AfterDawn: IT-alan uutiset

VLC 1.1.0 valmistui

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 23.6.2010 13:09 Kommentteja (10)

VLC 1.1.0 valmistui Suosittu VLC media player -mediasoitin on jälleen hypännyt askeleen eteenpäin, kun VideoLAN-tiimi julkaisi soittimesta eilen 1.1.0-version.
Suurimmat muutokset edelliseen 1.0.0-kehityshaaraan verrattuna ovat parempi teräväpiirtovideoiden toistotuki, LUA-skriptikielellä toteutettavat laajennukset ja kasvanut yhteensopivuus eri mediatiedostojen kanssa.

H.264/MPEG-4 AVC-, MPEG-2- ja VC-1-videoiden purkaminen näytönohjaimen avustuksella toimii Windows Vistan ja Windows 7:n kanssa DxVA2-rajapinnan avulla. Yhteensopivuusongelmien takia ominaisuus toimii kuitenkin käytännössä ainoastaan NVIDIA:n uudemmilla näytönohjaimilla, joten esim. ATI:n tai Intelin näytönohjaimia käyttävät tahot jäävät ainakin toistaiseksi ilman tätä toiminnallisuutta. Linuxilla vastaava ominaisuus on toteutettu VAAPI-rajapinnan kautta, joten yhteensopivuus on hieman parempi.

Käyttöliittymän osalta on tapahtunut pientä hiomista, ja 1.1.0-versiossa esim. soittolista on integroitu suoraan käyttöliittymään, eikä sitä esitetä enää erillisessä ikkunassa.

Voit ladata VLC 1.1.0 -mediasoittimen suoraan download.fi -sivustoltamme:
VLC v1.1.0 (Windows)
VLC v1.1.0 (Mac OS X)

Luonnollisesti VLC:n lataus onnistuu myös ohjelman virallisilta lataussivuilta ja Linuxia käyttävien kannattaa poimia uusi versio oman Linux-jakelun pakettienhallinnan kautta.


Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

123.6.2010 13:28

Saas nähdä miten homma pyörii. Toivottavasti en jää kauheasti kaipaamaan tuota vanhaa soittolistaa. Nykyinen VLC sätkii vähän yli 460p tarkkuuksien videoilla windowsilla, mutta pirstoutuneella ja vanhalla kovalevyllä voi olla osansa asiaan.

223.6.2010 14:56

Onkohan tossa "sammuta kone" valintaa, kun video loppuu?

323.6.2010 15:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kakewalk:
Onkohan tossa "sammuta kone" valintaa, kun video loppuu?

Ei.

423.6.2010 22:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kakewalk:
Onkohan tossa "sammuta kone" valintaa, kun video loppuu?
Lataa WinDown-ohjelma. Sillä voi helposti ajastaa sammutuksen tietyn ajan päähän. Ajaa käytännössä saman asian kuin tuo kaipaamasi ominaisuus. ;)

524.6.2010 3:00

Vähän takapakkia tullut tässä uudessa versiossa.

Pikanäppäimien kanssa (jos ei vakiot) on tässä uudessa ongelma. Myös jostain syystä Windows 7:n aero tuki on poistettu, ja se pakottaa (videon avauksen jälkeen) windowsin perusnäkymään.

Joten noilla parilla uudistuksella on aika rajut hinnat...

624.6.2010 11:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Myös jostain syystä Windows 7:n aero tuki on poistettu, ja se pakottaa (videon avauksen jälkeen) windowsin perusnäkymään.

Väärä videoulostulo päällä. Seiskan kanssa pitää käyttää Direct 3D:tä tai OpenGL. DirectX:n kanssa Aero ei toimi.

724.6.2010 15:19

Ekaa päivää 1.1.0 käytössä, ja VLC ei auennut kunnolla; prosessi vlc.exe on kyllä task managerissa, mutta sitä ei voi tappaa. VLC ei myöskään käynnisty, syntyy vain uusia prosesseja tonne. Rebootin jälkeen on tähän asti toiminut.

Typerät Win7/Vista kun ei voi pakkotappaa prosesseja. Toisaalta ajoittain ehkä ihan hyvä asia.

87.7.2010 4:54

sanokaas joku viisas miten tolla vlc:llä saa tekstityksen overlay-alueelle? siis tv:ssä tumman palkin päälle?

97.7.2010 9:16

Lainaus:
sanokaas joku viisas miten tolla vlc:llä saa tekstityksen overlay-alueelle?

http://forum.videolan.org/viewtopic.php?...d+black#p135744
eli pitää lisätä mustat palkit VLC:n avulla siihen videoon, että ne tekstit saa siirrettyä alemmas tai ylemmäs.

108.7.2010 1:01
jkstone
Inactive
Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Elon Muskin Marsiin matkaava Tesla syöksyykin todennäköisemmin takaisin Maahan Elon Muskin Marsiin matkaava Tesla syöksyykin todennäköisemmin takaisin Maahan (16.2.2018 17:39)
SpaceX:n hiljattainen Falcon Heavy -testilento sujui varsin mallikkaasti, joskin ydinosan laskeutuminen epäonnistui sytytysnesteen loppumisen takia. Huomio kiinnittyi kuitenkin monella erityisesti ....
Apple kaappasi yli puolet maailman älypuhelinten liikevaihdosta Apple kaappasi yli puolet maailman älypuhelinten liikevaihdosta (16.2.2018 17:13)
Vuosi toisensa jälkeen Apple ottaa liki kaikki älypuhelinmarkkinoiden voitoista, ja pienemmille firmoille jää vain muruja. Samsung kamppailee toki laitteiden määrässä, mutta marginaalit ovat ....
Google tuo avustajansa uusiin maihin, mutta missä on Suomi? Google tuo avustajansa uusiin maihin, mutta missä on Suomi? (16.2.2018 16:48)
Google on tänä vuonna tuomassa oman älykkään avustajansa uusiin maihin ja uusille kielialueille. Yhtiö kasvattaa kielivalikoimaa yli kolminkertaiseksi ja maiden määrän liki nelinkertaiseksi. ....
Ratkaisu Yle Areena -rajoituksiin – Operaattorit voisivat ottaa multicast-tekniikan käyttöön Ratkaisu Yle Areena -rajoituksiin – Operaattorit voisivat ottaa multicast-tekniikan käyttöön (16.2.2018 14:23)
Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana kirjoittaa tuoreessa blogikirjoituksessaan kuntien tekemistä rajoituksista Areenan käyttöön olympialaisten ajaksi. Haakana ei kritisoi kuntien tietohallinnossa ....
1 kommentti
Apple aikoo korvata iPhonen kameran TrueDepth-kameralla? Apple aikoo korvata iPhonen kameran TrueDepth-kameralla? (16.2.2018 11:52)
iPhone X:n sisältämän TrueDepth-kameran avulla Apple on voinut korvata Touch ID -sormenjälkilukijan Face ID -kasvojentunnistuksella ja hyödyntää sitä täysin uusien ominaisuuksien pohjalla, kuten ....

Uutisarkisto