AfterDawn: IT-alan uutiset

YouTuben HTML5-tuki testikäytössä

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.1.2010 19:33 Kommentteja (12)

YouTuben HTML5-tuki testikäytössä Viime viikolla YouTube avasi palautelomakkeen, jonka avulla palvelun käyttäjät pystyvät esittämään toiveita palveluun toteutettavista ominaisuuksista. Monissa palautteissa toivottiin kovasti HTML5:n päälle rakennettua YouTubea, ja nyt näihin toiveisiin on vastattu, kun YouTube avasi HTML5-version julkiseen testaukseen.
HTML5-versio toimii tällä hetkellä virallisesti Chrome- ja Safari-selaimilla sekä ChromeFrame-laajennuksella varustetulla Internet Explorerilla. Syynä tähän on H.264-yhteensopivien videoiden toistaminen, joka ei onnistu esim. Firefox-selaimella suoraan lisenssiepäkohtien takia.

Testiversiossa on kuitenkin muitakin eroja nykyiseen YouTube-katseluun verrattuna, sillä siitä puuttuvat toistaiseksi mm. mainoksilla varustetut videot ja videon päällä näytettävät tekstit.

Ensimmäisen testien perusteella Adoben Flashista vapaa YouTube kuormittaa konetta selvästi vähemmän, joten HTML5-versio kerännee suosiota ainakin Flash-tekniikkaa halveksivien surffaajien keskuudessa.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

121.1.2010 19:49
JouHou
Vahvistamaton

Asiaa. Firefoxissa Flashblock ollut jo kauan asennettuna kun nykymaailman nettisivut tuntuu olevan lähes järkiään flässistä rakennettu ja hiastahan tuo meinaa vähän vanhemmilla koneilla olla.

221.1.2010 20:03

Chrome, Safari ja IE... Aivan loistava selaintuki! Onkos Firefoxiin tai Operaan saatavilla mitään lisäosaa, millä sais tuon toimimaan?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.1.2010 @ 20:04

322.1.2010 12:37
harhar
Vahvistamaton

HTML5 mode päällä jotkin videot aukeaa flasiin (vain muutamia) ja lopuissa lukee 'Your browser does not currently recognize any of the video formats available'
höh sanon minä :(

422.1.2010 19:42

eipä toiminut chromeframella ie:n kanssa videot ja joku googlen vakoojaohjelma yritti vähän väliä saada yhteyttä internettiin vaikkei mitään ylimääräistä prosessia näkynyt niin sai mennä sinne mistä tulikin koko kromifreimi

522.1.2010 20:29

Jostain ainakin olen lukenut, että firefox siirtyisi gstreameriin, johon nuo koodekit saisi siis käyttöön mutkan kautta. Totta?

623.1.2010 10:38

Lainaus:
Jostain ainakin olen lukenut, että firefox siirtyisi gstreameriin, johon nuo koodekit saisi siis käyttöön mutkan kautta. Totta?

http://www.bluishcoder.co.nz/2008/04/fir...-gstreamer.html

Tuo on onnistunut jo pidemmän aikaa, mutta epäilen ettei Mozilla halua hypätä tuohon kelkkaan virallisesti, koska DirectShow:kaan ei kelpaa heille.
http://weblogs.mozillazine.org/roc/archi...ctshow_and.html

Eli näillä näkyminen Firefoxiin ei ole tulossa virallista H.264-tukea.

725.1.2010 21:37
Seiko
Vahvistamaton

Miksi hemmetissä HTML5 -standardiin on hyväksytty H.264 -videotuki, jossa on lisenssivaatimuksia? Eikä mitään rojaltivapaata menetelmää löytynyt tilalle?

825.1.2010 22:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Seiko:
Miksi hemmetissä HTML5 -standardiin on hyväksytty H.264 -videotuki, jossa on lisenssivaatimuksia? Eikä mitään rojaltivapaata menetelmää löytynyt tilalle?

Ei kai sitä ole hyväksytty. Dirac ja theora vaihtoehtoina. Dirac on varmaan lakimiesten kanssa käyty läpi ja puhtaaksi todettu, mutta theoraan liittyy epäilyjä. Dirac on kuitenkin aika raskas, lapsenkengissä, eikä pärjää h.264:n kanssa tehokkuudessa.

MPEG-1 here we come! Vaihtoehdot ovat vähissä. MPEG:n kehittäjät ovat luoneet patenttikauhistuksen. Sitä ei oikein pääse pakoon.

