fuck yourself.

Polite as usual,
anakata"

mjk12/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:

Lainaus:

Niin ja koitan jollakin tapaa suhteuttaa tuota korvaus-summaa juuri vaikka taposta saamiin...joten liioitellun isoja ovat.

Millaiset korvaussummat sitten pitäisi olla? Tässäkin tapauksessa tuomittu on edesauttanut ainakin 2800 ihmisen 'rikollista' toimintaa puolentoista vuoden ajan. Jokaista käyttäjää kohden summa olisi siis 130€ ja rapiat. Itse joskus laskin, että elokuvavuokraamot menettivät vähintään 200€ minun rahojani vuosittain, koska latailin netistä leffoja.

Sinä menetät enemmän verotuloina...laske vähän. Ihan oikeasti oletko tuota mieltä että halvaantuminen rattijuopon yliajamana on pienimpi rikos kun lataaminen muutaman hikisen matti ja tepon tähden...

coocie9813/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:

Lainaus:

Niin ja koitan jollakin tapaa suhteuttaa tuota korvaus-summaa juuri vaikka taposta saamiin...joten liioitellun isoja ovat.

Millaiset korvaussummat sitten pitäisi olla? Tässäkin tapauksessa tuomittu on edesauttanut ainakin 2800 ihmisen 'rikollista' toimintaa puolentoista vuoden ajan. Jokaista käyttäjää kohden summa olisi siis 130€ ja rapiat. Itse joskus laskin, että elokuvavuokraamot menettivät vähintään 200€ minun rahojani vuosittain, koska latailin netistä leffoja.

Laske itse paljon maailma menettää rahaa jos 90g ei-yksilöityä tavaraa on arvoltaan: 375 000€. Puhumme nyt jokaisesta laittomasti jaossa olevasta materiaalista - jokaisesta lähteestä, jokaisesta indeksistä ja jokaisesta protokollasta. Tämä tuottaa todennäköisesti vieläkin naurettavemman luvun kuin TPB:n esimerkki.

Ja ei, vuokraamot eivät menetä 200€, vaan täysihintaisia myyvät kauppaketjut menettävät rahaa määrän X. Halvan lähteen käyttäminen on kielletty.

PS: Olisin mielelläni käyttänyt laskuissani jaettavia tiedostoja, mutta epäilen tämän tekevän eroa naurettavuudelle, jos menemme lähteiden mukaan.

PPS: Missään ei edes sanota, että tällainen maksu paikkaa muiden rikokset. Tokkopa jotain toista syytettyä vapautetaan korvauksista, koska maksut on jo suoritettu ylläpidon toimesta.

mjk14/29

Niin ja tosiasia on se että: Jos 100 ihmistä lataa vaikka ko matin ja tepon levyn, tuskin se 100 sen ostaisi. Siinä jo laskelma kusee. Toinen seikka on se että tuskin ko herra pystyy maksamaan 370 000 ekee joten se lankeaa veronmaksajille. Tässä tapauksessa hän ei ole tappanut ketään vaan lähinnä on osakkeenomistajien kukkaro..vähän keventynyt ja to-mafia:n pöhöttynyt ihrainen ukko kiroaa kun ei saa joka viikkoista mersua.

Friis on ilmeisemmin töissä joko, Sony:n, universalin tai Ea:n leivissä koska kommentit heijastelevat sitä taikka on itse TO-mafian mies....mafiahan laskee juuri näin 100 lataa 100 ostaa...


ps tottahan toki tekijän pitää saada korvaus, mutta minkälainen? Lataaja maksaa 20€/levy vaikka sen saisi kaupasta 6.99€..epäreilua minusta ja mieluummin minä maksan veroissa sille mummolle kuin to-mafialle.

zya15/29

Lainaus:

Syyttäjä vaati vuonna 2007 tehdyn ratsian yhteydessä takavarikoidun tietotekniikan tuomitsemista rikoksentekovälineenä valtiolle. Takavarikoituihin tavaroihin kuului: keskusyksikkö, D-link-reititin, näyttö, hiiri, näppäimistö, Ciscon modeemi, kaksi verkkokaapelia, 432 Gt:n kovalevy, tietokone sekä toinen Ciscon modeemi. Syyttäjä jättää tyystin huomioimatta, että kyseisillä takavarikoiduilla laitteilla on varmasti harjoitettu myös muutakin kuin laitonta toimintaa ja että kovalevyillä sijaitsi varmasti A:n henkilökohtaisia sekä suurella todennäköisyydellä tärkeitäkin asiakirjoja. Käräjäoikeuden päätöksellä edellä mainitut tavarat määrättiin valtiolle menetetyksi. Kuka siis korvaa A:lle hänen henkilökohtaisen kadonneen datansa? Uskon, ettei kukaan.

