AfterDawn: IT-alan uutiset

Lundström jätti valituksen TPB-tuomarin puolueellisuudesta

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 28.4.2009 13:51 Kommentteja (19)

Lundström jätti valituksen TPB-tuomarin puolueellisuudesta Viime viikolla tullut tieto The Pirate Bay -juttua tuominneen tuomarin mahdollisesta puolueellisuudesta keräsi runsaasti huomiota kansainvälisissä medioissa, ja monissa kirjoituksissa pohdittiin mahdollisen valituksen tekemistä. Nyt tämä valitus on jätetty ainakin yhden tuomitun osalta, sillä syylliseksi todettu Carl Lundström on jättänyt tuomari Tomas Norströmin toimista valituksen, jossa vaaditaan uutta käräjäoikeuden käsittelyä.
Lundströmin asianajaja Per E Samuelsonin mukaan oikeudenkäynti pitäisi uusia, koska tuomari ei kertonut puolustukselle, että hän on tekijänoikeusjärjestöjen jäsen. Tämän takia tuomarin toimia voidaan pitää puolueellisina, joka ei luonnollisesti sovi oikeuteen. Samuelsonin pitää tuomarin toimia erittäin vakavina, koska TPB-oikeusjutussa on kyse merkittävästä ennakkotapauksesta.

Vetoomustuomioistuin käsittelee valituksen, ja päättää sitten pitäisikö käräjäoikeuden käsittely uusia Norströmin toimien takia. Jutun käsittely hovioikeudessa ei voi alkaa ennen vetoomustuomioistuimen päätöstä, joten valitus venyttänee hidasta oikeudenkäyntiprosessia entisestään. Jos käräjäoikeuden käsittely määrätään uusittavaksi, venynee oikeustaistelu vähintään useilla kuukausilla, jonka lisäksi jutun käsittelijäksi pitää valita toinen tuomari.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

128.4.2009 13:57

No niin tulihan sieltä valitus ,ja tottkai uusiks eihän siinä pitäs olla kahta sanaa.Eli niin makaa ku petaa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.4.2009 @ 13:59

228.4.2009 14:02

Kyllä on kumma jos ei tule uusinta tuohon oikeudenkäyntiin.
Niin selvä puoluettomuuden puutos tuomarilla...

Mun mielestä pitäis vielä nostaa syyte tuota tuomaria vastaan

328.4.2009 14:51

Jo oli aikakin...

428.4.2009 15:13

No eihän tuomarina edes tuollainen henkilö saisi olla.Kyseessä pitäisi olla sellainen joka tietäisi mitä warettaminen on ja mitä haittaa se tekee tekijänoikeuksille, mutta ei jäsen tai ei edes yhteyksissä näiden kanssa.

528.4.2009 15:28

Ettei sitten vetoomustuomioistuimen päättäjillä olisi mitään yhteyttä tekijänoikeusmafiaan...

628.4.2009 15:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:
Ettei sitten vetoomustuomioistuimen päättäjillä olisi mitään yhteyttä tekijänoikeusmafiaan...
Ei sillä väliä, riittää, että tekijänoikeusmafiosot lähettää pari ykköstä ja nollaa tilille... Perseestä tää nykymaailma :D

728.4.2009 16:24

Minä ainakin nostaisin siitä vaan helvetillisen haloon jos tilille ilmestyis ykkönen ja vaikka kuusi nollaa.

828.4.2009 16:51

Hyvä juttu. Eikä olisi ihme jos TPB voittaisi uusintaottelun, tuomarivaihdoksen jälkeen.

928.4.2009 17:36

Vaikeahan tässä on sanoa, että oliko tuomari varsinaisesti puolueellinen, sillä hänhän on voinut käsitellä asian myös puolueettomasti. Kuka tietää. Jäävi hän kuitenkin on joka tapauksessa eli uusiksihan tuo oikeudenkäynti menee.

1028.4.2009 18:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sumppi12:
Vaikeahan tässä on sanoa, että oliko tuomari varsinaisesti puolueellinen, sillä hänhän on voinut käsitellä asian myös puolueettomasti. Kuka tietää. Jäävi hän kuitenkin on joka tapauksessa eli uusiksihan tuo oikeudenkäynti menee.
no ei tiedä pankinjohtajakaan tiedä että työtön ja työhistoriaton luottotiedoton fattan ja kanin kanta-asiakas narkomaani ei maksa ilman takaajia ja vakuuksia otettua 100 000e lainaa takaisin täysin moitteettomasti...

1128.4.2009 18:41

Vaikea sanoa oliko tuomari puolueellinen? Noilla perusteilla millä tuomio annettiin ,ei tosiaan voi antaa mitään tuomioo Suomessa edes.
Eli tuomion määräminen oli naurettavan ja hylätyn rajamailta.

1228.4.2009 19:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juuSOS:
Hyvä juttu. Eikä olisi ihme jos TPB voittaisi uusintaottelun, tuomarivaihdoksen jälkeen.
.....Eikä olis ihme vaikka seuraavaki tuomari ois samalainen.

1328.4.2009 21:20

Ruottin lainsäädännöstä en oo oikeen perillä muuten ku että siellä on lähes mahdoton saaha syyte piratismista, iha tällä perusteella voi jo sanoo että ei tuomari ihan puolueeton ole ollu.

1429.4.2009 8:48

Tomas Norström on tekijaänoikeuskätyri.Uusiksi vaan koko show.Vuosi ja miljoonakorvaukset ovat naurettava tuomio.

1529.4.2009 8:49
pernite
Inactive

näinhän se on että puolueellinen päätös oli se, mutta nyt ihmettelen sitä, miksi nimimerk. "nuppi" ynm. tekijänoikeusjärjestöihin kuuluvat muut kirjoittelijat ovat hyvin hiljaa.. NYT KAIVATAAN HEIDÄN ÄLYKKÄITÄ JA PUOLLUSTAVIA KOMMENTTEJA TÄHÄN FOORUMIIN::: HEI NUPPI!!!!! HALOOOOOOO!!!!!

1629.4.2009 12:30

Tekijänoikeus mafia on saanut rautakourallaan sen verran napakan otteen Ruottin Herrojen "sukukivistä", että tuo vetoomustuomioistuimen päätös tiedetään jo nyt:
- kaikki OK, uutta istuntoa ei tarvita.

1730.4.2009 12:06
Bulldown
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tomuaivo:
Tomas Norström on tekijaänoikeuskätyri.Uusiksi vaan koko show.Vuosi ja miljoonakorvaukset ovat naurettava tuomio.

Samaa mieltä. 15 vuotta ja Miljardikorvaukset olisi teonmukaisia.

1830.4.2009 12:59

Vain torrent trakkereiden käyttäjät voivat mahdollistyä tekijäinoikeusrikkomukseen mutta varsinainen palvelun pitäjä ei voi olla syyllinen esitettyihin rikoksiin. Varsinkin tuon liikemiehen tuomitseminen on naurettavaa koska hän ei varsinkaan ole voinut syyllistyä mihinkään taikka edes epäillyttävään.

Mailma muuttuu koko ajan ja tiedonsiirto mahdollisuudet sen mukana. Seuraavan polven torrent ohjelmat on jo kehitteillä, kun saadaan helpoiksi käyttää ja kaiken kansan saatavilla niin se aiheuttaa sen ettei käyttäjiä, jakelijoita taikka servereitä saada selville helposti.

Tekijäinoikeuslait oat tällä hetkellä kehityksen tiellä ja sen siksi ne pitäisi uudistaa siten että kultturin luominen ja nauttiminen olisi helpompaa eikä siitä saisi syyllistää kuluttajia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.4.2009 @ 13:00

192.5.2009 22:34



Samaa mieltä. 15 vuotta ja Miljardikorvaukset olisi teonmukaisia.
Niinpä IFPIn kaverit sinne telkien taakse vaan, saataisiin vihdoinkin tekijänoikeusmafiaporukat vähäksi aikaa pois vaikeuttamasta tavallisten kuluttajien musiikin ostoa ja interoperaattoreiden toimintaa. Miljardikorvaukset voi tilittää suoraan artisteille, jotka ovat menettäneet melko paljon rahaa tekijänoikeusmafian vuoksi.

Se on perseestä, että kun ostaa musiikkia niin sitä ei saa sitten kuunnellakkaan muuta kuin tietokoneella. Kuka muka kuuntelee musiikkia vain tietokoneella?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto