AfterDawn: IT-alan uutiset

Klooniomenoita myydään nyt Saksassa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 9.2.2009 18:48 Kommentteja (15)

Klooniomenoita myydään nyt Saksassa Apple on yrittänyt rajoittaa Mac OS X -käyttöjärjestelmällä varustettujen tietokoneiden myymistä erilaisilla lakiteknisillä kiemuroilla, mutta viime vuoden aikana muutamat valmistajat toivat myyntiin tavallisia PC-tietokoneita, joihin oli asennettu valmiiksi Mac OS X -käyttöjärjestelmä.
Nyt vastaavien koneiden kauppaaminen on käynnistynyt myös Saksassa, jossa PearC-yritys myy Mac OS X:llä varustettuja PC-koneita. Halvin PearC Starter -paketti kustantaa kuluttajalle 499 euroa. Tämä summa pitää sisällään Mac OS X:n lisäksi tietokoneen, jonka sisuskaluihin kuuluvat mm. Intel Pentium Dual Core E2200 -suoritin, 250 gigatavun tallennustilan omaava SATA-kiintolevy, 2 gigatavua DDR2-muistia, Geforce 7200 GS -näytönohjain ja tallentava DVD-asema.

Kalliimpiin PearC Advanced- ja PearC Professional -paketteihin on mahdollista hankkia lisämaksusta esim. Blu-ray-asema ja Mac OS X:n kaveriksi joko Windows Vista- tai Windows XP -käyttöjärjestelmä.

Yhdysvalloissa klooneja myynyt Psystar joutui Applen kanssa ongelmiin viime vuonna, kun Apple haastoi Psystarin kesällä oikeuteen syyttäen yritystä esim. Mac OS X -käyttöjärjestelmän käyttöehtojen rikkomisesta.

PearC ei kuitenkaan pelkää vastaavia oikeudellisia ongelmia, vaan yrityksen edustaja kertoi Der Spiegel -lehdelle, että Saksan lainsäädäntö on erilainen kuin Yhdysvaltojen lainsäädäntö, ja Mac OS X:llä varustettujen tietokoneiden kauppaaminen on täten laillista Euroopassa. PearC toimittaakin tietokoneita Saksan lisäksi mm. Suomeen, Ruotsiin ja Ranskaan.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

19.2.2009 19:40

Olin aika pettynyt kun uutisen sisältö paljastui, odotin todella pääseväni lukemaan kloonatuista hedelmistä.

Joka tapauksessa, kauhean kivaa että ostovoimaltaan rajoittuneetkin pääsevät kokeilemaan OS X:ää.

29.2.2009 20:06

Johan tässä on jo ajeltu "mäkkinä" PC:n voimin jo jonkun aikaa.. :) Oikeen Applen näppikset ostettu ja kaikki..

TJEU: http://www.insanelymac.com/ ja http://www.infinitemac.com/

310.2.2009 10:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti markokaup:
Johan tässä on jo ajeltu "mäkkinä" PC:n voimin jo jonkun aikaa.. :) Oikeen Applen näppikset ostettu ja kaikki..

TJEU: http://www.insanelymac.com/ ja http://www.infinitemac.com/

Mulla oli joskus se edellinen malli applen näppäimistöstä :P Hemmetin mukava kirjoittaa :D.

410.2.2009 10:59

Lainaus:
Mulla oli joskus se edellinen malli applen näppäimistöstä :P Hemmetin mukava kirjoittaa :D.
Joo no tämä alu-näppis on jotain ihan toisesta universumista! :) En ole ikinä kohdannut näin upeeta ja hyvää näppistä. Todella hyvä tuntuma! Ei kyllä mennyt rahat hukkaan sen voin sanoa.. :)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.2.2009 @ 11:00

510.2.2009 12:44

'klooriomenoita myydään nyt saksassa'. Opettelis lukemaan.. mietinkin miksi afterdawn kirjoittaa elintarvikkeista :P

610.2.2009 17:33

klooni macbookki kelpais....miks kaikki PC läppärit on niin rumia >_<

710.2.2009 20:26

Miks ihmeessä kukaan haluais PC koneeseen os x:n? Tai käyhän se sitten jos ei esimerkiks halua pelata _mitään_

810.2.2009 21:40
mijuve
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
klooni macbookki kelpais....miks kaikki PC läppärit on niin rumia >_<

Onko sillä ulkonäöllä niin väliä? Onhan mac siisti mutta jos samantehoisen koneen voi saada myös 500€ halvemmalla niin miksi ostaa se macci sillon?