Vain muutama kuukausi sitten KKO teki ennakkopäätöksen, ettei kovalevyä tai muuta tietotekniikkaa voida tuomita valtiolle menetettäväksi rikoksentekovälineenä vaan kovalevyt sekä muut tarvikkeet (kuten näppäimistöt ja modeemit) tulee palauttaa laittoman materiaalin poistamisen jälkeen. Käräjäoikeuden päätös ei siis vastaa korkeimman oikeuden ennakkopäätöstä, ja toivonkin että A valittaa päätöksestä Turun hovioikeuteen ja asia palaisi käsittelyyn.

http://blog.piraattipuolue.fi/2010/10/ku...llisuudentajua/

Uskomatonta on se, että viedään näyttö, näppis, kaiuttimet ja hiiri tietokoneen lisäksi. Ne tuomitaan kaikki valtiolle mikä on täysin vastoin korkeimman oikeuden päätöstä http://blogit.tietokone.fi/lexoksanen/20...uksesta-oikein/

Yksi asia on kuitenkin varmaa kyseinen henkilö ei tule ikinä maksamaan yhtään noista korvauksista. Mutta veronmaksajat maksavat kaikki kustannukset jälleen kerran, kuten finreactor tapauksessa kaikki kulut jäivät valtion maksettaviksi, koska syytetyt olivat varattomia opiskelijoita tai työttömiä. 99% tapauksista tekijänoikeusrikoksista syytetyt ovat olleet varattomia ja jatkaneet waretusta tuomioista huolimatta samaan malliin.

Suomen kansalaisuuden pois vaihtaminen ja uuden elämän aloittaminen jonkin muun maan kansalaisena pystyy helposti kiertämään noi korvaus jutut. Voi työskennellä ja tienata normaalisti ilman, että Suomen verottaja tai ulosottomies voi yhtään mitään. Tuomio voi olla monelle uusi mahdollisuus jättää Suomi ja sen kansalaisuus pysyvästi ja aloittaa elämä uudelleen, jonkin muun maan kansalaisena. Ei tarvitse veroja maksella Suomeen. Eiväthän edes suomalaiset F1 kuskit maksa Suomeen yhtään veroja vaikka ovatkin Suomen kansalaisia. Ulosoton välttää sillä kun vaihtaa Suomen kansalaisuuden kokonaan pois ja uuden maan kansalaisuus tilalle ja muuttaa pysyvästi muualle, kuin Suomeen asumaan. Sillä tavalla kuulemma poliisin mukaan talousrikolliset yms. pystyvät välttämään ulosotot ja korvauksien maksamiset ja Suomen viranomaiset ovat voimattomia tällä tavalla toimivien yritysten/henkilöiden kohdalla.

Toinen vaihtoehto on odotella työtömänä/sossun luukulla 20 vuotta jonka jälkeen velka vanhenee ja sitten on velaton. Eli ei se elämä lopu tuomioiden jälkeen jos osaa käyttää vähääkään järkeä.

Itse jos olisin nettipiraatti ja tulisi vaikka +300k maksettavaa niin vaihtaisin maata ja kansalaisuutta ja jatkaisin normaali elämää velattomana muun maan, kuin Suomen kansalaisena.

friis16/29

Lainaus:

Friis on ilmeisemmin töissä joko, Sony:n, universalin tai Ea:n leivissä koska kommentit heijastelevat sitä taikka on itse TO-mafian mies....mafiahan laskee juuri näin 100 lataa 100 ostaa...

Lainaus:

Ja ei, vuokraamot eivät menetä 200€, vaan täysihintaisia myyvät kauppaketjut menettävät rahaa määrän X. Halvan lähteen käyttäminen on kielletty.

Täh... Minähän siis laskin juuri sen TODELLISEN menetyksen (omalta kohdalta), enkä minkän DVD-levyn ovh hinnan mukaan.

Lainaus:

Ihan oikeasti oletko tuota mieltä että halvaantuminen rattijuopon yliajamana on pienimpi rikos kun lataaminen muutaman hikisen matti ja tepon tähden...

En ole missään niin väittänyt, enkä tietenkään ole sitä mieltä.

coocie9817/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:


Lainaus:

Ja ei, vuokraamot eivät menetä 200€, vaan täysihintaisia myyvät kauppaketjut menettävät rahaa määrän X. Halvan lähteen käyttäminen on kielletty.

Täh... Minähän siis laskin juuri sen TODELLISEN menetyksen (omalta kohdalta), enkä minkän DVD-levyn ovh hinnan mukaan.

Minun virheeni. Eiköhän tuosta korvauksia kuitenkin enemmän tulisi, sillä todellinen haitta on aika erikoinen käsite tässä ketjussa.

Edit: lisäsin.

Divisor18/29

Täh.... tommonen normi kuukausipalkkahan toi o.... ???? :S

PirateHeaven19/29

Finnish Fast*Speed Network link

zya20/29

Koko tuomio alla .pdf tiedostona

http://tuomio.ffs-network.com/o/tuomio.pdf

Tuomari ei selkeästi kyllä tiedä dc-hubien toiminnasta yhtään mitään.

Lainaus:

Sony TFT LCD 24" näyttö tuomitaan valtiolle rikoksentekovälineenä, koska näytölle voi tallentaa tiedostoja.

