AfterDawn: IT-alan uutiset

Winny P2P-ohjelman kehittäjä tuomittu korvauksiin

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 15.12.2006 14:25 Kommentteja (12)

Winny P2P-ohjelman kehittäjä tuomittu korvauksiin Winny P2P-ohjelman kehittäjä Isamu Kaneko on tuomittu Japanissa noin 10 000 euron korvauksiin P2P-ohjelmansa kehittämisestä, levittämisestä ja käyttäjien avustamisessa tekijänoikeusrikkomuksissa. Oikeusjuttu oli ensimmäinen Japanissa, jonka seurauksena joku on tuomittu ohjelmiston kehittämisestä ja levittämisestä. Kanekon tuomio ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että Winny on vieläkin kohtuullisen suosittu P2P-ohjelma Japanissa ja että sen avulla kopioidaan luvattomasti musiikkia, elokuvia ja tietokoneohjelmia. Winny keräsi huomiota erityisesti sillä että monet valtion, poliisin ja paikallisten puolustusvoimien työntekijät käyttivät Winnyä työkoneellaan, jonka seurauksena monia salaisia dokumentteja päätyi internettiin kaikkien nähtäville.
Oikeudenkäynti osoitti myös selviä puutteita Japanin nykyisessä tekijänoikeuslainsäädännössä. Nykyisessä laissa ei edes varsinaisesti oteta kantaa P2P-ohjelmien tuomiin ongelmiin. Uusien asetusten ja kohtien lisääminen lakiin ei myöskään paikallisen kulttuuriministeriön mukaan ratkaise ongelmaa vaan lakien ja asetusten tekeminen pitäisi aloittaa kokonaan puhtaalta pöydältä. Myös Ritsumeikan yliopistolla lakia opettava Masaharu Miyawaki haluaisi muutoksia nykyiseen tilanteeseen, jossa ei esimerkiksi oteta millään tavalla kantaa siihen jos käyttäjä lataa itselleen luvatta 10 000 musiikkikappaletta. "Luvattoman kopioinnin estämiseksi tarvitaan keskustelua ja päätöksiä, jotta voimme taata tekijänoikeuksien haltijoille heidän ansaitsemansa korvaukset" sanoi Miyawaki.

Syyttäjä vaati Kanekolle myös vuoden vankeusrangaistusta, koska hänen mielestään ohjelman tarkoitus oli tuhota koko tekijänoikeusjärjestelmä ja edistää tekijänoikeudella suojatun materiaalin kopioimista. Tuomari Makoto Himuro piti Kanekon tekoa itsekkäänä ja vastuuttomana. Tuomarin mielestä Kaneko tiesi tarkkaan mitä ohjelmalla voi tehdä, mutta Kaneko ei kannustanut ohjelman käyttäjiä mitenkään luvattomaan kopiointiin. Tuomari myös sanoi että ohjelmalla on myös laillisia käyttötarkoituksia. Kanekon asianajaja valitti tuomiosta, joten tapauksen käsittely saattaa jatkua korkeammassa oikeusasteessa myöhemmin. Asianajaja pitää myös huolestuttavana sitä seikkaa että ohjelman kehittäjä joutuu vastuuseen jos ohjelman avulla rikotaan lakia. Jos Kanekon tapauksesta tulee ennakkotapaus, saattaa se pahimmassa tapauksessa pysäyttää lähes kaiken ohjelmistokehityksen Japanissa.

Lähteet:
The Daily Yomiuri
The Japan Times Online

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

115.12.2006 14:32

kiusaisivat itsensä kokoisia =)

215.12.2006 14:35

Siis tässä ei ole enää mitään järkeä, tuo menee jo aivan älyttömäksi. Voittaa jo jenkit tuolla hölmöydellä.
Miten ohjelmantekijä voisi olla vastuussa käyttäjien tekemisestä, träkkerin tai hubin pitäjän voi periaatteessa haastaa, mutta ei mieluiten :) kuitenkin tämä menee jo yli. Tähän olisi taas 1000+1 vertausta, aseet ja tappamiset ja tehtaat yms.
Aivan älytöntä, to-mafia menee jo liian pitkälle, toivottavasti tuomio hylätään korkeammilla oikeusasteilla.

315.12.2006 14:46

Tuolla periaatteella voisi nostaa myös haasteet M$:n messangeria vastaa. Voi sitänkin käyttää laittomiin tarkoituksiin.

415.12.2006 15:26

Ei taida internet hirveästi kehittyä enää kun näköjään kaikki uudet yleishyödyllisien ohjelmien tekijät haastetaan samantien oikeuteen. Kukaan ei näytä tajuavan että vika on käyttäjässä ei ohjelmassa. Ja eipä tuo vielä jenkkejä voita koska ne on kaatanu oikeusjutuilla varmaan kymmeniä p2p ohjelmien tekijöitä mutta ne jutut on kaikki sovittu ennen oikeudenläyntiä.

