AfterDawn: IT-alan uutiset

Samsungin puhelinuutuuksia MWC-messuilta

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 18.2.2008 18:10 Kommentteja (15)

Samsungin puhelinuutuuksia MWC-messuilta Samsung esitteli viime viikon Mobile World Congress 2008 (MWC) -tapahtumassa Barcelonassa entistä nipun uusia puhelimia. Esitteillä oli mm. näyttö, joka reagoi kosketukseen värähtelyllä, yhtiön ensimmäinen Windows-pohjainen suurten volyymien puhelin sekä TV-puhelimia. Teemaksi Samsung oli nostanut kuluttajien yksilöllisten tarpeiden täyttämisen. Tässä tiivis katsaus Samsungin uutukaisiin.
Samsung kertoi laventavansa puhelinvalikoimaansa entistä kattavammaksi useampia käyttäjäryhmiä kattavaksi. Pohjoismaiden markkinoille on tulossa vuoden 2008 ensimmäisellä puoliskolla Samsungin omaan ohjelmistoalustaan perustuvien puhelinten ohella kolme Windows Mobile -puhelinta (i600, i780 ja i200) sekä kaksi Symbian-mallia (i450 ja i550).

Samsungin uutuusmalliston helmi on Soul, joka kuuluu valmistajan Ultra Edition -lippulaivamallistoon. Samsungin mukaan Ultra Edition -puhelimet pyrkivät "täydelliseen muotoilun ja tekniikan tasapainoon, ja Soul vie tämän tavoitteen entistäkin pidemmälle".Soulin näyttö on 2,2 tuuman QVGA TFT-näyttö. Laitteessa on 12,9 millimetriä paksu, siinä on 7,2 mbps HSDPA mobiili laajakaista ja viiden megapikselin kamera. Kuvanvakaimella varustettu kamera tunnistaa kasvot ja tarkentaa niihin. Soulissa on ensi kertaa esillä Samsungin uusi käyttöliittymä, joka sisältää rajattomat mahdollisuudet valikon muokkaamiseen oman maun mukaan. Nimi Soul tulee sanoista the Spirit of Ultra.

Parannusta luvataan tapahtuneen myös musiikkitoimintojen osalta. Musiikkitiedostojen selailua on helpotettu ja laite on höystetty Bang & Olufsenin digitaalinen IcePower pääteastevahvistin. Tuettuja mediatiedostoja ovat mp3, wma, e-aac+, midi, imelody, wav, mmf ja wmdrm.

Muita Soulin ominaisuuksia ovat käyttäjän ja toiminnon mukaan muuttuva valikko sekä Magical Touch -painikkeet. Esimerkiksi valokuvatessa valikko on erilainen kuin musiikkia kuunneltaessa, mikä tekee laitteen käytöstä helppoa ja intuitiivista. Kosketuspainikkeet vastaavat painallukseen värähtelemällä.

Soul on täysverinen kolmitaajuus 3G-puhelin, jossa on myös EDGE. Laitteesta löytyy lisäksi FM-radio, RDS, sähköposti, microSD-muistikorttipaikka, Bluetooth 2.0 -tuki sekä USB 2.0 (täysi nopeus).Laitteen ulkoiset mitat ovat 105,9 x 49,5 x 12,9 mm. Soul tulee Pohjoismaissa myyntiin kesäkuussa.


Mielenkiintoinen uutuus on F480, joka on varustettu värähtelevällä kosketusnäytöllä. Suuri 2,8 tuuman kosketusnäyttö hallitsee F480:n etupuolta täyttäen käytännöllisesti katsoen koko etupuolen. Kosketukseen näyttö vastaa kosketukseen värähtelyllä, mikä parantaa käyttötuntumaa huomattavasti. Myös Nokia on suunnittelut vastaavaa kosketusnäyttötekniikkaa, mutta näyttää että Samsung ehtii nyt tekniikan kanssa markkinoille ennemmin.


F480 tukee 7,2 mbps HSDPA-laajakaistaa. Puhelimessa on 5 megapikselin kamera ja kuvausvalo. Myös tämän laitteen mediatoisto-ominaisuuksien luvataan olevan ajantasaiset: sen lisäksi, että laite tukee useita video- ja musiikkitiedostomuotoja, on mukana FM-radio ja RDS-tuki.näyttö. F480 tulee Pohjoismaissa myyntiin elokuussa.