Kuvastaa hyvin tämän tuomarin epäpätevyyttä. Tuomiosta kannattaa ehdottomasti valittaa, koska kyseinen tuomari ei noudata lakia ja KKO ennakkopäätöstä

http://blogit.tietokone.fi/lexoksanen/20...uksesta-oikein/

TTVK käytti asian tutkimiseen usean kuukauden aikana 24 tuntia ja veloitti siitä 100 euroa/ tunti, joka tuomittiin syytetylle maksettavaksi eli 2400 euroa + TTVK:n oikeudenkäyntikulut 6000 euroa ja sitten korvaukset + kaikki edelliset 15% viivästyskorolla, jota on alkanut kertyä 2006 alkaen. 375 000 euron korvauksessa viivästyskorko 15% tekee 56 250 euroa vuodessa pelkästään viivästyskoroista maksettavaksi.

Kyseinen epäpätevä tuomari ei noudata lakia eli rikkoo lakia itse. KKO ennakkopäätöksiä ei voi jättää noudattamatta, niitä on jokaisen tuomarin noudatettava jo perustuslain mukaan. Käräjätuomari ei voi kumota tai muuttaa KKO ennakkopäätöksiä. Kyseisen jutun tuomari periaatteessa nieli mukisematta kaikki to-mafian vaatimukset ja kuvanruutukauppaukset riittävät todisteeksi tälle epäpätevälle tuomarille. Myös ip-osoite=henkilö ei pidä paikkaansa mutta tälle tuomarille se on sama kuin ip-osoite=postiosoite. Eli jos joku warettaa luvatta toisen wlan yhteydellä on wlanin omistaja vastuussa ja syyllinen kaikkeen mitä muut tekevät hänen yhteydellään tämän tuomarin mukaan. Kyseistä tuomarista pitäisi tehdä kantelu. On niin epäpätevä, että oksettaa :(

Näiden tuomioiden jälkeen voidaan unohtaa se, että oikeuslaitos olisi puolueeton. Kaikki to-mafian vatimukset menivät heittämällä läpi vaikka korvaukset tippuivatkin. On selkeää, että tuomarit uskoivat kaiken mitä to-mafia sanoo, jopa ilman todisteita. Ei uskoisi, että Suomessa olisi näin mutta niin vain on Suomi = EU:n Usa. Jos itse olisin to-mafiassa töissä niin nostaisin korvaus vaatimukset kymmeniin miljooniin euroihin, jotka oikeus kohtuullistaisi muutamiin miljooniin. Kun to-mafia pyytää 100 miljoonaa korvausta niin se saa oikeudessa 10 miljoonaan ja 10 miljoonaa pyytää niin saa ainakin miljoonan.

Mitä parasta varattomilta opiskelijoilta saa rahaa haastamalla ne oikeuteen, koska valtio korvaa kaiken jos syytetty on varaton, kuten taas tässäkin tapauksessa. Veronmaksajien rahoja to-mafia vie, meiltä jokaiselta veronmaksajalta. 99% tekijänoikeusrikostapauksista tuomittu on ollut varaton=veronmaksajat maksavat to-mafialle.

Toinen seikka mikä unohtuu monelta on se, että tuomitut eivät pysty maksamaan korvauksia ikinä, eikä kukaan edes halua yrittää niiden maksamista. Kyseiset tuomitut syrjäytyvät yhteiskunnasta ja saamatta jääneistä verotuloista valtio menettää useita miljoonia ja lisäksi valtio joutuu maksamaan heidän elättämisensä sossun tuet.

Jos itse olisin nettipiraatti ja jäisin kiinni niin en ikinä ostaisi enään yhtään mitään kultuuria vaan warettaisin kaiken ilmaiseksi loppuelämäni ajan. En tekisi Suomessa ikinä töitä, enkä maksaisi yhtään mitään korvauksia to-mafialle ikinä.

Suosittelen kiinnijääneitä nettipiraatteja lopettamaan täysin kaiken kulttuurin ostamisen loppuelämäksi. Myös niitä, jotka haluavat tukea näitä oikeusmurhan uhreja. Paras tapa on jokaisen lopettaa kulttuurin ostaminen ja samalla säästää rahaa ja pistää to-mafian kärsimään :) Mitä kauemmin on ostamatta kulttuuria sitä enemmän rahaa säästyy ja to-mafia ei saa yhtään rahaa. Itse boikotoin to-mafiaa tästä lähetien enkä tule ostamaan enään yhtään mitään kulttuuria ikinä. Netistä saa kaiken ilmaiseksi eikä maksa mitään. Jos to-mafia haluaa sotaa se saa sitä mitä tilaa prkl. :) Itse tuen näitä oikeusmurhan uhreja boikotoimalla eli olematta ostamatta yhtään mitään kulttuuria. To-mafia ei tule saamaan rahaa, kun en osta enään kulttuuria.