Haastaisivat samantien kaikki minkäänlaisia palvelimia pitävät yritykset oikeuteen koska niiden tarjoamien palvelujen kautta on mahdollista levittää laitonta materiaalia :D Ja tietenki FTP ohjelmien tekijät kaikki...

515.12.2006 16:02

Ei täsä kyl oo enää mitään järkeä. Menee jo aika lapsellisuuksiin.

615.12.2006 16:04

julkinen liikenne tarvii haastaa kans, koska niissä voidaan kuljettaa toiselle tekijänoikeuden alaista materiaalia.

715.12.2006 16:35

Aika arveluttavaa touhua, koska kohta ei kukaan enää uskalla parannella/kehitellä mitään uutta ettei joudu maksamaan korvauksia. Tuo p2p-verkkohan alunperin kehiteltiin firmoille lähde-ohjelmaksi jolla pystyy lataamaan ja lähettämään yhtiön sisäisessä verkossa. Ja kun FTP-ohjelmisto oli aika haavoittuva luonteva siirtyminen oli p2p-verkko. Saas nähdä miten tuo vaikuttaa softan tekijöihin ja firmoihin. Pian ei enää uskalla tehdä mitään ettei riaa, mpaa jne hypi seinille.

815.12.2006 17:26

joo no eiköhän ny voi sitten samalla viedä oikeuteen amerikan sen armeija osan joka keksi internetin... nehän tämän kaiken on aloittanu Tosin sillä armeijallahan on syytesuoja -.-

916.12.2006 7:56

Eikös Microsoft ole vastuussa kun suurin osa näistä rikoksista tehdään sen käyttöjärjestelmällä?

1016.12.2006 8:49

Kaikki tietokoneet valtiolle vaan joka maassa. Eihän näillä voi tehdä mitään muuta kuin pahaa. Alas tietoyhteiskunta, mustavalko TV:t takaisin...

Mitä idiootteja sitä maailma päällään kantaakin...voi vit...!!

1116.12.2006 11:47

Lainaus:
Asianajaja pitää myös huolestuttavana sitä seikkaa että ohjelman kehittäjä joutuu vastuuseen jos ohjelman avulla rikotaan lakia
Totta :/

1217.12.2006 21:17

!!!!!!!
Laitetaanko Japanissa puukonvalmistajatkin linnaan???
!!!!!!!

Se siitä tekopyhyyden luvatusta pedofiilien paratiisista.
Lapsia saa raiskata tai katsella kyseistä viihdettä, kunhan ei vaan erehdy warettamaan leffoja tai musaa!

HALOO tekopyhyys!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Hyviä uutisia iPhone 5S omistajille - tuki jatkuu sittenkin? Hyviä uutisia iPhone 5S omistajille - tuki jatkuu sittenkin? (21.4.2018 15:07)
Perinteisesti uusi Applen iOS-käyttöjärjestelmän versio on merkinnyt myös loppua vanhimpien iPhone-mallien tuelle. Tänä syksynä julkaistava iOS 12 on ilmeisesti tekemässä ison poikkeuksen tähän ....
1 kommentti
Opas: Näin käynnistät Androidin vikasietotilassa Opas: Näin käynnistät Androidin vikasietotilassa (21.4.2018 14:05)
Toisinaan Android on sen verran jumissa, että tilanteen selvittelyn vuoksi se kannattaa käynnistää vikasietotilassa. Oppaassamme kerromme miten käynnistät Android-puhelimen tai -tabletin vikasietotilaan - ja miten pääset vikasietotilasta pois.
Google paransi, ja erityisesti helpotti, tietoturvaansa iOS-laitteilla Google paransi, ja erityisesti helpotti, tietoturvaansa iOS-laitteilla (20.4.2018 21:55)
Google on tarjonnut jo vuosia mahdollisuutta lisätä verkkopalveluiden tileihin kaksiosaisen autentikoinnin. Yksi tietoturvan peruspilareista käytännössä estää väärinkäytökset useimmiten, vaikka ....
Galaxy S9:n haukutuin ominaisuus löytyy LG:n huippupuhelimsta, mutta yhdellä valtaisan suurella erolla Galaxy S9:n haukutuin ominaisuus löytyy LG:n huippupuhelimsta, mutta yhdellä valtaisan suurella erolla (20.4.2018 20:19)
Maailman suurimpiin älypuhelinvalmistajiin kuuluvista yhtiöstä Huaweilta ja Samsungilta on jo tälle vuodelle nähty uudet huippulaitteet, mutta tulossa on tietysti vielä paljon, paljon mielenkiintoisia ....
Huawein uusin puhelin on näyttölovella varustettu värikäs ja edullisempi Honor 10 Huawein uusin puhelin on näyttölovella varustettu värikäs ja edullisempi Honor 10 (20.4.2018 18:46)
Huawein hiljattain esittelemät P20-uutuuspuhelimet ovat saaneet mediassa palstatilaa kiitettävästi, ja syystä. Erityisesti Pro-mallin kolmoiskameraa on kehuttu ensikokeiluissa melkoisesti, ja ....

Uutisarkisto