AfterDawn: IT-alan uutiset

Rapsut The Simpsons Movien levityksestä

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 14.11.2007 09:11 Kommentteja (16)

Rapsut The Simpsons Movien levityksestä Elokuussa uutisoimme australialaismiehestä, joka pidätettiin todennäköisin syin The Simpsons Movie -elokuvan kuvaamisesta ja levittämisestä. Nyt oikeudenkäynti on saatu asian tiimoilta päätökseen.
21-vuotias mies kuvasi elokuvan teatterissa matkapuhelimellaan ja laittoi videon jakeluun P2P-verkkojen avulla. Tekijänoikeusjärjestöt osasivat odottaa uutuuselokuvasta piraattikopioita ja videon alkuperää alettiin selvittämään välittömästi, kun ensimmäiset kopiot ilmaantuivat P2P-verkkoihin.

Vaikka jaetun videon laatu oli huono, ladattiin elokuvaa todella paljon. Jo ensimmäisten tuntien aikana The Simpsons Movien laiton versio levisi syyttäjän mukaan 3 213 ihmiselle. Muutamassa päivässä videota oli ladattu jo 110 000 kertaa.

Sydneyn käräjäoikeus tuomitsi eilen 21-vuotiaan Jose Duarten maksamaan 1000 Australian dollaria (noin 614 euroa) tekijänoikeuden alaisen materiaalin levittämisestä. Tuomio ei ollut varmasti aivan sitä, mitä elokuvayhtiö oli odottanut, sillä aiemmin arveltiin, että teosta olisi voinut rapsahtanut jopa neljän vuoden vankilatuomio.

"Olen viettänyt tämän nuoren miehen kanssa paljon aikaa, ja olen aika varma, että hän ei tiennyt mitä oli tekemässä", kertoi Duarten asianajaja Ken Stewart.


Lähde:
Yahoo!

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

114.11.2007 9:47

Nyt ovat mielestäni korvaukset kohdallaan, ainakin mitä tekoon tulee. Pointsit siitä aussien oikeuslaitokselle.

214.11.2007 10:18

Nyt päästiin viimein kohtuulliseen korvaukseen.

Lainaus:
Pointsit siitä aussien oikeuslaitokselle.
Ehdottomasti

314.11.2007 10:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Nyt ovat mielestäni korvaukset kohdallaan, ainakin mitä tekoon tulee. Pointsit siitä aussien oikeuslaitokselle.

Aivan oikein =)

414.11.2007 12:06
jaskpaska
Inactive

Mitä hyvää tässä muka teidän mielestä on!? Kohta jää kaikki kiinni ja loppuu nuo hommat :/

514.11.2007 12:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Mitä hyvää tässä muka teidän mielestä on!? Kohta jää kaikki kiinni ja loppuu nuo hommat :/
Sitä että jos vertaa vaikka Usassa kiinni jääneisiin niin heille on tullut aivan tolkuttoman suuret sakot verrattuna tähän.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2007 @ 13:01

614.11.2007 14:20

sakko on tietenkin mukavan kohtuullinen, mutta ei vastaa lähellekään sitä arvoa, jonka eräät asianmukaiset henkilöt menettivät. cam-ripit ovat tosin aivan hirveitä.

714.11.2007 15:31

Tuskinpa tuosta mitään menetyksiä tuli.Ei pidä laskea,että jokainen ladattu tiedosto muka ostettaisiin jos ei verkosta sitä saisi.

814.11.2007 15:42

Ihan kohtuullinen tuomio. Jostain syystä tämä oli piristävä uutinen :)

914.11.2007 16:56

Oi kun suomikin ottaisi mallia Kandalaisista ja Ausseista!

1014.11.2007 18:14

Lainaus:

"Olen viettänyt tämän nuoren miehen kanssa paljon aikaa, ja olen aika varma, että hän ei tiennyt mitä oli tekemässä"


Jos asia on näin, sakkojen sijasta hänen tulisi saada hoitoa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2007 @ 18:16

1114.11.2007 19:17
jmpk
Inactive

Lainaus:
21-vuotias mies kuvasi elokuvan teatterissa matkapuhelimellaan

No on siinä ollut kuvanlaatu.. mitenhän on edes saanut nauhoitettua koko elokuvan.

sakko tainnut tulla pikseleiden mukaan..