Moni asia pistää suorastaa vihaksi to-mafian toimissa. 1. Veronmaksajat joutuvat makselemaan näitä to-mafian oikeudenjkäyntikuluja ja korvauksia. Veronmaksajana en halua maksaa yhtään ylimääräistä veroa varsinkaan to-mafian oikeusveroja+teostoverot cd/dvd-levyissä +70% lisää hintaa. Onneksi teostoveron voi kiertää ja 70% halvemalla ilman teostoveroa saa tallentavat medita esim vaikka

http://fi.wesellcd.dk/

http://www.polarpanda.com/store/index.php?cPath=117

http://www.nierle.com/s01.php?cur=eur&sp=fi&ag=1

On täysin käsittämätöntä, että ihmiset joutuvat maksamaan Suomessa teostoveroa siitä, että tallentavat vaikka omia valokuvia tai vaikka omia videoita tallentaville medioille.

http://www.hyvitysmaksu.fi/fin/hinnasto.html

2. To-mafian toiminta, joka tuhoaa monien nuorien elämän täysin kohtuuttomilla korvauksilla 20 vuodeksi (velka vanhenee siinä ajassa). Oikeuslaitokset pitävät aineetonta omaisuutta digitaaliset kopiot 100 kertaa arvokkaampana, kuin vaikka ihmisen henkeä ja elämää. Asian tulisi olla täysin päinvastoin aineellinen tai aineeton omaisuus pitäisi olla aina paljon arvottomampaa kuin ihmisen henki/elämä. Joku tappaa jonkun, omaiset saavat 100 kertaa pienemmät korvaukset, kuin to-oikeudenkäynneissä. Joku tekijänoikeus tuomittuhan voi seota ja vaikka tappaa muutaman to-mafian edustajan ja saada pienemmän tuomion, kuin sai tekijänoikeusrikoksta. Osa tuomituistahan voi kypsyä ja ruveta pistämään to-mafian edustajia hengiltä ja todeta, että saa pienemmät tuomiot, kuin to-rikoksista. Tulevaisuuden kansan huvia tekijänoikeusrikolliset pistävät to-mafian edustajia hengiltä ja toteavat, että paljon pienemmät tuomiot tuli *sarkasmi*

Lainaus:

Missä on suhteellisuudentaju? Kuolemantuottamuksesta saa puoli vuotta ehdollista vankeutta, mutta tekijänoikeusrikoksesta yli 300 000 euroa hyvitysmaksuja sekä neljä kuukautta ehdollista. Kuolemantuottamus on kuitenkin huomattavasti vakavampi asia, silloin joku kärsii teosta konkreettisesti, kun taas nettipiratismistä tässä tapauksessa ei voida todistaa haittaa tapahtuneen.

http://wahalahti.net/477/dc-hubin-yllapi...hyvitysmaksuja/

Täysin samaa mieltä.

wipe200021/29

Lainaus:

Tuomari ei selkeästi kyllä tiedä dc-hubien toiminnasta yhtään mitään.
Lainaus:
Sony TFT LCD 24" näyttö tuomitaan valtiolle rikoksentekovälineenä, koska näyttölle voi tallentaa tiedostoja.


Missä tuollainen juttu TFT-näytöstä lukee, en kyllä sitä tuosta dokumentista löydä? Perusteluissa kyllä aika asiallisesti todetaan, että tässä takavarikoiduista tietokoneista toinen on ollut lähes pelkästään serverikäytössä, toisin kuin linkatussa KKO:n päätöksessä, joten sen osalta juttu on mielestäni ok. Toisen koneen kohdalla asia on epäselvempi, vaikka levyn sanotaankin pääosin sisältäneen to-alaista materiaalia.

Lainaus:

Kyseisen jutun tuomari periaatteessa nieli mukisematta kaikki to-mafian vaatimukset ja kuvanruutukauppaukset riittävät todisteeksi tälle epäpätevälle tuomarille. Myös ip-osoite=henkilö ei pidä paikkaansa mutta tälle tuomarille se on sama kuin ip-osoite=postiosoite.


Takavarikkohan osoitti mm. lokitiedostojen ja levyn sisällön muodossa, että syytetty tosiaan oli ladannut ja jakanut väitettyä materiaalia.

Aika järkevästi mielestäni oikeus on myös hubin toimintaa käsitellyt eikä perusteluissa mielestäni mitään isompaa vikaa ole, jos nyt tuollaisen hubin tuollaista ylläpitoa laittomana pidetään.

Pöytäkirjan mukaan oululaismies Tuuponen on siis saanut rangaistuksen sekä hubin ylläpidosta, koska on sen avulla mahdollistanut muiden jakamisen, eikä ole valvonut hubin kautta kulkevaa liikennettä, sekä omasta jakamisestaan. Jälkimmäisessä ei mielestäni ole juurikaan epäselvää, mutta tuo hubin pito on monimutkaisempi juttu.

Korvausten määrää oikeus on myös pohtinut melko asiallisesti, mutta kuten itsekin myöntää, vahingon määrä on numeroita pyöritellen saatu arvio ja perustuu pitkälti teostopuolen laskemiin (tosin summia selvästi pudottaen). Koska tarkempaa erittelyä tai tietoa tästä ei ollut esillä, on paha arvioida korvaussumman oikeellisuutta.