F400-musiikkipuhelimen taas luvataan tarjoavan korkealaatuista äänentoistoa. Soulin tapaan laitteessa on B&O:n IcePower-pääteaste sekä Samsungin oma DNSe-äänenparannusjärjestelmä. Laite on varustettu erillisillä musiikkisoitin-napeilla. F400:n soittimessa on myös taajuuskorjain. Kuulokeliitäntä on tavallinen 3,5 millimetrin stereoplugi. F400:ssa on niin ikään RDS-radio, kolmen megapikselin kamera ja 2,2 tuuman näyttö. Yhteyspuolella laitteesta löytyy liikkuva laajakaista (HSDPA 3,6 mbps), Bluetooth 2.0 ja usb 2.0. Laitteen mitat ovat 103 x 48 x 16,9 mm,ja myyntiin musiikkiluuri tulee elokuussa.



Samsungin Windos Mobile -alustalle rakennettujen puhelinten rintamalla esiteltiin kolme uutuutta: i200, i600 ja i780. I200 on suunnattu sekä kuluttaja- että yrityspuhelinten markkinoille. Puhelin erottuu muista näppäimistön ympärille syttyvällä sininellä taustavalollaan. Puhelimessa on myös Media Player -soitin, joka tukee useimpia musiikki- ja videotiedostomuotoja. Nettiselailua varten puhelimessa on luonnollisesti Internet Explorer.


Windows Mobile 6.1 Standard -alustan puhelimessa on kaikki Windows-maailman herkut, kuten push-sähköposti, tuki Office-tiedostoille sekä MSN-pikaviestit. Windows-luuri on tulossa kauppoihin heinäkuussa. Helmikuun aikana Samsung esittelee myös tietokonepuhelimen i780, joka on i600:n kehittyneempi versio.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

118.2.2008 19:08

Lainaus:
Windows Mobile 6.1 Standard -alustan puhelimessa on kaikki Windows-maailman herkut, kuten push-sähköposti, tuki Office-tiedostoille sekä MSN-pikaviestit. Windows-luuri on tulossa kauppoihin heinäkuussa. Helmikuun aikana Samsung esittelee myös tietokonepuhelimen i780, joka on i600:n kehittyneempi versio.
nämä KAIKKI herkut pitää sisällään sitten myös tutut bluescreenit sekä muut ihan pienet mikkisoftan tyyppiviat?
esim softat kaatuilee, käyttis ei tottele ja kaatuu tai sitten ah niin ihanat haavoittuvuudet:D

pois OT:stä ja puhutaan järkeä. tuo soul vaikuttaa ainakin päällisin puolin komelta luurilta.
tosin tuo näytön koko saattaa aiheuttaa hieman hankaluuksia.
pieni baarireissu ja näyttö säleinä (nimimerkillä kokemusta on muutamastakin luurista)

218.2.2008 20:08

Ihan mielenkiintoiset nuo hallintanäppäimet:

318.2.2008 20:36

Lainaus:
Lainaus:
Windows Mobile 6.1 Standard -alustan puhelimessa on kaikki Windows-maailman herkut, kuten push-sähköposti, tuki Office-tiedostoille sekä MSN-pikaviestit. Windows-luuri on tulossa kauppoihin heinäkuussa. Helmikuun aikana Samsung esittelee myös tietokonepuhelimen i780, joka on i600:n kehittyneempi versio.
nämä KAIKKI herkut pitää sisällään sitten myös tutut bluescreenit sekä muut ihan pienet mikkisoftan tyyppiviat?
esim softat kaatuilee, käyttis ei tottele ja kaatuu tai sitten ah niin ihanat haavoittuvuudet:D
En oo mikkisoftan puolella, mutta ei sen vakaampi Symbian OS:kaan ole...

418.2.2008 20:52
AfterDawn Addict

Ja akun kestot oli??

Itellä ollu yks samppa ja sen akun kesto oli ainakin todella huono. Mitenhän noissa uusimmissa?

518.2.2008 20:53

Samsungin puhelimet o iha paskoi.. akut ei kestä mitään!

618.2.2008 21:10

Lainaus:
Samsungin puhelimet o iha paskoi.. akut ei kestä mitään!
Vikahan ei välttämättä ole akuissa ja akkujen tekniikassa, vaan syypää voi löytyä nimen omaan puhelimen raudan ja softan yhteensovityksesta joka on virtasyöpömpää kuin jonkun muun taidokkaamman tekemänä.

718.2.2008 21:16

Lainaus:
nämä KAIKKI herkut pitää sisällään sitten myös tutut bluescreenit sekä muut ihan pienet mikkisoftan tyyppiviat?
esim softat kaatuilee, käyttis ei tottele ja kaatuu tai sitten ah niin ihanat haavoittuvuudet:D
Hehee ja tämä kommenttihan varmaan tuli ihan omasta kokemuksesta eikä perustu ainoastaan oletuksiin?

Itselläni oli aikoinaan symbian luuri, mutta nyt viimeiset pari
vuotta on käytössä ollut windows mobile 5.0 puhelin enkä vielä
ole ensimmäistäkään 'bluescreeniä' saanut, muutaman kerran jumittunut
oman hölmöilyn takia kun yrittänyt liikaa toimintoja päällekkäin
kiireessä ajaa. Eikä tosiaan tarvi mitään maksullisia mobiilimesejä,
kun puhelimessa ilmainen toimiva messenger jo vakiona.

819.2.2008 0:48
SotaOrava
Inactive

Lainaus:
Lainaus:
nämä KAIKKI herkut pitää sisällään sitten myös tutut bluescreenit sekä muut ihan pienet mikkisoftan tyyppiviat?
esim softat kaatuilee, käyttis ei tottele ja kaatuu tai sitten ah niin ihanat haavoittuvuudet:D
Hehee ja tämä kommenttihan varmaan tuli ihan omasta kokemuksesta eikä perustu ainoastaan oletuksiin?

Itselläni oli aikoinaan symbian luuri, mutta nyt viimeiset pari
vuotta on käytössä ollut windows mobile 5.0 puhelin enkä vielä
ole ensimmäistäkään 'bluescreeniä' saanut, muutaman kerran jumittunut
oman hölmöilyn takia kun yrittänyt liikaa toimintoja päällekkäin
kiireessä ajaa. Eikä tosiaan tarvi mitään maksullisia mobiilimesejä,
kun puhelimessa ilmainen toimiva messenger jo vakiona.
Niin mikä hiton maksullinen mese? :O Tuostahan Lataa ohjelman kautta sen on saanut ilmaiseksi vaikka kuinka pitkään.

919.2.2008 0:57

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
nämä KAIKKI herkut pitää sisällään sitten myös tutut bluescreenit sekä muut ihan pienet mikkisoftan tyyppiviat?
esim softat kaatuilee, käyttis ei tottele ja kaatuu tai sitten ah niin ihanat haavoittuvuudet:D
Hehee ja tämä kommenttihan varmaan tuli ihan omasta kokemuksesta eikä perustu ainoastaan oletuksiin?

Itselläni oli aikoinaan symbian luuri, mutta nyt viimeiset pari
vuotta on käytössä ollut windows mobile 5.0 puhelin enkä vielä
ole ensimmäistäkään 'bluescreeniä' saanut, muutaman kerran jumittunut
oman hölmöilyn takia kun yrittänyt liikaa toimintoja päällekkäin
kiireessä ajaa. Eikä tosiaan tarvi mitään maksullisia mobiilimesejä,
kun puhelimessa ilmainen toimiva messenger jo vakiona.
Niin mikä hiton maksullinen mese? :O Tuostahan Lataa ohjelman kautta sen on saanut ilmaiseksi vaikka kuinka pitkään.
Peruskännykkään vai? siis muihin kuin windows mobileihin? Pistähän mullekkin linkkiä..

1019.2.2008 1:51

Lainaus:
Peruskännykkään vai? siis muihin kuin windows mobileihin? Pistähän mullekkin linkkiä..
Ohjelmista en tiiä, mutta mulla ainakin toimii Windows Live Messenger ku menee kännykällä sivulle: mobile.msn.com ja kirjautuu palveluun. Näin Mese toimii kännykän selaimen kautta... ja aivan ilmaiseksi.

1119.2.2008 12:12

Lainaus:
Lainaus:
Peruskännykkään vai? siis muihin kuin windows mobileihin? Pistähän mullekkin linkkiä..
Ohjelmista en tiiä, mutta mulla ainakin toimii Windows Live Messenger ku menee kännykällä sivulle: mobile.msn.com ja kirjautuu palveluun. Näin Mese toimii kännykän selaimen kautta... ja aivan ilmaiseksi.

Tai menee www.ebuddy.com, tjsp, tuollaisia sivuja on paljon :P

Kannattaa ladata Opera Mini niin pääsee nettiin, itsellä ei ainakaan maksa mitää ;P

1219.2.2008 16:42

Lainaus:
Lainaus:
Peruskännykkään vai? siis muihin kuin windows mobileihin? Pistähän mullekkin linkkiä..
Ohjelmista en tiiä, mutta mulla ainakin toimii Windows Live Messenger ku menee kännykällä sivulle: mobile.msn.com ja kirjautuu palveluun. Näin Mese toimii kännykän selaimen kautta... ja aivan ilmaiseksi.
Jaa, mä luulin että tarkoitit ohjelmaa.

1319.2.2008 18:20

Lainaus:
Lainaus:
Peruskännykkään vai? siis muihin kuin windows mobileihin? Pistähän mullekkin linkkiä..
Ohjelmista en tiiä, mutta mulla ainakin toimii Windows Live Messenger ku menee kännykällä sivulle: mobile.msn.com ja kirjautuu palveluun. Näin Mese toimii kännykän selaimen kautta... ja aivan ilmaiseksi.
Jos kerran aivan ilmaista on, taidan tästä kipaista r-kioskille ja ostaa 10 € prepaidin ja sillähän mesetän loppuelämän ja saan vielä 10 € soitellakkin. Kyllähän tuosta kännykällä mesettämisestä laskua tulee datasiirrot...

1419.2.2008 18:52

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Peruskännykkään vai? siis muihin kuin windows mobileihin? Pistähän mullekkin linkkiä..
Ohjelmista en tiiä, mutta mulla ainakin toimii Windows Live Messenger ku menee kännykällä sivulle: mobile.msn.com ja kirjautuu palveluun. Näin Mese toimii kännykän selaimen kautta... ja aivan ilmaiseksi.
Jos kerran aivan ilmaista on, taidan tästä kipaista r-kioskille ja ostaa 10 € prepaidin ja sillähän mesetän loppuelämän ja saan vielä 10 € soitellakkin. Kyllähän tuosta kännykällä mesettämisestä laskua tulee datasiirrot...
Itse mese on siis tuossa tapauksessa ilmainen, kukaan ei puhunut sen käyttökuluista mitään.

1519.2.2008 20:01

Lainaus:
Jos kerran aivan ilmaista on, taidan tästä kipaista r-kioskille ja ostaa 10 € prepaidin ja sillähän mesetän loppuelämän ja saan vielä 10 € soitellakkin. Kyllähän tuosta kännykällä mesettämisestä laskua tulee datasiirrot...
Luuletko, että jos ohjelma on valmiiksi asennettu puhelimeen siitä ei tule datasiirtomaksuja (tämä Samsungin uutinen)? Milläköhän tavoin luulet sen ohjelman olevan yhteydessä sun kontakteihin... jollain maagisella tavalla, kuten savumerkeillä?

Vaikka mun puhelimessa on valmiiksi asennettu nettiselain, eikä maksanut mitään... kyllä sen käyttö minulle siltikin maksaa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla Nokia X5 julki – iPhone X:stä tuttua designia pikkurahalla (19.7.2018 18:25)
HMD Global on esitellyt Kiinan markkinoille Nokia X5 -älypuhelimen, jolla pyritään vetoamaan tyylikästä ja edullista puhelinta etsivään kansanosaan. Nokai X5:n muotoilussa noudatetaan aiemmin ....
Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi Google vihjailee – Android ei välttämättä pysy ilmaisena jos EU:n tahto menee läpi (19.7.2018 18:13)
Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai tuntuu olevan hyvin järkyttynyt Euroopan komission eilen julkistamasta 4,3 miljardin euron sakosta. Komission mukaan Google on käyttänyt määräävää markkina-asemaa ....
2 kommenttia
Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä Älypuhelimen näyttö rikki? Uusi lasi kestää entistä kovempaakin käsittelyä (19.7.2018 18:08)
Yhdysvaltalainen lasivalmistaja Corning on ottanut uuden harppauksen älypuhelimien näyttöjen suojana käytettävissä Gorilla Glass -lasien kehityksessä. Yhtiö on esitellyt seuraajan nykyisissä ....
Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin Samsung yllättää – Taipuva puhelin tulee jo ensi vuonna myyntiin (18.7.2018 20:02)
Samsung kehittää seitsemän tuumaista mobiililaitetta, jonka voisi taittaa keskeltä pienemmäksi – samaan tapaan kuin lompakon. Suunnitelmista uutisoi Wall Street Journal. Kyseessä olisi yksi ....
5 kommenttia
Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää Honor 10:n suorituskyky ja kamera paranee – Akkukestoakin luvassa lisää (18.7.2018 17:27)
Toukokuussa Suomessa myyntiin tulleelle Honor 10 -älypuhelimelle on luvassa kaksi mainittavaa muutosta elokuun 3. päivä ilmestyvän päivityksen mukana. Honor 10:n omistajien saataville on ....
2 kommenttia