AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle TV1+:lle niskalaukaus elokuun alussa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 29.5.2008 13:45 Kommentteja (19)

Yle TV1+:lle niskalaukaus elokuun alussa Uutisoimme viime vuoden puolella, kuinka Yleisradio korvasi YLE Extra -kanavan YLE TV1+ -kanavalla, jossa on näytetty YLE TV1:n ohjelmia kiinteillä tekstityksillä.
Jo tuolloin oli tiedossa, että YLE TV1+ on vain väliaikainen kanava, jonka piti alkuperäisten suunnitelmien mukaan korvaantua syyskuussa SVT Europa -kanavalla. Nyt tähän päätökseen on kuitenkin tullut muutos, jonka myötä YLE TV1+ lopettaa lähetykset jo elokuun 4. päivä.

YLE TV1+:n tilalle ei kuitenkaan tule välittömästi uutta kanavaa, vaan kanavasta jäävä tiedonsiirtokapasiteetti annetaan YLE TV2- ja YLE FST5 -kanaville, jotta elokuussa käynnistyvät olympialaiset saavat enemmän tiedonsiirtokapasiteettia, jonka myötä urheilulähetysten kuvanlaatu toivottavasti nousee nykyisestä tasostaan.

Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, onko YLE:n päätös vastaveto kaapeli- ja satelliittijakelun kautta näkyvälle EurosportHD-teräväpiirtokanavalle, joka näyttää YLE:n ohella urheilua Pekingin olympialaisista vai onko kyseessä puhdas sattuma.

YLE TV1+:n sulkemisen ohella YLE aikoo panostaa kesän aikana äänitekstityspalveluihin, joita kuullaan kesäkuun alusta alkaen myös Yle TV2-, Yle Teema- ja Yle FST5 -kanavilla.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

129.5.2008 14:14

Huoh.. olispa voitettu euroviisut, niin olis uponnu tuokii lafka. SVT Europa, mikähän äly tuossa taas on.

229.5.2008 14:39

Nää YLEn kanvat ja etenkin niiden tarjnta on niin luokatonta paskaa ettei enää voi pieni mieli ymmärtää. Onneksi en ole maksanut lupia moneen vuoteen.

329.5.2008 15:01

Tokihan monilukuiselle ja äänekkäälle suomenruotsalaisten joukolle pitää tarjota ykkösluokan palvelua.

429.5.2008 15:10

[off topic]
Tuli noista Euroveisuu kisoista mieleen että Yle näytti Euroveisuut yhtäaikaa FST:llä ja TV2:lla. Kummassakin kuvassa oli runsaasti makroblokkeja ja pikselöitymista (tietokoneen näytöltä blokit havaitsi, mutta kuvaputkitelevisiolta kuva oli OK-tasoa). Tuli sellainen jälkiviisas idea mieleen, että olisikohan kuva ollut parempaa jos samaan aikaan olisi säästetty FST:n kaista ja näyetty kisat tupla bittivirralla? No jälkiviisaus on...
[/off topic]

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 15:12

529.5.2008 15:15

Kaapelissahan on jo toi SVT Europa (maksullisena). Onkohan sille oikeesti katsojia? niin että pitää oikein antenniverkkoonkin ottaa jakeluun.. eiköhän suomenruotsalaisille riittäis FST5!

629.5.2008 15:27

voi jättiläinen!.miksi fst5:lle lisää virtaa.murto-osa katsoo sitä kanavaa, itse en koskaan.ennemmin yle1 tai teemalle.

729.5.2008 15:36

Onkohan ne siellä ylellä pilvessä kun ne keksii "laitetaan fst5 kanavalle lisää virtaa" Siellä suurin osa ohjelmasta on uutisikkunaa, RUOTSIKSI! Yle 1 esimerkiksi lähettää lähes kokoajan jotain ohjelmaa, joten miksi ei sille.

829.5.2008 16:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Onkohan ne siellä ylellä pilvessä kun ne keksii "laitetaan fst5 kanavalle lisää virtaa" Siellä suurin osa ohjelmasta on uutisikkunaa, RUOTSIKSI! Yle 1 esimerkiksi lähettää lähes kokoajan jotain ohjelmaa, joten miksi ei sille.
Olympialaisten takia Fst:lle
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 16:50

929.5.2008 17:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aapeli95:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Onkohan ne siellä ylellä pilvessä kun ne keksii "laitetaan fst5 kanavalle lisää virtaa" Siellä suurin osa ohjelmasta on uutisikkunaa, RUOTSIKSI! Yle 1 esimerkiksi lähettää lähes kokoajan jotain ohjelmaa, joten miksi ei sille.
Olympialaisten takia Fst:lle
Joo, ehdottomasti, sieltähän kaikki sen katsoo!

1029.5.2008 18:30

Ymmärsiväthän enemmän bittinopeutta = parempi kuva ainakin teoriassa. Toki riippuu monesta muusta tekijästä.

Tosiaan kuinka moni kuuntelee tuota YLEn digiradiota. Kanavat pukkaa bittivirtaa vakiona ulos mp2:na. Siellä on
YleMondo 160 kbps
Ylen Klassinen 192 kbps
YleFSR+ 160 kbps
YlePeili 160 kbps
YleX3M 160 kbps

3/5 puhuu suurimmalle osalle ulkomaata. 2/5 ruotsiksi, 2/5 suomeksi (tosin yksi tarjoaa klassista joten kielellä ei taida olla väliä).
Mikähän mahtaa olla kuunteluaste?

Yhteensä kaistaa menee 832 kbps. Tuon kun pistäisi yhdelle urheilulähetykselle lisää niin laadun pitäisi näkyä.

No joka tapauksessa tv1+:n lopetus tietää parempaa kaistaa, joskin YLEn suunnalta toivoisi nähdä lisää optimointeja.

1129.5.2008 19:46

Jostain syystä Ylen TV-kanavat kääntyvät lähinnä päälle keväisin lätkän MM-kisojen takia ja muiden satunnaisten urheilutapahtumien, mitä nyt aina joskus tulee. Radion puolelta kuuntelen Ylex jos olen autossa, himassa en koskaan.

Jos Yle laittaisi tv1+ tilalle jotain sellaista mikä kiinnostaisi. Vaikka joku dokumentti kanava, josta tulisi jotain järkevää -> ei siis 4D: Isäni on äitini jne...

1229.5.2008 19:58

Aivan matavaa että YLE on olemassa. Ja kyllä vähemmistöillekin pitää suunnata laadukasta ohjelmaa, vaikka suurin osa suomenkielisistä ei näytä sitä ymmärtävänkään. Itse ainakin olen iloinen että verorahoillani kustannetaan YLE:n kaltainen palvelu. Jos MTV3 ja Nelonen saisivat vallan, tuijottaisimme pian chattiruutua 24/7.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 19:59

1329.5.2008 20:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartsa77:
Kaapelissahan on jo toi SVT Europa (maksullisena). Onkohan sille oikeesti katsojia? niin että pitää oikein antenniverkkoonkin ottaa jakeluun.. eiköhän suomenruotsalaisille riittäis FST5!

Kyllä se vaan myös maanpäällisessäkin on tarjolla nipussa E PlusTV:n kortilla maksullisena samaan pakettiin Formuloiden kaa. Just äsken surffailin kanavia läpi ja yllättävän nopeasti SVT Europan yli tuli hypättyä.

1429.5.2008 21:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti petska:
Aivan matavaa että YLE on olemassa. Ja kyllä vähemmistöillekin pitää suunnata laadukasta ohjelmaa, vaikka suurin osa suomenkielisistä ei näytä sitä ymmärtävänkään. Itse ainakin olen iloinen että verorahoillani kustannetaan YLE:n kaltainen palvelu. Jos MTV3 ja Nelonen saisivat vallan, tuijottaisimme pian chattiruutua 24/7.
Ehottomasti samaa mieltä, että laatua pitää tarjota myös vähemmistölle, mutta mielestäni vähemmistö saisi maksaa sen itse. Aikansa kutakin. Yks tv-kanava, joka olis kaikille pakollinen ja hinta siten kohtuullinen ja kaikilla olis siihen varaa. Saatas laatu tarjontaa koko kanavalle: uutisia, urheilua, ajankohtaisohjelmia, dokkareita yms. Loput roska ohjelmat ja ruottalaisten molkotukset vapaaehtoiselle maksulliselle kanavapaketille.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2008 @ 21:42

1529.5.2008 23:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hazardi:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartsa77:
Kaapelissahan on jo toi SVT Europa (maksullisena). Onkohan sille oikeesti katsojia? niin että pitää oikein antenniverkkoonkin ottaa jakeluun.. eiköhän suomenruotsalaisille riittäis FST5!

Kyllä se vaan myös maanpäällisessäkin on tarjolla nipussa E PlusTV:n kortilla maksullisena samaan pakettiin Formuloiden kaa. Just äsken surffailin kanavia läpi ja yllättävän nopeasti SVT Europan yli tuli hypättyä.
Tuleeko se sitten ilmaiskanavaksi? vai miten se tulee YLE EXTRA / TV1+:n tilalle?

-tässä kuuluisi olla signeeraaus-

1630.5.2008 14:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti petska:
Aivan matavaa että YLE on olemassa. Ja kyllä vähemmistöillekin pitää suunnata laadukasta ohjelmaa, vaikka suurin osa suomenkielisistä ei näytä sitä ymmärtävänkään. Itse ainakin olen iloinen että verorahoillani kustannetaan YLE:n kaltainen palvelu. Jos MTV3 ja Nelonen saisivat vallan, tuijottaisimme pian chattiruutua 24/7.
en nyt menis tota chat juttua niin sanomaa ku miettii että yleltä tulee 1-5 pelkkää tv peliä yms..

01.25 Piilosana
02.00 Tellus-tietovisa
03.00 Piilosana
04.00-
05.00 Mikämikä-tvpeli

1730.5.2008 15:06

Itseäni ei häiritse tv-chätit niinkään...mutta maikkarin muu tarjonta kyllä. Olen 27-vuotias ja sieltä ei oikeasti tule yhtään elokuvaa jota en olisi nähnyt. Enkä tässä tapauksessa todellakaan tarkoita, että toivoisin niitä uusia amerikkalaisia pätkiä, joita niin moni taitaa toivovan. Niin ja ei, Van Dammen Elokuvat ei kiinnosta. Hyviä elokuvia kyllä riittäisi. Onhan niitä tehty jo 100-vuotta! Enkä tarkoita edes kovin artsy fartsy leffoja. Maksullinen leffa kanavakin on lähinnä läppä. Itse en kutsuisi elokuvakanavaksi kanavaa, joka näyttää vain kolmelta vuosikymmeneltä elokuvia. Tiedätkö sinä milloin Hollywoodin kultakausi oli? Sitten nämä sarjat...huoh. =). Tanssia, Lostia ja maajusseja...ja luokattomia amerikkalaisia sitcomeja. Nelonen on kaapannut kaikki vähänkin paremmat jenkkisarjat. Hattun nosto heille. Tuntuvat muutenkin olevan ajanhermoilla (indy uusinnat, teema viikonloput jne.)

Ylen tarjonnassa ei juuri ole valitettavaa. Sattuu täällä kiinnostamaan muukin kuin hömppä. Täällä ainakin katotaan ajainkohtaisohjelmia, LAATU dokumentteja, Elokuvia maailman joka kolkasta, LAATU draamaa ja LAATU komediaa. Kaksi viimeisintä vielä usein brittiläisinä, koska niiden huonoimmatkin ohjelmat on vielä katottavia.

Ja vielä tuosta kanavan digilaadun nostosta pisteet, vaikka maksullisilla kanavilla se laatu vasta huonoa onkin.

184.6.2008 10:28

Juuri näin. 20% budjetista 5%:lle kansasta. Ja tämä 5% on tietenkin vain teoreettinen oletus että kaikki suomenruotsalaiset katsovat FST:tä, minkä luulisin olevan aika kaukana totuudesta.

Lueskelin tuota budjettia silloin pari vuotta sitten kun yleltä potkittiin väkeä urakalla ulos(kun oli ulosmarssit sun muuta) rahanpuutteen takia, ja tuolloin vuoden tappio oli juurikin FST:n budjetin kokoinen. Ilmeisesti FST:n budjetti on tämän jälkeen vain noussut.

1915.7.2008 18:15

Hyvä, että tuommoinen turhaakin turhempi kanava saadaan pois kaistaa varaamasta. YLE löysi taas järjen hetkeksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....
PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan (21.9.2018 16:28)
Suoratoistopelaamiseen tarkoitettu PlayStation Now -palvelu muuttaa joiltain osin toimintastrategiaansa, sillä tulevaisuudessa valikoituja pelejä on mahdollista ladata omalle konsolille ja niitä ....

Uutisarkisto