Lainaus:

Toinen seikka mikä unohtuu monelta on se, että tuomitut eivät pysty maksamaan korvauksia ikinä, eikä kukaan edes halua yrittää niiden maksamista. Kyseiset tuomitut syrjäytyvät yhteiskunnasta ja saamatta jääneistä verotuloista valtio menettää useita miljoonia ja lisäksi valtio joutuu maksamaan heidän elättämisensä sossun tuet.


Pitäisikö siis saada aiheuttaa toisille vahinkoa ilman korvausvelvollisuutta, kunhan aiheuttaa riittävän suuren vahingon, jota ei pysty maksamaan?

Miten tuomittuja sitten pitäisi kohdella? Henki pois, niin ei tartte maksaa sossusta? Ehkä tämä nyt ei kuitenkaan ole mikään peruste vahingonkorvauksia määrättäessä. Se on sitten eri asia, voisiko esim. ulosoton saamaa osaa tuloista jotenkin pienentää tai jotenkin muuten auttaa tuomittua maksamisessaan. Tai pitäisikö ehkä rikollinen pakottaa tekemään työtä, jolla korvaa aiheuttamansa vahingot?

zya22/29

Puolueettomien tutkimusten mukaan tiedostojenjakaminen ei aiheuta mitään menetyksiä. Se voi jopa lisätä myyntiä. Loppujen lopuksi tiedostojen jakamisessa on kyse digitaalisten kopioiden ottamisesta kopion kopion ja siitä lisää kopioita. Esimerkiksi voin ottaa vaikka 1000 kopioita omasta tekstistäni ja niin voi jokainen muukin ihminen ottaa niin paljon kopioita kuin huvittaa kenen tahansa kirjoituksista täällä ja muualla netissä. Vaikka kirjoittajat omistavatkin ns. tekijänoikeudet omiin kirjoituksiinsa. Eli kaikesta mitä on netissä voi ottaa kopioita olivatpa ne tekijänoikeudella suojattu tai ei. Lisäksi netissä minkä tahansa kopioiminen ilmaiseksi on liian helppoa ja liian nopeaa.

Tekijänoikeus maksaa tulevaisuudessa yhteiskunnalle enemmän, kuin se tuottaa. Ajatellaan esimerkki arvoja. Tekijänoikeus tuottaa yhteiskunnalle vaikka 100 miljoonaa euroa vuodessa, mutta maksaa yhteiskunnalle 10 miljoonaa vuodessa eli 100-10=90 miljoonan hyöty. Tilanne muuttuu tekijänoikeus tuottaa edelleen 100 miljoonaa mutta maksaa 150 miljoonaa yhteiskunnalle 100-150=-50 miljoonan euron tappio yhteiskunnalle.

Tekijänoikeuden tuotot ovat yhteiskunnalle verojen muodossa tuloa. Menetykset ovat menetettyjen verotulojen/maksujen muodossa. Kaikista niistä ihmisistä, jotka on tuomittu velkavankeuteen to-rikoksista heidän työpanoksensa ja verotulot jäävät saamatta ja heidät elätetään sossun tuilla. Lisäksi tekijänoikeuden valvomisen kustannukset kasvavat, oikeudenkäynti kustannukset, jotka valtio maksaa kasvavat. Monet muut kustannukset mitä tekijänoikeus aiheuttaa yhteiskunnalle kasvavat. Ne kaikki kustannukset kasvavat paljon nopeammin, kuin hyödyt mikä tarkoittaa sitä, että tekijänoikeuksien yhteiskunnallinen hinta/hyöty tulee olemaan pienempi, kuin sen aiheuttamat kustannukset. ELi ollaan tilanteessa missä tekijänoikeus aiheuttaa "vahinkoa" yhteiskunnalle enemmän kuin se tuottaa hyötyä/tuloa.

On selvää, että silloin tekijänoikeuteen tulee muutoksia, joilla vähennetään tekijänoikeuden aiheuttamia haittoja/menetyksiä. Esim. ei kaupallinen tiedostojenjako laillistetaan.

Ajatellaan esimerkki, että keksittäisiin laite, jolla voisi ottaa kopioita mistä tahansa fyysisistä esineistä /tavaroista. Myös tästä ihme laitteesta voisi ottaa kopioita. Ihmiset rupeaisivat kopioimaan ruokaa ilmaiseksi ja kaikkia esineitä. Rahaakin voisi kopioida. Kaikilla ihmisillä olisi kaikki mahdollinen saatavilla kopioimalla. Ei olisi enään rikkaita ja köyhiä vaan kaikki ihmiset olisivat samanarvoisia. Ruokaa riittäisi kaikille ja kaikki ihmiset olisivat samanarvoisia, koska kaikilla olisi kaikki mahdollinen mitä voi kopioida kopioimisen ansiosta. Edut mikään ei loppuisi koskaan koska kaikkea voisi kopioida loputtomasti. Esineitä/tavaraoita ei tarvitsisi välttämättä enään tehdä, koska kaikkea esineita/tavaroita voisi kopioida loputtomasti.

Esineiden ja tavaroiden valmistajat, joilla on valtaa ja rahaa eivät halua kyseistä muutosta. Joten he muuttavat lakeja ja kopioiminen ja kopio laitteen käyttö muutetaan laittomaksi. Kopioijia tuomitaan oikeuksissa huikeisiin korvauksiin ja jopa vankiloihin. Kopiointia ei kuitenkaan saada hillittyä, koska kopioiden ja kopion ottajien määrä kasvaa ja niitä on vain liikaa. Esineiden ja tavaroiden valmistajat joutuvat ongelmiin, koska eivät voi voittaa. He ovat käyttäneet useita satoja miljoonia rahaa lakien, valtioiden, päättäjien lobbaamiseen ja oikeudenkäynteihin mutta eivät ole onnistuneet. Koska kopioiminen on liian helppoa, yksinkertaista ja nopeaa ja kuka tahansa voi kopioida mitä tahansa niin paljon kuin haluaa.

Juuri edellä mainitun kaltaisen esimerkin tilanne on menossa internetissä ja tekijänoikeudessa juuri tällä hetkellä. Yllä olevaan esimerkkiin kun muuttaa kopio laitteen tilalle vaikka internet ja esineet tavarat muuttaa to-materiaaliksi. Kopioijat nettipiraateiksi ja tavaroiden tuottajat ja valmistajat to-mafiaksi niin ollaan nykytilanteessa. Niin ymmärrät ja jokainen ymmärtää miksi to-mafia on tuhoon tuomittu ja miksi asiat ovat kuten ovat. 10-20 vuoden päästä, kun kultturia kaikki voivat kopioida ilmaiseksi niin paljon kuin huvittaa. Niin silloin ihmetellään mustaa aikaa ihmiskunnan historiassa ja se tullaan muistamaan to-mafian terrorin aikakautena eli aikakausi jota elämme juuri nyt.

Se, että kopioi to-materiaalia ei ole minusta rikos. Rikos on se, että tuomitaan ihmisiä kopioimisesta järjettömiin korvauksiin ja joista ei ole puolueettomasti pystytty todistamaan, että se aiheuttaa menetyksiä. Tekijänoikeus teollisuudella menee paremmin kuin koskaan aikaisemmin ja voitot ovat suurimpia mitä ikinä, vaikka nettipiratismi on kasvanut ja kasvaa koko ajan. Tämä yhtälö jossa nettipiratismin kasvu kasvattaa voittoja on totta. Googlella löytää to-mafian voitot.

Ajatellaan, että nettipiraatti on opiskelija elää opintotuella, joka kopioi netistä to-materiaalia miljoonan euron arvosta vuodessa ja jää kiinni. Oikeudessa tuomitaan miljonan korvauksiin, koska hän on aiheuttanut miljonan menetykset. Totta vai tarua?
Tarua, koska opiskelijalle on varaa ostaa ehkä tai alle 1% siitä. Eli todellinen menetys on ehkä noin 0-500 euroa/vuodessa. Tai jopa lähellä 0, jos hän pitää jostain kopioimastaan to-materiaalista ja ostaa sen tai niitä. Tai jos hän ei pidä jostain kopioimastaan to-materiaalista ja poistaakin sen/ne heti huomattuaan, että se on huono hänen mielestään.

To-mafia haluaa estää ihmisiä ottamasta ilmaisia kopioita to-materiaalista, jotta he voisivat maksimoida voittonsa. Valitettavasti kopioiden ottaminen on liian helppoa ja nopeaa ja kuka tahansa voi sitä tehdä koska tahansa ja niin paljon, kuin huvittaa. Kehitys vie asioita eteenpäin ja muutos on väistämätöntä. To-mafia ja ihmiset, jotka puolustavat to-mafiaa ovat samankaltaisia, jotka ovat jääneet junasta. Juna meni eikä tule takaisin. Maailma on muuttunut ja tulee muuttumaan paluuta menneisyyteen ei ole, eikä edes historiassa ole koskaan pystytty pitämään vanhentuneita toimintamalleja pystyssä. Autot korvasivat hevoset. Uusi tekniikka korvaa aina vanhan se on ollut vakio läpi ihmiskunnan historian.

zya23/29

TO-mafia hyodyntää näissä kahdessa dc-hubi jutussa KKO ennakkopäätöstä, jonka mukaan ylläpitäjät ovat vastuussa käyttäjien tekemistä tekijänoikeusrikoksista.

Eli tämäkin hubin ylläpitäjä oli korvausvastuussa muiden käyttäjien tekemistä tekijänoikeusrikoksista, joita hänen hubillaan tehtiin. Siitä johtuu tuo +300k tuomiot molemmissa tapauksissa ja +100k korvaukset finreactor tapauksessa.

Eli tekijänoikeuslaki tulkitaan jos otetaan esimerkki. Ajan ylinopeutta omalla yksityistielläni ja jään kiinni joudun maksamaan myös muiden autoilijoiden, jotka ovat ajaneet yksityistielläni ylinopeutta keskimääräisen korvauksen, joka on luonnolliseti moninkertainen normaaliin verrattuna, koska olen vastuussa muiden ylinopeus rikoksista.

