AfterDawn: IT-alan uutiset

Simon Klose odottaa TPB-dokumentin ilmaantuvan luvattomaan levitykseen

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 19.3.2009 16:44 Kommentteja (14)

Simon Klose odottaa TPB-dokumentin ilmaantuvan luvattomaan levitykseen Ruotsalainen elokuvantekijä Simon Klose ilmoitti aiemmin tekevänsä The Pirate Bay -oikeudenkäynnistä ja sen avainhenkilöistä dokumenttielokuvan. Dokumenttielokuvan työnimi on TPB-AFK (The Pirate Bay – away from keyboard) ja Wired-verkkojulkaisulle antaman haastattelun mukaan Klose odottaa dokumentin päätyvän myös luvattomaan nettilevitykseen.
Klosen ennakkoarvailut osuvat todennäköisesti oikeaan, koska aihe kiinnostanee monia TPB-faneja. Myös miehen aiempien tuotoksien lataamisen mahdollistavia torrent-tiedostoja jaetaan TPB:n kautta. Näin ollen TPB-AFK -torrent-tiedoston ilmaantuminen sivustolle lienee vain ajan kysymys.

Klose ei kuitenkaan näe tätä seikkaa huonona asiana, vaan hän uskoo luvattoman jakelun olevan hyväksi liiketoiminnalle, jonka lisäksi hän pitää kulttuurin vapaata jakamista hienona ideana. Klose uskoo erilaisten elokuvien jakelumallien täydentävän toisiaan ja hänen mielestään markkinoilla on tilaa useammalle eri jakelutavalle, jonka takia elokuvilla on mahdollista tienata rahaa, vaikka elokuvaa jaellaankin netissä ilmaiseksi.

Tähän mennessä Klose on kuvannut yli 70 tuntia materiaalia dokumenttia varten. Dokumentin valmistumista ei kannata kuitenkaan odotella aivan heti, sillä Klose aikoo käsitellä samassa dokumenttielokuvassa koko TPB:n oikeusprosessin sen merkittävyyden takia. Oikeusprosessi saattaa kestää vielä muutaman vuoden verran, jos jompi kumpi osapuoli valittaa tuomiosta hovioikeuteen, jonka jälkeen edessä saattaa olla vielä korkeimman oikeuden käsittely.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

119.3.2009 16:55

pakko myöntää että on simon aika pirun sherlokki pointsit hälle.

tuli sitten jakoon tai ei. niin tuo dokumentti olisi luultavasti näkemisen arvoinen

219.3.2009 17:17

Tämä on kyllä torrent mitä todellakin jäisin "seedaamaan" :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.3.2009 @ 17:18

319.3.2009 17:29
masa92
Inactive

Ihmeen kauan kestää se vatvominen että onko syyllinen. Frtizlki tuomittiin heti, eikö voisi ottaa itävallasta mallia päätöksetekonopeudessa.

419.3.2009 17:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Ihmeen kauan kestää se vatvominen että onko syyllinen. Frtizlki tuomittiin heti, eikö voisi ottaa itävallasta mallia päätöksetekonopeudessa.
mutta tossa tapauksessa (syytettykään) ei valittanut päätöseksestä..

519.3.2009 18:52
masa92
Inactive

Aivan, mutta jo ekan oikeuden päätöksen teko kestää ja kestää...

619.3.2009 19:04

Haloo..ehkä puhumme "HIEMAN" erilaatuisista syytteistä!

719.3.2009 19:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Haloo..ehkä puhumme "HIEMAN" erilaatuisista syytteistä!
Niin, että mitäs sitä erittäin vakavaa ihmisoikeusrikkomuksen tuomiota sen enempää harkitsemaan, mutta kun kyseessä on mediajättien ajama oikeustaisto, niin on tärkeää, että päätöstä harkitaan ja tarkkaan?

Mielenkiintoinen dokkari varmasti luvassa aiheesta kiinnostuneille. Toivottavasti dokumentti tulee olemaan kuitenkin suhteellisen puolueeton, vaikka ilmaisjakamisen sen tekijä hyväksyykin.

819.3.2009 19:36

Miksi se levitys sitten on luvatonta jos elokuvantekijäkin pitää sitä hyvänä asiana ja suorastaan kannustaa (?) siihen. Kuka levityksen kieltää? Toivottavasti Klose ei luovuta elokuvansa oikeuksia pois millekään levitysfirmalle.

919.3.2009 20:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Ihmeen kauan kestää se vatvominen että onko syyllinen. Frtizlki tuomittiin heti, eikö voisi ottaa itävallasta mallia päätöksetekonopeudessa.
Fritzl myönsi kaikki syytteet niin ei kai se oikeus kauaa kestä

1019.3.2009 21:00

Lainaus:

Niin, että mitäs sitä erittäin vakavaa ihmisoikeusrikkomuksen tuomiota sen enempää harkitsemaan, mutta kun kyseessä on mediajättien ajama oikeustaisto, niin on tärkeää, että päätöstä harkitaan ja tarkkaan?

