AfterDawn: IT-alan uutiset

Laajakaistavero tulossa Britanniaan?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 26.1.2009 15:39 Kommentteja (9)

Laajakaistavero tulossa Britanniaan? Viime viikolla kerroimme Mansaarella tulevaisuudessa nähtävästä muutoksesta, jonka seurauksena saaren asukkaat maksavat pakollista latausmaksua, joka antaa heidän ladata netistä tekijänoikeudella suojattua musiikkia ilmaiseksi.
Nyt kuluttajille lisäkustannuksia tuova idea saattaa olla leviämässä myös Britanniaan, jos Telegraph-lehden saamat tiedot pitävät paikkaansa. Britannian viestintäministeri lordi Carter on Telegraphin mukaan miettimässä parhaillaan laajakaistaveroa, jota internet-operaattorit keräisivät jokaisesta laajakaistaliittymästä. Nämä kerätyt rahat tilitettäisiin viihdeteollisuuden edustajille, jotka omien sanojensa mukaan menettävät seuraavan viiden vuoden aikana yli miljardin punnan edestä tuloja johtuen tekijänoikeudella suojatun materiaalin luvattomasta lataamisesta.

Britanniasta löytyi viime vuoden lopulla yli 17 miljoonaa laajakaistaliittymää. Keskimäärin asukkaat maksavat laajakaistastaan 15 puntaa kuukaudessa. Miljardin punnan laskun maksattaminen laajakaista-asiakkailla viiden vuoden ajanjaksolla nostaisi kuukausimaksua keskimäärin noin yhden punnan verran, joten yksittäiselle asiakkaalle muutos ei ole taloudellisesti kovin suuri.

Laajakaistavero ei kuitenkaan tee luvattomasta lataamisesta sallittua, joten kyseessä on ainoastaan uusia menoerä kuluttajille. Tämän takia laajakaistaveron idea ei todennäköisesti saa täyttä tukea Carterilta, koska hänen tavoitteensa on saada kaikki Britannian asukkaat laajakaistayhteyden ulottuville vuoteen 2012 mennessä, ja tätä tavoitetta eivät helpota laajakaistaveron tuomat lisäkustannukset.

Britanniassa on arvioiden mukaan yli kuusi miljoonaa ihmistä, jotka lataavat tekijänoikeudella suojattua materiaalia luvatta. Suurin osa näistä lataajista on alle 24-vuotiaita.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

126.1.2009 15:44

Kiva, verotusoikeus mediamafialle. Mitähän seuraavaksi?

226.1.2009 16:18

Arviot menetetyistä tuloista yli miljardi seuraavana viitenä vuotena.

On taas taidettu käyttää vanhan kunnon ajan "1xlataus = 1xosto" tyyliä.
Jos verotuksesta menee tekijänoikeus-maksuja niin samantien vaan vanhat hallitukset hajalle ja firmat johtamaan maata. Siis suoraan, ei epäsuorasti niin kuin nyt. /badsarcasm

326.1.2009 16:55

Laajakaistaveron ymmärrän, mutta silloin pitäisi lataamisen olla laillista! Kansalaiset siis maksavat veroa "musiikkiteollisuudelle", hyötymättä itse siitä mitään.

Laskeskelin, että jos pelkästään vuoden tappiot OLISIVAT miljardin, ja laajakaistankäyttäjät maksaisivat sen, hintaa tulisi ~£4,9 per kk per käyttäjä. Tuollainen korotus ja lataaminen lailliseksi, niin ei olisi paha. Varsinkaan jos miljardin tappiot laskettaisiin realistisemmin, ei vero olisi puoliakaan tuosta. Puhumattakaan viidestä vuodesta.

Hyvä Britannia :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.1.2009 @ 16:57

426.1.2009 16:58

Siis hetkinen, miten tämä nyt menikään? Maksetaan erillinen laajakaista veroa mutta minkä takia? Jotta saisin ladata luvallisia tiedostoja josta olen jo maksanut tiedostontarjoajalle joka tilittää osan summasta tekijänoikeusmafialle? Ei kun siis jotta valtio voisi tilittää se ylimääräinen vero tekijänoikeusmafialle? Äsh, ei mene jakeluun...

526.1.2009 18:16

Juu eli ensin ostan albumin kaupasta, sitten maksan mp3-soittimesta teostolle että saan kuunnella ostamaani albumia, sitten maksan teostolle että voin tallentaa ottamiani kuvia digikameralla, sitten maksan teostolle veroa kun minulla on mahdollisuus warettamiseen ja lopuksi joudun maksamaan 100 000€ korvaukset kun omistan laajakaistayhteyden ja ip:ni sattui to-järjestön lottokoneen arpomaksi lukusarjaksi.

626.1.2009 21:51

OH-HOIJAA!

Johan on aikoihin eletty. Vai että oikein verotusoikeus viihdeteollisuudelle. Mitä seuraavaksi?

Kun antaa pirulle pikkusormen se vie lopulta koko käden!

TO-MAFIAN tulisi katsoa peiliin ja miettiä mitä on viimeaikoina tullut tehtyä. Ei pidä ihmetellä vaikka kauppa ei käy, kun kaiken mailman kopiosuojauksilla ja DRM- härpäkkeillä on kiusattu maksavia asiakkaita.

726.1.2009 22:41

"Britannian viestintäministeri lordi Carter on Telegraphin mukaan miettimässä parhaillaan laajakaistaveroa, jota internet-operaattorit keräisivät jokaisesta laajakaistaliittymästä."

Ja tänään oli tämmöinen uutinen hesarissa^^ http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lahj...a/1135243027691 Sattumaako?

826.1.2009 22:49

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:28

926.1.2009 22:49

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:28

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
3 kommenttia
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
9 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia

Uutisarkisto