Eli tällä tavalla KKO ennakkopäätös finreactor on päättänyt ylläpitäjien vastuusta netissä. Ylläpitäjät ovat vastuussa kaikista käyttäjien tekemistä tekijänoikeusrikoksista. Siksi ylläpitäjille voidaan tuomita todella kovat korvaukset, koska he joutuvat vastuuseen muiden tekemistä to-rikoksista.

To-laki on ainoa laki missä yksi tai usemapi henkilö jos ylläpitäjä on vastuussa kaikkien muiden tekemistä to-rikoksista. Erittäin outoa ja lisäksi perustuslain vastainen, perustuslaki, kun sanoo, että jokainen on vastuussa vain omista teoistaan ja voidaan tuomita vain omista teoistaan ei muiden.

Tekijänoikeuslaki on monelta kohdilta perustuslainvastainen. Nettiyhteys voidaan katkaista ilman epäillyn kuulemista nettipiratismista Lex Karpela, häpeärangaistus Lex Karpela (googlella löytää) ja se, että ylläpitäjä tai pitäjät ovat vastuussa käyttäjien tekemisistä. Kaikki 3 perustuslainvastaisia mutta ei näytä haittaavaan to-mafiaa, eikä oikeuslaitosta. Perustuslaki on siis vain paperi jolla to-mafia ja oikeuslaitokset pyyhkivät persettään.

http://www.tietokone.fi/uutiset/2005/tek...hapearangaistus

http://www.tietokone.fi/uutiset/2008/eff...urvallisuudelle

http://www.turre.com/2010/06/korkeimman-...eactor-jutussa/


TO-mafian lobbaus näkyy to-laki alkaa olla niin kaukana kansan oikeustajusta, että ei ihme ettei sitä kukaan enään noudata tai välitä siitä.

Se mitä näiden tuomittujen kannattaa tehdä on lopettaa kulttuurin ostaminen lopullisesti. Ei kannata edes yrittää maksaa korvauksia. Vaihtaa Suomen kansalaisuus pois ja muuttaa ulkomailla ja ottaa uuden maan kansalaisuus. Tällä tavalla pääsee pysyvästi eroon kaikista korvauksista, ulosotosta ja Suomeen ei tarvi veroja maksella eikä Suomen lait kosketa enään. Koska ei asu Suomessa, eikä ole Suomen kansalainen. Tällä tavalla voi aloittaa uuden elämän.

Toinen vaihtoehto on olla työttömänä 20 vuotta, jonka jälkeen velka vanhenee ja sitä ei enään voi periä (google velka vanhenee) ja aloittaa sitten alusta.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kul...-vanhentuminen/

friis24/29

Lainaus:

Sony TFT LCD 24" näyttö tuomitaan valtiolle rikoksentekovälineenä, koska näytölle voi tallentaa tiedostoja.

Tuollaista kohtaa en kyllä tuosta PDF:stä löydä. Näyttö on kuitenkin olennainen osa tietokonetta, joten mielestäni ei ole mitenkään outoa, että se myös takavarikoidaan.


Lainaus:

jos hän pitää jostain kopioimastaan to-materiaalista ja ostaa sen tai niitä. Tai jos hän ei pidä jostain kopioimastaan to-materiaalista ja poistaakin sen/ne heti huomattuaan, että se on huono hänen mielestään.

Tämähän ei selvästi pitänyt paikkansa tässä tapauksessa.
tuomio.pdf:

Lainaus:

Takavarikkoon otetut itse tehdyt tallenteet
- 595 peliä
- 89 atk ohjelmaa
- 89 musiikkilevyä
- 183 elokuvaa


Lainaus:


takavarikoidut alkuperäiset/tyhjät cd/dvd aihiot 65 kappaletta määrätään palautettavaksi...

Eli pystyn kyllä ymmärtämään että haluaa demota jotain ennen ostoa, mutta jos se on kuraa niin miksi poltella niitä tuossa määrin levyille?

wipe200025/29

Lainaus:

Puolueettomien tutkimusten mukaan tiedostojenjakaminen ei aiheuta mitään menetyksiä. Se voi jopa lisätä myyntiä.


Tämä menee jo politikoinniksi. Asiota voi toki yrittää muuttaa ja onhan esim. Piraattipuolue (joka muuten on ollut täysin pimennossa, kun muut puolueet täysillä jo kisaavat seuraavista eduskuntapaikoista) on käsittääkseni perustettu juuri sitä varten. Mielestäni asia on kuitenkin liian moninainen ja raskas tämänkaltaiseen uutisenkommentointikeskusteluun.

Kyseisessä tapauksessa en näe oikeudelle juuri mahdollisuuksia muunlaiseen tuomioon, kun laki on kuitenkin tällä hetkellä sellainen kuin on.

zya26/29

Friis

Takavarikkoon otetut itse tehdyt tallenteet
- 595 peliä
- 89 atk ohjelmaa
- 89 musiikkilevyä
- 183 elokuvaa

Edellä mainituista to-materiaalista korvaukset ovat 375000 euroa yhteensä totta vai tarua? Jos lasket oikeuden päätöksen mukaan hyvitykset noille niin saat

595 peliä 50 eur/kpl = 29750 eur.
89 musiikkilevyä 9.99 eur/kpl= 889.11 eur
183 elokuvaa 10.50 eur/kpl =1921.5 eur
89 atk ohjelmaa 100 eur/kpl =8900 eur

Eli kaikki yhteensä 41 460 euroa.

atk ohjelmissa on käytetty keskimääräistä hintaa samoin peleissä.