Niin eihän fritzl rikkonut kuin muutamaa rikosta törkeästi, ja piratebay ei mitään, joten toki tuomio pitäis tulla yhtä nopeeta.
Lainaus:
Toivottavasti dokumentti tulee olemaan kuitenkin suhteellisen puolueeton, vaikka ilmaisjakamisen sen tekijä hyväksyykin.

Siis onneks just noin päin. Toivottavasti oikein vahvasti vieläpä. Sais kaiken maailman kukkahattutädit pohtimisen aihetta, vaikka luultavasti kääntäisivätkin kanavan samantien jollekkin ajankohtaiselle kakkoselle tjsp...

1120.3.2009 9:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Finnisher:
Miksi se levitys sitten on luvatonta jos elokuvantekijäkin pitää sitä hyvänä asiana ja suorastaan kannustaa (?) siihen.
Näytetään TV:ssä, haloo? Eri asia jos se julkaistaistiin itse tekijän toimesta verkkojakoon, mutta näin ei ilmeisestikään ole käymässä.

1220.3.2009 13:23

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Finnisher:
Miksi se levitys sitten on luvatonta jos elokuvantekijäkin pitää sitä hyvänä asiana ja suorastaan kannustaa (?) siihen.
Näytetään TV:ssä, haloo? Eri asia jos se julkaistaistiin itse tekijän toimesta verkkojakoon, mutta näin ei ilmeisestikään ole käymässä.
"Klose ei kuitenkaan näe tätä seikkaa huonona asiana, vaan hän uskoo luvattoman jakelun olevan hyväksi liiketoiminnalle, jonka lisäksi hän pitää kulttuurin vapaata jakamista hienona ideana"

Että vaikka ei itse sitä verkkoon julkaise, niin pitää sitä hyvänä asiana.

1321.3.2009 11:07

Hyvä homma! Itse ainakin hankin kyseisen dokkarin ilmestyttyä. Minustahan tuo on päivän selvää että, TPB on voittaja. Sais nää "mafiat" maksaa niille korvaukisa. Mutta voihan se olla että se päätöksen teko kestää. Siksi vaikka että siellä jotkut yrittää saada uutta lakipykälää.... Milää varmistettais teosto mafioiden voitto.

1421.3.2009 18:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bodomed:
Hyvä homma! Itse ainakin hankin kyseisen dokkarin ilmestyttyä. Minustahan tuo on päivän selvää että, TPB on voittaja. Sais nää "mafiat" maksaa niille korvaukisa. Mutta voihan se olla että se päätöksen teko kestää. Siksi vaikka että siellä jotkut yrittää saada uutta lakipykälää.... Milää varmistettais teosto mafioiden voitto.
En kyllä kauheesti juhlis sitä voittoo vielä, eiköhä tossa voi tapahtuu iha mitä tahansa vielä ja en kyllä välttämättä pitäis pelkästään hyvänä asiana sitä, että tpb voittais, koska se tarkottais sitä että suurin osa muistaki torrent trackereistä ois sillo laillisia, joka melkovarmasti nostais warettajien määrän ihan uusille luvuille.
Se että trackerin toiminta ei ois laitonta ei tarkota, että waretus ois laillista, mitä moni ei tunnu ymmärtävän.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.3.2009 @ 18:38

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Pettymys iltapäivälehdille – Amazonin verkkokauppa ei tulekaan Pohjoismaihin Pettymys iltapäivälehdille – Amazonin verkkokauppa ei tulekaan Pohjoismaihin (12.12.2018 12:49)
Amazon Web Services kertoi tänään Tukholmassa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa pilvipalveluliiketoiminnan uuden alueen Ruotsissa. Uuden alueen myötä Amazon Web Services pystyy tarjoamaan ....
Kiinalaiset eivät ehkä olekaan piilottanut vakoilupiirejä elektroniikkaan Kiinalaiset eivät ehkä olekaan piilottanut vakoilupiirejä elektroniikkaan (12.12.2018 10:23)
Bloomberg julkaisi tänä syksynä ison paljastusuutisen, jossa uutistoimisto väitti kiinalaisten vakoilevan teknologiayrityksiä Super Micronin kehittämiin palvelinemolevyihin piilotettujen vakoilupiirien ....
Puma nostalgisoi kompuutterikengillä – Puettavaa teknologiaa kokeiltiin jo 80-luvulla Puma nostalgisoi kompuutterikengillä – Puettavaa teknologiaa kokeiltiin jo 80-luvulla (12.12.2018 09:49)
Päälle puettava teknologia on elänyt kultakautta viimeiset vuodet, mutta trendinä se ei ole mitenkään uusi. Puma yrittää tuoda vanhat hyvät ajat mieliin julkaisemalla uudelleen "maailman ensimmäiset ....
Firefox päivittyi – Parantaa suorituskykyä ja välilehtien hallintaa Firefox päivittyi – Parantaa suorituskykyä ja välilehtien hallintaa (12.12.2018 09:08)
Mozilla on julkaissut Firefox-selaimestaan uuden version, v64.0:n. Mitään erityisen suurta uusi versio ei sisällä, vaan kyseessä on lähinnä pieniin parannuksiin keskittyvä julkaisu. Selaimen ....
Suosituimmat haut Googlessa vuonna 2018 Suosituimmat haut Googlessa vuonna 2018 (12.12.2018 08:50)