AfterDawn: IT-alan uutiset

P2P-verkossa musiikka ladanneen ja jakaneen tuomio säilyi hovissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 17.8.2009 13:10 Kommentteja (12)

P2P-verkossa musiikka ladanneen ja jakaneen tuomio säilyi hovissa Helsingin hovioikeus on pitänyt voimassa musiikkia laittomasti ladanneen ja sitä DirectConnect-vertaisverkossa levittäneen miehen tuomion. Porvoon käräjäoikeus tuomitsi 24-vuotiaan miehen tekijänoikeusrikkomuksesta ja -rikoksesta helmikuussa 2008. Rangaistus oli 80 päiväsakkoa ja 3091 euroa vahingonkorvauksia.
Viime vuonna Porvoon käräjäoikeus totesi tuomitun jakaneen vuoden 2005 lopulla ja alkuvuodesta 2006 vertaisverkossa vähintään 768 megatavua musiikkitiedostaja, mikä vastaa noin 164 albumia. Hänen tietokoneeltaan löydettiin yhteensä 1 850 musiikkitiedostoa, jotka oli ladattu laittomasta lähteestä.

Tuomittu kiisti syyllistyneensä rikokseen. Hänen mukaansa joku hänen tuttavistaan olisi jakanut kyseiset kappaleet luvatta käyttäen apunaan miehen tietokonetta. Omien sanojensa mukaan hän ei ollut itse asentanut DirectConnect-ohjelmaa tietokoneelleen. Porvoon käräjäoikeus eikä Helsingin hovioikeuskaan kuitenkaan uskonut miehen tarinaa. Hovioikeus katsoi, että tuomittu oli itse vastuussa hänen koneellaan tehdyistä latauksista ja tiedostojen jakamisesta.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

117.8.2009 13:28

768 megatavua musiikkitiedostaja

Tiedostoja ? :)

217.8.2009 13:34

ihan asiallinen rangaistus IMO, ei siinä paljoo halvemmalla olis päässy kun olis ostanut kaikki kaupasta alunperin

317.8.2009 14:15

Ei ainakaan mikään elämän mittainen velkavankeus edessä,vaikka varmaan kiroillen maksaakin.Kohtuullinen tuomio mielestäni.

417.8.2009 14:20

Tuollaiseen kohtuulliseen ja oikeudenmukaiseen tuomioon täytyy jokaisella warettajalla olla varaa.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

517.8.2009 14:54

2005 lopussa - 2006 alussa jakanut vähintään 768 megaa, eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole yhtää waretellut, Heh heh :D
Itse ainakin maksaisin summan mielelläni, ennenkuin joku keksii nostaa sen satoihin tuhansiin.

617.8.2009 15:26

Summa näyttäisi olevan ihan ok. Maksettavissa on helposti. Mitenkänän sitten kun tavaraa löytyy teroja. :P

Täällä on paremmin kuin jenkeissä. Noi miljooja tuomit on ihan hatusta revittyjä. Saman verran sakkoja kuin kaupassakin tavara maksaa niin ihan kohtuullinen olisi.

717.8.2009 15:35

Anteeksi mitä? 768 megatavua musiikkitiedostoja vastaa 164 albumia? :D

768MB / 164 = 4,68MB per albumi? Sovitaan että yhdellä albumilla on 10 musiikkikappaletta. Se tarkoittaa, että yksi musiikkikappale on n. 468 kilotavun kokoinen. Keskimääräinen kappaleen pituus voisi olla sitten kolme ja puoli minuuttia. Tällöin bitrate olisi huimat 17,82kbps. Mahtaa kuulostaa hyvältä MP3-muodossa.

817.8.2009 20:28

Hehee, hyvä ettei ollu jenkeis koska sillon korvaussumma olis ollu
148 000 000 $ eli 148 miljoonaa dollaria. Jos oltais menty jammien oikeuden päätöksen mukaan:)

917.8.2009 20:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Diazzi:
Anteeksi mitä? 768 megatavua musiikkitiedostoja vastaa 164 albumia? :D

768MB / 164 = 4,68MB per albumi? Sovitaan että yhdellä albumilla on 10 musiikkikappaletta. Se tarkoittaa, että yksi musiikkikappale on n. 468 kilotavun kokoinen. Keskimääräinen kappaleen pituus voisi olla sitten kolme ja puoli minuuttia. Tällöin bitrate olisi huimat 17,82kbps. Mahtaa kuulostaa hyvältä MP3-muodossa.
Joo, itseä ihmetytti ihan sama juttu. Kokeilin ripata levyn koneelle, ja 128 kbps mp3 -laadulla jo keskiverto kappale vie 4-5 MB. Ja 768 MB / 4,5 MB = 170. Tuossa on siis virhe, ja on tarkoitettu 164 kappaletta, ei albumia.

1017.8.2009 23:12

Lainaus:
Hänen mukaansa joku hänen tuttavistaan olisi jakanut kyseiset kappaleet luvatta käyttäen apunaan miehen tietokonetta.
Tulee ihan ala-aste mieleen, "se oli toi". Ja ainakin jos kaveri pöllii kaupasta ja itse vain seisoo siinä muina miehinä, saa rangaistuksen avunannosta. Naurettavaa.

1118.8.2009 7:48

Amerikassa tämänkin hinta olisi suurempi.Kyllähän suomessakin näitä warettajia kaapataan, mutta näköjää pidetään hiljaisena.Kyllä niitä vähän väliin näkyy afterdawnilla ja iltalehden sivuilla.

1220.8.2009 16:03

Sitä mietin että tässäkin oli kyseessä joku itselle tuntematon "DirectConnect"? Onko torrenttilataajia tai dc++:n käyttäjiä "nuhdeltu" vielä mitenkään? Onko joitakin helpompi valvoa (tai ylipäätään mahdollista) kuin toisia?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto