AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle suunnittelee oikeustoimia TVkaistaa vastaan?

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 20.2.2008 13:03 Kommentteja (11)

Yle suunnittelee oikeustoimia TVkaistaa vastaan? TV-ohjelmia tallentavaan verkkopalvelu TVkaista.fi:hin aiemmin myötämielisesti suhtautunut Yle muutti tammikuussa yllättäen kantaansa palvelun laillisuuteen. Nyt MTV3 Uutiset kertoo, että Yle kokoontuu ensi viikolla yhdessä tekijänoikeusjärjestöjen kanssa pohtimaan, ryhdytäänkö TVkaistaa vastaan oikeustoimiin.
TVkaista tallentaa asiakkaidensa puolesta televisio-ohjelmia suomalaisilta kanavilta kahden viikon ajaksi. Tallenteita voidaan katsoa internetin välityksellä. Ongelmaksi Yleisradion näkee sen, että TVkaista.fi:n mainoksien mukaan tallennuksesta ei vastaa kuluttaja itse, vaan palvelua tarjoava yhtiö, vaikka lain mukaan kuluttajien pitäisi itse tehdä tallennukset. "Tämä tarkoittaa sitä, että tallentajana on Tvkaista, ei kuluttaja", totesi Yleisradion lakiosaston päällikkö Katri Olmo Helsingin Sanomille.

Ilmeisesti myös tekijänoikeusjärjestö Kopiosto on laatinut asiasta selvityksen, joka tukee Ylen kantaa palvelun laittomuudesta. Selvitystä ei kuitenkaan olla annettu julkisuuteen.

"Me kokoonnumme ensi viikolla miettimään yhteistä kantaa. Sen enempää en halua tässä vaiheessa kommentoida", toteaa Olmo MTV3 Uutisille.

TVkaistan toimitusjohtaja Fredrik Husberg on ilmaissut olevansa eri mieltä palvelun laillisuudesta. Husbergin mukaan asiakas päättää itse viime kädessä mitä nauhoitetaan. Hänen mukaansa yhtiö myy asiakkailleen digitallentimia, jotka vain varastoidaan sen tiloihin.

TVkaista.fi:n palvelu ei ole Suomessa ainutlaatuinen, vaan Saunalahti tarjoaa vastaavaa Saunavisio-palvelua. Erona TVkaistaan on kuitenkin se, että Saunavisiossa katselija saa kotiinsa digiboksin, jonka kautta verkkotallennusta ohjataan. TVkaista sen sijaan toimii tietokoneen kautta ilman mitään lisälaitteita. Lisäksi Saunavisiossa tallenteet säilyvät rajattomasti, mutta tallennustila on rajattu noin 2500 tuntiin, kun TVkaistassa tila on rajaton, mutta tallenteet säilyvät ainoastaan kaksi viikkoa.

Saunalahden palvelua ei ainakaan toistaiseksi ole nostettu esiin ongelmatapauksena TVkaistan rinnalle.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

120.2.2008 13:17

On taas vähän tyhjän päiväistä touhotusta. Olisi sitä varmasti järkevämpääkin ja merkittävämpää puuhaa olemassa... ellei tällä sitten haeta jotain näkyvyyttä ja pyritä herättämään keskustelua, jonka seurauksena ihmiset maksaisivat ahkerammin ylihintaista TV-lupaansa.

220.2.2008 13:23

Nämäkin rahat voisi käyttää johonkin hyödyllisempään, kuten toimiviin tekstityksiin tai laadukkaampaan tarjontaan kanavilleen.
Käyttääkö tätä palvelua edes kukaan? Kun ylipäänsä telkkaria katsovien osuus laskee koko ajan, ja ohjelma tarjonta siirtyy enevissä määrin maksullisille kanaville. Ennen tuli formulat ja jääkiekko kaikille, nyt niistä joudut maksamaan.
Nykyään joudut ostamaan digiboksin + maksutv kortin, että näet samat ohjelmat, mitkä pari vuotta sitten näkyi ilmaiseksi.
Ja ihan kuin se ei riittäisi, niin nyt vielä rokotetaan normikanavien katselijoita tällä tavalla. Hohhoijaa...

320.2.2008 16:55

Eikö ihmiset tajua ettei ilmaisia lounaita ole?
Jos saat Rolexin puoleen hintaan niin tiedät sen olevan joko varastettu tai väärennetty. Jos saat hittipelin netistä ilmaiseksi, niin se on varmasti laitonta.
Jos joku tekee rahaa tallentamalla sinulle tv ohjelmia, eikä maksa siitä korvauksia asianosaisille, tai noudata lakeja, niin oikeusjuttuhan siitä tulee.

Jos kaikki ihmiset ajattelisivat vain omaa napaansa, niin he huomaisivat kuinka yhtä-äkkiä Suomessa olisi 5 miljoonaa kanavaa, tai ei yhtään.

Köyhyyteen ei kannata vedota , 1000 euron lcd television omistajankaan, tai ne korottaa eduskunnassa palkkojaan ;)

420.2.2008 19:36

Neroja sanoisinko. Voisi verrata siihen, että olisi kielletty tallentimien ajastus-toiminnon käyttö laittomana. sama, kuin tarjoasit kaverille kahvit siitä hyvästä, että hän käy painamassa sitä sinun videonauhurisi REC-näppia ohjelman alkaessa.

Ja mitä oikeusjuttuihin tulee, niin ilmeisesti raha poltaa taskuja, koska lakimiehiä on varaa rikastuttaa. Ennen asiat sovittiin salin ulkopuolella, kun tiedettiin, että lakituvan kynnyksen ylitettyä jokainen maksaa ja kukaan ei voita. olisivat kieltäneetVahingonkorvaukset ovat Suomessa kuitenkin häviävän pienet.

522.2.2008 0:14

Miksei YLE pistä hynttyitä yhteen TvKaistan kanssa, tai toisinpäin ja kehittele katsojille jäätävän hyvän tallennepalvelun? Voisin alkaa sponsoroimaan uutta toimivaa palvelua esim. tv-maksun hinnalla..

622.2.2008 2:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti stillborn:
Miksei YLE pistä hynttyitä yhteen TvKaistan kanssa, tai toisinpäin ja kehittele katsojille jäätävän hyvän tallennepalvelun? Voisin alkaa sponsoroimaan uutta toimivaa palvelua esim. tv-maksun hinnalla..
Varmaan sen takia joka on jo esitetty. Maksaa aikas paljon lähteä levittämään materiaalia kansainvälisesti.

722.2.2008 3:49

Lainaus:

Varmaan sen takia joka on jo esitetty. Maksaa aikas paljon lähteä levittämään materiaalia kansainvälisesti.
Niin, totesinkin, että kehittelisivät sitä palvelua. Eikös ulkomailtakäyttöä voisi jotenkin estää? Estäähän se tanskalainenkin operaattori kansalaisiaan pääsemästä ruatsalaiselle sivustolle? Miten toimisi jos olisi vain sopimuksessa maininta, että ainoastaan suomalaiselle käyttäjälle ja Suomesta käytettynä? Tuo palveluhan kuulostaa muutenkin liian hyvältä ollakseen totta, pakkohan tuohon on puuttua. No, käräjillä se laillisuus ratkeaa sitten viimeistään, riidelkööt rauhassa. Vielähän Tvkaista on täysin laillinen toimija, joten eipä hötkyillä.

822.2.2008 14:42

Lainaus:

Niin, totesinkin, että kehittelisivät sitä palvelua. Eikös ulkomailtakäyttöä voisi jotenkin estää? Estäähän se tanskalainenkin operaattori kansalaisiaan pääsemästä ruatsalaiselle sivustolle?
Samalla kun luet niitä Tanskan juttuja, niin voisit lukea nekin kohdat, joissa todetaan, että käytännössä on melko helppoa nuo kiertää.

922.2.2008 16:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Shadown:


Samalla kun luet niitä Tanskan juttuja, niin voisit lukea nekin kohdat, joissa todetaan, että käytännössä on melko helppoa nuo kiertää.
Viittaus "Tanskan-malliin" olikin ironiaa. Ovatkohan YLE ja TVkaista edes neuvotelleet asiasta vai uhkaillaanko siellä heti raastuvalla? Enempää asian taustoja tietämättä uutisesta paistaa läpi se, että TVkaista ei edes halua neuvotella, vaan uskoo palvelunsa laillisuuteen. Kaksi edellistä lausetta ei ollut ironiaa.

Alkaa vaikuttamaan siltä, että YLE ei ainakaan julkisuuspisteitä tule tästä(kään) asiasta voittamaan kävi miten kävi. Onko tämä taas uusi syy ihmisille irtisanoa tv-maksuja? Kielteinen uutisointi on sävyttänyt YLE:n viimeaikaisia tekosia vähän turhan paljon, sillä hyvinhän YLE on pääasiassa leiviskänsä hoitanut. Hyvä yhtiö ja pääasiassa hyviä palveluita se tarjoaa ja onhan YLE:llä oikeus tarkastuttaa oikeutensa vaikka tuomarilla, jos se niin haluaa. Tässä kappaleessa on joukossa hivenen sarkasmia. :)


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

1022.2.2008 22:24

Hyvää mainosta on ainakin Tvkaista.fi:lle tämä YLE-jupakka. Jos ei se olisi otsikoissa pyörinyt tän tekijänoikeusjutun takia, en olisi moista palvelua edes noteerannut. Nyt on iskenyt uteliaisuus käydä katsomassa sivut ja palvelun luonne.

1123.3.2008 0:36

Onko kenelläkään tietoa, onko YLE langettanut jo tuomiot tästä jutusta? En ole ainakaan törmännyt uusiin uutisiin tästä kiinnostavasta aiheesta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tutkimus osoitti – Spotify jakaa rahaa artisteille epäreilulla tavalla Tutkimus osoitti – Spotify jakaa rahaa artisteille epäreilulla tavalla (21.2.2018 13:02)
Spotifyn liiketoimintamalli ja yhtiön maksamat korvaukset artisteille ovat olleet kuuma puheenaihe jo useita vuosia. Anssi Kela nosti asian julkisuuteen jo vuonna 2011. Yhdysvalloissa isot artistit ....
1 kommentti
Android P:n esittely pian käsillä? Koodilisäykset paljastavat uutta tietoa Android P:n esittely pian käsillä? Koodilisäykset paljastavat uutta tietoa (21.2.2018 12:18)
Google esitteli monena vuotena uuden Android version kesällä Google I/O:ssa, mutta parin viime vuoden aikana hakukonejätti on siirtynyt uuteen rytmiin, jossa se paljastaa tulevan käyttöjärjestelmän ....
Hinta kolminkertaistui lyhyessä ajassa – Apple etsii itselleen nyt kaivoskumppania Hinta kolminkertaistui lyhyessä ajassa – Apple etsii itselleen nyt kaivoskumppania (21.2.2018 10:34)
Apple on tullut tunnetuksi erityisesti siitä, että sen tavoitteena on luoda hyvin pitkälle vertikaalisesti integroituja tuotteita. Yhtiön tavoitteena on siis hallita itse mahdollisimman pitkälle ....
Ostaisitko Spotify-kuulokkeet tai -kaiuttimen? Sellaiset voivat olla tuloillaan Ostaisitko Spotify-kuulokkeet tai -kaiuttimen? Sellaiset voivat olla tuloillaan (21.2.2018 10:04)
Verkkosivusto Musicallyn havaitsemien työpaikkailmoitusten perusteella on virinnyt spekulaatioita Spotifyn salaisesta laitekehityshankkeesta. Ruotsalainen suoratoistopalvelu hakee riveihinsä ....
Samsungilta huikea tuote – 30,7 teratavun SSD-asema 2,5 tuuman kokoluokkaan Samsungilta huikea tuote – 30,7 teratavun SSD-asema 2,5 tuuman kokoluokkaan (20.2.2018 16:00)
Samsung on esitellyt kapasiteetilla mitattuna maailman suurimman 2,5-tuumaisen SSD-aseman. Uutuuteen mahtuu peräti 30,7 teratavun edestä dataa eli suunnilleen 5700 Full HD -elokuvaa, joka vastaa ....

Uutisarkisto