AfterDawn: IT-alan uutiset

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 28.3.2008 16:40 Kommentteja (11)

Islantilaiselle torrent-sivustolle erävoitto oikeudessa Islantilaisen torrent.is-BitTorrent-sivuston oikeudenkäynti päättyi sivuston ylläpitäjän helpotukseksi hänen kannaltaan edulliseen ratkaisuun. Asiaa käsittelyt tuomioistuin nimittäin hylkäsi koko tapauksen, ilmeisesti sillä perusteella, ettei torrent-sivustojen toimintaa voida pitää Islannin lakien vastaisena.
Oikeuden päätös on luettavissa netistä, mutta valitettavasti vasta islanninkielisenä, joten päätöksen tulkinta on hieman haasteellista. TorrentFreakin mukaan oikeuden päätös perustuu siihen, että tiedostojen etsiminen ja niihin linkittäminen on Islannissa laillista, kunhan linkkien kohteina olevat tiedostot eivät ole tekijänoikeudella suojattuja. Koska torrentit eivät ole varsinaisesti tiedostoja, vaan sisältävät ainoastaan metadataa tekijänoikeudella suojatusta materiaalista, ei niihin linkittäminenkään siis ole laitonta.

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati. Päätös ei kuitenkaan todennäköisesti kumoa sivustolle aiemmin asetettua toimintakieltoa, joten Torrent.is pysyy toistaiseksi suljettuna.

Torrent.is:n ylläpitäjä ja omistaja Svavar Lúthersson kertoi TorrentFreakille olevansa erittäin iloinen oikeuden ratkaisusta. Hänkään ei kuitenkaan vielä osannut sanoa, mitä päätös tarkoittaa sivuston toimintakiellon kannalta.

Oikeus määräsi asianomistaja SMÁÍS:n maksamaan Torrent.is:n omistajalle Istorrentille aiheutuneet oikeudenkäyntikulut, jotka olivat suuruudeltaan noin 4250 euroa. Todennäköisesti asianomistaja tulee valittamaan päätöksestä ylempään oikeusistuimeen, joten käsittely tulee vielä jatkumaan.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

128.3.2008 16:59

Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?

228.3.2008 17:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sebu92:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Samaa minäkin mietiskelin...

328.3.2008 17:54

Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 17:54

428.3.2008 18:39

Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

528.3.2008 18:49

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.

628.3.2008 20:55

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
No nyt tuli asiaa...

728.3.2008 20:55

Edit: Tupla :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.3.2008 @ 20:56

828.3.2008 21:07

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Hmm.. Miksiköhän torrent.is on toimintakiellossa, jos siinä ei ole lain mukaan mitään laitonta?
Tuossahan toimittiin siinä mielessä "herrasmiesmäisesti", että ylläpitäjiä ei ratsattu mutta sivusto laitettiin toistaiseksi toimintakieltoon, kunnes sen laillisuus selvitettäisiin. Muistaakseni tilanne oli tämä.
Jaa. Mutta nythän sen laillisuus on selvitetty? Joten miksi se on vielä toimintakiellossa?

Nope. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, koska valitusajat eivät ole kuluneet loppuun.
Jaa, nyt tuli kunnon selitys. Kiitos.

928.3.2008 21:30

Lainaus:
islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS
Huvittava nimi pytinkillä, yhtä huvittava kuin oli uutinen että vaativat noita korvauksia torrent.is:ltä. Onneksi kävi niinkuin pitikin!

1029.3.2008 1:42

Oikeuden päätös merkitsee sitä, että torrent.is välttyy maksamasta jättisuuria korvauksia, joita islantilainen elokuva-alan tekijänoikeusjärjestö SMÁÍS vaati.

Virheellinen linkki.

1130.3.2008 0:20

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 21:32

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Amazon aikoo tuoda ääniavustajansa mikroaaltouuniin ja autoon Amazon aikoo tuoda ääniavustajansa mikroaaltouuniin ja autoon (18.9.2018 20:15)
Amazonia ei tunneta teknologiayhtiönä, mutta se silti toimi ääniavustajien ja älykaiuttimien pioneerina. Nyt biljoonan dollarin verkkokauppajätti työstää ainakin kahdeksaa Alexalla varustettua laitetta. ....
Googlen Family Link antaa vanhemmille avaimet teinien puhelimiin Googlen Family Link antaa vanhemmille avaimet teinien puhelimiin (18.9.2018 19:50)
Google julkisti perheiden välisiä älypuhelinkuvioita helpottavan Family Link -hubin viime vuoden puolella. Erityisen käytännöllinen ominaisuus on EU:n tietosuojadirektiivin eli GGDPR:n jälkimainingeissa. ....
Samsungin älypuhelimiin lisää mullistuksia: J-sarja saa kirveestä, Galaxy M tilalle Samsungin älypuhelimiin lisää mullistuksia: J-sarja saa kirveestä, Galaxy M tilalle (18.9.2018 18:55)
Samsung on vuosien saatossa ollut yhdessä Applen kanssa älypuhelinmarkkinoiden stabilointiaines. Korealaisyhtiöltä on voinut vuosi toisensa jälkeen odottaa samaa kaavaa, jolla menestystä onkin ....
Nokian ennen omistama Withings julkaisi uuden Steel HR Sport -älykellon Nokian ennen omistama Withings julkaisi uuden Steel HR Sport -älykellon (18.9.2018 17:56)
Älyvaa'astaan tuttu Withings siirtyi 2016 yrityskaupassa osaksi Nokiaa. Nokian alaisena Withings julkaisi uudelleen Steel HR -älykellonsa. Sittemmin ranskalaisyhtiö on myyty Nokian toimesta ....
iPhone XS -arvostelut julki – Tämä on huonoa ja hyvää iPhone XS -arvostelut julki – Tämä on huonoa ja hyvää (18.9.2018 15:53)
Applen uuden sukupolven iPhone XS- ja iPhone XS Max -puhelimien ensiesittelystä on kulunut alle viikko aikaa, mutta teknologiasivustot ovat jo julkaisseet laitearvostelut puhelimista. Salassapitosopimus ....

Uutisarkisto