913.2.2010 23:57

Kirjoitettuani kirjan H264:stä (löytyy osoitteesta http://users.tkk.fi/hanhi/publications/artikkelit/h_264.pdf )

en voi muuta kuin ihmetellä nimimerkin windown käsitystä Diracin tehottomuudesta H.264:n kanssa. Väitteelle ei ole olemassa mielestäni perusteita. SSIM testi ovat hyvin lähellä toisiaan ja PSNR ovat 3 dB:n sisällä toisistaan. Theorasta en ole (ihmeellistä kyllä) löytänyt kunnolla tehtyä analyysia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.2.2010 @ 00:52

1117.2.2010 18:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti video_friikki:
Kirjoitettuani kirjan H264:stä (löytyy osoitteesta http://users.tkk.fi/hanhi/publications/artikkelit/h_264.pdf )

en voi muuta kuin ihmetellä nimimerkin windown käsitystä Diracin tehottomuudesta H.264:n kanssa. Väitteelle ei ole olemassa mielestäni perusteita. SSIM testi ovat hyvin lähellä toisiaan ja PSNR ovat 3 dB:n sisällä toisistaan. Theorasta en ole (ihmeellistä kyllä) löytänyt kunnolla tehtyä analyysia.

OK. Diracilla voi olla joskus jokin mahdollisuus saavuttaa jotain.
Odottakaamme sitten toimivaa, tehokasta ja nopeaa Dirac-pakkaajaa. Aika hiljaista on ollut, mitä vertailupätkiä olen nähnyt ja kokeillut pakata. Miksi juuri kukaan ei ole herännyt tähän? Tehdäänkö vertailut referenssienkooderilla jne? Käytäntö on kuitenkin tärkeintä.

1218.2.2010 14:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti windown:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti video_friikki:
Kirjoitettuani kirjan H264:stä (löytyy osoitteesta http://users.tkk.fi/hanhi/publications/artikkelit/h_264.pdf )

en voi muuta kuin ihmetellä nimimerkin windown käsitystä Diracin tehottomuudesta H.264:n kanssa. Väitteelle ei ole olemassa mielestäni perusteita. SSIM testi ovat hyvin lähellä toisiaan ja PSNR ovat 3 dB:n sisällä toisistaan. Theorasta en ole (ihmeellistä kyllä) löytänyt kunnolla tehtyä analyysia.

OK. Diracilla voi olla joskus jokin mahdollisuus saavuttaa jotain.
Odottakaamme sitten toimivaa, tehokasta ja nopeaa Dirac-pakkaajaa. Aika hiljaista on ollut, mitä vertailupätkiä olen nähnyt ja kokeillut pakata. Miksi juuri kukaan ei ole herännyt tähän? Tehdäänkö vertailut referenssienkooderilla jne? Käytäntö on kuitenkin tärkeintä.

Diracin Shroedinger totetutus on jo ihan OK. Itsekkin ihmettelen miten tässä on näin hiljaista. Kun on peribrittiläinen niin markkinointi on hieman kohteliasta verrattuna Theoraan. Oli viittä vaille, ettei Theora tullut pakolliseksi HTML 5:een. Theoran eduksi on sanottava että sen käytöstä on olemassa ihan kelvollinen keittokirja.

Hieman suunnittelin, että tässä kevään kuluessa voisin tehdä jonkinlaisen testin asiasta eli vertailu x264, Theora, Dirac/Shroedinger varmaan SDTV kuvakoossa ja internet nopeuksilla (300 - 900 kb/s). Ehkäpä sellaista vähän tarvitaan
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.2.2010 @ 18:13

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Päivän diili: SSD-levyjä superhalvalla - 120GB 21 eurolla, 240GB 35 eurolla, 480GB, 960GB, ... Päivän diili: SSD-levyjä superhalvalla - 120GB 21 eurolla, 240GB 35 eurolla, 480GB, 960GB, ... (19.1.2019 11:50)
Vanhemmalle läppärille tai pöytäkoneelle saa kummasti lisää käyttövuosia, kun vaihtaa tietokoneen kovalevyn tilalle SSD-levyn. Jopa hitaimmatkin SSD-levyt päivittävät käytännössä kaikki kovalevyt ....
Tässä se on – Samsungin Galaxy S10 -mallisto Tässä se on – Samsungin Galaxy S10 -mallisto (19.1.2019 11:05)
Älypuhelinmerkkien yllätyksiä jo vuosia murskannut Evan Blass (@evleaks) on iskenyt jälleen julkaisemalla lehdistökuvan Samsungin Galaxy S10 -mallistosta. Kuten on jo vähän aikaa ollut puhetta, ....
3 kommenttia
Spotify julkaisee tänä vuonna oman soittimen – Yhtiön ensimmäinen laitejulkaisu Spotify julkaisee tänä vuonna oman soittimen – Yhtiön ensimmäinen laitejulkaisu (19.1.2019 10:34)
Suoratoistopalvelu Spotify on kokeilemassa mahdollisuuksiaan laitemarkkinoilla, kertoo brittiläinen talousjulkaisu Financial Times. Myöhemmin tänä vuonna ruotsalaisyhtiö aikoo nimittäin esitellä ....