1215.11.2007 4:52

Eipä joutunut sälli paljoa tekosistaan maksamaan, vaikka tuokin on paljon. Olisi suosiolla kannattanut odottaa aXXo:n dvd rippiä. ;)

1315.11.2007 14:07
jaskpaska
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti willie55:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaskpaska:
Mitä hyvää tässä muka teidän mielestä on!? Kohta jää kaikki kiinni ja loppuu nuo hommat :/
Sitä että jos vertaa vaikka Usassa kiinni jääneisiin niin heille on tullut aivan tolkuttoman suuret sakot verrattuna tähän.
Niin no se..

1415.11.2007 15:56

Oli kyllä ihan liian alhainen korvaus, toisin kuin te väitätte. Jokaisella on tietenkin oma mielipiteensä... Näille, jotka esim. juuri kuvaavat leffan ja laittavat lataukseen pitäisi antaa paljon suuremmat tuomiot, kuin yksittäisille lataajille. Koska puolta kansaa ei voida pidättää, pitäisi näille jakajille tehdä jotain.

1515.11.2007 16:28

muista että se oli huonolaatuinen.

1615.11.2007 20:07

"Näille, jotka esim. juuri kuvaavat leffan ja laittavat lataukseen pitäisi antaa paljon suuremmat tuomiot, kuin yksittäisille lataajille."

mistäs yksittäisenä lataajana lataisit, jos ei olis näitä, jotka esim. juuri kuvaavat... ja sakot ois pitäny tulla kurjan kuvalaadun materiaalista... moista moskaa julkiseen levitykseen.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tutkimus osoitti – Spotify jakaa rahaa artisteille epäreilulla tavalla Tutkimus osoitti – Spotify jakaa rahaa artisteille epäreilulla tavalla (21.2.2018 13:02)
Spotifyn liiketoimintamalli ja yhtiön maksamat korvaukset artisteille ovat olleet kuuma puheenaihe jo useita vuosia. Anssi Kela nosti asian julkisuuteen jo vuonna 2011. Yhdysvalloissa isot artistit ....
1 kommentti
Android P:n esittely pian käsillä? Koodilisäykset paljastavat uutta tietoa Android P:n esittely pian käsillä? Koodilisäykset paljastavat uutta tietoa (21.2.2018 12:18)
Google esitteli monena vuotena uuden Android version kesällä Google I/O:ssa, mutta parin viime vuoden aikana hakukonejätti on siirtynyt uuteen rytmiin, jossa se paljastaa tulevan käyttöjärjestelmän ....
Hinta kolminkertaistui lyhyessä ajassa – Apple etsii itselleen nyt kaivoskumppania Hinta kolminkertaistui lyhyessä ajassa – Apple etsii itselleen nyt kaivoskumppania (21.2.2018 10:34)
Apple on tullut tunnetuksi erityisesti siitä, että sen tavoitteena on luoda hyvin pitkälle vertikaalisesti integroituja tuotteita. Yhtiön tavoitteena on siis hallita itse mahdollisimman pitkälle ....
Ostaisitko Spotify-kuulokkeet tai -kaiuttimen? Sellaiset voivat olla tuloillaan Ostaisitko Spotify-kuulokkeet tai -kaiuttimen? Sellaiset voivat olla tuloillaan (21.2.2018 10:04)
Verkkosivusto Musicallyn havaitsemien työpaikkailmoitusten perusteella on virinnyt spekulaatioita Spotifyn salaisesta laitekehityshankkeesta. Ruotsalainen suoratoistopalvelu hakee riveihinsä ....
Samsungilta huikea tuote – 30,7 teratavun SSD-asema 2,5 tuuman kokoluokkaan Samsungilta huikea tuote – 30,7 teratavun SSD-asema 2,5 tuuman kokoluokkaan (20.2.2018 16:00)
Samsung on esitellyt kapasiteetilla mitattuna maailman suurimman 2,5-tuumaisen SSD-aseman. Uutuuteen mahtuu peräti 30,7 teratavun edestä dataa eli suunnilleen 5700 Full HD -elokuvaa, joka vastaa ....

Uutisarkisto