910.2.2009 21:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mijuve:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
klooni macbookki kelpais....miks kaikki PC läppärit on niin rumia >_<

Onhan mac siisti mutta jos samantehoisen koneen voi saada myös 500€ halvemmalla niin miksi ostaa se macci sillon?

siis juuri sen takia kelpais macbook klooni, oikeat liian kalliita mun kukkarolle =) Eikä ne tehot erityisesti kiinnosta, enemmänkin ulkonäkö, hiljaisuus, akkukesto jne (joissa macbook kyllä pesee PC:t mennentullen :|)...Toki macci on vähän liian hmm...öö...metroseksuaali?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.2.2009 @ 21:56

If Microsoft releases something that doesnt suck, it will be Microsoft Vacuum Cleaner.

1011.2.2009 8:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti peex:
Miks ihmeessä kukaan haluais PC koneeseen os x:n? Tai käyhän se sitten jos ei esimerkiks halua pelata _mitään_

Voi pelata, mutta pelejä ei niin kauheasti (vielä) ole.
Ja pelata voi konsoleilla, jotka on tehty pelaamiseen, kun taas tietokoneilla kuului tehdä töitä. Vaikka kyllähän FPS pelit on parhautta hiirellä ja nappaimistöllä.

1111.2.2009 16:38

Tjaah, kyllähän EA:n pelejä on saatavilla jonkin vertakin Applelle, Applestoresta ne löytyy.

Kohtapa ei Apple myy yhtäkään OSX:n lisenssiä USA:n ulkopuolelle, jottei ne joutuis kloonikoneisiin. Ja varmaankin lopettavat levymyynnin kokonaan. Sinäänsä syytäkin, kyllä muakin ketuttais, jos mull aolis hyvä käyttis ja toimivat koneet, joista kokonaisuutena voi pyytää rahaa, ja sit joku ihme kiipijäpulju yrittää myydä hyvää käyttistä huonossa koneessa..
Samalla saadaan kätevästi tuhottua maccien maine, kun kloonikoneet (huonojen osiensa) takia kaatuilevat ja bugaavat.. Tai, kyllä sitä mainetta menee myöskin siinä, kun Apple vie muita oikeuteen, ihan syynä.. Mutta nykylehdistö kääntää kaiken päälaelleen.. Eteenkin ne, jotka kirjoittavat Windows-koneilla..

Jos M$:llä olisi oma rautamerkki, ja Windows vain niille, kyllä niitäkin varmaan ketuttais, jos joku tulis, ja alkais myydä niiden käyttiksellä kloonikoneita.. Toisaalta, eipä ole mainetta, jonka pilata..

Lopuksi ennustus: Tämäkin keskustelu kääntyy tappeluksi Appln paremmuudesta. Go 4 it!

1211.2.2009 22:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti CP3O:

Lopuksi ennustus: Tämäkin keskustelu kääntyy tappeluksi Appln paremmuudesta. Go 4 it!




If Microsoft releases something that doesnt suck, it will be Microsoft Vacuum Cleaner.

1317.2.2009 19:14
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Aeonus:
Olin aika pettynyt kun uutisen sisältö paljastui, odotin todella pääseväni lukemaan kloonatuista hedelmistä.
Joo, voi harmi sitä minäkin... =(

1418.2.2009 13:55
mikkokok
Inactive

Jaahas, hyvät puolensa tälläkin tietysti on niinkuin joku taisi mainitakin; pääsevät hieman vähempivaraisetkin kokeilemaan tätä Applen fantastista käyttistä. Itse kuitenkin olen närkästynyt kyseisen PearC:n toimintaan, sillä todellakaan hintalaatusuhteeltaan noin tehokkaassa koneessa ei voi olla laadukkaat ja kestävät komponentit.

Käyttiksen mainehan tässä vain saattaa hieman kärsiä, ei MAC-tietokoneiden. Mutta toisaalta toimiihan se näinkin; Mac-kloonin halvalla ostavat saavat yhtä varmatoimisen koneen kuin kiinalainen mopo, ja MACin aitona ostavat puolestaan saavat sitä tuttua laadukkuutta ja varmuutta.

Luultavimmin ihmiset huomaavat pian etteivät nämä koneet ole verrattavissakaan aitoihin MACceihin.

"Hyvästä pitää maksaa" pätee Applen kohdalla. Ja ihan mielelläni pulitin omasta Macistani sille kuuluvan hinnan. Edustaahan Macit nykykoneiden aatelistoa vaikka hinnassa onkin ainakin se 200e ilmaa.

1526.5.2009 22:16

Ja koska kukaan ei ole tätä vielä kommentoinut niin suomalaisten näkökulmasta aika hulppean nimen ovat valinneet kun sen lausuu englannin ääntämyksellä.

Mulla on peershiin mäkkiklooni :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
3 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto