AfterDawn: IT-alan uutiset

SOCAN haluaa rahat partureilta

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.7.2007 01:29 Kommentteja (22)

SOCAN haluaa rahat partureilta Kanadalaisia musiikintekijöitä edustava Society of Composers, Authors, and Music Publishers of Canada (SOCAN) koettaa tällä hetkellä saada tekijänoikeuskorvauksia partureilta, jotka soittavat työnsä ohessa taustamusiikkia esim. CD-levyiltä tai MP3-soittimesta.
Vaikka Kanadan laki sanoo, että korvauksia pitää maksaa, on asia tullut yllätyksenä monelle parturin omistajalle. Tilanteen tekee sekavaksi se, että tavallisen radion soittamisesta ei tarvitse maksaa korvauksia, mutta jos tekijänoikeudella suojattua musiikkia soittaa muulla tavalla joutuu korvaukset maksamaan.

SOCAN:in Anne Richard sanoo, että useimmat parturit ovat maksaneet tekijänoikeuskorvauksia säännöllisesti sen jälkeen, kun heille on kerrottu niiden pakollisuudesta. SOCAN on nyt lähettänyt muistutuksia useille partureille ja jos parturit eivät maksa, voidaan heidät haastaa oikeuteen.

Korvauksien suuruus vaihtelee toimitilojen koon mukaan ja edullisin vuosimaksu on noin 100 dollaria. SOCAN:in mukaan rahoista yli 80 prosenttia menee suoraan artisteille.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun SOCAN haluaa rahojaan ammatinharjoittajilta, sillä viime vuonna SOCAN:in kohteena olivat hammaslääkärit.

Lähteet:
CBC News
Toronto Star

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

121.7.2007 5:08

kaikkea ne kans keksii.

221.7.2007 5:13

Kyllähän täällä suomessa tuo on myös käytössä, periaatteessa kaikissa julkisissa tiloissa pitäisi maksaa rojaltit mutta kuinkahan monessa? Loppujen lopuksi luulisi olevan ihan sama soittaako parturi radioo vai kuuteleeko kokopäivän vain uutiskanavaa..heh joskus rupeaa kyllä korpeaan tuo tekijänoikeusjärjestöt ja niiden toiminta.

321.7.2007 5:13

Muistuttaa aivan kotoisten tekijänoikeusjärjestöjen ahneutta, ei sen kummempaa.

421.7.2007 6:05

Kyllä ne viel keksii laskuttaa viheltämisestä, ennen ku tää pelleily alkaa tasottua.

521.7.2007 7:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spotteri:
Kyllä ne viel keksii laskuttaa viheltämisestä, ennen ku tää pelleily alkaa tasottua.
Älä helkutti mä viheltelen aika usein,
saattaa käydä kalliiksi.(hyvin sanottu "lasku viheltelystä")
No joo mitenkäs käy jos on parturiliike
joka ottaa asiakkaita vastaan vain tilauksesta
ja hän ostaa musiikkilevyn ja soittelee levyä
samalla kun tekee duunia,onko pakko laittaa
pumpulit asiakkaan korviin.Vai vaan odotella ku
rahastaja koputtaa ovella.
Lainaus:
kaikkea ne kans keksii.

621.7.2007 7:33

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 00:39

721.7.2007 7:34

Mie tilaan parturin (asuu naapurissa) aina kämpille, niin voi kuunnella mitä huvittaa =D

821.7.2007 8:03

Kohta noi rotat vaatii korvauksia amiksiltaki jotka popittaa amis poppia niin et puol kaupunkia kaikuu.. Ei näin..

921.7.2007 10:19

Niiltä amiksilta saiskin pyytää korvauksia.. :D ja oikein kunnolla!

1021.7.2007 10:33

Lainaus:
Korvauksien suuruus vaihtelee toimitilojen koon mukaan ja edullisin vuosimaksu on noin 100 dollaria. SOCAN:in mukaan rahoista yli 80 prosenttia menee suoraan artisteille.
Ei mikään kovin paha hinta siitä että saa soittaa semmoista musaa mistä työntekijät ja asiakkaat tykkää. Tietty toi 100 dollaria on se alin... Yli 80% artisteille on kyllä tosi hyvin, pitäähän tuon SOCAN kuitenkin maksaa postikulut ja valvoo parit pankkisiirrot ;)

1121.7.2007 16:24

Mitenköhän olisi korvausvelvoitteen kanssa, jos teoreettisesti kuutelisikin musiikkia fm-transmitterin avulla, liekö radioksi laskettaisiin...

1221.7.2007 18:26
henkettu
Inactive

Tää nyt menee jo naurettavaks... Mites, jos noi on maksanut ja sitten saakin tietää, ettei tarvitte maksaa, niin korvaako joku?

1321.7.2007 19:16

Meidänkin firmaan pamahti tilisiirtolappu Gramexilta , kun työpaikan koko on kasvanut >25 työntekijään. (Alle 25 työntekijää toimipisteessä = ei maksuja (ei koske esitettävää musiikkia).)
Työpaikalla ei varsinaisesti esitetä musiikkia , mutta melkeen jokaisella on oma kasettimankkari , josta kuunnellaan kuka mitäkin radiokanavaa. Tämä ei Gramexille riitä , vaan tuostakin pitää maksaa vuosimaksu. Gramexin ohjeet olivat epäselvät tälläisiin tilanteisiin , joten niistä piti pyytää lisäselvitystä.
Keskusradio & nauhoite/radiokanava --> maksu.
Työpiste kohtainen radio (työnantajan) & nauhoite/radiokanava --> maksu.
Työpiste kohtainen radio (työntekijän) & nauhoite/radiokanava --> maksu.
PC (työnantajan) & nauhoite/radiokanava --> maksu.
Kuulosuojaimet (työnantajan)& nauhoite/radiokanava --> maksu.
Kuulosuojaimet (työntekijän)& nauhoite/radiokanava --> ei maksua.
Nappikuulokkeet (työnantajan)& nauhoite/radiokanava --> maksu.
Nappikuulokkeet (työntekijän)& nauhoite/radiokanava --> ei maksua.

Eli jos laite on työnantajan ostama --> maksu.
Jos laitteessa on kaiutin , josta joku muu kuin 1 pystyy kuulemaan --> maksu.
Jos laite on yksityisomisteinen , eikä siittä pysty kuuntelemaan kuin yksi henkilö on tämä tapa toistaiseksi vapaa maksuista.

1422.7.2007 3:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juuso81:

Jos laite on yksityisomisteinen , eikä siittä pysty kuuntelemaan kuin yksi henkilö on tämä tapa toistaiseksi vapaa maksuista.

Mikäli työnantaja korvaa vain osan esim. radiokuulosuojaimista, niin sekin on vapautettu teoston rahanahneista kourista.

1522.7.2007 6:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MoZar:
Niiltä amiksilta saiskin pyytää korvauksia.. :D ja oikein kunnolla!
Samaa mieltä! :D :D

1622.7.2007 15:00

Kyllä toi hiusten leikkuu on niin kallista touhua parturissa suomessa,ja jos tää tulee tännekkin,niin?!No ei se mua koske,10vuotta itse leikannu,eikä maksa mitään,ja tätä "intti" tyyliä ei voi leikata vitulleen.Vähän sivuaa aihetta,mutta osuu kuitenkin.

1722.7.2007 16:19

Joha ollaa taas kitupiikkejä...

1822.7.2007 21:14

Lainaus:

Korvauksien suuruus vaihtelee toimitilojen koon mukaan ja edullisin vuosimaksu on noin 100 dollaria. SOCAN:in mukaan rahoista yli 80 prosenttia menee suoraan artisteille.
Edelleen näissä on se ongelma, että rahat ei mene sille artistille, jonka levyjä kuunnellaan, vaan SOCAN:lle (ja vastaavasti suomessa teostolle). Sieltä taas se 80% jaetaan edelleen käytännössä radiosoittojen perusteella artisteille...vähemmän tunnetuille muusikoille tuolla on siinä mielessä merkitystä, että nykysysteemillä he eivät saa senttiäkään, vaikka heidän musiikkiaan soitettaisiin kuinka paljon tahansa radion ulkopuolella esim. nuissa partureissa.

1927.7.2007 16:05

kohta varmaan pitää maksaa tekijänoikeus maksu joka kerran kun kännykkä soi melodisella soittoäänellä , varmaan kohta koodataan ominaisuus kännyköihin että joka kerta kun puhelin soi niin automaattisesti menee tekijänoikeusmaksu joka sitten veloitetaan matkapuhelin laskussa HUH
(toivottavasti kuitenkaan ei )

2027.7.2007 16:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti June74:
kohta varmaan pitää maksaa tekijänoikeus maksu joka kerran kun kännykkä soi melodisella soittoäänellä , varmaan kohta koodataan ominaisuus kännyköihin että joka kerta kun puhelin soi niin automaattisesti menee tekijänoikeusmaksu joka sitten veloitetaan matkapuhelin laskussa HUH
(toivottavasti kuitenkaan ei )

No ei ihan noin, mutta jokaisesta melodisesta soittoäänestä minkä tilaat jostain palvelusta, menee tekijänoikeusmaksu.

2127.7.2007 17:33

Lainaus:
No ei ihan noin, mutta jokaisesta melodisesta soittoäänestä minkä tilaat jostain palvelusta, menee tekijänoikeusmaksu.
no enpä ole koskaan tähän mennessä tilannut ;)
ovat ryöstöhintaisia , paljon halvemmalla pääsee kun itse koodaa sopivaan muotoon , ja toisaalta netti on pullollaan midi musiikkia.
Hieman meni off-topic

2230.7.2007 9:00

Siis minuu alkaa jo pikku hiljaa vituttamaa tää touhu: Partureilta
vinkutaan radion kuuntelimisesta maksu siis mitä vittua radio_lupaahan ei ole vai onko????varmaa menee socannilta rahat lähimpää alkoon ku antaa levy yhtiöille "Esimerkkinä on koulun rahan keruu luokkaretkee varte koko vuos kerättiin rinnakkais luokkien rahnulia varmaa oli yli 2000e multakii meni 60e siihen paskaa mut sit keväällä ei ollu luokkaretkee vaaku lähimmälle uimarannalle syömää makkaraa." Siis voi vittu no jatketaa asiaa sitte tämä soittoääni homma niiku edellisessä
viestissä sanotaa...Netti oh täynä .mid musiikkia mutta elisa kauppaa sitä 1,60 kappale eiks oo sika hinta kyseisestä musiikista???

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? Magic Leap -lasit saivat vakuuttavan tukijan – Luvassa hyvää äänentoistoa? (22.9.2018 15:30)
Laadukkaista audiotuotteista tunnettu Sennheiser aloittaa yhteistyön vasta ensimmäisen kaupallisen tuotteensa julkaisseen Magic Leapin kanssa. Magic Leapin tuotekehitys on painottunut laajennettua ....
Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia Piratismi ei tappanutkaan musiikkia – Kasvaa kovaa vauhtia (22.9.2018 10:29)
Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden etujärjestö RIAA on julkaissut tilastotietoa millaisessa jamassa ala nykyisin on. Ala on ollut suurten muutosten kourissa, mutta se on kuitenkin päässyt kiinni ....
1 kommentti
iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys iPhone XS purettiin osiin – Sisältä löytyi pieni yllätys (22.9.2018 09:09)
Uusien iPhonien tullessa markkinoille, tietyistä asioista on tullut perinteitä. Puhelimet tulevat myyntiin seuraavan viikon perjantaina, sitä ennen teknologiamediat julkaisevat laitearvostelunsa ....
Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla Keskihintainen älypuhelin hakusessa? Tällaisia ominaisuuksia saa noin 200 eurolla (22.9.2018 08:52)
Tällä viikolla Samsungilta putkahti uusi Galaxy A7 -älypuhelin, mutta keskihintaisten puhelimien anti ei jäänyt siihen. Yhtiö nimittäin paljasti uudet J-sarjan Galaxyt, jotka hintansa puolesta ....
PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan PlayStation Now muuttaa strategiaansa – Suoratoistopalvelu vaihtaa offline-tilaan (21.9.2018 16:28)
Suoratoistopelaamiseen tarkoitettu PlayStation Now -palvelu muuttaa joiltain osin toimintastrategiaansa, sillä tulevaisuudessa valikoituja pelejä on mahdollista ladata omalle konsolille ja niitä ....