Kysymys kuuluukin mistä loput 333 540 euron korvaukset johtuvat, koska tuosta summasta to-mafian kaikki kulut ovat noin 10 000 euroa. Silti 323 540 euroa jää maksettavaksi korvauksia. Syy paljastuu tuomiosta.

Hubilla on ollut 2789 käyttäjää, joilla on ollut jaossa 90.25 teratavua. Eli tuomittu, joutui maksamaan näiden muiden käyttäjien aiheuttamat "vahingot" 90 teratavun verran kertaa 2789 käyttäjää. KKO ennakkopäätöksen (finreactor) mukaan ylläpitäjä on vastuussa käyttäjien tekemistä tekijänoikeusrikoksista ja siten korvausvastuussa käyttäjien tekemisistä. Eli sen takia hänelle tulee lisää maksettavaa 323 540 euron verran korvauksia.

friis27/29

Suomessa laki nyt vain on niin että ylläpitäjää voidaan pitää vastuullisena käyttäjien tekemistä rikoksista. Varsinkin kun tässäkään tapauksessa ylläpitäjä ei edes yrittänyt estää luvattoman aineiston leviämistä.
Onko laki, tai sen nykyinen tulkinta järkevä, siihen en ota kantaa.
Toisaalta Zya kun olet huolissasi siitä kuinka kalliiksi yhteiskunnalle tulee tälläiset tapaukset, niin mietipä kuinka kalliiksi tulisi jos alettaisiin jäljittämään jokainen 2800 käyttäjästä. Jokainen kävisi kuulusteluissa, sen jälkeen oikeudessa yms... Vielä kalliinpaa yhteiskunnalle.

Lainaus:

Puolueettomien tutkimusten mukaan tiedostojenjakaminen ei aiheuta mitään menetyksiä. Se voi jopa lisätä myyntiä.


Lähde? Viime vuosituhannella tehtiin paljon puolueettomia tutkimuksia joiden mukaan tupakka ei aiheuta syöpää, aspesti on vaaraton eriste...

mjk28/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:

Suomessa laki nyt vain on niin että ylläpitäjää voidaan pitää vastuullisena käyttäjien tekemistä rikoksista. Varsinkin kun tässäkään tapauksessa ylläpitäjä ei edes yrittänyt estää luvattoman aineiston leviämistä.
Onko laki, tai sen nykyinen tulkinta järkevä, siihen en ota kantaa.
Toisaalta Zya kun olet huolissasi siitä kuinka kalliiksi yhteiskunnalle tulee tälläiset tapaukset, niin mietipä kuinka kalliiksi tulisi jos alettaisiin jäljittämään jokainen 2800 käyttäjästä. Jokainen kävisi kuulusteluissa, sen jälkeen oikeudessa yms... Vielä kalliinpaa yhteiskunnalle.

Lainaus:

Puolueettomien tutkimusten mukaan tiedostojenjakaminen ei aiheuta mitään menetyksiä. Se voi jopa lisätä myyntiä.


Lähde? Viime vuosituhannella tehtiin paljon puolueettomia tutkimuksia joiden mukaan tupakka ei aiheuta syöpää, aspesti on vaaraton eriste...

Friis lähde? Google.....

Eipä autonvalmistajakaan saa sytteeseen jos rattijuoppo ajaa yli, ase valmistajaa jne...

coocie9829/29

hmmm...

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:

Suomessa laki nyt vain on niin että ylläpitäjää voidaan pitää vastuullisena käyttäjien tekemistä rikoksista. Varsinkin kun tässäkään tapauksessa ylläpitäjä ei edes yrittänyt estää luvattoman aineiston leviämistä.
Onko laki, tai sen nykyinen tulkinta järkevä, siihen en ota kantaa.
Toisaalta Zya kun olet huolissasi siitä kuinka kalliiksi yhteiskunnalle tulee tälläiset tapaukset, niin mietipä kuinka kalliiksi tulisi jos alettaisiin jäljittämään jokainen 2800 käyttäjästä. Jokainen kävisi kuulusteluissa, sen jälkeen oikeudessa yms... Vielä kalliinpaa yhteiskunnalle.

Ihan vain ajatuksena, mutta eikö homma ole jo menossa tuohon? Näen jo maailman, missä avoimet seurantapalvelimet hoitavat tiedon välittämisen ja käyttäjät vaihtelevat torrentteja magnet-linkeillä hajautetusti. Julkaisijoiden jahtaaminen on tietysti mahdollista, mutta tuossa vaiheessa homma on saatavat erittäin suoraviivaiseksi, jos järjestelmää halutaa enää ylläpitää. Kolmen hudin laki lienee ainoa vaihtoehto...


TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT