AfterDawn: IT-alan uutiset

iTunesin käyttö tulevaisuudessa ilmaista?

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 19.3.2008 10:16 Kommentteja (12)

iTunesin käyttö tulevaisuudessa ilmaista? Financial Times kertoo Applen käyvän keskusteluja suurten musiikkiyhtiöiden kanssa iTunes-musiikkikaupan uudesta liiketoimintamallista. Toteutuessaan uusi malli tarkoittaisi merkittävää suunnanmuutosta Applen nettimusiikkimyynnille.
Mahdollinen uusi iTunes-strategia tarkoittaisi Financial Timesin mukaan sitä, että kuluttajat maksaisivat iTunesin musiikkikirjaston rajattomasta käyttöoikeudesta jo iPod- tai iPhone-laitteita hankkiessaan.

Matkapuhelinjätti Nokia ehti julkaista jo oman versionsa vastaavasta palvelusta. Nokian Comes with Music -palvelu takaa musiikkipuhelimen ostajalle rajattoman käyttöoikeuden musiikkikaupan sisältöön.

Applen edustajat eivät halunneet kommentoida uutista lehdelle, mutta Financial Timesin lähteiden mukaan neuvotteluissa on käyty keskustelua lähinnä musiikkiyhtiöille maksettavan korvauksen suuruudesta. Nokia maksaa lähteen mukaan musiikkiyhtiöille lähes 80 dollaria jokaisesta musiikkipalvelun rajatonta käyttöä hyödyntävästä myydystä puhelimesta. Apple on tiettävästi myöntynyt vasta 20 dollarin hyvitysmaksuun.

Toteutuessaan uusi liikemalli vähentäisi varmasti laittoman musiikin latausta, mikäli iPod-musiikkisoitinta ostaessa olisi pakko maksaa myös musiikista. Nähtäväksi jää tietysti, että pääsevätkö osapuolet sopimukseen musiikkiyhtiöille maksettavasta hyvityssummasta.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

119.3.2008 10:25

Ilmaista?

No tuskin.

Kiinteällä maksulla rajaton musiikkimäärä kuunneltavaksi laitteessa tietyn ajan, maksetaan jo laitteen hinnassa, ehkä.

219.3.2008 10:45

Ei todellakaan riitä tuo 20€ levy-yhtiöille ainakaan.

319.3.2008 10:47

Aika vähän apple myöntyy maksamaan vaikka hinnoissa enemmän ilmaa kuin nokialla :S

419.3.2008 11:39
SirBunker
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti -Mercury-:
Ilmaista?
... kuunneltavaksi laitteessa tietyn ajan...
DRM:ää? Ei kiitos.

519.3.2008 11:44

Alle 50€ lisähintaa Classic malleihin ja soittimen eliniän aikainen rajoittamaton latausoikeus iTunesiin ja biisit mp3-muodossa, niin kyllä kelpaa.

619.3.2008 11:46

Tavallaan olisi loogista, että ladatut biisit toimisivat vain ko. soittimessa, vaikka itse kaikkea drm:ää vierastankin. Pelkään vaan pahoin, että "suuri yleisö" tyytyy sellaiseen diiliin.

719.3.2008 11:58

Hieno idea mutta jotenkin veikkaa, että tämä tulee kaatumaan jokoneuvottelupöytään tai kärsimään suojauksista. Erittäin kiinnostava uutinen silti. Hyvitysmaksukauppa on hieno idea mutta tuskin tuossa pystytään voittamaan valikoiman laajuutta vertaisverkkoihin verratessa. Onko sitten mikään kuitenkaan enää mahdotonta jos tällaisesta mallista jo keskustellaan.

819.3.2008 12:01

Kyl mun täytyy sanoo et vaikka joutuis maksamaan sen 80e niin se ei oo ku 4 kaupasta ostettua levyä (8 nettilevyä). Joten jos ois siihen hintaan (tai jopa toi 20e) kys. laitteeseen ikuinen kuunteluoikeus niin ei mua kyl haittais drm pätkääkään vaikka muuten sitä vastustankin. Kyllä mulla sitte loppuis musap2p loppuis harmi vaan että ostin touchin jo kuukaus sitte... :( saavat kyllä luvan sillä lifetime hinnalla myydä mulle sen musaoikeuden xD

EDIT: Siis mitä tarkoitin on se että tällaisissa "vuokraus" palveluissa joissa omistat musiikin esim vain laitteen eliniän niin drm on mielestäni hyväksyttävää (sillä ehdolla että laite johon tuote vuokrataan tukee kyseistä drm) mutta jos musiikki myydään pysyväksi omaisuudeksi niin siinä ei tulisi olla mitään rajoituksia

EDIT2: siis "vuokran antajalla" pitää olla mahdollisuus tehdä tuote käyttökelvottomaksi jos lopetat maksamisen (jos kk maksullinen palvelu)/et omista enää palveluun oikeuttavaa tuotetta (ipod)

Varmaan pisin viesti mitä oon ad:hen ikinä kirjottanu xD

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.3.2008 @ 13:40

919.3.2008 12:19

Tuollainen elinikäinen latausdiili voisi kiinnostaa, ja voisin siitä joitakin satasia vaikka maksaakin, hyvä idea.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

1019.3.2008 14:00

Itellä on nokiassa radio ja sillä pärjää ihan mukavasti. Nokialtakihan se on vastaavanlainen tapaus tulossa.

1119.3.2008 15:19
_Henkka_
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti stillborn:
Tuollainen elinikäinen latausdiili voisi kiinnostaa, ja voisin siitä joitakin satasia vaikka maksaakin, hyvä idea.
Hmm joo en ihan 100 tiedä mutta 60-70 olisin varmaan valmis maksamaan :D

1219.3.2008 16:03

Kesäkuuhun asti aikaa Aplella säätää homma kuntoon, koska silloin Jenkkeihin, ja Touchin ostoon (nykyisellä kurssilla melkein 80€ halvempi jenkeissä)..
Jos ei, niin sitten pieni lisämaksu erikseen, ja vóla.
Mutta joo, kannatan kyllä. Tai vois sen biisien määrän rajoittaa, esim 100'000 levyyn tms. ;)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Google paransi, ja erityisesti helpotti, tietoturvaansa iOS-laitteilla Google paransi, ja erityisesti helpotti, tietoturvaansa iOS-laitteilla (20.4.2018 21:55)
Google on tarjonnut jo vuosia mahdollisuutta lisätä verkkopalveluiden tileihin kaksiosaisen autentikoinnin. Yksi tietoturvan peruspilareista käytännössä estää väärinkäytökset useimmiten, vaikka ....
Galaxy S9:n haukutuin ominaisuus löytyy LG:n huippupuhelimsta, mutta yhdellä valtaisan suurella erolla Galaxy S9:n haukutuin ominaisuus löytyy LG:n huippupuhelimsta, mutta yhdellä valtaisan suurella erolla (20.4.2018 20:19)
Maailman suurimpiin älypuhelinvalmistajiin kuuluvista yhtiöstä Huaweilta ja Samsungilta on jo tälle vuodelle nähty uudet huippulaitteet, mutta tulossa on tietysti vielä paljon, paljon mielenkiintoisia ....
Huawein uusin puhelin on näyttölovella varustettu värikäs ja edullisempi Honor 10 Huawein uusin puhelin on näyttölovella varustettu värikäs ja edullisempi Honor 10 (20.4.2018 18:46)
Huawein hiljattain esittelemät P20-uutuuspuhelimet ovat saaneet mediassa palstatilaa kiitettävästi, ja syystä. Erityisesti Pro-mallin kolmoiskameraa on kehuttu ensikokeiluissa melkoisesti, ja ....
OnePlus 6 julkistetaan jo alle kuukauden päästä OnePlus 6 julkistetaan jo alle kuukauden päästä (20.4.2018 18:09)
OnePlus valmistelee uuden huippupuhelimensa julkistusta parhaillaan. Tästä kertovat yhtiön kiusoittelut ja speksien paljastamiset viimeaikoina. Kiinalaisyhtiö on jo vahvistanut lisäksi, ....
Apple uusii tänä vuonna iPhonen hintastrategiaa, tulossa huomattavasti edullisempi malli? Apple uusii tänä vuonna iPhonen hintastrategiaa, tulossa huomattavasti edullisempi malli? (19.4.2018 19:45)
Apple on vuosien ajan tunnettu premium-laitteistaan ja niiden mukana tulevista premium-luokan hintalapuista. Se on ollut tietysti varsin onnistunut tie, josta kertoo maailman arvokkaimman yhtiön titteli. ....
8 kommenttia

Uutisarkisto