AfterDawn: IT-alan uutiset

VLC 1.0.0 nyt ladattavissa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 7.7.2009 13:49 Kommentteja (21)

VLC 1.0.0 nyt ladattavissa Suositun VLC media player -mediasoittimen kehityksessä on jälleen hypätty seuraavaan merkittävään versioon, kun VideoLAN-tiimi on muutamien viivästymisien jälkeen julkaissut mediasoittimesta 1.0.0-version.
1.0.0-versio sisältää aiempaan 0.9.9-versioon nähden runsaasti uudistuksia ja muutoksia, joita ovat mm. mahdollisuus toiston välittömään pysäyttämiseen, yhden framen kelaus eteenpäin, parempi tuki erilaisille tekstityksille, medianappien hyötykäytön mahdollistava Global Hotkeys -tuki sekä uusittu käyttöliittymä, jonka nappien asettelun käyttäjät saavat valita oman mielensä mukaan.

Eri video- ja audioformaattien tuki on puolestaan kasvanut esim. Dolby Digital Plus- ja Dolby TrueHD -audiotuella. Parannuksia ovat kokeneet Real Video- ja WavPack-formaattien toistotuet, joiden pitäisi jatkossa suoriutua paremmin tehtävistään. VLC 1.0.0 on myös saanut monien toivoman tuen RAR- ja ZIP-tiedostoille, joten mediatiedostoja ei tarvitse enää purkaa ulos kyseisistä paketeista.

VLC 1.0.0 vaatii Windows-ympäristössä toimiakseen joko Windows 2000 -käyttöjärjestelmän tai uudemman. Mac-piireissä vaatimus on Mac OS X 10.5 (Leopard) -käyttöjärjestelmä tai uudempi. Linux-puolella muutoksia yhteensopivuuden osalta ei ole tullut.

Voit ladata VLC 1.0.0 -mediasoittimen suoraan download.fi -sivustoltamme:
VLC v1.0.0 (Windows)
VLC v1.0.0 (Mac OS X)
VLC v1.0.0 (Linux)

Luonnollisesti VLC:n lataus onnistuu myös ohjelman virallisilta lataussivuilta.


QT4-käyttöliittymän nappieditori


AVCHD-kansion toistaminen

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

17.7.2009 14:05

Pakkolataus. Hemmetin hyvä ohjelma keskeneräisten videotiedostojen toistoon.

27.7.2009 14:08

Noniin näin se tilanne etenee.

KOkoajan pukkaa uutta päivitystä. Itellä varmaan kestää vielä ennenku lataan tän uuden päivityksen. Mutta varmasti löytyy taas lisää uusia korjauksia vanhaan versioon.

37.7.2009 14:13

Toimiskohan Windows 7:ssa jo ilman yhteensopivuustilaa...

47.7.2009 14:16

miksköhän ei onnistu lataus...sanoo että lataus valmis mutta tiedosto on 0 tavua

57.7.2009 14:19

Itellä ainakin Win7 ja toiminu ihan ilman valittamista enkä ainakaan ite muista käyttäneeni yhteensopivuustilaa :S

67.7.2009 14:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
miksköhän ei onnistu lataus...sanoo että lataus valmis mutta tiedosto on 0 tavua
download.fi:n kautta kun kokeilin, niin Palvelin 1 / mirrori nakkasi jonkun välisivun tuohon latauksen väliin, mutta siitä kun klikkasi latauslinkkiä, tuli ihan hyvin perille.

Palvelin 2 / aD:n lokaalipalvelimelta tuli tuollaista 900kiloa sekunnissa (nopeus tosin riippuu ihan täysin minkä latauspalvelimistamme satut saamaan käyttöön, nopeus vaihtelee 20Mbps - 100Mbps väliltä).

77.7.2009 14:41

Hmm, yhäkin jumittaa kun yrittää pienintä mahd. eteenpäinkelausta (kelää lähimpään kokonaisen 3 jaollisen sekunttilukuun kun kelaa vain yhden kerran). Ilmeisesti sentään korjannut kokoruututilaan/ pois mentäessä tapahtuneen tekstityksen väliaikaisen häviämisen (kun tekstitys videon sisäisenä raitana) joka vielä rc3 versiossa oli. Hmm, lisätestausta ->

87.7.2009 14:59

Yksinkertainen ja toimiva ohjelma ollut aina. VLC on kuitenkin itsellä ollut aina viimeinen oljenkorsi jos ei muuten tiedosto toimi. Tällä hetkellä käytössä vakiona mpc-homecinema, sekin yksinkertaudessaan loistava.

97.7.2009 16:52

miten avaan pakatut rarri paketit vlc playerillä?koitin äskön ja ei toiminut vaikka niin tuossa päivitys uutisissa sanottiin.

107.7.2009 16:59

Ordered chapterit MKVssa ei ainakaan toiminut sitten yhtään. Kuvan alaspäin skaalaus on edelleenkin täysin ala-arvoista. Paremminhan tämä toimii kuin ennen, mutta jää edelleen kauas CCCP+CoreAVC-kombinaatiosta ja MPlayeristä.

117.7.2009 17:18

Älkää avatko soittolistoja itselle tuli vaan lollaus niitten kanssa... Sekoittu koko vlc... Pitääpä tehdä uusiks, toivotavasti pikanäppäimet toimisi pelin läpi vihdoin.

Äsh... Minä failaan, onko keinoja säädellä pelin läpi? -kiitos

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.7.2009 @ 17:30

127.7.2009 19:59

Suositteletteko vaihtamaan bsPlayer pro:n tähän?

137.7.2009 21:30

jokohan ovat saaneet EQun toimiimaan.. joskus kokeillut niin 0.9x versioissa se ainakin lopettaa toiminnan kun vaihtaa kappaletta

148.7.2009 9:21

Kyllä tämä on heti kokeiltava kunhan ensin kotiin pääsee töistä...

158.7.2009 11:18

Asentuu näennäisesti ok, mutta vlc.exe-tiedostoa ei ole missään. Ohjelmaa ei siis saa edes asennuksen jälkeen käyntiin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.7.2009 @ 11:19

168.7.2009 12:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Thimon:
Toimiskohan Windows 7:ssa jo ilman yhteensopivuustilaa...
Täällä on kyllä VLC toiminut Seiskassa aina ilman mitään yhteensopivuustiloja.

Mutta loistavaa! On kyllä kestänyt järkyttävä kauan että on kehittäjät tajunneet että jos haluan pysäyttää videon, niin kanssa haluan että se pysähtyy heti eikä muutaman sekunnin viiveellä!

Harmi ettei tämäkään korjannut ongelmaani 720p/1080p videoiden nykivässä toistossa Seiskassa.

179.7.2009 21:58
WumWum
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ande_:
Suositteletteko vaihtamaan bsPlayer pro:n tähän?
Ande, ajaa saman asian kuin sun BSPlayer ja on loppujen lopuksi parempi vaihtoehto, kunhan ajat VLC:tä vähän aikaa sisään, jotta käyttötottumukset vakiintuu.

Lisäksi voit kehua sen jälkeen itseäsi sillä, että käytät avoimen lähdekoodin ohjelmistoa.

BS Player on jees, niin on VLC. Mut vlc on niin kevyt, että ota rinnalle ja jos tykkäät... go for it.

1814.7.2009 16:38

Aivan loistava ohjelma. en ole törmännyt tämän voittajaan vielä tähän mennessä.

1917.7.2009 20:22

Sitä vaan jaksaa ihmetellä, että miten tämä ohjelma voi olla ilmainen.

2016.8.2009 10:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Elucca:
Pakkolataus. Hemmetin hyvä ohjelma keskeneräisten videotiedostojen toistoon.
Eikös tuollaisen pitäisi olla vakio ominaisuus? Ainakin xine ja mplayer ovat hallinneet tuon niin kauan kuin muistan (xineä kokeilin ensikerran v. 2002 Red Hat 7.1:n alla)...

Jokatapauksessa tuo vaikuttaa suht hyvältä ohjelmalta... Vaikkakaan en uusien ominaisuuksien takia (vaan streamauksen LAN:issa) niin olen jo hetken harkinnut VLC:hen vaihtamista... Tämä uutinen ei harkintaa heikentänyt :)

2116.8.2009 11:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xenico:
Sitä vaan jaksaa ihmetellä, että miten tämä ohjelma voi olla ilmainen.
Welcome to world of FOSS - jotkut toki kuvittelevat yhä tänä päivänä että laadukkaat ohjelmat vain eivät voi olla ilmaisia ja että tekijä(t) voisivat antaa lähdekoodin vapaaseen levitykseen ja käyttöön (lisenssin ehdoin, esim. voit tehdä oman version [haaran], mutta nimen pitää sanoa että kyseessä ei ole alkup., ts. sen pitää erota joko sitten vähän tai paljon).

Toisilla meistä taas koneen softat ovat käyttiksestä lähtien ilmaisia eikä ammattilaistason vapaa ohjelmisto jaksa niin hirveästi kummastuttaa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
3 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....